Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door voltron » 05 jul 2012 15:24

Afbeelding
Beetje een lelijke crop, op het origineel stond de 380 kv mast er ook op, maar op het moment van de foto reed er net een busje voor die de halve mast bedekte

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 05 jul 2012 16:38

Allen hartelijk dank voor de input. Ik ben vanmiddag nog even gaan kijken naar die situatie bj de Coentunnelweg en van de masten een paar foto's gemaakt. De oude mast is de laatst overgebleven mast van de oude 150 kV lijn Hemweg-Diemen van voor 1974. De mast is alleen over de linkerkant in gebruik en dient om de hoek te maken voor de lijn naar Velzen in de nieuw gebouwde situatie in 1974. Hij staat er al dus jaren en doet dus nog steeds dienst.

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 05 jul 2012 16:47

Ik vergat er nog wat aan toe te voegen nl. dat in het capaciteits-en kwaliteitsplan 2008-2014 in 2014 op de linkerkant ook 380 kV komt en de mast vermoedelijk gaat verdwijnen. Dus wie er nog zo'n mast in zijn tuin wil moet er snel bij zijn.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door Knarvel » 06 jul 2012 11:36

Allen hartelijk dank voor de input. Ik ben vanmiddag nog even gaan kijken naar die situatie bj de Coentunnelweg en van de masten een paar foto's gemaakt. De oude mast is de laatst overgebleven mast van de oude 150 kV lijn Hemweg-Diemen van voor 1974. De mast is alleen over de linkerkant in gebruik en dient om de hoek te maken voor de lijn naar Velzen in de nieuw gebouwde situatie in 1974. Hij staat er al dus jaren en doet dus nog steeds dienst.
@ Bas380:
Je bedoelt die kleinere mast een beetje verscholen achter de mast waar de lijn splitst? Dat is optisch bedrog, beide masten zijn identiek. Deze mast draagt nu nog het laatste circuit van de lijn 150kv Hemweg - Velsen. (niet Diemen) Als dit circuit naar 380kV wordt opgewardeerd zal deze mast wel naar de hoogovens verhuizen.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ElektroThriller » 16 aug 2012 14:29

Zie
viewtopic.php?f=11&t=45&p=2257#p2257
voor een follow-up, inclusief historisch topografisch kaartmateriaal.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 24 aug 2012 10:01

Prachtig topografisch materiaal over de Zaan-situatie. Je kunt inderdaad heel duidelijk zien, dat het na 1974 twee lijnen betrof. De oorspronkelijke lijn liep in het Westzijderveld langs de houthandel van Willem Aten en ging zo verder in westelijke richting het veld in en liep op ca. 80 meter evenwijdig ten zuiden van de nieuw te bouwen 380 kV lijn. In de verleende bouwvergunning ging het om negen masten vanaf de westelijke Gemeentegrens met de Gemeente Westzaan, zijnde de Gouw tot en met mast HB-30 op de zuidoostelijke hoek van het kruispunt Dr H.G. Scholtenstraat-Veldbloemenweg. Er is een aparte aanvraag ingediend voor een vergunning voor de bouw van vier masten en als zodanig verleend in het desbetreffende bestemmingsplan Kogerveld I, lopende vanaf bovengenoemd kruispunt tot aan de toenmalige Rijksweg 8, nu de A8 geheten. De vergunning of beide delen van vergunning behelsde (n) dus dertien masten. Uit een telling op Google maps blijken er slechts twaalf gebouwd te zijn. Ik heb het een aantal keren gecheckt maar ik kom tot mijn verbazing elke keer weer op twaalf masten uit uiteraard binnen de oorspronkelijke Gemeentegrenzen van Zaandam. Het is natuurlijk niet iets om wakker van te liggen, maar het viel mij op.

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 24 aug 2012 10:16

Dat zou ik nog haast vergeten. Beide lijnen liepen in het Westzijderveld op ca 80 meter van elkaar. Aan de oostelijke kant van de spoorlijn Zaandam-Alkmaar dus in de Waddenbuurt en het Kogerveld zou de nieuw te bouwen 380 kV lijn vrijwel op de plek van de oude lijn zijn gebouwd in verband met de krappe ruimte door de aanwezigheid van woningen. Ik kan mij er nog vaag iets van herinneren, maar weet het niet zeker. Weliswaar staken de nieuwe masten zo'n 15 à 17 meter hoger dan de oude dus het zou kunnen dat de nieuwe masten vlak naast de oude gebouwd zijn, maar dan ook er vlak naast. Misschien zijn er nog een aantal oude betonnen pijlers te vinden ?

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ElektroThriller » 24 aug 2012 14:17

12 of 13 masten?
@ivoorkust:
Hieronder zie je twee detailscans van OpenStreetMap van een strook in Zaandam, onderdeel van Zaanstad.

Het mag wel eens gezegd worden: OpenStreetMap, voldoende ingezoomd, is de allerbeste bron van informatie over mastposities. (Wellicht met uitzondering van de nieuwste generatie topografische kaarten van Kadaster/Topografische Dienst, waarvan ik het een en ander bezit.)

In het oostelijk deel tel ik 7 masten.
In het westelijk deel tel ik 6 masten.
Opgeteld dus 13 masten.

Ik vermoed te weten waar het verschil zit. Vóór 1 januari 1991 liep de gemeentegrens tussen Zaandam/Zaanstad en Oostzaan dwars door het knooppunt (klaverblad) Zaandam en de Jagersplas. Op 1 januari 1991 werd de grens verlegd langs de boog van de A8 naar de A9 richting Purmerend en verder. Dat kostte Oostzaan 99 ha (bijna een vierkante kilometer) en 4 personen. Ik heb dus een mast zuidelijk van de spoorlijn naar Purmerend meegeteld die vroeger op grond van Oostzaan stond.

ivoorkust, je hebt mijn emailadres. Zijn scans van die besluiten beschikbaar?
ZaandamOostelijk_800.png
Detailscan OpenStreetMap Zaandam.
ZaandamOostelijk_800.png (147.43 KiB) 11097 keer bekeken
ZaandamWestelijk_800.png
Detailscan OpenStreetMap Zaandam.
ZaandamWestelijk_800.png (274.51 KiB) 11097 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 24 aug 2012 15:05

@ElectroThriller
Dank voor de info, maar ik moet er wel een opmerking over maken. Medio '73 werden de vergunningen verleend over het traject vanaf de Gouw op de Gemeentegrens bij Westzaan tot aan Rijksweg 8 (A8) en dat betrof 13 masten, althans volgens de verleende vergunning. De mast in het klaverblad lag binnen de jurisdictie van de Gemeente Oostzaan en niet in die van Zaandam. De Gemeenten over wier grondgebied de nieuwe lijn ging lopen moesten uiteraard alle autonoom vergunning verlenen. Ik duik nog eens in de papieren maar vooralsnog houd ik het aantal masten op 12. Ik zal het dossier van de vergunningen en besluiten inscannen en naar U opsturen.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ElektroThriller » 24 aug 2012 21:19

In onderstaande foto, die in westelijke richting is genomen, zie je op de voorgrond een hoekmast. Van hieruit steekt de lijn in zuidelijke richting de spoorlijn naar Purmerend over.
Vanuit het overbruggen van afstanden is deze mast niet per se nodig, dus had de mast erachter ook als hoekmast kunnen fungeren. (Die heeft trouwens katte-oren!)
Aangezien dan de hoofdbaan plus een krul zou zijn overgestoken, is deze mast wellicht in een latere fase toegevoegd. (Te lage doorhang.)
Trouwens, je spreekt van een aantal masten 'tot aan de Rijksweg 8', dan klopt het aantal. Die ene mast staat aan de andere kant van die weg.

Update 25 augustus: de mast op de voorgrond is HB35. Die heeft altijd in Zaanstad gestaan! (De grens tussen Zaandam/Zaanstad liep tot begin 1991 dwars door het klaverblad Zaandam; ergens ter hoogte van het standpunt van de fotograaf. Daarachter HB34 en daar weer achter HB33.
GAZ2210402.png
Detail foto 22.10402 GAZ.
GAZ2210402.png (143.93 KiB) 11080 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie