Middenspanning in Nederland

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Middenspanning in Nederland

Bericht door ElexTro » 29 sep 2015 22:48

Hallo tezamen,

Deze vraag heb ik onbedoelt in het topic "algemene discussie" gesteld maar ik ik hoop dat het hier nu beter ingezet is

ik heb een vraag maar het kan zijn dat die al gesteld of beantwoord wordt.
Zijn in Nederland eigenlijk nog bovengronds gelegde middenspanningslijnen (10/20/30 kV) te vinden? Of is het hele middenspanningsnet inmiddels ondergronds?

Groeten
ElexTro

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Middenspanning in Nederland

Bericht door Mark » 29 sep 2015 23:16

Op enkele 50 kV lijnen na (zie de netkaart regio Dordrecht, Betuwe, Medemblik, Ede en Nunspeet onder andere) na is zover ik weet inmiddels alles onder de grond gestopt.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Middenspanning in Nederland

Bericht door ElexTro » 29 sep 2015 23:41

Bedankt voor jouw antwoord

Dus zijn de drie mastjes van een middenspanningslijn tussen Hüthum en Elten in de gemeente Rijnwaaarden (hier) de enigen met minder dan 50 kV.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Middenspanning in Nederland

Bericht door Mark » 30 sep 2015 01:57

Dat is een bijzondere vondst! Doet denken aan de tijd van de 220 kV die door Zuid-Limburg liep zonder verdere aansluiting.

(Dit vraagt toch wel beetje om foto's...)

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Middenspanning in Nederland

Bericht door Hans » 30 sep 2015 09:39

Die heb ik op de foto. Tenminste, op Google Earth lijkt het er sterk op dat het dezelfde verbinding is. Dit is de eindmast, die overigens op Duitse grond staat. Zie de vakwerkmast achter het trafohuisje. Dat riekt naar 10 kV. Een halve kilometer rechts uit beeld heb je de landsgrens. 10 kV is iets wat we zelfs bij Gouda en Castelré niet hebben.
10 kV Elten.jpg
10 kV Elten.jpg (76.11 KiB) 9090 keer bekeken
Zonder het te beseffen heb ik dus de enige deels Nederlandse bovengrondse 10 kV-lijn op de foto gezet. Het leven zit vol met spannende verrassingen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Middenspanning in Nederland

Bericht door ElexTro » 30 sep 2015 14:28

Weet iemand toevallig welke spanning midenspanningslijnen in Noordrhein-Westfalen hebben? 10 kV? 20? 30?

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Middenspanning in Nederland

Bericht door BasH » 30 sep 2015 20:13

Hans schreef::shock: Die heb ik op de foto. Tenminste, op Google Earth lijkt het er sterk op dat het dezelfde verbinding is. Dit is de eindmast, die overigens op Duitse grond staat. Zie de vakwerkmast achter het trafohuisje. Dat riekt naar 10 kV. Een halve kilometer rechts uit beeld heb je de landsgrens. 10 kV is iets wat we zelfs bij Gouda en Castelré niet hebben.
Castelré. 23 jaar geleden raakte ik in dat dorp verzeild tijdens de introductieweek van mijn opleiding. Anders had ik nooit van deze plaats gehoord... Toen vielen me de Belgische laagspanningsmasten al op. Zojuist las ik op Wikipedia dat dit dorp tijdens de 1e wereldoorlog van de rest van Nederland was afgesloten door De Draad. Deze versperring is te beschouwen als een voorloper van het IJzeren Gordijn met als extra complicatie dat het hekwerk onder hoogspanning stond. (Is mijn berichtje toch niet helemaal OT ).

@Elextro: Bedankt voor deze vondst.

Met vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Middenspanning in Nederland

Bericht door Ot » 01 okt 2015 07:48

Er loopt ook een stukje van de Nederlandse 150 kV lijn van Maasbracht naar Beersdal door Duitsland en bij nieuw schoonebeek staat er een mast op maar een meter of tien van de grens. Leuk dat er nog een paar middenspannings palen net in Nederland staan, die moeten echt op de netkaart

de grens is heel lang en er zitten allerlei hapjes in, zouden er nog meer zulke doorsnijdingen zijn?
Want andere middenspanning dan dit hebben we nergens meer.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie