Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 18 jun 2017 18:50

Hallo TomBorger. Ik reed er in de trein vanmiddag er langs en inderdaad: deze hoekmast is inderdaad groenig i.p.v. grijzig, dit in tegenstelling tot alle overige stalen masten die oostelijk van deze hoekmast staan. Deze mast is vorig najaar opnieuw geschilderd en toen eerst in de roodbruine menie gezet. En bedankt voor jouw tekstaanpassing. Nico. :-)

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 20 jun 2017 20:11

Hallo iedereen. Op https://www.facebook.com/RandstadNoordring/ staan nu twee nieuwe items. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 13 jul 2017 20:40

Schrijf een bericht. http://www.randstad380kv-noordring.nl/o ... eeltoestel Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 29 jul 2017 20:43


Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 20 aug 2017 21:07

...ik zag vanmiddag vanuit de trein dat bij Zoetermeer de beide onderste helften van de wintracks tussen het spoor en het koppelstation waren geplaatst.
Ik reed in de trein gistermiddag er weer langs en toen zag ik dat dit nog niet zo is en dit komt doordat ik vorige week aan de verkeerde kant van de trein zat i.p.v. aan de kant van het koppelstation. Dus er valt daar nu nog niets te fotograferen! Zodra daar inderdaad wintracks worden opgebouwd, zal ik dit hier z.s.m. doorgeven. Nico. :-)
Laatst gewijzigd door Nico uit Gouda op 28 aug 2017 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Paullus » 24 aug 2017 09:17

De nieuwe 380 kV verbinding Beverwijk-Vijfhuizen is sinds juli 2017 onder spanning gezet. Aanvankelijk om uitgebreid te testen. Als die fase goed verloopt, wordt de verbinding in dienst genomen.

Weet iemand de huidige status? Is het nog steeds de testfase of is de verbinding operationeel? Als de verbinding nu al de 150 kV invoedt in Vijfhuizen, impliceert dat afschakeling van de dubbelcircuit luchtlijn Velsen-Vijfhuizen en een netopening bij station Waarderpolder om te voorkomen dat vermogen voor 380 kV bestemd door het onderliggende 150 kV net gaat lopen. Om redundantie van station Waarderpolder te behouden, zal dan ook het tweede nieuw aangelegde circuit Vijfhuizen-Waarderpolder in bedrijf zijn gekomen. De verbinding Velsen-Waarderpolder blijft als reserve in dienst, maar kent dus in nominale bedrijfstoestand een netopening bij Waarderpolder.

De informatie van Tennet zelf is nogal sumier. Hier is alleen aangekondigd dat de nieuwe 380 kV verbinding na de tesfase in bedrijf wordt genomen. Daar worden geen termijnen bij vermeld.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Knarvel » 24 aug 2017 21:21

Ik heb het gevoel, meer niet, dat Tennet de noodlijn pas zal opruimen als ook de lijn VHZ-BLW volledig in bedrijf is.
Wat er ook mee te maken kan hebben, is dat ook het 150 kV schakelsysteem opgeknapt wordt. Het zou zomaar kunnen, dat de nieuwe kabels meteen op de nieuwe (GIS?) schakelinstallarie aangesloten worden, en daardoor een bepaald tijdspad afdwingen.

Ik ga vannavond eens proberen of met een Flir-camera uit te vogelen valt of de lijnen beide vermogen voeren.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Hans » 24 aug 2017 22:03

Paullus schreef:
24 aug 2017 09:17
De nieuwe 380 kV verbinding Beverwijk-Vijfhuizen is sinds juli 2017 onder spanning gezet. Aanvankelijk om uitgebreid te testen. Als die fase goed verloopt, wordt de verbinding in dienst genomen.
(...)
De informatie van Tennet zelf is nogal sumier. Hier is alleen aangekondigd dat de nieuwe 380 kV verbinding na de tesfase in bedrijf wordt genomen. Daar worden geen termijnen bij vermeld.
Ah, daar zit wel een artikeltje in voor op de voorpagina. Wat doet men nou precies, bij dat "testen". Waarom zet men 'm niet gewoon direct aan als ie galvanisch in orde is? En waarom duurt die fase zo lang? (Wel moet ik daarbij zeggen dat ik het zelf ook niet weet. Misschien dat BaDu of Maurice hier meer over kunnen vertellen?)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door BaDu » 25 aug 2017 11:02

Hans schreef:
24 aug 2017 22:03
Paullus schreef:
24 aug 2017 09:17
De nieuwe 380 kV verbinding Beverwijk-Vijfhuizen is sinds juli 2017 onder spanning gezet. Aanvankelijk om uitgebreid te testen. Als die fase goed verloopt, wordt de verbinding in dienst genomen.
(...)
De informatie van Tennet zelf is nogal sumier. Hier is alleen aangekondigd dat de nieuwe 380 kV verbinding na de tesfase in bedrijf wordt genomen. Daar worden geen termijnen bij vermeld.
Ah, daar zit wel een artikeltje in voor op de voorpagina. Wat doet men nou precies, bij dat "testen". Waarom zet men 'm niet gewoon direct aan als ie galvanisch in orde is? En waarom duurt die fase zo lang? (Wel moet ik daarbij zeggen dat ik het zelf ook niet weet. Misschien dat BaDu of Maurice hier meer over kunnen vertellen?)
Zonder te pretenderen volledig te zijn en exact te weten wat er in het protocol van TenneT staat (als dat überhaupt bestaat), worden globaal de volgende testen uitgevoerd (de volgorde kan afwijken van wat hieronder is weergegeven), ik beschrijf het process per lijn, voor een verbinding moet dit hele lijstje dus twee of meer keer worden uitgevoerd:

@Maurice : voel je vrij om hierop te reageren als man uit de "praktijk" van de lijnenbouw (ik doe alleen stations).

De stations aan beide zijden zin al een tijdje in gebruik maar de lijn wordt toegevoegd, maar aan beide zijden moetenn de betreffende lijnvelden op de stations in bedrijf genomen worden, daartoe worden op lijnvelden de volgende activiteiten uitgevoerd (waarschijnlijk al deels bij de oplevering van het station al gedaan):
- Isolatietest op het lijnveld.
- Hoogspannings isolatietest
- Coronatest
- Overspaningstest
- Weerstand metingen van alle verbindingen en contacten
- Meting draaiveld van het lijnveld en de meet/beveiligingscircuits, dit zit nog wel eens verkeerd.
- Meting eigenschappen van stroom en spanningtrafo's
- Doorstromen en instellen van de beveiligingen, hiermee worden de beveiligingen ingesteld op de lijn eigenschappen
- Testen sturingen, bedieningen, storingsschrijving, metingen en signaleringen naar het besturingssysteem en LBC.
- Testen functionaliteit van het veld binnen de railbeveiliging en andere veld overkoepelende vergendelingen en beveiligingen.
- Testen relaisinstellingen, trips en wederinschakeling circuits (incl. trip VS) doormiddel van primaire stroominjectie in de stroomtrafo's en secundaire spanningsinjectie op de spanningsmeetcircuits.
Op dit moment weten we dat de lijnvelden aan beide zijden (soms zijn dit er drie of meer igv van harde aftakken) van de lijn correct functioneren.

We gaan verder met een integrale beveiligingstest, hiermee testen we de samenwerking van de beveiligingen op ieder station het aangesloten lijnveld. De beveiligingen aan de uiteinden van de lijn moeten communiceren met elkaar, want TenneT gebruikt op lijnvelden een lijndifferentiaal beveiliging en een distantiebeveiliging, deze vereisen communicatie met de andere zijde(n) van de lijn.
- Testen (glasvezel) communicatie verbinding(en) met de andere station(s).
- Testen coördinatie van de beveiligingen
- Testen trip commando's van andere zijde op de lijnvelden

We gaan verder met het testen van de lijn zelf:
In eerste instantie is de lijn losgekoppeld van het station, lijnscheider is open, op het station zijn van de betreffende velden ook de railscheiders open en is het veld geaard.
- Controle draaivelden lijn en rails op alle stations (zou eigen geen probleem moeten zijn, indien dit niet klopt heb je een major layout probleem).
- Isolatietest, hiermee wordt getest dat alle fasen individueel een hoge weerstand hebben tov elkaar en aarde.
- Hoogspanning isolatietest, hiermee wordt getest alle fasen individueel een hoge weerstand hebben tov elkaar en aarde onder de bedrijfsspanning.
- Coronatest (testopstelling vrijwel gelijk aan HS-isolatietest), hierbij wordt gekeken naar Corona en deelontladingen van de gehele verbinding.
- Overspanningstest, hiermee wordt gekeken of de lijn de vereiste overspanningsvastheid heeft
- Meting karakteristieke eigenschappen van de verbinding en de fasen individueel, hierbij worden oa de capaciteit, inductie, golfgedrag en DC en AC-weerstand gemeten. Verificatie aan het netmodel (achter het buro in Arnhem).
- Ik weet niet zeker of er ook een stroomtest over de gehele lijn wordt gedaan (met een lage spanning), vermoedelijk niet (vm met grote benodigde vermogen)
- Ik dacht dat er ook sprake is van een HS-duurtest, maar zeker weten doe ik dat niet, wellicht wanneer de lijn de eerste keer in bedrijf onder spanning gaat.

De lijn is nu gereed om in het net opgenomen te worden en onder spanning te worden gezet, daartoe wordt de lijn voor het eerst ingeschakeld op het net.
- (vermoedelijk eerst) Instellen gereduceerde beveiligingsinstellingen (lage maximale stroom en snelle schakeltijden)
- Zorgen voor een goede spanning huishouding in het omliggende net die "garandeert" dat er geen grote stromen kunnen gaan lopen bij inschakeling van de lijn.
- Openen VS en verwijderen en openen aardingen
- Inschakelen railscheider
- Inschakelen veldscheider
- Inschakelen VS (en hopen dat ie niet meteen weer uitschakelt)
- Meten stroom en spanning waarden, verificatie aan het netmodel.
- Wijzigen beveiligingsinstellingen naar definitieve waarden
- Langzaam wijzigen van spanningshuishouding zodat de lijn steeds verder belast wordt
- (FLIR) metingen op de geleider, fasen, verbindingen etc op zoek naar hotspots
- (evt repareren natuurlijk).
- Duurtest (ben ik niet zeker van)
De lijn is nu officieel in opgeleverd en kan in gebruik worden genomen (het beheer gaat officieel van grote projecten over naar assetmanagement).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Paullus » 25 aug 2017 19:04

Bedankt heren voor de uitgebreide antwoorden, met name BaDu. Geweldig dat je zo uitgebreid de moeite hebt genomen om het hele proces rond het stichten van 2 stations en de testfase en in gebruik stelling van de verbinding tussen die stations te beschrijven. Zeer leerzaam en begrip afdwingend dat het niet even is: een middagje testen en de volgende dag in bedrijf.

Wat het 150 kV gedeelte in Vijfhuizen betreft, meen ik inderdaad een jaar of wat geleden gelezen te hebben dat er een nieuw 150 kV gedeelte gesticht zou worden, waarna in etappes de belasting over genomen zal worden van het oude 150 kV gedeelte. Pas als het oude 150 kV gedeelte vrij geschakeld is en alle belasting is verschakeld naar de nieuwe 150 kV, gaat de oude 150 kV luchtlijn Velsen-Vijfhuizen buiten dienst.

Recente speurtochten leveren echter niets op, wat die informatie aan gaat. Daardoor begin ik te twijfelen of het stichten van een nieuwe 150 kV schakeltuin en betreffende velden en beveiligingen nu wel of niet gaat optreden. Ik meen dit gelezen te hebben in een PDF van een bedrijf dat dit nieuwe 150 kV zal gaan stichten. Nogmaals: ik kan er niets meer over vinden en heb dus geen bewijs met oog op het 150 kV gedeelte Vijfhuizen.
TenneT zelf heeft het alleen maar over het invoeden van 150 kV Vijfhuizen. Er staat niets over een nieuw 150 kV gedeelte.

Plaats reactie