Nieuw type 400 kV Frankrijk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door Tom » 24 feb 2018 22:56

Persoonlijk vindt ik dit ontwerp vanuit betrouwbaarheidsoogpunt bezien best goed ontwerp:
Waarom meerdere traverses als je er met een af kan.
Het betreffende circuit verlies je bij een isolatorbreuk (alle geleiders komen los), maar dat is niet anders dan bij een vakwerkmast.
Hoewel uitval optreedt lijkt me de schade toch beperkter als het bij een vakwerkmast beperkt kan blijven tot één geleider, zeker bij een dennenboomvariant.

De bredere ondertraverse zal waarschijnlijk nodig zijn om de boventraverse kleiner te kunnen houden. Daarmee krijg je ook een versmalling naar boven toe, iets waar de hamerkop-varianten of "T-pylon" slecht in scoren. In technisch opzicht vind ik die overigens ook minder goed, niet alleen vanwege een heel breed magneetveld. Ook door de veel hogere torsiebelasting, wat zich uit in een behoorlijk plompe centrale mast. Verder vind ik dat de twee verschillende v-isolatoren erg onrustig overkomen. Dat alleen al is eigenlijk een reden om dit bovenstaande ontwerp visueel niet geslaagd te noemen.

Plaats reactie