380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2301
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380 kV Station Veenoord-Boerdijk

Load door Tom » 23 feb 2021 21:25

Hmm, als ik opmeet in GE dan kom ik op 530 m van mast 118 tot 119N, dat is duidelijk te veel. Ik denk dat je niet om een eindmast aan de westkant heen kunt met deze stationspositie. 119N kan dan zowel voor de huidige 119 worden gebouwd of er net achter. Mast 120N is dan een eindmast als mast 1 bij Zwolle. Of misschien een verlaagde hoekmast als de andere maar met een aantal diagonalen minder en zonder kattenoren. Aan de andere kant van het station zou 121N nu wel met een net veld van ongeveer 150 m op de stationsportalen aan kunnen komen.

Deze optie zou dan slechts twee nieuwe eindmasten vergen en een nieuwe hoekmast die in de lijn wordt gebouwd. Wat betreft inpassing wel logisch en netjes lijkt me.

Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3470
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Load door Hans » 24 feb 2021 09:46

Uiteraard moest dat inzicht ook weer even op papier worden gezet. We zijn als zolderkamer-netstrategen inmiddels bij iteratie drie aangekomen.
(Voor meelezers op de Berg: gratis consultancy, wat wil je nog meer? :phew: )

Veenoord Boerdijk (derde alternatief voor aansluiting).jpg
Veenoord Boerdijk (derde alternatief voor aansluiting).jpg (166.05 KiB) 277 keer geschouwd

530 meter is inderdaad wel een beetje enthousiast. Heb ik het weer eens onderschat op de luchtfoto zonder het op te meten.
Een verlaagde HB op positie 120N is realistisch als de 110 kV-afstap op mast 119 wordt gerealiseerd, verondersteld dat men de bestaande lus via Holsloot prefereert boven een nieuwe, directe 110 kV-kabel vanaf het bestaande Veenoord-110 naar Veenoord Boerdijk. Het lijkt aannemelijk dat men dat handhaaft, want die zaken staan er toch al. Positie 119N kan dan een kopie worden van mast 02 vlakbij Hessenweg in zijn huidige vorm (dus met opstijgpunt), zij het dat de positie zelf een HB moet worden vanwege de iets grotere lijnhoek.

Positie 120N zou gelijk kunnen worden gemaakt aan mast 01, de enige met kattenoren. Als dat te veel uit de toon valt, dan maar zonder kattenoren. Een S-6 zonder optie op 110 kV zal trouwens wel een vrij kneuterig gezicht zijn, maar het zou een mooie knipoog zijn naar de sneuvelende mast 120, een S-2.
Positie 121N kan gelijk worden aan positie 119N, maar dan zonder het opstijgpunt. Die komt er dan uit te zien zoals positie 02 eruitzag voor 2010. De uiteindelijke positie 121 bestaand kan ongewijzigd blijven ten opzichte van zijn huidige situatie.

Aan de precieze positie van mast 121N en het tracé van de grondkabels kan nog wel wat geschaafd worden, maar de richting wordt duidelijk.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Tom
380 kV
Loads: 2301
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Load door Tom » 24 feb 2021 19:53

De richting is zeker duidelijk. Gratis advies en een goed uitgangspunt om wat vragen te stellen :)

Plaats reactie