Als de dijken breken...
Als de dijken breken...
Zoek de fout(en).
Re: Als de dijken breken...
Hmmm, waar zal ik eens beginnen, allereerst maar eens de technische aspecten...
- foutieve bretels
- zeeg van het onderste paar leidingen ontbreekt
- geen bliksemdraad
- onderste traverse hangt nogal laag
- geen klimvoorziening/-beveiliging
en nu de feitelijke onjuistheden... De eerste 2 hebben niet met hoogspanning te maken, maar met de omgeving.
- De personen zitten in de file op de A12 bij Bodegraven en rijden zo de weilanden in. In NL zijn de autosnelwegen, zeker in de Randstad, voorzien van een vangrail, die dit soort acties onmogelijk maakt. Alleen grote vrachtwagens kunnen soms door een vangrail schieten.
- Aangenomen dat ze wel door de weilanden bereiken, dan komen ze al heel snel in een sloot terecht. Tenzij ze op een landweg terecht komen.
- De dichtstbijzijnde hoogspanningslijn in deze omgeving is de 380 kV verbinding Diemen-Krimpen. Deze ziet er toch heel anders uit dan op jouw plaatje.
In deze serie is heel veel aandacht besteed aan het mooi in beeld brengen van het overstroomde Rotterdam, maar kennelijk is men niet bereid en/of in staat om dit toch wel iconische plaatje (werd veel gebruikt in bespreking van de serie in de krantensites) ook de juiste aandacht te geven. Ik zou hier nog verder op in kunnen gaan , maar dat is slecht voor mijn bloeddruk
Vriendelijke groeten,
Bas
- foutieve bretels
- zeeg van het onderste paar leidingen ontbreekt
- geen bliksemdraad
- onderste traverse hangt nogal laag
- geen klimvoorziening/-beveiliging
en nu de feitelijke onjuistheden... De eerste 2 hebben niet met hoogspanning te maken, maar met de omgeving.
- De personen zitten in de file op de A12 bij Bodegraven en rijden zo de weilanden in. In NL zijn de autosnelwegen, zeker in de Randstad, voorzien van een vangrail, die dit soort acties onmogelijk maakt. Alleen grote vrachtwagens kunnen soms door een vangrail schieten.
- Aangenomen dat ze wel door de weilanden bereiken, dan komen ze al heel snel in een sloot terecht. Tenzij ze op een landweg terecht komen.
- De dichtstbijzijnde hoogspanningslijn in deze omgeving is de 380 kV verbinding Diemen-Krimpen. Deze ziet er toch heel anders uit dan op jouw plaatje.
In deze serie is heel veel aandacht besteed aan het mooi in beeld brengen van het overstroomde Rotterdam, maar kennelijk is men niet bereid en/of in staat om dit toch wel iconische plaatje (werd veel gebruikt in bespreking van de serie in de krantensites) ook de juiste aandacht te geven. Ik zou hier nog verder op in kunnen gaan , maar dat is slecht voor mijn bloeddruk
Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Als de dijken breken...
Ja, dit is erg teleurstellend en lachwekkend eigenlijk. Maar wel illustratief voor het gebrek aan realiteit dat in de serie voorkomt.
Re: Als de dijken breken...
Dit is inderdaad een beetje teleurstellend.
Zeker als je bedenkt dat HoogspanningsNet op 09 februari dit jaar is aangeschreven voor advies door de makers van de serie, omtrent precies deze scène.
Destijds is er geantwoord dat men naast nieuwbouw ook kan kiezen voor een gedeelte van een tweedehandsje. Men is bezig een verbinding af te breken tussen Beverwijk en Vijfhuizen. Een filmbureau heeft naam en budget, en als ze het werkelijk wilden kon men daar waarschijnlijk betrekkelijk eenvoudig het onderste gedeelte van een tweedehands exemplaar op de kop tikken. Gewoon een oud broekstuk met de volgende zes meter vakwerk. Even Arnhem bellen, zogezegd.
Er is bij het antwoord wel verteld dat een 'echte' hoogspanningsmast nogal een gevaarte is: tien ton en dertig meter hoogte heb je zo te pakken, en zelfs het onderstel mag er wezen. Transport van een uit elkaar gehaald exemplaar is bijna niet te doen en door de dikke lagen verf is losschroeven sowieso een ingewikkeld punt.
Kennelijk was dat inderdaad toch te ingewikkeld, want zowel de tip omtrent Beverwijk-Vijhuizen alsook de andere tip (bellen met Mountain Network Arnhem, die ook tweedehands masten hebben gescoord) zijn zo te zien niet in de praktijk gebracht. Men heeft uiteindelijk zelf een constructie laten maken en er met de computer een soort Britse L6 op gezet. Dat bewijst wel weer eens dat tonmasten het meest iconisch zijn voor hoogspanning in het algemeen (en daar doen wij ook aan mee), maar voor toepassing in het westen van Nederland is het in principe een misser.
Dingen die wel goed gaan? Die zijn er gelukkig ook.
- De stompe traversetop
- De masten zijn blijven staan toen het onder liep
- Er zitten zes fasedraden aan (je zal verbaasd zijn hoe vaak dat nog mis gaat)
- De onderste geleiders zijn strakker afgespannen (De gevolgen van NEN-50341-1 zijn zelfs tot in Hillywood doorgedrongen)
- Het feit dat er überhaupt mensen hun toevlucht in zoeken als de nood hoog is
Zeker als je bedenkt dat HoogspanningsNet op 09 februari dit jaar is aangeschreven voor advies door de makers van de serie, omtrent precies deze scène.
(...)In het kader van filmopnamen, zoeken wij raad ivm het bouwen van een gedeelte van een hoogspanningsmast. We filmen een reeks over een ramp, waarbij een gedeelte van Nederland en een deel van België onder water stroomt. Mensen zoeken een veilige bestemming en enkele scènes spelen zich af in een hoogspanningsmast. Deze zullen wij moeten bouwen, althans een gedeelte ervan, het andere deel wordt met de computer bijgetekend in de hoogte. (...)
Destijds is er geantwoord dat men naast nieuwbouw ook kan kiezen voor een gedeelte van een tweedehandsje. Men is bezig een verbinding af te breken tussen Beverwijk en Vijfhuizen. Een filmbureau heeft naam en budget, en als ze het werkelijk wilden kon men daar waarschijnlijk betrekkelijk eenvoudig het onderste gedeelte van een tweedehands exemplaar op de kop tikken. Gewoon een oud broekstuk met de volgende zes meter vakwerk. Even Arnhem bellen, zogezegd.
Er is bij het antwoord wel verteld dat een 'echte' hoogspanningsmast nogal een gevaarte is: tien ton en dertig meter hoogte heb je zo te pakken, en zelfs het onderstel mag er wezen. Transport van een uit elkaar gehaald exemplaar is bijna niet te doen en door de dikke lagen verf is losschroeven sowieso een ingewikkeld punt.
Kennelijk was dat inderdaad toch te ingewikkeld, want zowel de tip omtrent Beverwijk-Vijhuizen alsook de andere tip (bellen met Mountain Network Arnhem, die ook tweedehands masten hebben gescoord) zijn zo te zien niet in de praktijk gebracht. Men heeft uiteindelijk zelf een constructie laten maken en er met de computer een soort Britse L6 op gezet. Dat bewijst wel weer eens dat tonmasten het meest iconisch zijn voor hoogspanning in het algemeen (en daar doen wij ook aan mee), maar voor toepassing in het westen van Nederland is het in principe een misser.
Dingen die wel goed gaan? Die zijn er gelukkig ook.
- De stompe traversetop
- De masten zijn blijven staan toen het onder liep
- Er zitten zes fasedraden aan (je zal verbaasd zijn hoe vaak dat nog mis gaat)
- De onderste geleiders zijn strakker afgespannen (De gevolgen van NEN-50341-1 zijn zelfs tot in Hillywood doorgedrongen)
- Het feit dat er überhaupt mensen hun toevlucht in zoeken als de nood hoog is
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Als de dijken breken...
Ik heb de aflevering nog niet kunnen bekijken (dat zal wel ergens tussen kerst en oud en nieuw worden ).
Voor de gemiddelde kijker een logische keuze: in een hoogspanningsmast klimmen.
Voor ons al masten liefhebberts (gekken is zo'n raar woord) zijn de detailfouten natuurlijk in het oogspringend, maar het blijven detailfouten.
Ze doen weinig tot niets af aan het verhaal en leveren eigenlijk vrijwel exact hetzelfde plaatje op.
Wel leuk dat ze ons hebben geraadpleegd trouwens
Voor de gemiddelde kijker een logische keuze: in een hoogspanningsmast klimmen.
Voor ons al masten liefhebberts (gekken is zo'n raar woord) zijn de detailfouten natuurlijk in het oogspringend, maar het blijven detailfouten.
Ze doen weinig tot niets af aan het verhaal en leveren eigenlijk vrijwel exact hetzelfde plaatje op.
Wel leuk dat ze ons hebben geraadpleegd trouwens
KML-generator generator
Re: Als de dijken breken...
Enigszins terzijde: Diverse (lucht)beelden van de snelwegen in de serie zijn in Engeland opgenomen en vervolgens gespiegeld .BasH schreef:- De personen zitten in de file op de A12 bij Bodegraven en rijden zo de weilanden in. In NL zijn de autosnelwegen, zeker in de Randstad, voorzien van een vangrail, die dit soort acties onmogelijk maakt. Alleen grote vrachtwagens kunnen soms door een vangrail schieten.