Het algemene weertopic
Re: Het algemene weertopic
https://youtu.be/eqmbuTeMnaw?si=a7uNhLNxMjEIZdrU
Die weerman liegt juist om de zomer van 2023, hij zei niet dat deze aan de slechte kant was...
Als er gewoon met 2021 vergelijkt was mij om de gemiddelde zomer koel was met 1,5 graad boven 2021 en weinig hete dagen.
Vooral juli en augustus.
En komt door de recordwarme juni.
Wat mij ook vreemd is:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... /2021/juli -> die zegt koele kant met 0,3 graad.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... 3/augustus -> die zegt ongeveer de normale temperatuur met hetzelfde getal(0,3)...
Mij is gewoon een koele kant!
Wil KNMI niet alles koud maken of zo als er om opwarming van de aarde gaat.
Die weerman liegt juist om de zomer van 2023, hij zei niet dat deze aan de slechte kant was...
Als er gewoon met 2021 vergelijkt was mij om de gemiddelde zomer koel was met 1,5 graad boven 2021 en weinig hete dagen.
Vooral juli en augustus.
En komt door de recordwarme juni.
Wat mij ook vreemd is:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... /2021/juli -> die zegt koele kant met 0,3 graad.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... 3/augustus -> die zegt ongeveer de normale temperatuur met hetzelfde getal(0,3)...
Mij is gewoon een koele kant!
Wil KNMI niet alles koud maken of zo als er om opwarming van de aarde gaat.
Hier nog de vergelijking van zomer van 2021 en 2023 in temperatuur anomalie:
:-
- BerichtenCOLON 106
- GeregistreerdCOLON 21 Jun 2021 14:34
Juli 2024 werd de zoveelste kletsnatte maand. Het lijkt of er geen einde komt aan de natte periode die al van oktober vorig jaar bezig is. 2024 is goed op weg om het natste jaar ooit te gaan worden.
Juli 2024 was inderdaad ook weer veel te nat. Doordat er toch nog twee mooie dagen aan het einde van de maand zaten (die uiteraard net na het weekend vielen) is in Twente de hoeveelheid zon toch nog op de normaal uitgekomen.
De tweede helft van de zomer is wel beter dan de eerste helft maar het ontbreekt nog steeds aan standvastig zomerweer. Het ontbreekt eigenlijk sinds vorig jaar oktober überhaupt aan een stabiele zonnige periode van meerdere dagen. Door de natte voorgeschiedenis blijven er zich overdag ook makkelijk stapelwolken vormen die de zon toch aardig in de weg kunnen zitten zoals ook vandaag hier in het oosten. Morgen zou het dan de hele dag zonnig moeten zijn maar dan wordt het ook meteen weer klam en benauwd (ook kenmerkend voor deze zomer) en natuurlijk valt ook die zonnige dag weer net na het weekend zoals dat ook eind juni en eind juli het geval was. Nee ondanks dat het algemene weerbeeld sinds half juli is verbeterd is deze zomer nog steeds geen hoogvlieger, vooral vanwege het ontbreken van een periode met stabiel zomerweer.
De tweede helft van de zomer is wel beter dan de eerste helft maar het ontbreekt nog steeds aan standvastig zomerweer. Het ontbreekt eigenlijk sinds vorig jaar oktober überhaupt aan een stabiele zonnige periode van meerdere dagen. Door de natte voorgeschiedenis blijven er zich overdag ook makkelijk stapelwolken vormen die de zon toch aardig in de weg kunnen zitten zoals ook vandaag hier in het oosten. Morgen zou het dan de hele dag zonnig moeten zijn maar dan wordt het ook meteen weer klam en benauwd (ook kenmerkend voor deze zomer) en natuurlijk valt ook die zonnige dag weer net na het weekend zoals dat ook eind juni en eind juli het geval was. Nee ondanks dat het algemene weerbeeld sinds half juli is verbeterd is deze zomer nog steeds geen hoogvlieger, vooral vanwege het ontbreken van een periode met stabiel zomerweer.
-
- BerichtenCOLON 106
Vorig jaar was de zomer, ondanks de warme en zonnige maand juni ook niet bepaald een hoogvlieger. De wisselvalligheid begon toen einde juni/begin juli en was het in juli en augustus vaak nat en buiig weer. Met de natste periode van de zomer tussen 15 juli en 15 augustus.
Ondanks warme augustus 2024 is de zomer 2024 uitkomt op de gemiddelde temperatuur van zomer 2021 (17,7°C).
Ik vond alleen echt broeierig of gewoon natte periodes.
Ik vond gewoon slecht, maar wel muv regen gewoon veel dagen toch lekker vond net als 2021.
Wij waren in Winschoten op 13 augustus de warmste plek te zitten van héél Nederland en waarschijnlijk van heel 2024 van bijna 35 graden... Het onweer van die dag trok tig keer langs en weinig regen.
Normaal gesproken was Winschoten vaak het doelwit van de plensbuien...
Augustus was soms warm regelmatig pieken en dippen...
Was weer erg heet, dan week koel, daarna heet, vervolgens koel en tenslotte weer heet...
Nu lijkt hier bij mij thuis heel september in de regenton te vallen vandaag...
Ik vond alleen echt broeierig of gewoon natte periodes.
Ik vond gewoon slecht, maar wel muv regen gewoon veel dagen toch lekker vond net als 2021.
Wij waren in Winschoten op 13 augustus de warmste plek te zitten van héél Nederland en waarschijnlijk van heel 2024 van bijna 35 graden... Het onweer van die dag trok tig keer langs en weinig regen.
Normaal gesproken was Winschoten vaak het doelwit van de plensbuien...
Augustus was soms warm regelmatig pieken en dippen...
Was weer erg heet, dan week koel, daarna heet, vervolgens koel en tenslotte weer heet...
Nu lijkt hier bij mij thuis heel september in de regenton te vallen vandaag...
Nu de meteorologische zomer voorbij is kunnen we eens terugblikken op de zomer van 2024. Volgens het KNMI was het een warme en zonnige zomer met de normale hoeveelheid neerslag maar gevoelsmatig was dit toch geen echt goede zomer. Wel werd vanaf half juli het algemene weerbeeld beter met meer zon maar we hebben ook deze zomer eigenlijk geen moment stabiel zomerweer gehad met strakblauwe luchten en oostenwinden en dat maakt of breekt een zomer voor mij persoonlijk. Wel leverde deze zomer regelmatig onweer op wat ook niet verwonderlijk is met het vele vocht in de atmosfeer maar hier in Almelo waren de scherpste randjes van de onweersbuien meestal wel af. De meeste neerslag viel net ten oosten van ons waarbij de A1 ter hoogte van de De Lutte in juli zelfs 2x blank heeft gestaan.
Het tweede deel van de zomer was vooral warm en klam en dat is het eigenlijk nu begin september nog. Ook met de zon vond ik het tegenvallen. De mooie zonnige dagen zaten vaak net na het weekend en in de weekenden was het zeker hier langs de oostgrens vaak half- tot zwaarbewolkt. Wel is een deel van de achterstand in zonuren in Twente in de periode van 1 januari t/m 31 augustus ingelopen en komen we nog iets minder dan 50 uur zon te kort t.o.v. het langjarig gemiddelde en dat komt vooral door het slechte voorjaar. T.o.v. vorig jaar hebben we nog altijd bijna 150 uur zon minder en t.o.v. 2022 bijna 400 uur, maar dat jaar was ook wel uitzonderlijk zonnig
Nu maar eens kijken wat september verder gaat doen. De laatste pluim laat het de komende dagen nog een beetje nazomeren alvorens de herfst er wederom in komt.
Het tweede deel van de zomer was vooral warm en klam en dat is het eigenlijk nu begin september nog. Ook met de zon vond ik het tegenvallen. De mooie zonnige dagen zaten vaak net na het weekend en in de weekenden was het zeker hier langs de oostgrens vaak half- tot zwaarbewolkt. Wel is een deel van de achterstand in zonuren in Twente in de periode van 1 januari t/m 31 augustus ingelopen en komen we nog iets minder dan 50 uur zon te kort t.o.v. het langjarig gemiddelde en dat komt vooral door het slechte voorjaar. T.o.v. vorig jaar hebben we nog altijd bijna 150 uur zon minder en t.o.v. 2022 bijna 400 uur, maar dat jaar was ook wel uitzonderlijk zonnig
Nu maar eens kijken wat september verder gaat doen. De laatste pluim laat het de komende dagen nog een beetje nazomeren alvorens de herfst er wederom in komt.
-
- BerichtenCOLON 106
In augustus waren er dagen met mooi en zonnig weer, maar voor de rest was het een slechte zomer, vooral juni en de eerste helft van juli waren regenachtig.
En ook september lijkt regenachtig te worden, de zoveelste natte en regenachtige maand dit jaar.
En ook september lijkt regenachtig te worden, de zoveelste natte en regenachtige maand dit jaar.
Mij was zomer 2024 ook nog zomer 2021 3.0...
Nu staat de seizoenen van mij van dit jaar voorlopig:
Januari 2024: herfst met sneeuw...
Februari 2024: herfst
Maart 2024: herfst
April 2024: herfst.
Mei 2024: herfst
Juni 2024: herfst
Juli 2024: herfst
Augustus 2024: eindelijk toch een beetje zomer.
September: herfst?
Oktober 2024: ?
November 2024: ?
December 2024 ?, ik hoop niet al te zacht.
Nazomer vs nawinter:
Ik denk dat het woord nazomer combinatie is van NAjaar en ZOMER is.
Daarom gebruiken we 'nawinter' niet eens in het voorjaar als het nog gaat sneeuwen.
Ook raar is: hittegolf in Antarctica terwijl geen tropische temperaturen zijn en ook niet eens heet is bijvoorbeeld...
Nu staat de seizoenen van mij van dit jaar voorlopig:
Januari 2024: herfst met sneeuw...
Februari 2024: herfst
Maart 2024: herfst
April 2024: herfst.
Mei 2024: herfst
Juni 2024: herfst
Juli 2024: herfst
Augustus 2024: eindelijk toch een beetje zomer.
September: herfst?
Oktober 2024: ?
November 2024: ?
December 2024 ?, ik hoop niet al te zacht.
Nazomer vs nawinter:
Ik denk dat het woord nazomer combinatie is van NAjaar en ZOMER is.
Daarom gebruiken we 'nawinter' niet eens in het voorjaar als het nog gaat sneeuwen.
Ook raar is: hittegolf in Antarctica terwijl geen tropische temperaturen zijn en ook niet eens heet is bijvoorbeeld...
-
- BerichtenCOLON 106
Net als 2023 is dit weer een kletsnat jaar. Komende periode opnieuw regen. Afbeeldingen zijn van 18 september.
- Bijlagen
-
- 460356017_122115912476424324_2554965017825959343_n.jpg (60.41 KiB) 1273 keer bekeken
-
- 459864023_122115912632424324_8367211595082073364_n.jpg (54.74 KiB) 1273 keer bekeken
-
- 459993813_122115912848424324_3940753421161217394_n.jpg (63.84 KiB) 1273 keer bekeken