Een bericht op Rijnmond.nl

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Een bericht op Rijnmond.nl

Bericht door Johan » 04 okt 2016 16:50

Een bericht op Rijnmond.nl over een storing in Zwijndrecht. De foto bij het bericht is volgens mij van een stukje scherm van het Bedrijfsvoeringcentrum van Stedin.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/146978/We ... t?r=nieuws
Stedin 1.GIF
Stedin 1.GIF (152.16 KiB) 6998 keer bekeken
Hoe oud de foto is weet ik niet maar toen ik het schema is goed bekeek is het een stuk van de 150kV Waalhaven tot de Maasvlakte.

Geheel links 150kV Waalhaven. Het grote station in de midden is 150kV Botlek.
Daar tussen in de Vondelingenweg (Shell), wit aangegeven de eigen installatie van Shell. Zo te zien is er een koppeling tussen Botlek en Waalhaven via de 66kV van Shell.
De open vierkantjes geven aan dat de schakelaar open staat!
Daar onder zien we 150kV Oudeland. De langskoppeling in de rail staat daar open, waardoor er een trafo door Botlek en de andere trafo door Waalhaven gevoed wordt.

Wat verder opvalt is dat in Botlek veld 10 en Theemsweg veld 14 de railen gekoppeld staan, wat ook te zien is in de stroom die loopt 133 en als ik het goed zie 542 ampère.
Daar onder zien we Geervliet en een deel van Geervliet 2 (door Tennet ook wel Geervliet Noorddijk genoemd).Hier is te zien dat de lijn Geerviet 2 Waalhaven in Geervliet 2 open staat en dat de gekoppelde lijnen aan beide zijden op een schakelaar uit komt en dat de spanning in Geervliet 153kV is.
Het station met de vierkante rail tussen Theemsweg en Botlek is 150kV Merseyweg.
Bijzonder in dit station is dat de rail met langskoppingen rond is geschakeld en de generatoren JV1 en JV2 geen eigen vermogensschakelaar hebben, maar dat om deze spanningloos te maken er twee schakelaars uitgezet moeten worden.
Johan

Plaats reactie