Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door Tom » 10 jan 2017 20:46

Er zijn in drie provincies in Nederland deltamasten met drie circuits. De eerste is de verbinding tussen Waalhaven - Krimpen en Leiden. Die dateert van 1965. Daarna kreeg je bij PGEM in Gelderland de twee lijnen vanaf de Flevocentrale richting Harderwijk en Hattem. Dat was in 1967 respectievelijk 1968. Naar verluidt zijn deze driecircuitmasten van de PGEM geleverd door een Italiaanse bouwer.

Ongeveer in dezelfde tijd, volgens de verslagen van de SEP werd in 1967 een begin gemaakt met de lijn van Oterleek naar Diemen naar 's Graveland. De EZH-lijn is dus iets ouder dan de twee andere versies. Nu was ik bezig met de PGEM-historie en wat me opviel is dat de masten van de PGEM toch behoorlijk veel overeenkomst hebben met de EZH-masten. Het verschil in aanblik wordt veroorzaakt door de steilere helling van het bovenstuk van de EZH-mast en uiteraard de grotere hoogte. Een fotovergelijking maakt het duidelijk. Voor de PGEM-mast heb ik even een foto van Michel gebruikt.
Vwergelijking Leiden en Flevolijnkopie.jpg
Vwergelijking Leiden en Flevolijnkopie.jpg (347.66 KiB) 8165 keer bekeken
Nu is de PGEM-mast 13% in verticale richting opgerekt en verschaald naar de EZH-mast. De overeenkomst wordt al duidelijker.
Vwergelijking Leiden en Flevolijn II.jpg
Vwergelijking Leiden en Flevolijn II.jpg (389.31 KiB) 8165 keer bekeken
Een overlay maakt het nog duidelijker. De PGEM-mast valt bijna geheel weg voor de EZH-versie .
Vwergelijking Leiden en Flevolijn III.jpg
Vwergelijking Leiden en Flevolijn III.jpg (268.72 KiB) 8165 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door Hans » 10 jan 2017 21:33

Krijg nou kattenoren.
Dat de beide types op elkaar lijken is iedereen hier wel eens opgevallen (en ondergetekende vanwege het modelbouwproject zeker ook), maar dat de hoofddimensies werkelijk gelijk zijn had ik dan weer niet beseft. Een beetje samendrukken in zijwaartse richting, of juist uitrekken tot een wat gespierdere variant, is dat op enkele latten in de gaffel en de beide traversetoppen na het enige dimensieverschil? Of zijn de beide varianten toch ook in hoogte boven het begin van de splitsing van de toren nog verschillend?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door Shrek » 10 jan 2017 21:35

Is het zo speciaal dat hoogspanningsmasten op elkaar gelijken? Als ze in hetzelfde land staan met dezelfde bouwvoorschriften enzo lijkt het mij voor de hand liggend dat er links en rechts wel wat gekopieerd wordt
De eerste 70kV-masten in België waren ook allemaal zeer gelijkend, ook al hadden ze andere eigenaars en stonden ze overal in het land.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door Tom » 10 jan 2017 22:02

Het bijzondere en voor mij intrigrerende is dat er twee ogenschijnlijk redelijk verschillende ontwerpen toch op elkaar lijken als je wat verschalingen toepast.
De EZH-mast is een stuk hoger, het scheelt denk ik wel bijna 10 meter, de EZH-mast zit op de 53 meter hoogte.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door BaDu » 10 jan 2017 22:27

Zijn deze lijnen niet geleverd door hetzelfde bedrijf?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door Tom » 10 jan 2017 22:32

Dat is mij niet bekend. Ik denk het niet. De detaillering van de constructie in de PGEM-mast is heel afwijkend van de EZH-mast. Die laatste heeft vrij gewone details en ik denk dat die door de bouwers uit Ridderkerk en omstreken is bedacht. De PGEM-mast zou ik niet durven zeggen. Misschien dat iemand die toegang heeft tot een technische tekening uitsluitsel kan geven.

Overigens ben ik de drie-circuitlijn tussen Veendam en Veendam nog vergeten te noemen .

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door BasH » 10 jan 2017 22:39

Hallo Tom,

Mooie vergelijking. Nou dacht ik dat de Noord-Hollandse PEN mast grote overeenkomsten vertoont met de EZH mast, maar dat blijkt toch anders te zijn. Hier is een plaatje van de hoge versie zoals deze ten zuiden van Zunderdorp is te vinden. Volgens mij heb ik dit plaatje vanaf een vergelijkbare postie geschoten .
Diemen-Oterleek 20151011-0023.jpg
Diemen-Oterleek 20151011-0023.jpg (570.03 KiB) 8133 keer bekeken
De standaardmast is nog een stukje lager.
Diemen-Oterleek 20151011-0042.jpg
Diemen-Oterleek 20151011-0042.jpg (685.7 KiB) 8133 keer bekeken
Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door Tom » 11 jan 2017 09:13

De Noord-Hollandse variant lijkt inderdaad best wel veel op de EZH-mast, maar heeft ook wel zijn eigen gezicht. Ik denk dat de overeenkomst met name komt door de vrij steile hoek van de gaffel en de vrij lichte profielen. De buitenste traverses lijken bij de PEN-mast een stukje smaller wat hem een eigen gezicht geeft. Ook ontspringt de gaffel een half diagonaalvak versprongen ten opzichte van de andere deltamasten.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door Nico uit Gouda » 11 jan 2017 15:30

TomBorger schreef:
Overigens ben ik de drie-circuitlijn tussen Veendam en Veendam nog vergeten te noemen .
Hallo TomBorger. Heb je ook vergelijkingsfoto's van die drie-circuits masten? Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Overeenkomst PGEM- en EZH-deltamast

Bericht door BasH » 11 jan 2017 22:55

Hallo Nico,

De Veendamse katten zijn niet zo vaak op de foto gezet. Eigenlijk zijn de foto's in deze reportage van onze razende reporter Michel de enige mooie die ik zo snel kon vinden.

Wel even 5 plaatjes naar onderen scrollen

Wat het uiterlijk betreft, de Veendamse katten lijken heel veel op zowel de EZH als de PGEM katten, maar toch zijn ze net weer wat anders. De toren en de traversen zijn EZH, maar de hoek die de gaffel maakt t.o.v. de toren lijkt meer op de PGEM kat.

Met vriendelijke groeten,
Bas

Plaats reactie