Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door Tom » 16 dec 2015 10:26

Ik ben toch wel nieuwsgierig naar die windmeters. Is het verstandig om daar een vraag over richting Tennet te stellen?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door Hans » 16 dec 2015 11:23

Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.

Je kan met meteorologische modellen proberen te berekenen hoe hard het waait rond de draden (en zo de temperatuur berekenen), je kan er kastjes in hangen die de temperatuur daadwerkelijk meten, maar in beide gevallen is de daadwerkelijk optredende windsnelheid van essentieel belang om de modellen te voederen of het nut van de temperatuurmeetkastjes te beoordelen door de resultaten daarvan langs het model te leggen.
Dit samenspel van hoogspanning, meteorologie en ruimtelijke ordening via GIS heeft sinds een maand of drie mijn aandscht getrokken als mogelijk onderwerp voor een scriptie. Tennet naar deze windmeters vragen en dan eens horen of de gedachtegang zoals die hierboven is gemaakt ergens op slaat zou zeer interessant kunnen zijn.

Graag stel ik ze die vraag dan ook - eigenlijk is het voor ondergetekende reeds onafwendbaar om eens contact op te nemen over dit onderwerp.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door Shrek » 16 dec 2015 11:57

Hans schreef:Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.

Je kan met meteorologische modellen proberen te berekenen hoe hard het waait rond de draden (en zo de temperatuur berekenen), je kan er kastjes in hangen die de temperatuur daadwerkelijk meten, maar in beide gevallen is de daadwerkelijk optredende windsnelheid van essentieel belang om de modellen te voederen of het nut van de temperatuurmeetkastjes te beoordelen door de resultaten daarvan langs het model te leggen.
Dit samenspel van hoogspanning, meteorologie en ruimtelijke ordening via GIS heeft sinds een maand of drie mijn aandscht getrokken als mogelijk onderwerp voor een scriptie. Tennet naar deze windmeters vragen en dan eens horen of de gedachtegang zoals die hierboven is gemaakt ergens op slaat zou zeer interessant kunnen zijn.

Graag stel ik ze die vraag dan ook - eigenlijk is het voor ondergetekende reeds onafwendbaar om eens contact op te nemen over dit onderwerp.
Inderdaad zeer interessante materie. Je bent toch al op de hoogte van het project dat Elia hierrond uitvoert?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door Hans » 16 dec 2015 12:17

Jazeker. Het pionierswerk van Elia gaf zelfs de aanleiding tot de hele gedachte rondom dit onderwerp.
Dat er het afgelopen jaar berichten binnen kwamen van Tennet Duitsland die toepassingen in windparken uitprobeert (samen met meteorologische modellen) en dat er sinds september ook een proef loopt in Nederland in de verbinding Dodewaard-Utrecht maakt het alleen maar relevanter: het lijkt echt in opkomst. Dit lijkt een onderzoeksveld(je) te zijn waar we nu bij moeten wezen, anders is het over misschien slechts twee jaar al zover doorontwikkeld dat er geen scriptiewaardige aspecten meer over zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door bas380 » 16 dec 2015 18:16

Leuke duo-fotoreportage, jongens.

Afbeelding

Die verhoogte 220-crossingshoekmast bij Zwarte-water is volgens mij een unieke want die heb ik elders (ook hier in het noorden) nog nergens gezien als grootste FGO-mastfan hier.
Thuis in zijn EGD gebied

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door maurice » 10 mar 2016 22:48

Hans schreef:Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.
Ik denk dat ik weet waar ze voor zijn: ooievaars. Of beter gezegd: ze lijken ze bedoeld om te voorkomen dat ooievaars nesten bouwen in de mast.
Maar als je deze video ziet, dan zou je zeggen dat ze weinig nut hebben...

Link

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door Tom » 25 dec 2018 20:28

Vandaag een kerstige reportage. Een beetje traditie voor mij, de wegen zijn mooi rustig met kerst en dus prima om wat foto's te maken na alle familieplichtplegingen achter de rug :) .

Een klein ritje naar de open weilanden bij Genne in de buurt van Hasselt om de 380/110 kV combilijn te bekijken met de nieuwe ophanging.
Hoekmast 83 nabij de zandwinning en een forse landbouwschuur. De schapen waren zeer geïnteresseerd.
DSCJ5359-b1-kl.jpg
DSCJ5359-b1-kl.jpg (660.44 KiB) 12052 keer bekeken
De transportcapaciteit van de lijn Ens-Zwolle is vergroot, als gevolg van het meer opwarmen van geleiders onder deze stroom, was daarvoor een grotere afstand van de 380 kV draden tot de grond en tot het onderliggende 110 kV-circuit nodig. Zeker bij de vrij strak gespannen draden van de Oostring masten heeft een relatief kleine verhoging van de temperatuur een behoorlijke invloed op de doorhang. Er zijn twee oplossingen toegepast: de onderste 380 kV fasen zijn met een halfverankering uitgevoerd, waardoor circa een meter winst is behaald. Daarnaast en dat zag ik vandaag pas, zijn de 110 kV fasen verlaagd, alleen op plekken waar dat kan in relatie tot wegen en andere obstakels. Bij mast 82 is die laatste oplossing te zien.
DSCJ5366-b1-kl.jpg
DSCJ5366-b1-kl.jpg (711.04 KiB) 12052 keer bekeken
Mast 79, hier is de halfverankering te zien.
DSCJ5368-b1-kl.jpg
DSCJ5368-b1-kl.jpg (751.92 KiB) 12052 keer bekeken
De halfverankering.
DSCJ5378-b1-kl.jpg
DSCJ5378-b1-kl.jpg (594.28 KiB) 12052 keer bekeken
Bij mast 78 is de 110 kV circuit via een scharnierende pendel nog verder verlaagd. Bijna op 220 kV-lengte :grin: .
DSCJ5373-b1-kl.jpg
DSCJ5373-b1-kl.jpg (682.51 KiB) 12052 keer bekeken
DSCJ5375-b1-kl.jpg
DSCJ5375-b1-kl.jpg (751.8 KiB) 12052 keer bekeken
Nog een keer mast 79 met mast 11 van de 220 kV-lijn Zwolle - Ens.
DSCJ5370-b1-kl.jpg
DSCJ5370-b1-kl.jpg (791.89 KiB) 12052 keer bekeken
Tenslotte ondanks dat de zon het net te vroeg liet afweten nog even bij mast 73 gekeken, wat nog altijd een indrukwekkend exemplaar is.
DSCJ5379-b1-kl.jpg
DSCJ5379-b1-kl.jpg (682.59 KiB) 12052 keer bekeken
Het blijft een opvallend stukje tracé hier, want het lijkt erop dat mast 73 en 74 hoger zijn gebouwd om indertijd één mast te besparen, want de 220 kV-lijn heeft over dat veld wel een steunmast. Resultaat is wel dat de 110 kV-geleiders vanaf het portaal eerst onder de 220 kV-geleiders heen moeten en vervolgens wat meer omhoog moeten dan nodig was geweest naar de ondertraverse van mast 73.
DSCJ5380-b1-kl.jpg
DSCJ5380-b1-kl.jpg (691.87 KiB) 12052 keer bekeken
En nog vanuit een andere hoek.
DSCJ5384-b1-kl.jpg
DSCJ5384-b1-kl.jpg (557.58 KiB) 12052 keer bekeken
DSCJ5389-b1-kl.jpg
DSCJ5389-b1-kl.jpg (608.36 KiB) 12052 keer bekeken

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door Nico uit Gouda » 25 dec 2018 20:53

Hallo Tom. Op de derde foto van onderen en ook op de vierde foto van onderen is te zien dat de eerste 110 kV hamerkop een andere (kortere) traverse heeft dan de masten die daarachter staan. Heb je foto's van dat gedeelte tot aan de eindmast van die 110 kV-lijn? Hierbij iedereen nog fijne dagen en een gezond en hoogspannend 2019 toegewenst! Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. ;)

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door Peter » 26 dec 2018 11:54

Mooi dat je even bent wezen kijken Tom!

Dat een half-verankering toch nog een meter winst oplevert t.o.v. een recht naar beneden hangende isolatorketting... In de combinatiemasten bij Zwolle hangen de 380kV en 110kV geleiders duidelijk dichter bij elkaar dan hier in Twente, de S-6/RC komt alleen daar voor. Toch vind ik het jammer dat TenneT de bovenste fasen niet heeft aangepast, nu ziet het er een beetje vreemd uit met alleen half-verankeringen in de onderse fasen. Mast 38 (zonder 110kV traversen daaronder) is op dezelfde manier aangepast. Verder is het in tijd van geleiderverhogingen apart om te zien dat bij enkele masten de 110kV geleiders juist verlaagd zijn, ook al is de reden duidelijk. Het is er niet mooier op geworden...

De HC-3/RC is zeker indrukwekkend, daar hebben we er hier in Twente overigens ook nog eens drie van 8-)

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Bericht door michel » 28 dec 2018 22:19

Indrukwekkende opnames Tom!Dit is met stip 1 van de bruutste lijnhoeken van Nederland!

Plaats reactie