Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 318
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door Paullus » 25 mei 2018 20:12

Ik ben een beetje verward door de Online netkaart. Volgens deze is de luchtlijn Vijfhuizen-Haarlemmermeer spanningsloos en de verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim juist nog in dienst.

Wat ik vanuit de informatie van TenneT heb begrepen, is juist de luchtlijn van Haarlemmermeer naar Sassenheim buiten dienst tot het nieuwe opstijgpunt bij Nieuw-Vennep naar de opgewaardeerde ET masten en vervangen door de 150 kV grondverbindingen en meeliftend met de breinaalden . De luchtlijn dubbelcircuit verbinding Vijfhuizen-Haarlemmermeer zou langer in bedrijf blijven om de leveringszekerheid in de regio te waarborgen.

Zie: https://www.randstad380kv-noordring.nl/ ... -hoofddorp


Verder het volgende citaat van TenneT op 8 maart 2018:


TenneT werkt sinds 2014 aan de nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding tussen Beverwijk en Bleiswijk en het deels aanpassen van de bestaande 150 kV verbindingen in het gebied. Onderdeel van dit project is het afbreken van de bestaande, bovengrondse 150kV hoogspanningsverbinding die loopt tussen het hoogspanningsstation Vijfhuizen en Lisserbroek. Dit is de verbinding die nu ook nog door de wijk Floriande loopt.
Het deel vanaf het hoogspanningsstation (mast 64 op bijgevoegd kaartje) in de wijk Floriande in zuidelijke richting gaat eind maart a.s. uit bedrijf. Daarna begint de aannemer met het afbreken en opruimen. Het deel in noordelijke richting is nog langer nodig om de leveringszekerheid van elektriciteit in deze regio te waarborgen en zal pas vanaf voorjaar 2019 uit bedrijf gaan en daarna worden afgebroken.

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 884
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door Knarvel » 25 mei 2018 22:02

Heb het aangepast. Het station Haarlemmermeer zit nu dus kennelijk in een ring tussen Vijfhuizen-150-oud en Vijfhuizen-150-nieuw... Dank voor de feedback, o.a. daarvan moeten we het hebben...

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 318
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door Paullus » 25 mei 2018 22:57

Bedankt voor het aanpassen.

Dus als ik het goed begrijp, is er momenteel geen verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim meer. Is de nieuwe verbinding (grondkabel en meeliften met de 380 kV tot Lisserbroek Turfspoor) nog niet actief?

[Edit] Na doorzoeken van de informatie van TenneT, komt naar voren dat men nog bezig is met het verzwaren van de masten tussen Turfspoor en Sassenheim, De conclusie kan dan ook getrokken worden dat er momenteel geen actieve 150 kV verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim is. Nu was die verbinding toch al een noodverbinding met standaard een netopening.


In de toekomst wordt het anders, aangezien dan juist Sassenheim vanuit de 380 kV Vijfhuizen gevoed gaat worden via de nieuwe verzwaarde 150 kV circuits.

Mastbeeld van deze aansluiting
arie
110 kV
Loads: 133
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Favoriete mastsoort: concordemast alsbij Wateringen
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door arie » 26 mei 2018 02:32

van de oude verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim zijn van mast 39 t/m 64 de geleiders al weggehaald is al een gedeelte gesloopt mast 49 t/m 58 en dinsdag beginnen ze met de rest te slopen tot Turfspoor

ze moesten eerst slopen omdat de nieuwe lijn op de zelfde plek komt als de oude lijn bij mast 49 t/m 58
en op deze plek zijn ze nieuwe wintracks masten 380kv 150kv aan het bouwen
de andere staan er al en kabel ligt er ook al
dan de geleiders en dan kan de verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim weer worden gebruikt
als de verzwaring van het andere deel ook klaar is

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 318
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door Paullus » 26 mei 2018 14:05

Helemaal duidelijk nu.

Blijft alleen nog de vraag hoe het zit met de kleuren van de circuits Vijfhuizen-Haarlemmermeer. Er zijn nu 4 circuits in gebruik, de 2 oude zwart en wit en de 2 nieuwe, die volgens de online netkaart ook uit zwart en wit bestaan. Je zou verwachten dat een circuitkleur tussen 2 stations uniek is. Dat zou betekenen dat er niet 2 keer zwart en wit gebruikt kan worden. Of bedient men zich van een toevoeging, om onderscheid te maken tussen zwart oud en nieuw en wit oud en nieuw?

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 884
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door Knarvel » 26 mei 2018 14:35

We zullen ff moeten wachten totdat Tennet (danwel de aannemer) de maststickers aanbrengt. Twee maal zwart en wit zou kunnen aangezien de bestemmingen van de lijnen verschillend zijn, maar in Wateringen-Delft heeft men ondanks dat de 150 kV circuits oranje en paars gedoopt. Nog even afwachten dus, maak er zolang wel even (1) en (2) van.

Mastbeeld van deze aansluiting
arie
110 kV
Loads: 133
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Favoriete mastsoort: concordemast alsbij Wateringen
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door arie » 05 okt 2018 20:21

Dat kabels problemen kunnen geven is al lang bekend
en ik vroeg mij al langer af waarom maar 3 van de 6 kabels van wit aangesloten zijn
van de opstijg punten naast het noordzee kanaal
maar zie nu
https://www.randstad380kv-noordring.nl/ ... -noordring

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 318
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door Paullus » 08 okt 2018 08:29

Zo, dat is nog al wat. Zo voortvarend als de Zuidring tot stand is gekomen, zo langzaam gaat het met de Noordring. Een behoorlijke tegenslag, die problemen met de kabels onder het Noordzeekanaal. Wellicht wordt de oplevering pas later dan gepland. Hopelijk zijn de oude 150 kV verbindingen zwaar genoeg om het wat jaren extra uit te houden zonder overbelasting.

Zo heb ik jaren geleden gelezen dat de 150 kV luchtlijn Velsen-Vijfhuizen tegen de grens van de transportcapaciteit aan zat. 380kV Vijfhuizen zou dat oplossen, maar dat kan nu jaren later worden.

Mastbeeld van deze aansluiting
arie
110 kV
Loads: 133
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Favoriete mastsoort: concordemast alsbij Wateringen
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door arie » 08 okt 2018 18:23

toch beginnen ze met het slopen van de lijn tussen Velsen en Vijfhuizen
zie link
https://www.randstad380kv-noordring.nl/ ... uizen-a200

Mastbeeld van deze aansluiting
vloktech
middenspanning
Loads: 10
Aangesloten op: 08 jan 2016 20:36
Favoriete mastsoort: donaumast

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Load door vloktech » 09 okt 2018 21:50

Het viel mij deze week op dat van de 3-dubbele 150kV-lijn Leiden-Moerkapelle ter hoogte van de kruising met de N11 de draden van het meest westelijke circuit verwijderd zijn.

Plaats reactie