Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door ElektroThriller » 24 jan 2017 14:34

"Voor zover er gesproken is, was dat vanuit de zendstand"
In de Volkskrant van vandaag vind je een artikel over de volgens velen negatieve invloed van de geplande 380kV-verbinding Eemshaven-Vierverlaten op het landschap. Het valt me op dat het woord 'wintrackmast' niet valt.
De bijlage Volkskrant1 kopie.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage Volkskrant2 kopie.jpeg is niet meer beschikbaar
Volkskrant1 kopie.jpeg
Volkskrant1 kopie.jpeg (973.77 KiB) 9489 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door Knarvel » 25 jan 2017 09:57

ET, dank voor deze knipselservice, zo houden we ook vanuit een andere invalshoek in de gaten wat er speelt...

Ik vraag me soms af waarom er toch zo'n enorme concentratie van opwekking in de Eemshaven is ontstaan, anders als bij bv de maasvlakte zijn er nauwelijks grote afnemers in de buurt. Als je zo'n constellatie laat ontstaan, dan ontstaat er idd vanzelf de behoefte aan dikke afvoerlijnen, maar waar ligt de diepere zin van dat geheel?
Neem nu bv het windpark Gemini, ver weg in de Waddenzee 60 km benoorden Schiermonnikoog, aangesloten met 220 kV kabels op Eemshaven, daar staan dan transformatoren die de zaak naar 380 kV brengen en via Oudeschip gaat de opgewekte energie dan het koppelnet in... Met behulp van de geplande dikke lijn wordt dan Vierverlaten gevoed om daar met 6 (zes) transformatoren de 220 kV ring te voeden. Grootse plannen, maar waar ligt de behoefte? En, die Gemini-kabels hadden toch ook direkt naar Vierverlaten aangelegd kunnen worden, (dat maakt voor de tracee-lengte nauwelijks verschil), dat had dan toch weer een hand vol trafoos gescheeld en de transportverliezen van 60 km hoogspanningsomweg.
Vanuit dit gezichtspunt begrijp ik die positie (en onmoed) van de beschreven nieuwbouw tegenstanders wel.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door Tom » 25 jan 2017 20:01

In NRC stond een soortgelijk artikel, met dezelfde figuur.

@Knarvel is het niet gewoon jarenlang bewust beleid vanuit de ruimtelijke ordening om daar de energiecentrales en kabels te plaatsen? Binnenlandse locaties zijn uit de gratie, kijk maar naar Harculo, Nijmegen, Clauscentrale. Gevolg is inderdaad meer transportcapaciteit. Alleen Borssele, Maasvlakte en Eemshaven zijn grootschalige productielocaties heb ik wel eens gelezen.

Ik voel wel enige sympathie met de Groningers. Ten eerste omdat de noodzaak tot het bouwen van de nieuwe 380 kV-lijn met maar relatief weinig toename in transportvermogen ten opzichte van de bestaande lijn niet erg overtuigend is, we hebben dat hier wel eens nagerekend. Ten tweede omdat de wintrackmasten die ook in het NRC-artikel niet worden benoemd aanzienlijk hoger zijn dan de bestaande en door hun witte kleur en dubbele uitvoering ook veel nadrukkelijker aanwezig. Hoewel Tennet ons misschien anders wil doen geloven, is mijn mening dat de wintracks niet erg landschapsvriendelijk zijn maar wat mij betreft vooral magneetveldvriendelijk.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door Knarvel » 26 jan 2017 13:49

TomBorger schreef:In NRC stond een soortgelijk artikel, met dezelfde figuur. @Knarvel is het niet gewoon jarenlang bewust beleid vanuit de ruimtelijke ordening om daar de energiecentrales en kabels te plaatsen? Binnenlandse locaties zijn uit de gratie, kijk maar naar Harculo, Nijmegen, Clauscentrale. Gevolg is inderdaad meer transportcapaciteit. Alleen Borssele, Maasvlakte en Eemshaven zijn grootschalige productielocaties heb ik wel eens gelezen.
Ja dat klopt idd, maar dat betekend nog niet dat dit ook een slim beleid is... Het zijn wel lokaties die weinig weerstand uit het volk opleveren.
TomBorger schreef:Ik voel wel enige sympathie met de Groningers. Ten eerste omdat de noodzaak tot het bouwen van de nieuwe 380 kV-lijn met maar relatief weinig toename in transportvermogen ten opzichte van de bestaande lijn niet erg overtuigend is, we hebben dat hier wel eens nagerekend. Ten tweede omdat de wintrackmasten die ook in het NRC-artikel niet worden benoemd aanzienlijk hoger zijn dan de bestaande en door hun witte kleur en dubbele uitvoering ook veel nadrukkelijker aanwezig. Hoewel Tennet ons misschien anders wil doen geloven, is mijn mening dat de wintracks niet erg landschapsvriendelijk zijn maar wat mij betreft vooral magneetveldvriendelijk.
idd, vooral als je bedenkt dat er aan de huidige masten al die tijd een circuit kompleet ongebruikt gebleven is. En ja, voor magneetveldvriendelijkheid bestaan wettelijke normen voor landschapsvriendelijkheid niet. Het opwaarderen naar 380kV is uiteraart onderdeel van een groter totaalplan wat rekening houd met de komende 30-50 jaar, dus dat kan ik wel plaatsen, maar met (versterking van de bestaande?) vakwerkmasten zou de landschapsvriendelijkheid aanzienlijk beter gediend zijn...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door Shrek » 26 jan 2017 13:55

Ik denk dat de lage Stevin-masten hier niet zouden misstaan. Zoveel verschillen de West-Vlaamse polders niet van Friesland...

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door Knarvel » 26 jan 2017 14:20

Shrek schreef:Ik denk dat de lage Stevin-masten hier niet zouden misstaan. Zoveel verschillen de West-Vlaamse polders niet van Friesland...
Ja die Belse masten zien er best wel goed uit, in de gegeven situatie zelfs een aanrader... Maar het is in Groningen, Friesland ligt links ernaast...

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door Henk » 26 jan 2017 14:59

Het heeft mij ook verwonderd dat een 2 circuit 380 kV-lijn tussen Eemshaven en Vierverlaten nodig is om een 3/4-circuit 220 kV-lijn te vervangen.

Wel is het zo dat de 380 kV-verbindingen nog altijd de eerste fase is van een verbinding Eemshaven - Ens en dat, misschien ook wel rekening gehouden wordt met 1 of twee extra circuits (dus 3/4 x 380 kV).

Daarnaast kan het lastig worden om extra trafo's in Eemshaven op te stellen, zonder grote aanpassingen of vervanging van de trafo-stations Eemshaven en robbenoord. Als dan toch in de toekomst toch een 380-verbinding naar Vierverlaten nodig is, dan is het goedkoper die verbinding eerder aan te leggen (dat kost slechts de rente op de lening, en die is laag). Dat weegt op tegen de kosten van de aanpassingen van de trafo-station op Eemshaven en deze zijn later minder hard of niet nodig, omdat er 380 kV komt.

De locatiekeuze voor grootschalige opwekking is een zaak van de Rijksoverheid. Al lang worden in de diverse nota's / structuurvisies e.d. locaties onderzocht en al dan niet geschikt geacht.
Voor grootschalige opwekking is o.a. de aanwezigheid van heel veel koelwater belangrijk en uiteraard milieuaspecten. Veel gemeenten zitten niet op een grote energiecentrale te wachten, zeker niet als dat misschien een kerncentrale wordt...

IJsselmeer en rivieren zijn wat bovenstaande betreft minder geschikt. Er zijn dan koeltorens nodig en dat kost geld in aanleg en belangrijker levert een centrale op met een lager rendement (door de benodigde koelwaterpompen).

Al heel lang scoort de Eemshaven hoog op de lijst. Ook Rotterdam was altijd een belangrijke potentiële vestigingslocaties, maar deze is inmiddels vol. Eemshaven is ook al heel lang bijna ongebruikt gebleven en de provincie Groningen wilde wel doorgaan met de ontwikkeling, dus dan is de keuze eenvoudig.
De vrije markt-werking speelt ook mee. Voor een producent is Eemshaven interessant door de beschikbare koelwater. Het verlies door het transport is het probleem van Tennet. Tennet moet het vermogen daarvoor inkopen.

Om transportverlies te beperken zou een HVDC-verbinding interessant zijn. De extra kosten wegen door de relatief korte afstand (ruim 200 km)
Daarnaast zijn er minder draden in het landschap en de masten kunnen eenvoudig zijn. Zie onderstaande foto als voorbeeld.
s-of-empire-2 [Pacific DC Intertie].jpg

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door BaDu » 26 jan 2017 17:17

Henk schreef:Het heeft mij ook verwonderd dat een 2 circuit 380 kV-lijn tussen Eemshaven en Vierverlaten nodig is om een 3/4-circuit 220 kV-lijn te vervangen.

Wel is het zo dat de 380 kV-verbindingen nog altijd de eerste fase is van een verbinding Eemshaven - Ens en dat, misschien ook wel rekening gehouden wordt met 1 of twee extra circuits (dus 3/4 x 380 kV).
De capaciteit van de nieuwe verbinding is in de eerste fase 2x380kV @2600MVA per circuit, daarmee is één circuit al voldoende om de capaciteit van de huidige 3x220kV (want dat is het) te evenaren (3x900MVA is huidige capaciteit zonder reserve N-1).
De nieuwe verbinding is fase 1, er is een fase 2 onderkend waarbij er aan dezelfde masten nog 2x380kV circuits gehangen kunnen worden.
De aansluiting in Eemshaven wordt gemaakt op station Eemshaven Oudeschip.
De bestaande 4/3x220kV circuits en masten tussen Vierverlaten en Robbenplaat/Eemshaven220 worden volledig gesloopt.
Op deze twee stations komt dan capaciteit (lees schakelvelden) vrij om evt windparken op het land en andere opwekkers en verbruikers aan te sluiten.

Verder denkt TenneT na over een HVDC link op de as Londen-Maasvlakte-Ruhrgebied, maar dat is nog een erg ver toekomstplaatje (na 2030).

Een en ander is te lezen in het KCD2016 van TenneT.
KML-generator generator

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Volkskrantartikel over Eemshaven-Vierverlaten

Bericht door Nico uit Gouda » 26 jun 2017 19:51

Lees nu ook https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... rverlaten/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Plaats reactie