Info voor beginners

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mauritsdj
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2015 15:57

Info voor beginners

Bericht door mauritsdj » 22 sep 2015 17:08

Hallo,

Ik ben op zoek naar technische informatie over verschillende constructieonderdelen van masten zoals: soortelijk gewicht van het gebruikte staal, gebruikte profielen en gebruikte verbindingen. Weet iemand toevallig waar ik dit soort info kan vinden?

Ik ben me net gaan verdiepen in dit onderwerp en probeer overzicht te krijgen in wat de mogelijkheden zijn met mast bouw. Ik hoop de technieken toe te kunnen passen op een eigen projectje.

Gr. Maurits

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Info voor beginners

Bericht door Hans » 24 sep 2015 22:12

Of daar kant en klare documentatie over bestaat vraag ik me af.
Ook vakwerkmasten heb je in soorten, maten en leeftijden (in Nederland alleen al tussen 1929 en vandaag), zodat er een keur aan verschillende technieken, materialen en methoden is gebruikt. Het hangt af van het tijdperk, de normen, de prijzen van materiaal en arbeid, realisatietijden en soms zelfs van totaal subjectieve factoren af zoals esthetiek welke technieken en materialen er zijn gebruikt in de constructie.

Wat je voor moderne mastenbouw kan proberen is contact opnemen met een fabrikant of constructeur. Vraag eens aan subcontractors van Tennet en Elia, bedrijven zoals Spie of Joulz, waar die de masten laten maken die zij opbouwen. Grote kans dat je dan bij het Turkse bedrijf Mitas uitkomt, die maken de laatste decennia de hoekijzers voor bijna alle Nederlandse vakwerkhoogspanningsmasten. (Meestal gaat het dan overigens om relatief korte verbindingen of om reconstructies.)
Een andere optie is even bellen met Elia. Die zijn momenteel bezig een splinternieuwe 380 kV-verbinding met vakwerkmasten uit de grond te stampen (het Stevinproject). Ook die halen hun masten ergens vandaan, wellicht kunnen ze je aan een naam helpen.

Verder zou je msschien wel het beste kunnen informeren bij opleidingen (metaal)bouwkunde. Die hebben flink wat verstand van vakwerk, alle krachten die je erin tegenkomt: torsie, uitknikking, scharniermomenten, ductiliteit, vloeigrenzen, enzovoort. Ook van alle methoden om onderdelen te verbinden.

Op dit forum zou je het beste aan TomBorger kunnen vragen waar je zulke literatuur of opleidingsinformatie het beste kan vinden. Die heeft het gestudeerd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Info voor beginners

Bericht door Shrek » 24 sep 2015 22:28

Hans schreef: Een andere optie is even bellen met Elia. Die zijn momenteel bezig een splinternieuwe 380 kV-verbinding met vakwerkmasten uit de grond te stampen (het Stevinproject). Ook die halen hun masten ergens vandaan, wellicht kunnen ze je aan een naam helpen.
Zie http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... t=30#p8497 , http://www.ce2000.eu/ bouwt voor Elia.

Plaats reactie