BBB380kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
JarnoS
220 kV
Loads: 262
Aangesloten op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: BBB380kV

Load door JarnoS » 24 nov 2022 08:06

Helaas gaan die wisselmasten verdwijnen.
Lijkt wel op dat de halfverankering van die verbinding minder wijd gaat worden of lijkt zoals op de laatste foto schuin staat.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3312
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: BBB380kV

Load door Peter » 24 nov 2022 22:50

Inderdaad, opvallend dat de half-verankering op de laatste foto minder wijd staat. De foto is niet zo duidelijk, het lijkt ook nog niet helemaal afgerond te zijn. Misschien komt de half-verankering nog wat wijder te staan als ook de bundel-afstandhouders zijn aangebracht in de geleiders?

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2534
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: BBB380kV

Load door Tom » 25 nov 2022 15:10

Klopt dat de halfverankering minder breed wordt. De openingshoek is teruggebracht tot proporties die meer algemeen toepasbaar zijn, ook voor komende opwaardering van bijvoorbeeld Ens-Zwolle. De "hoogwater" isolator is ook aangepast naar een isolator aan de HV-zijde. De nieuwe ophanging maakt inderdaad visueel wel wat verschil bij de eerste koppelnetmasten met hun kenmerkende donkergroene wijde isolatorkettingen.

CM
middenspanning
Loads: 32
Aangesloten op: 20 jan 2020 01:08

Re: BBB380kV

Load door CM » 25 nov 2022 22:03

Ik heb het idee dat de nieuwe geleiders een fractie dunner zijn dan de oude. Kan iemand op dit forum mijn idee bevestigen of ontkennen ? Verder vraag ik mij af waarom in mijn omgeving, de Alblasserwaard, er weer halfverankering wordt toegepast en geen vertikale kettingen die ik persoonlijk veel mooier vind. Wat is de reden dat bij een aantal masten de fundaties verzwaard moeten worden, groter gewicht van de nieuwe geleiders en daardoor meer krachten op de (hoek)masten ?

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2534
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: BBB380kV

Load door Tom » 26 nov 2022 21:31

De nieuwe hoge-temperatuur geleider is vrijwel precies even dik (27,7 mm) als de oude. Ook het gewicht is vrijwel gelijk. Echter het aandeel van de staalkern is nu verdeeld over de lichtere carbonkern en de rest in extra aluminium doorsnede. De originele ophangingen zijn in principe per mast overgenomen, ook omdat de halfverankeringen gunstig zijn om de doorhang te beperken. Fundaties zijn met huidige normeringen en windbelastingen gecontroleerd, dit leidt tot fundatieverzwaringen ondanks dat belasting min of meer gelijk blijft.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3312
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: BBB380kV

Load door Peter » 26 nov 2022 23:07

Dan komt de opwaardering van Krimpen - Geertruidenberg er toch iets anders uit te zien dan Diemen - Lelystad - Ens met de minder wijde half-verankeringen. Op zich wel jammer want de wijde half-verankeringen waren wel erg kenmerkend voor de eerste generatie koppelnet donaumasten. Waar in de oostring half-verankeringen zijn toegepast zie je dat deze ook al minder wijd staan dan de half-verankeringen uit de oudere 380kV verbindingen. Gelukkig zien we geen "hoogwater" isolatorkettingen meer :DD

Verder is het opvallend dat de fase-wissels verdwijnen terwijl ze bij onze oosterburen in een aantal nieuwe 380kV verbindingen juist weer worden toegepast! Ook ben ik benieuwd naar de opwaardering van Ens - Zwolle volgend jaar. Worden de voor de oostring zo kenmerkende dubbele verticale isolatorkettingen ook overgenomen? Met half-verankeringen kun je net iets hoogte winnen zodat je doorhang nog wat gunstiger wordt.

JarnoS
220 kV
Loads: 262
Aangesloten op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: BBB380kV

Load door JarnoS » 27 nov 2022 17:28

@Peter Inderdaad dat in Duitsland nieuwe wisselmasten gebouwd zoals mast 57 van Dörpen-Niederrhein in Tennet gebied en Nederland juist verdwijnen.
Ik val me wel op qua mastmodel wijziging wisselmasten zijn.

Wat is 'Hoogwater-isolator '?

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2534
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: BBB380kV

Load door Tom » 27 nov 2022 22:00

Volgens de laatste inzichten zullen de wisselmasten wel blijven, het feit dat de wisseling op de foto deze niet is te zien zal misschien met de planning in de werkzaamheden te maken.

"Hoogwater" is een spraakterm die aangeeft dat de long-rod isolator binnen de ketting is verschoven richting de ophanging. Kijk maar eens bij de foto's van Diemen - LLS- Ens.

Ens-Zwolle zal waarschijnlijk een mix krijgen van dubbele kettingen (lijnrichting) en halfverankeringen, inderdaad om hoogte te winnen. Enkele kettingen komen met kunststof materiaal niet voor.

Mastbeeld van deze aansluiting
kas
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Loads: 3
Aangesloten op: 07 apr 2016 09:13

Re: BBB380kV

Load door kas » 28 nov 2022 11:26

Enkele foto's van steunmasten 22 en 23
20221126_133024-min.jpg
Steunmast 23
20221126_133024-min.jpg (1.17 MiB) 65 keer geschouwd
20221126_133051-min.jpg
Steunmast 23
20221126_133051-min.jpg (923.08 KiB) 65 keer geschouwd
20221126_133127-min.jpg
Steunmast 22
20221126_133127-min.jpg (974.05 KiB) 65 keer geschouwd

JarnoS
220 kV
Loads: 262
Aangesloten op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: BBB380kV

Load door JarnoS » 28 nov 2022 17:13

Door de minder wijde halfverankering lijkt me meer op 220kV-FGO--Donaumast en Oostring Donaumast zonder preekstoelen
Mooie foto's.
Mijn mening vindt juist de wijdere halfverankering mooier.
Maar ook niet te wijd zoals Westland Donau
Ben wel benieuwd dat ze nu ook de Lek-crossing bezig zijn op 163m hoogte.
Gaan ze ook markeringsballen vervangen of verwijderen bij vervangen bliksemdraden?

@Tom Die ET-masten vroeger tussen Sassenheim en Hoofddorp waren toch ook met kunststof isolatoren en die hadden ook enkele verticale ophanging?

Plaats reactie