Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door ElektroThriller » 28 jul 2013 19:46

Hans schreef::lol: Het begint zo onderhand een ongeschreven traditie te worden dat in iedere fotoserie van enig formaat een 'treinmomentje' is inbegrepen.
En soms gebeurt dat zonder dat je het in de gaten hebt
Schermafbeelding 2013-07-28 om 17.47.06.png
Detail van IMG_2556, gemaakt op 22072013. Met stip de mooiste dubbeldekker van NS. En ook van binnen dik in orde.
Schermafbeelding 2013-07-28 om 17.47.06.png (572.17 KiB) 8368 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door ElektroThriller » 29 jul 2013 10:59

Misschien was het ooit wel de bedoeling om vanuit Harderwijk ook een circuit richting Utrecht aan te leggen. Dat circuit is er ook gekomen maar het loopt deels door Flevoland. Dit omdat zo veel gedoe rond toestemmingen (regio Amersfoort, Utrechtse heuvelrug, vliegbasis Soesterberg) kon worden voorkomen. En vergeet verder natuurlijk ook niet de wasknijperlijn plus ondergronds deel naar Almere. Dead end okay, maar gewoon omdat al noordelijker werd afgetakt.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Mark » 07 sep 2013 16:49

Bij de eeste plaatjes van de Waalcrossing bij Nijmegen zijn de uiterwaarden droog. Op deze luchtfoto van De Oversteek is te zien dat de uiterwaarden vol zijn en dat de masten op hun eilandjes staan.

Afbeelding
Bron: De Gelderlander

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 01 okt 2013 23:23

Afgelopen maandag was ik in Gelderland voor m'n treinenfotografie en onderweg naar Nijkerk kwam ik het bekende 50kV lijntje naar Barneveld tegen. Wat me opviel was dat de masten allemaal goed in de verf zaten, de lijn lijkt onlangs een schilderbeurt te hebben gehad. Goed nieuws dus! Een teken dat de lijn voorlopig behouden blijft.

Wat me verder opviel was dat er de circuitkleuren blauw en wit op de randstaven zijn geschilderd! Dat vind ik toch vreemd aangezien beide circuits parallel geschakeld zijn en er dus in de praktijk maar één circuit is. Bij Nijkerk ben ik ook langs het trafostation gereden maar de parallelschakeling zit er nog steeds in. Misschien is het alleen maar om beide kanten uit elkaar te houden?
Bijlagen
IMG_5438.jpg
Mast 97 van de 50kV lijn Nijkerk - Barneveld bij de N301. De mast zit weer strak in de verf en heeft circuitkleuren op de randstaven gekregen.
IMG_5438.jpg (147.2 KiB) 8029 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 02 okt 2013 00:07

Dat is apart: ik kan me namelijk niet herinneren dat er überhaupt nog randstaafschildering aanwezig was op de mastvoeten van dit lijntje. En dat heb ik keihard op de foto staan (2011).

Afbeelding

Dus... mogelijkerwijs blijft dit piepkleine lijntje (capaciteit volgens Continuon 2008 in de 20 MVA) niet alleen tot nader order behouden, maar krijgt hij zelfs zijn redundantie terug. Dat zou een briljante stunt zijn in deze schrale tijden voor kleine vakwerkmasten van het geplaagde 50 kV-net.

Een inspectie van de eindmast bij Barneveld kan duidelijkheid geven. Als men dat ding heeft aangepast en/of er concrete voorbereidingen toe zijn, dan hebben we beet. Anno 2011 zag ie er zo uit en we zien dat de zaak parallel is geschakeld:

Afbeelding

Aangezien ik aan het eind van de week toch nog op kraamvisite wil bij familie in Ermelo ligt Barneveld prima op de route vanuit Wageningen. Gewoon even de A30 af bij afrit Barneveld Noord en dan weten we het. Interessante ontwikkelingen, Peter.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door ElektroThriller » 02 okt 2013 10:03

Hond onder spanning
In het verlengde van Peters Veluwse dwalingen een stukje actualiteit van gisteravond, te weten een (eigenlijk best wel hilarische) uitzending van de Rijdende Rechter. Een hond wordt op geschiktheid als gezinshond getest op een terrein dat zich - zo blijkt - pal naast het 50/150 kV-station Harderwijk bevindt. Bekijk Uitzending gemist en 'spoel door' naar het testgedeelte, met masten en delen van het station op de achtergrond.
Schermafbeelding 2013-10-02 om 09.53.34.png
Detail van 'onze' netkaart.
Schermafbeelding 2013-10-02 om 09.53.34.png (998.55 KiB) 8017 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ot » 02 okt 2013 10:21

hebben ze heus de kleinste 50 kV mastjes van het land opnieuw geschilderd en van randstaaf schildering voorzien? YES! Dat is het beste nieuws minstens sinds het behoud van 220 kV hessenweg-vierverlaten!
Dank u o machtige Liander, dank u dat u uw kleine 50 kV onderdanen gespaard heeft en dat u genadig zijt voor wie u sinds 1935 trouw zijn geweest!

oeps en nu maar hopen dat niemand in het computer lokaal hier heeft gemerkt dat ik mijn dak uit ging vanwege het schilderen van een hoogspanningslijntje
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 02 okt 2013 11:04

Dat is zeker goed nieuws dat die 50kv mastjes zijn geschilderd. Ik denk als ze deze al geschilderd hebben zijn de andere 50kv masten ook aan de beurt.

Ik ben nu al benieuwd hoe de 50kv masten van ede-Dodewaard eruit zullen na hun schilderbeurt.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Mark » 02 okt 2013 13:09

Jeetje, die staan er weer strak bij zeg. Pluim voor Continuon!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Tom » 02 okt 2013 13:31

En gelukkig zonder veiligheidshekjes

Plaats reactie