Eerste generatie 380kV crossings nader bekeken.

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Eerste generatie 380kV crossings nader bekeken.

Bericht door Peter » 15 aug 2016 15:54

Bij het invoeren van de mastgegevens en foto's op de netkaart heb ik gezien dat er bij de eerste generatie 380kV donaumasten toch ook wel een duidelijk systeem in de crossingsmasten zit met stappen van 6 meter. Ik heb een overzicht gemaakt aan de hand van eerder geposte foto's op dit forum van de diverse fotografen.

Afbeelding
De "kleine" crossingsmasten zijn er zoals bekend in twee hoogtes. De "laagste" is de S+18, deze is o.a. te vinden in de aanloop naar de Waalcrossing bij Dodewaard, 70 meter hoog (gerekend vanaf het fundament).

Afbeelding
Daar op volgt de S+24, deze is o.a. te vinden bij knooppunt Diemen en de Maascrossing bij Overasselt, 76 meter hoog. Deze staat toevallig bij Standdaarbuiten in Brabant.

De S+18 en S+24 komen ook in het Brabantse deel van de 380kV verbinding Geertruidenberg - Borssele voor. De "middelgrote" crossingsmasten gaan ook met stappen van 6 meter:

Afbeelding
Deze crossings beginnen met de S+30, deze komt maar 1x voor bij Nieuw-Lekkerland in de aanloop naar de Lek-crossing en is 87 meter hoog.

Afbeelding
Van de verbinding Maasbracht - Dodewaard heb ik helaas geen lijngegevens maar wel een ander document van J. van Veelen waar de hoogte van de Waalcrossingsmast in te vinden is: 92,5 meter, afgerond voor de netkaart 93 meter. Omdat deze precies tussen de S+30 en S+42 (99 meter) inzit moet dit wel de S+36 zijn

Afbeelding
De S+42 vinden we in de Amer-crossing (mast 85 en 86) bij Geertruidenberg en deze zijn voor zover ik weet identiek aan de Maascrossingsmasten in de verbinding Maasbracht - Dodewaard bij Maasbracht (mast 6 en 7) en is afgerond 99 meter hoog. Vanaf deze hoogte zijn de masten ook op lijsten met hoge objecten in Nederland voor de luchtvaart te vinden.

Afbeelding
De hoogste "middelgrote" crossingsmast is de S+48 en die komt maar 1x voor als noordelijke crossingsmast van de Amercrossing bij Geertruidenberg (mast 84) en is 105 meter hoog.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Eerste generatie 380kV crossings nader bekeken.

Bericht door Peter » 16 aug 2016 16:36

De Ketelmeer-crossingsmasten zijn weer een verhaal apart want die wijken met hun smallere toren toch enigszins af van de rivierkruizingen.

Afbeelding
De mast die volledig op land in Oostelijk Flevoland staat is met 99 meter de hoogste en van het type SC+42.

Afbeelding
De eerste mast in het Ketelmeer is van het type SC+36 en met 93 meter iets lager maar exclusief fundering even hoog als de Waalcrossingsmasten bij Dodewaard.

Afbeelding
Daarna volgen drie nog wat "lagere" masten van 80 meter hoog waarvan er twee in het water staan en één op het land in de Noordoostpolder. Waar de typeaanduiding D+24 voor staat is me niet helemaal duidelijk.

Tot slot natuurlijk de grootste crossingsmasten maar die zijn eigenlijk al overbekend
Afbeelding
De Merwedecrossings bij Sliedrecht met vier masten van het type S+75 van 142,5 meter hoog.

Afbeelding
En baas boven baas, de Lek-crossing bij Lekkerkerk, type S+95 en met 163 de hoogste hoogspanningsmasten van Nederland

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Eerste generatie 380kV crossings nader bekeken.

Bericht door Tom » 16 aug 2016 20:22

Interessant overzicht!
Leuke ontdekking dat er steeds 6 meter tussen de verschillende types zit. Ook nieuw voor mij dat de noordelijke mast van de Amerkruising 6 meter hoger is.
De smallere masten van de Ketelmeerkruising zullen wel gekozen zijn vanwege de smallere fundaties in het water.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Eerste generatie 380kV crossings nader bekeken.

Bericht door Hans » 17 aug 2016 20:33

Aansluitend bij Tom, inderdaad een interessant overzicht Peter. Leuk dat je ze op een rij hebt gezet, het regelmaat van telkens drie en zes meter (of een veelvoud) is nu toch echt bevestigd.

Maar eh.. hoezo hebben we geen hoogtegegevens? Die hebben we namelijk wel degelijk.
We hebben op de afgeschermde experthoek van de mainsite (met het welbekende wachtwoord) een oude VFR-kaart uit 2009 ofzo staan. Ieder object boven 300 voet staat er expliciet op aangegeven, en dus ook de crossingsmasten boven 93 meter (dat is om en nabij 300 voet).
Peter schreef: Afbeelding
Van de verbinding Maasbracht - Dodewaard heb ik helaas geen lijngegevens maar wel een ander document van J. van Veelen waar de hoogte van de Waalcrossingsmast in te vinden is: 92,5 meter, afgerond voor de netkaart 93 meter. Omdat deze precies tussen de S+30 en S+42 (99 meter) inzit moet dit wel de S+36 zijn
Als we die natrekken met de VFR zien we dit:
VFR_midwest_09 (crossinghoogte Waalkruising).PNG
VFR_midwest_09 (crossinghoogte Waalkruising).PNG (254.84 KiB) 4742 keer bekeken
335 voet is 102 meter. Als we ervan uitgaan dat de VFR-kaart klopt en we het betonfundament van de mast op ongeveer vier meter schatten, is de masthoogte van dit exemplaar circa 98 meter. We komen dan toch eerder uit op een 'normale' S+42 dan op een S+36. Al kan het natuurlijk prima zijn dat Jhon van Veelen voor het door jou genoemde getal een betere bron gebruikt heeft.

Controleer gerust de interessante conclusies eens met de VFR-kaart. Zowel de VFR-kaart alsook je redenatie over de masthoogten zijn beide m.i. behoorlijk betrouwbare getallen. Als het goed is zouden ze bij ieder exemplaar boven 300 voet aardig bij elkaar in de buurt moeten liggen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Eerste generatie 380kV crossings nader bekeken.

Bericht door Peter » 19 aug 2016 13:22

Die 92,5 meter is uiteraard exclusief betonfundament maar tel het aantal ruiten en je ziet dat deze precies tussen de mast in de aanloop naar de Lek-crossing (S+30) en de twee zuidelijke Amercrossingsmasten (S+42) in zit. Wat mogelijk is, is dat de VFR-kaart uitgaat van de hoogte op AMSL en dat zou ook een deel van het verschil kunnen verklaren. In deze lijst die ik ergens anders vond stond de hoogte van het object en de hoogte t.o.v. NAP naast elkaar:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/2016- ... l?#ENR-5.4
AGL = Above Ground Level
AMSL = Above Mean Sea Level
Ik had in deze lijst de Waalcrossing bij Dodewaard ook wel verwacht maar die is daar toch blijkbaar net niet hoog genoeg voor...

Hetzelfde verhaal zal ook opgaan voor mast 248 uit dezelfde verbinding, deze S+18 zal in de praktijk ook iets hoger dan 70 meter zijn omdat deze ook een verhoogde betonnen fundering heeft.

Plaats reactie