380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Tom » 23 feb 2021 21:25

Hmm, als ik opmeet in GE dan kom ik op 530 m van mast 118 tot 119N, dat is duidelijk te veel. Ik denk dat je niet om een eindmast aan de westkant heen kunt met deze stationspositie. 119N kan dan zowel voor de huidige 119 worden gebouwd of er net achter. Mast 120N is dan een eindmast als mast 1 bij Zwolle. Of misschien een verlaagde hoekmast als de andere maar met een aantal diagonalen minder en zonder kattenoren. Aan de andere kant van het station zou 121N nu wel met een net veld van ongeveer 150 m op de stationsportalen aan kunnen komen.

Deze optie zou dan slechts twee nieuwe eindmasten vergen en een nieuwe hoekmast die in de lijn wordt gebouwd. Wat betreft inpassing wel logisch en netjes lijkt me.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Hans » 24 feb 2021 09:46

Uiteraard moest dat inzicht ook weer even op papier worden gezet. We zijn als zolderkamer-netstrategen inmiddels bij iteratie drie aangekomen.
(Voor meelezers op de Berg: gratis consultancy, wat wil je nog meer? :phew: )

Veenoord Boerdijk (derde alternatief voor aansluiting).jpg
Veenoord Boerdijk (derde alternatief voor aansluiting).jpg (166.05 KiB) 4296 keer bekeken

530 meter is inderdaad wel een beetje enthousiast. Heb ik het weer eens onderschat op de luchtfoto zonder het op te meten.
Een verlaagde HB op positie 120N is realistisch als de 110 kV-afstap op mast 119 wordt gerealiseerd, verondersteld dat men de bestaande lus via Holsloot prefereert boven een nieuwe, directe 110 kV-kabel vanaf het bestaande Veenoord-110 naar Veenoord Boerdijk. Het lijkt aannemelijk dat men dat handhaaft, want die zaken staan er toch al. Positie 119N kan dan een kopie worden van mast 02 vlakbij Hessenweg in zijn huidige vorm (dus met opstijgpunt), zij het dat de positie zelf een HB moet worden vanwege de iets grotere lijnhoek.

Positie 120N zou gelijk kunnen worden gemaakt aan mast 01, de enige met kattenoren. Als dat te veel uit de toon valt, dan maar zonder kattenoren. Een S-6 zonder optie op 110 kV zal trouwens wel een vrij kneuterig gezicht zijn, maar het zou een mooie knipoog zijn naar de sneuvelende mast 120, een S-2.
Positie 121N kan gelijk worden aan positie 119N, maar dan zonder het opstijgpunt. Die komt er dan uit te zien zoals positie 02 eruitzag voor 2010. De uiteindelijke positie 121 bestaand kan ongewijzigd blijven ten opzichte van zijn huidige situatie.

Aan de precieze positie van mast 121N en het tracé van de grondkabels kan nog wel wat geschaafd worden, maar de richting wordt duidelijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Tom » 24 feb 2021 19:53

De richting is zeker duidelijk. Gratis advies en een goed uitgangspunt om wat vragen te stellen :)

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door bas380 » 11 mar 2021 00:41

Denk dat ik beide plekken (Veenoord en Ter Apelkanaal) maar effe in de gaten moet houden, omdat beiden in mijn jachtgebied staan.

Die aansluiting bij Veenoord ziet er wat bizar uit, zeg. :uhokee: Ontwerp van Hans lijkt mij stuk logischer. Toch hoop ik stiekem dat die Tennet ontwerp realiteit wordt...Gewoon! omdat niks leuker is dan een verse woud van Zwolle Meeden masten vlakbij huis om te spotten. Misschien ook een mooie pay-back na de slachting van Veenoord-Hoogeveen. :phew: :twisted:
Thuis in zijn EGD gebied

ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door ds23man » 03 jul 2023 10:08

Is alles rond, komen er weer een paar nimby's voorbij:

https://dvhn.nl/drenthe/Verzet-tegen-bo ... 2006a61c24

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Hans » 03 jul 2023 13:47

Dat is normaal. Denk je eens in dat je iets in je achtertuin krijgt waar je bang voor bent, wat je geen gezicht vindt (niet iedereen heeft dezelfde tic als wij hier) en dat inderdaad flinke gevolgen gaat hebben voor de omgeving omdat het elektrisch ontsluiten op 110/380 kV-niveau van een voorheen weinig interessant en dus goedkoop stuk van het noordoosten heel wat potentie biedt voor opwek en zware verbruikers. Stel je voor dat het om een kadaververwerker of een vlamboogoven zou gaan, dan zou ik ook even de wenkbrauwen optrekken als omwonende.

Dat de procedures tot aan de Raad van State worden doorlopen is precies wat in een democratie dient te gebeuren. Of, en in hoeverre, bezwaren nog een rol spelen laat ik in het midden. Daarmee hebben we net wat teveel gezien met de windmolens in de Veenkoloniën. Het grootste echte probleem lijkt me vooral de zeer lange duur van dit soort procedures. Als je met de vergunningen, bezwaarprocedures en allerhande onderzoeken een aanlooptijd van vijf tot zeven jaar hebt is dat dodelijk voor ongeveer alles. Geen van die stappen kan gemist worden, maar de traagheid is echt een probleem, ook voor bezwaarmakers.

Op technisch gebied is inmiddels gebleken waarom de geschetste aansluitingen in het bericht van 24 februari 2021 niet zomaar op deze manier kunnen worden gerealiseerd. Voor de 380 is de reden iets wat ik in 2021 niet had voorzien maar dat inmiddels op zijn plek valt: Drenthe wordt in 110 kV pockets gehakt en ook het nieuwe 380 kV-station wordt in feite uitgevoerd als twee stations in het lang achter elkaar, waarbij ZL-MEE wit en zwart niet worden gekoppeld op het station. Er is dus sprake van twee stations die alleen incidenteel met een langskoppeling verbonden zijn.

Voor de 110 kV zit men met het probleem dat er dan te lang VNB nodig is, althans dat heb ik me laten vertellen op een informatieavond vorig najaar met (zoals vaker voorkomt) een enigszins gespannen atmosfeertje. M.i. is VNB een beetje raar argument. Een vooraf al in elkaar gezette eindsluiter met een set grondkabels onder mast 121 kan men met een paar droppers die men laat zakken vanuit de meelifters in een wip aansluiten. Dat duurt amper langer of korter dan vooraf een paar portalen op het station plaatsen en in een saaie nacht een paar geleiders afspannen, bretels aan elkaar persen en de stroom er weer op zetten.
Het lijkt er alles bij elkaar op dat we nog wat uitzoekwerk hebben.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Tom » 03 jul 2023 15:01

Wat bedoel je precies met de laatste alinea, wat zou het alternatief zijn? De meelifters zijn onderbroken als het station er is, want er wordt met masten alleen voor 380kV ingelust. Voorafgaand aan het project moet dus de 110 kV al verkabeld zijn.

ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door ds23man » 03 jul 2023 16:46

Hans schreef:
03 jul 2023 13:47
Dat is normaal. Denk je eens in dat je iets in je achtertuin krijgt waar je bang voor bent, wat je geen gezicht vindt (niet iedereen heeft dezelfde tic als wij hier) en dat inderdaad flinke gevolgen gaat hebben voor de omgeving omdat het elektrisch ontsluiten op 110/380 kV-niveau van een voorheen weinig interessant en dus goedkoop stuk van het noordoosten heel wat potentie biedt voor opwek en zware verbruikers. Stel je voor dat het om een kadaververwerker of een vlamboogoven zou gaan, dan zou ik ook even de wenkbrauwen optrekken als omwonende.

Dat de procedures tot aan de Raad van State worden doorlopen is precies wat in een democratie dient te gebeuren. Of, en in hoeverre, bezwaren nog een rol spelen laat ik in het midden. Daarmee hebben we net wat teveel gezien met de windmolens in de Veenkoloniën. Het grootste echte probleem lijkt me vooral de zeer lange duur van dit soort procedures. Als je met de vergunningen, bezwaarprocedures en allerhande onderzoeken een aanlooptijd van vijf tot zeven jaar hebt is dat dodelijk voor ongeveer alles. Geen van die stappen kan gemist worden, maar de traagheid is echt een probleem, ook voor bezwaarmakers.

Gevalletje, als u naar rechts kijkt ziet u de snelweg en een bedrijventerrein links niet. Als u vooruit kijkt ziet u een bos waar een HS station voor gebouwd wordt en daarna er weer een bos voor geplant wordt. Als u om u heen kijkt ziet u allemaal lelijke landbouwschuren en zelfs bovengrondse mestopslagen. Uit het verhaal maak je op dat het niet eens gaat om het uitzicht maar om de gedachte dat alles volgebouwd wordt met zonneparken..... Het gaat uiteindelijk om 10 huizen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door Hans » 05 jul 2023 17:19

Tom schreef:
03 jul 2023 15:01
Wat bedoel je precies met de laatste alinea, wat zou het alternatief zijn? De meelifters zijn onderbroken als het station er is, want er wordt met masten alleen voor 380kV ingelust. Voorafgaand aan het project moet dus de 110 kV al verkabeld zijn.

Ah, nu snap ik wat je bedoelt. Inderdaad heb ik iets over het hoofd gezien en dat is de tijd die het verbouwen van het 380 kV-gebeuren inneemt in de masten 117, 118, 119 en 120. En in die tijd hangen de meelifters reeds in de weg. Zodanig op de 110 kV gefocust zijn dat je de verbouwingen aan de 380 over het hoofd ziet. Als Bas dit leest mag ik nog tot in lengte van jaren grappen over 110 kV-tunnelvisie aanhoren. :)

Om te voorkomen dat het hele bolwerk Emmen vanaf Meeden direct in het 100 MW/6h criterium loopt moet eerst vanaf opstijgpunt Holsloot Schoolstraat een kabel worden gelegd als één stuk, volledig tussen mast 116 en mast 121, zodat er een opstijgpunt anyway nodig is om die te verbinden. Als dat opstijgpunt er toch staat is de eindsituatie met een ondergrondse aansluiting op het nieuwe 110 kV Veenoord Boerdijk gewoon te maken door de grondkabel te knippen en op een paar aansluitvelden meteen op het station boven te laten komen. Zo bezien is het argument voor bovengronds afspannen vanaf mast 121 inderdaad minder voor de hand liggend.

ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Bericht door ds23man » 18 jul 2023 17:03


Plaats reactie