Het algemene weertopic
Re: Het algemene weertopic
Mei doet het wat betreft de zon in elk geval een stuk beter dan de voorgaande voorjaarsmaanden. Ook opvallend is dat de temperatuur zo ver boven het langjarig gemiddelde zit. Verder is het dit Pinksterweekend een stuk minder stabiel dan afgelopen weekend. Vandaag viel het me al op dat de stapelwolken erg opbolden en er al vrij vroeg verticale ontwikkeling in zat. Deze keer kwam het dus ook in Twente tot onweersbuien door het hoogtelaag boven Midden-Europa. Inmiddels staat hier in Twente de teller voor wat betreft het aantal onweersdagen in 2024 op vijf, waarvan vier in mei.
Ik was gisteren steeds wachten om onweer over ons, maar ze trokken tig keer langs ( ſ )...
Hier was onweer nog maar zo'n twee keer.
Wij hadden wel veel geluk met vaker zon.
Off topic:
Ik had van de week last van buikgriep en regelmatig over het nieuws over het NORO virus.
Toen dacht ik dat met de geschiedenis om de tijdperk van televisie en computer vervangen met techniek en infecties...
Wij kijken minder vaak tv en computers zijn tegenwoordig laptops, tablets en smartphones...
Techniek bedoel ik eigenlijk (ro)bots en AI en ook vaak veel met devices en internet.
Infecties bedoel ik om dat de media veel over o.a. coronavirus en andere ziektes laatste jaren...
Ik zat laatste dagen nog in quarantaine om de buikgriep, omdat bijna het hele huis onder zat...
Hier was onweer nog maar zo'n twee keer.
Wij hadden wel veel geluk met vaker zon.
Off topic:
Ik had van de week last van buikgriep en regelmatig over het nieuws over het NORO virus.
Toen dacht ik dat met de geschiedenis om de tijdperk van televisie en computer vervangen met techniek en infecties...
Wij kijken minder vaak tv en computers zijn tegenwoordig laptops, tablets en smartphones...
Techniek bedoel ik eigenlijk (ro)bots en AI en ook vaak veel met devices en internet.
Infecties bedoel ik om dat de media veel over o.a. coronavirus en andere ziektes laatste jaren...
Ik zat laatste dagen nog in quarantaine om de buikgriep, omdat bijna het hele huis onder zat...
-
- BerichtenCOLON 106
- GeregistreerdCOLON 21 Jun 2021 14:34
Vorig jaar was het een natte lente en dit jaar is de lente nog natter... ook minder zonneschijn dan vorig jaar. Vorig jaar was het de tweede helft van mei zonnig en droog, dit jaar bleef het ook de 2de helft van mei somber en nat.
Laatst gewijzigd door 1 op Chris Beutels, in totaal 27 keer gewijzigd.
-
- BerichtenCOLON 106
Inmiddels zit mei er alweer op. De eerste helft van mei was mooi met eindelijk een paar zonnige dagen met blauwe luchten Helaas viel in de tweede helft van mei het voorjaar weer in het oude patroon en kwam de moesson terug en werd mei alsnog voor de zoveelste maand op rij kletsnat, zo nat dat de boeren alweer in de problemen zijn gekomen. De mooie eerste helft heeft er wel voor gezorgd dat we in mei in Twente eindelijk weer eens met 218,2 uur de norm qua hoeveelheid zon hebben gehaald waarbij 211,2 het langjarig gemiddelde (1991-2020) is voor Twente. Verder viel natuurlijk de relatief hoge temperatuur op, met name omdat het in de nachten vrij warm bleef. De ijsheiligen hebben dit jaar niet voor de laatste nachtvorst gezorgd.
De meteorologische zomer is vandaag van start gegaan met een droge maar zwaar bewolkte dag waarbij het op sommige momenten zelfs donker was overdag. Het weer houdt nog steeds niet over en de pluim biedt ook weinig perspectief. Met een beetje pech kunnen we de eerste decade van juni ook alweer afschrijven voor mooi standvastig zonnig weer.
Daarnaast heb ik de afgelopen maand voor de tuin een waaierpalm (Trachycarpus wagnerianus) gekocht. Deze palmsoort is vrij winterhard en zie je inmiddels veel in Nederlandse tuinen. Ik heb met het planten gewacht tot na de ijsheiligen en ik ben benieuwd hoe de palm zich deze zomer gaat ontwikkelen. Ik heb hem bewust nu geplant zodat deze goed kan wortelen deze zomer. Wel heb ik de indruk dat de palm een beetje last heeft van het te natte weer van de afgelopen weken.
De meteorologische zomer is vandaag van start gegaan met een droge maar zwaar bewolkte dag waarbij het op sommige momenten zelfs donker was overdag. Het weer houdt nog steeds niet over en de pluim biedt ook weinig perspectief. Met een beetje pech kunnen we de eerste decade van juni ook alweer afschrijven voor mooi standvastig zonnig weer.
Daarnaast heb ik de afgelopen maand voor de tuin een waaierpalm (Trachycarpus wagnerianus) gekocht. Deze palmsoort is vrij winterhard en zie je inmiddels veel in Nederlandse tuinen. Ik heb met het planten gewacht tot na de ijsheiligen en ik ben benieuwd hoe de palm zich deze zomer gaat ontwikkelen. Ik heb hem bewust nu geplant zodat deze goed kan wortelen deze zomer. Wel heb ik de indruk dat de palm een beetje last heeft van het te natte weer van de afgelopen weken.
Lijkt mij dat afgelopen voorjaar juist slechter dan 2023 en 2021 was...
Lijkt nog meer regen nog opkomst is...
Terwijl eerst droog voorspeld was...
De temperaturen gaan niet eens naar 25 graden of zo, maar kan niet verder dan 21 graden.
Lijkt nog meer regen nog opkomst is...
Terwijl eerst droog voorspeld was...
De temperaturen gaan niet eens naar 25 graden of zo, maar kan niet verder dan 21 graden.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20240604-081510_Buienradar.jpg (77.72 KiB) 6909 keer bekeken
Kutweer.
-
- BerichtenCOLON 106
Na een week droger en zonniger weer zijn we blijkbaar terug bij af. Het lijkt of er na de natte winter en lente ook een natte zomer komt. Al 5 natte seizoenen op rij.
-
- BerichtenCOLON 106
Ook nu de tweede week van juni begonnen is, is er geen mooi, zonnig en standvastig weer in zicht. Het lijkt er nog steeds niet van te komen dit jaar. De voorbije week moest ik (eindelijk) geen enkele dag in de regen werken of fietsen van en naar het werk. Dat was de weken en maanden ervoor anders.Peter schreefCOLON ↑01 Jun 2024 23:30Inmiddels zit mei er alweer op. De eerste helft van mei was mooi met eindelijk een paar zonnige dagen met blauwe luchten Helaas viel in de tweede helft van mei het voorjaar weer in het oude patroon en kwam de moesson terug en werd mei alsnog voor de zoveelste maand op rij kletsnat, zo nat dat de boeren alweer in de problemen zijn gekomen. De mooie eerste helft heeft er wel voor gezorgd dat we in mei in Twente eindelijk weer eens met 218,2 uur de norm qua hoeveelheid zon hebben gehaald waarbij 211,2 het langjarig gemiddelde (1991-2020) is voor Twente. Verder viel natuurlijk de relatief hoge temperatuur op, met name omdat het in de nachten vrij warm bleef. De ijsheiligen hebben dit jaar niet voor de laatste nachtvorst gezorgd.
Ik was gisteren nog even te wandelen en zag de regenwolken aan te komen, maar waarschijnlijk de Hondsrug hield er tegen daardoor niet echt hard regende.
In Hoek van Holland was er zelfs stormkracht 9 gemeten, dus sprake van storm. En de seizoenen van mijn mening van vanaf juli 2023.
Juli 2023: herfst
Augustus 2023: herfst
September 2023: herfst met zomers begin
Oktober 2023: herfst
November 2023: herfst
December 2023: herfst met een beetje sneeuw.
Januari 2024: herfst met een beetje sneeuw.
Februari 2024: herfst
Maart 2024: herfst
April 2024: herfst
Mei 2024: herfst
Juni 2024: herfst.?..
Ik geloof dat ook in juli en augustus ook slecht gaat worden...
In Hoek van Holland was er zelfs stormkracht 9 gemeten, dus sprake van storm. En de seizoenen van mijn mening van vanaf juli 2023.
Juli 2023: herfst
Augustus 2023: herfst
September 2023: herfst met zomers begin
Oktober 2023: herfst
November 2023: herfst
December 2023: herfst met een beetje sneeuw.
Januari 2024: herfst met een beetje sneeuw.
Februari 2024: herfst
Maart 2024: herfst
April 2024: herfst
Mei 2024: herfst
Juni 2024: herfst.?..
Ik geloof dat ook in juli en augustus ook slecht gaat worden...