75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
JarnoS
380 kV
Berichten: 441
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door JarnoS » 04 feb 2024 09:39

Die eindmasten zien er anders uit qua topstukken dan de 1e generatie tonmasten, er ontbreekt een blokje tussen het topstuk en de bliksemtraversen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3414
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Peter » 04 feb 2024 13:01

Leuk om de lijn zo om Arnhem heen te zien lopen! De lijn is daar fraai ingepast in het landschap en hoekmast 58 is zeker indrukwekkend!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2691
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Tom » 04 feb 2024 21:36

Mooie foto's, bijzonder om mast 58 van deze kant te kunnen zien. Zo zie je pas echt hoe sterk die lijnhoek is :shock: . Ik vind mast 65 ook altijd een erg indrukwekkende, jammer dat het vervolg naar Kattenberg zo is weggestopt in de bossen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1563
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 01 apr 2024 15:52

@Jarno, klopt. Er zijn uiteraard bepaalde verschillen met de tonmasten. Maar deze masten zijn wel gebaseerd erop.

@Peter, het is altijd een fraai beeld om de lijn zo dicht langs Arnhem te zien lopen. Hoekmast 58 blijft altijd spectaculair om te zien!

@Tom, ik had geluk dat het personeel zo vriendelijk was me toestemming te geven om de mast eens van dichterbij te mogen benaderen. Het was die dag perfect weer en heb gelijk de mogelijkheid goed benut om de mast van alle kanten te fotograferen. Mast 65 blijft inderdaad ook een fraai exemplaar! De mast zelf is van het type HB+6,5 maar door de lijnhoek wordt de mast geclassificeerd als een HC+6,5.

We gaan door naar het volgende deel. We laten Kattenberg achter ons en duiken de Veluwe in.
Mast 70.jpg
Eindmast 70 aan de noordkant van Kattenberg. De mast is identiek aan mast 69, alleen heeft deze een aantal GSM-antennes.
Mast 70.jpg (1.24 MiB) 771 keer bekeken
Mast 71.jpg
Mast 71 staat aan de andere kant van de Deelenseweg en staat tevens midden op het terrein van Burgers Zoo.
Mast 71.jpg (1.24 MiB) 771 keer bekeken
Mast 72.jpg
Mast 72 heeft zo'n 10 jaar geleden verhoging gekregen aan de onderste geleiders vanwege de afstand tussen de geleiders en de weg. Persoonlijk had hier eventueel een S+6,5 beter gestaan.
Mast 72.jpg (1.56 MiB) 771 keer bekeken
Mast 73.jpg
Mast 73 is de tweede wisselmast in de lijn en is van het type HAW+0. Dit exemplaar staat diep verstopt in de bossen maar is zéér toegankelijk!
Mast 73.jpg (1.39 MiB) 771 keer bekeken
Mast 73_A.jpg
De constructie van de wisselmasten blijft bijzonder ogen!
Mast 73_A.jpg (1.58 MiB) 771 keer bekeken
Mast 73_B.jpg
In vergelijking tot de later gebouwde tonmasten zijn de wisselmasten hier bijna gelijk aan de normale hoekmasten.
Mast 73_B.jpg (1.55 MiB) 771 keer bekeken
Mast 73_C.jpg
De mast van onderen gezien. De constructie om de geleiders tussen de bovenste en de onderste positie te wisselen steekt aardig uit.
Mast 73_C.jpg (1.57 MiB) 771 keer bekeken
Mast 73_D.jpg
De constructie meer in close-up.
Mast 73_D.jpg (998.62 KiB) 771 keer bekeken
Mast 73_E.jpg
Detailfoto van de traversen waar de extra isolatoren voor de fasewisseling zich bevinden.
Mast 73_E.jpg (1008.84 KiB) 771 keer bekeken
Mast 74.jpg
Mast 74 is een van de kruisingsmasten voor de A12/A50 nabij knooppunt Waterberg. Zo'n 10 jaar geleden heeft de mast samen met mast 75 tetraëderophanging gekregen wat destijds eerst met de dubbele kettingen best bizar oogde. Toen de isolatoren werden vervangen kregen ze hier half-verankering.
Mast 74.jpg (1.54 MiB) 771 keer bekeken
Mast 74_A.jpg
Detailopname hoe de tetraëderophanging is toegepast op mast 74.
Mast 74_A.jpg (1.01 MiB) 771 keer bekeken
Mast 75.jpg
Mast 75 staat aan de noordkant van de A12/A50 en staat hier op terrein van defensie. De mast is bezaaid met antennes en is daarvoor ook verstevigd.
Mast 75.jpg (1.15 MiB) 771 keer bekeken
Mast 76.jpg
Mast 76 is dan weer eentje met de simpele enkele ketting. Hier terugkijkend naar mast 75 is duidelijk het verschil te zien.
Mast 76.jpg (1.11 MiB) 771 keer bekeken
Mast 76_A.jpg
Mast 76 van de andere kant kijkend naar hoekmast 82.
Mast 76_A.jpg (1.15 MiB) 771 keer bekeken
Mast 77.jpg
Mast 77 kijkend naar wisselmast 73. Dit stukje van de lijn is mooi te volgen doordat er een zandpad precies onder de mast doorloopt.
Mast 77.jpg (1.14 MiB) 771 keer bekeken
Mast 78.jpg
Mast 78 kijkend naar hoekmast 82.
Mast 78.jpg (1.15 MiB) 771 keer bekeken
Mast 78_1.jpg
Mast 78 kijkend naar wisselmast 73. Duidelijk is het hoogte verschil hier al te zien.
Mast 78_1.jpg (1.2 MiB) 771 keer bekeken
Mast 79.jpg
Mast 79 is weer een mast met de geleiderverhoging aan de onderste geleiders. Bij de vervanging van de isolatoren zijn bij de andere vier geleiders de iconische dubbele ketting toegepast.
Mast 79.jpg (1.03 MiB) 771 keer bekeken
Mast 80.jpg
Eveneens bij mast 80 is dit het geval.
Mast 80.jpg (1.03 MiB) 771 keer bekeken
Mast 80_A.jpg
Mast 80 terugkijkend naar Arnhem.
Mast 80_A.jpg (1.38 MiB) 771 keer bekeken
Mast 81.jpg
Mast 81 tijdens een spectaculair zonmoment! Duidelijk is de aanpassing te zien die de lijn in 1980 heeft gekregen vanwege de aanleg van de A50 vanaf Hoenderloo naar de A12.
Mast 81.jpg (1.3 MiB) 771 keer bekeken
Mast 81_A.jpg
Mast 81 met de afdaling naar Arnhem.
Mast 81_A.jpg (1.67 MiB) 771 keer bekeken
Mast 82.jpg
Hoekmast 82 kijkend naar hoekmast 84. Duidelijk is te zien dat deze hoekmasten, die later zijn gebouwd, precies lijken op masten 69 en 70 bij Kattenberg. Mast 82 is van dit type de laagste variant. Mast 84 op de achtergrond staat nu 'verkeerd'.
Mast 82.jpg (1.27 MiB) 771 keer bekeken
Mast 82_A.jpg
Mast 82 met het lijndeel naar mast 73. Voor de bouw van de nieuwe mast stond hier een S+0.
Mast 82_A.jpg (951.21 KiB) 771 keer bekeken
Mast 83.jpg
Mast 83 is de hoogste variant van het 'snelwegtype'. De mast heeft hier een S+6,5 vervangen. Duidelijk zijn de verschillen te zien met de oudere mast 84.
Mast 83.jpg (1.14 MiB) 771 keer bekeken
Mast 83_A.jpg
Mast 83 kijkend richting het noorden. Duidelijk is het verloop te zien van mast 84 tot aan mast 94. Eveneens zijn masten 95 t/m 97 nog zichtbaar.
Mast 83_A.jpg (1.21 MiB) 771 keer bekeken
Mast 84.jpg
Mast 84 is een HA+6,5 en overspande vroeger samen met steunmast 83 de Apeldoornseweg. Na de aanpassing in 1980 staat de mast nu verkeerd.
Mast 84.jpg (1.24 MiB) 771 keer bekeken
Mast 84_A.jpg
De grotere lijnhoek die de lijn hier vroeger had is nog duidelijk te zien. Helaas heeft de mast een aantal antennes.
Mast 84_A.jpg (1.17 MiB) 771 keer bekeken
Mast 85.jpg
Mast 85 is weer van het type S+0. De mast staat nu aan de toegangsweg richting vliegveld Terlet en de Veluwezoom.
Mast 85.jpg (1.3 MiB) 771 keer bekeken
Mast 86.jpg
Mast 86 heeft vroeger een antenne gehad en daardoor zijn topstuk verloren.
Mast 86.jpg (1.28 MiB) 771 keer bekeken
Mast 87.jpg
Mast 87 terugkijkend naar mast 84. Vanaf hier kwam de oude 50kV-lijn Arnhem - Apeldoorn erbij.
Mast 87.jpg (1004.91 KiB) 771 keer bekeken
Mast 88.jpg
Mast 88 staat mooi aan een van de verharde paden die over de Veluwe gaat.
Mast 88.jpg (1.23 MiB) 771 keer bekeken
Mast 89.jpg
Vanaf de verharde weg zien we hier mast 89.
Mast 89.jpg (1.13 MiB) 771 keer bekeken
Mast 90.jpg
Nabij mast 91 is deze opname gemaakt van mast 90 terugkijkend naar mast 84.
Mast 90.jpg (1.27 MiB) 771 keer bekeken
Mast 91.jpg
Net als mast 86 heeft mast 91 een antenne gehad. Het topstuk zit er nog altijd op, maar de spriet waar de antenne op zat zit helaas nog altijd in de mast.
Mast 91.jpg (1.18 MiB) 771 keer bekeken
Mast 92.jpg
Vanaf mast 91 zitten er in de bliksemgeleiders markeringsballen vanwege vliegveld Terlet die hier links van de lijn ligt.
Mast 92.jpg (1.43 MiB) 771 keer bekeken
Mast 92_A.jpg
Mast 92 vanaf de andere kant gezien terugkijkend naar mast 84. Heel mooi is hier ook het hoogte verschil te zien.
Mast 92_A.jpg (1.19 MiB) 771 keer bekeken
Mast 92_B.jpg
Mast 92 afgelopen januari toen er weer een klein beetje sneeuw lag.
Mast 92_B.jpg (1.4 MiB) 771 keer bekeken
Mast 93.jpg
Mast 93 vanaf hoekmast 94 gezien.
Mast 93.jpg (1.33 MiB) 771 keer bekeken
Mast 94.jpg
Hoekmast 94 markeert de laatste mast voor dit deel en staat nabij wildpassage Terlet. Naast deze hoekmast stond tot 1990 ook de hoekmast voor de oude 50kV-lijn. Een best contrast tussen de twee destijds. Vanaf mast 94 begint er een lange rechtstand naar hoekmast 114 nabij Woeste Hoeve.
Mast 94.jpg (1.04 MiB) 771 keer bekeken
Dit was alweer het 5e deel van de lijn!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 441
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door JarnoS » 02 apr 2024 13:31

Door de duidelijke foto's zie ik meer details van de traversen, de uiterste zie ik opeens zulke hobbeltjes voor de isolatoren de middelste zijn officieel voor de enkele draagketting en buitenste voor de dubbele draagketting. Lijkt mij dat alle draagmasten de traversen zelfde exemplaren zijn gemaakt en niet hoeft om bepaalde functies de mast doet. Ze kunnen dus toevallig bij dubbele draagketting de middelste te gebruiken om de isolatoren vervangen met enkele afspanophanging.

Het valt mij nu op dat de breteldemper voor vele masten vanaf mast 70 na trafostation Kattenberg toch bewaard te zijn.

En de markeringsballen of te wel Pokéballs weer een likje verf moeten nemen...
Die exacte ballen zie je ook nog bij Woensdrecht Rilland 150kV t.h.v. militair vliegveld, die helaas vervangen door de (ondergrondse) Moldau wordt...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2691
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Tom » 04 apr 2024 21:29

Prachtige collectie, met sneeuw en met zon tegen een donkere lucht.
Met de passages door het bos en de glooiingen van de Veluwe leent deze lijn zich voor mooie plaatjes met telelens. Dat heb je heel knap benut :thtrcks: .
Ook de plaatjes van onderaf met de repeterende traverese-eindes en afspanningen zijn opvallend kenmerk vastgelegd.
De nieuwe isolatoren hebben het beeld wel wat veranderd, maar ik hoop dat het bestaansrecht van de lijn nog blijft de komende tijd en op voor de 100 jaar :P .

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1563
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 10 apr 2024 20:11

@Tom, dank je! Dit eerste stukje door de Veluwe is ook al super fraai te noemen, maar hoe meer je naar Apeldoorn gaat ook dan veranderd het landschap bijzonder fraai!

Als je de mast ook steeds meer in detail hebt bekeken zoals Hans en ik dat de laatste maanden hebben gedaan, begin je ook dit type steeds meer te waarderen. Qua de bouwvorm van de traversen gaat mijn voorkeur naar deze van de Kattenberglijn dan naar de twee jongere lijnen van de Deventerlijn en Veenendaallijn. Bij deze twee lijnen zijn de traversen net iets simpeler en anders geconstrueerd.

We gaan verder met het volgende deel. Een groot gedeelte van het stuk op de Veluwe komt aan bod.
Mast 95.jpg
Mast 95 staat naast het wildviaduct Terlet. De mast is verhoogd met een nieuw broekstuk en een halve ruit.
Mast 95.jpg (1.22 MiB) 521 keer bekeken
Mast 95_A.jpg
Mast 95 kijkend richting net noorden.
Mast 95_A.jpg (1.17 MiB) 521 keer bekeken
Mast 95_B.jpg
Mast 95 toen er nog een beetje sneeuw lag begin van het jaar. Hier ook het verschil goed te zien met mast 96.
Mast 95_B.jpg (1.08 MiB) 521 keer bekeken
Mast 96.jpg
Mast 96 is weer een originele S+0 met enkele kettingen.
Mast 96.jpg (969.31 KiB) 521 keer bekeken
Mast 97.jpg
Vanuit het bos is met de telelens deze foto gemaakt van mast 97. De mast staat midden in het rustgebied.
Mast 97.jpg (1.06 MiB) 521 keer bekeken
Mast 98.jpg
Ook mast 98 staat midden in het rustgebied. Doordat de natuurbeheerder het pad tussen masten 98 en 99 heeft afgesloten is deze foto niet meer te maken.
Mast 98.jpg (760.58 KiB) 521 keer bekeken
Mast 99.jpg
Mast 99 in 2019 voordat de masten nieuwe isolatoren kregen. Hier had de mast in de bovenste geleiders nog de enkele ketting. Nu heeft hij daar dubbele kettingen.
Mast 99.jpg (977.96 KiB) 521 keer bekeken
Mast 100.jpg
Mast 100 bij het gehucht Groenendaal. De mast staat midden op de natuurcamping.
Mast 100.jpg (1.13 MiB) 521 keer bekeken
Mast 101.jpg
Mast 101 is een van de weinige masten hier die een GSM-antenne heeft. Eveneens is de toren flink verstevigd.
Mast 101.jpg (1.49 MiB) 521 keer bekeken
Mast 102.jpg
Mast 102 staat prominent op de heide. Dit stukje is altijd goed te zien vanaf de naastgelegen A50.
Mast 102.jpg (1.02 MiB) 521 keer bekeken
Mast 102_A.jpg
Mast 102 kijkend naar mast 105. Opvallend blijft dat de masten 102 en 103 geleiderverhoging hebben gekregen.
Mast 102_A.jpg (1.16 MiB) 521 keer bekeken
Mast 103.jpg
Staatsieportret van mast 103 tijdens een schitterende zonsopgang met mist.
Mast 103.jpg (1.13 MiB) 521 keer bekeken
Mast 103_A.jpg
Mast 103 terugkijkend naast mast 94 tijdens de fraaie zonsopgang.
Mast 103_A.jpg (1.37 MiB) 521 keer bekeken
Mast 104.jpg
Afspanmast 104 staat mooi in het midden in het lijndeel tussen hoekmasten 94 en 114.
Mast 104.jpg (1.03 MiB) 521 keer bekeken
Mast 104_A.jpg
De mast vanaf de andere kant gezien terwijl de zon net boven de bomen uitkomt.
Mast 104_A.jpg (1.29 MiB) 521 keer bekeken
Mast 104_B.jpg
De hoekmasten zijn fraai gebouwd en de kleinere broekstukken vergeleken met de steunmasten blijven opvallen.
Mast 104_B.jpg (1.26 MiB) 521 keer bekeken
Mast 104_C.jpg
Mast 104 nu met een strakblauwe lucht.
Mast 104_C.jpg (1.12 MiB) 521 keer bekeken
Mast 104_D.jpg
Als e zon volop de masten schijnen lijken ze bijna wit door hun lichte kleur. Vroeger waren deze masten bijna zwart door de donkere kleur die de PGM hanteerde.
Mast 104_D.jpg (1.29 MiB) 521 keer bekeken
Mast 104_E.jpg
Mooi overzicht van mast 104 kijkend naar mast 94.
Mast 104_E.jpg (1.28 MiB) 521 keer bekeken
Mast 104_F.jpg
Mast 104 van onderen gezien.
Mast 104_F.jpg (1.24 MiB) 521 keer bekeken
Mast 105.jpg
Staatsieportret van steunmast 105.
Mast 105.jpg (1.25 MiB) 521 keer bekeken
Mast 105_A.jpg
Mast 105 terugkijkend naar mast 104.
Mast 105_A.jpg (1.16 MiB) 521 keer bekeken
Mast 106.jpg
Mast 106 is altijd mooi door een opening in de begroeiing te zien in de A50.
Mast 106.jpg (1.33 MiB) 521 keer bekeken
Mast 107.jpg
Mast 107 staat weer midden in de bossen.
Mast 107.jpg (1.5 MiB) 521 keer bekeken
Mast 108.jpg
Mast 108 heeft jaren geleden een nieuw broekstuk gekregen en is nu een S+2 geworden. De mast heeft ook nog antennes gehad, maar die zijn weer keurig verwijderd.
Mast 108.jpg (1.29 MiB) 521 keer bekeken
Mast 109.jpg
Mast 109 is wel flink aangepakt. Beste antennes, maar ook geleiderverhoging...
Mast 109.jpg (1.25 MiB) 521 keer bekeken
Mast 110.jpg
Vanuit dit perspectief lijkt het alsof mast 110 best hoog staat. De foto is net gemaakt in een kleine dal die tussen masten 109 en 110 ligt.
Mast 110.jpg (1.32 MiB) 521 keer bekeken
Mast 110_A.jpg
Mast 110 met de klim en daling richting mast 114.
Mast 110_A.jpg (1.99 MiB) 521 keer bekeken
Mast 111.jpg
Mast 111 staat weer mooi verscholen in de bossen. Vanaf de A50 is dit stukje niet te zien en om hier te komen moet je wandelen.
Mast 111.jpg (1.29 MiB) 521 keer bekeken
Mast 112.jpg
Mast 112 staat mooi naast een wandelpad. Die eveneens wordt gebruikt door Staatsbosbeheer.
Mast 112.jpg (1.28 MiB) 521 keer bekeken
Mast 112_A.jpg
In 2017 deze spectaculaire foto kunnen van mast 112 kijkend naar mast 114. Een van mijn mooiste foto's van deze lijn!
Mast 112_A.jpg (2.11 MiB) 521 keer bekeken
Mast 113.jpg
Ook mast 113 is door het eerder genoemde pad goed te fotograferen. De hoogte verschillen is op dit stuk ook weer zichtbaar.
Mast 113.jpg (1.21 MiB) 521 keer bekeken
Mast 114.jpg
Midden in de bossen zien we hier hoekmast 114. Wel leuk om tussen al die steunmasten ineens deze hoekmast te zien.
Mast 114.jpg (1.05 MiB) 521 keer bekeken
Mast 115.jpg
Na mast 114 begint de afdaling. Hier zien we mast 115 en kunnen we kijken tot mast 122.
Mast 115.jpg (2.04 MiB) 521 keer bekeken
Mast 116.jpg
Mast 116 is ook helaas voorzien van geleiderverhoging.
Mast 116.jpg (2.01 MiB) 521 keer bekeken
Mast 117.jpg
Mast 117 is de zuidelijke kruisingsmast voor de A50. Met de vervanging van de isolatoren een paar jaar terug zijn de dubbele kettingen vervangen door half-verankering.
Mast 117.jpg (1.19 MiB) 521 keer bekeken
Mast 117_A.jpg
Ook mast 118 die in het volgende deel aan bod komt heeft ook half-verankering gekregen. De half-verankering staat op de originele dennenbomen zéér goed!
Mast 117_A.jpg (1.36 MiB) 521 keer bekeken
Mast 117_B.jpg
Mast 117 met de half-verankering van onderen gezien.
Mast 117_B.jpg (1011.67 KiB) 521 keer bekeken
Mast 117_C.jpg
Detailopname van de half-verankering.
Mast 117_C.jpg (648.05 KiB) 521 keer bekeken
Mast 117_D.jpg
Detailopname ook met de traversen. Hier is ook mooi de vorm te zien die de dennenbomen kenmerkend maken.
Mast 117_D.jpg (643.7 KiB) 521 keer bekeken
Dit was alweer het zesde deel van de lijn! In het volgende deel verlaten we de Veluwe en naderen we langzaam Apeldoorn.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1563
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door Ruben » 16 mei 2024 13:22

In deel 7 gaan we kijken naar het laatste stukje originele lijn van mast 118 t/m mast 139 in Apeldoorn. Daarna komen de alweer 10 jaar geleden verdwenen masten uit Apeldoorn Zuid in beeld.
Mast 118.jpg
Mast 118 staat ten noorden van de A50 en is gebouwd toen de A50 tussen Apeldoorn en Hoenderloo werd aangelegd. De mast zit helaas vol met antennes en heeft wel de fraaie half-verankering gekregen.
Mast 118.jpg (1.49 MiB) 92 keer bekeken
Mast 119.jpg
Mast 119 staat mooi verscholen in de bossen.
Mast 119.jpg (1.31 MiB) 92 keer bekeken
Mast 120.jpg
Mast 120 staat op een dusdanige plek dat hij niet toegankelijk is. Vanaf de weg kon ik wel een foto maken met de telelens. Pas geleden was de mast nog in het regionale nieuws toen er een geleider was geknapt.
Mast 120.jpg (1.23 MiB) 92 keer bekeken
Mast 121.jpg
Mast 121 markeert de derde en laatste wisselmast van de lijn. De mast staat midden op een camping. Vlak naast deze mast staat ook nog een restant van de oude 50kV-lijn uit 1922.
Mast 121.jpg (1.1 MiB) 92 keer bekeken
Mast 122.jpg
Mast 122 is zo'n 10 jaar geleden voorzien van een extra broekstuk om hoogte te creëren. De mast staat nog op zijn originele fundament dus de knik tussen het originele broekstuk en nieuwe extra broekstuk valt duidelijk op.
Mast 122.jpg (1.45 MiB) 92 keer bekeken
Mast 122_A.jpg
Mast 122 kijkend naar mast 124. Bijzonder is wel dat mast 123 weer een heel stuk lager staat en de lijn dan weer klimt naar mast 124.
Mast 122_A.jpg (1.32 MiB) 92 keer bekeken
Mast 123.jpg
Mast 123 is een standaard S+0 die bijzonder laag staat door de verschillende niveaus in het terrein.
Mast 123.jpg (1.38 MiB) 92 keer bekeken
Mast 124.jpg
Na veel speurwerk is eindelijk naar buiten gekomen dat mast 124 verassend een S+6.5 is.
Mast 124.jpg (1.13 MiB) 92 keer bekeken
Mast 125.jpg
Mast 125 staat nu op een klein stukje braakliggend terrein.
Mast 125.jpg (1.42 MiB) 92 keer bekeken
Mast 126.jpg
Een telefoto van mast 126. Deze mast staat samen met mast 127 op het terrein van een instelling voor mensen met Korsakov. Duidelijk valt op dat een stukje van de ladder in de toren is afgedekt met een metalenplaat, om te voorkomen dat mensen erin klimmen.
Mast 126.jpg (1.33 MiB) 92 keer bekeken
Mast 127.jpg
Ook mast 127 heeft dezelfde constructie als mast 126, helaas is er voor ettelijke jaren geleden wel iemand erin geklommen. Ook heeft de mast, net zoals mast 126 geleider verhoging bij alle geleiders.
Mast 127.jpg (1.36 MiB) 92 keer bekeken
Mast 128.jpg
Mast 128 is de laatste S+6,5 die nu in de Kattenberglijn staat.
Mast 128.jpg (1.13 MiB) 92 keer bekeken
Mast 129.jpg
Mast 129 markeert de eerste mast in Beekbergen. De lijn heeft hier een lichte knik in het tracé. De mast is helaas wel voorzien van antennes.
Mast 129.jpg (1.06 MiB) 92 keer bekeken
Mast 130.jpg
Mast 130 staat midden tussen de huizen in, maar was vanaf een zijweggetje goed te fotograferen!
Mast 130.jpg (974.65 KiB) 92 keer bekeken
Mast 131.jpg
Ook mast 131 is voorzien van antennes.
Mast 131.jpg (1007.99 KiB) 92 keer bekeken
Mast 131_A.jpg
Mast 131 terugkijkend naar mast 128. Duidelijk is te zien hoe de lijn de Veluwe verlaat.
Mast 131_A.jpg (1.44 MiB) 92 keer bekeken
Mast 132.jpg
Mast 132 kijkend richting afspanmast 134.
Mast 132.jpg (1.54 MiB) 92 keer bekeken
Mast 132_B.jpg
Mast 132 is nog niet zo heel lang geleden zijn antennes kwijt geraakt, alleen de spriet zit er nog altijd in.
Mast 132_B.jpg (804.93 KiB) 92 keer bekeken
Mast 133.jpg
Mast 133 is nu de laatste steunmast met de geleider verhoging.
Mast 133.jpg (1.49 MiB) 92 keer bekeken
Mast 134.jpg
Mast 134 markeert nu de laatste hoekmast in de Kattenberglijn. Het is een fraaie afspanmast die goed te fotograferen is.
Mast 134.jpg (1.21 MiB) 92 keer bekeken
Mast 134_A.jpg
Mast 134 tijdens een fraaie zomerdag. Als de zon schijnt op de masten worden ze héél licht grijs.
Mast 134_A.jpg (1.31 MiB) 92 keer bekeken
Mast 135.jpg
Mast 135 is de zuidelijke kruisingsmast van de A1.
Mast 135.jpg (1.3 MiB) 92 keer bekeken
Mast 135_A.jpg
De half-verankering op deze masten staat ze ook zeker goed! Door hun bouw lijken ze wel een beetje op de masten in Zuid-Limburg rondom Heerlen.
Mast 135_A.jpg (1.32 MiB) 92 keer bekeken
Mast 136.jpg
Mast 136 is de noordelijke kruisingsmast van de A1. Deze foto uit 2017 laat de situatie destijds zien, veel antennes in de mast die hij nu allemaal kwijt is. Hedendaags is een goede foto niet mogelijke vanwege de verbreding van de A1.
Mast 136.jpg (1.23 MiB) 92 keer bekeken
Mast 137.jpg
Mast 137 is na 2014 verhoogd met een extra broekstuk en is de mast verzwaard voor antennes. Hedendaags is de mast alle antennes weer kwijt.
Mast 137.jpg (822.94 KiB) 92 keer bekeken
Mast 138.jpg
Mast 138 is de laatste S+0 die we tegenkomen in dit deel. De mast staat midden op het terrein van de Range Rover dealer.
Mast 138.jpg (842.75 KiB) 92 keer bekeken
Mast 139.jpg
Ook mast 139 is voorzien van een extra broekstuk die niet origineel is. Met de verkabeling in Apeldoorn Zuid heeft de mast bij twee geleiders een V-ophanging gekregen voor de afspanning naar portaal 140.
Mast 139.jpg (1.21 MiB) 92 keer bekeken
Mast 139_A.jpg
Detailfoto van de mast kop van mast 139.
Mast 139_A.jpg (831.25 KiB) 92 keer bekeken
Dit was alweer het zevende deel van Nijmegen - Apeldoorn! In de volgende twee delen gaan we kijken naar de gesloopte masten in Apeldoorn Zuid.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 441
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: 75 jaar 150kV tussen Nijmegen en Apeldoorn.

Bericht door JarnoS » 16 mei 2024 16:45

De mast 132 lijkt mij wel op een straaljager door de spriet uit te steken.

Rond die masten hadden ook toevallig overleefd van de tornado van 4 juli vorig jaar.
Er was een filmpje op YouTube waar de tornado midden van de lijn bij Beekbergen stond vanuit de snelweg.

Mooie foto's overigens

Plaats reactie