Het nieuwe Tennet KCD 2016 is uit

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Het nieuwe Tennet KCD 2016 is uit

Bericht door Hans » 09 jul 2016 11:41

Zoals reeds gemeld op de voorpagina van de mainsite: het nieuwe Tennet KCD 2016 is uit.

Deel I
Deel II

Op 6 juli is het document vrijgegeven.
Helaas ook deze keer geen tabellen met lijncapaciteiten (die van 2011 blijft wat dat betreft nog steeds onovertroffen), maar wel weer een vers en geactualiseerd beeld van de ophanden zijnde verbouwingen, knelpunten en wijzigingen. Ook dit jaar zitten er een paar nieuwe verrassingen bij.

We hebben dus weer wat te lezen. Tablet op schoot, beentjes van de vloer en laat die regen nu maar kom- eh...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het nieuwe Tennet KCD 2016 is uit

Bericht door Peter » 11 jul 2016 10:20

Echt veel verrassingen heb ik nog niet kunnen ontdekken, wat me wel op viel is dat men de capaciteit van enkele 380kV verbindingen aan het verhogen is van 1645 MVA naar 1975 MVA zoals bijvoorbeeld Eindhoven - Maasbracht. Dat zal wel zo'n beetje het maximale zijn wat de huidige driebundels normaal gesproken aan kunnen?

Ik ben wel benieuwd hoe men deze lijnen in de toekomst verder wil uitbreiden naar 2635 MVA. Worden dan de masten verzwaard en de driebundels vervangen door 4xAMS620 of door een driebundel maar dan geschikt voor een hogere temperatuur? We zullen het nog even moeten afwachten.

Het ontbreken van de lijncapaciteiten is wel een groot gemis aangezien ik momenteel bezig ben om deze op de netkaart in te voeren, maar gelukkig hebben we de oude KCD's nog Alleen helaas niet de nieuwste gegevens.

Plaats reactie