Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Paullus » 24 jul 2015 19:18

Ik vraag me af op regionale netbeheerders een prestatiecontract hebben met de overheid?

Het valt me namelijk op dat ik nu al de tweede keer meemaak, dat een stroomstoring niet wordt vermeld in het storingsoverzicht van de netbeheerder.
De eerste keer stond de storing er ook niet in, maar werd opeens toegevoegd nadat ik een bericht gestuurd had aan de netbeheerder.

Nu heb ik een "print screen" gemaakt van het overzicht, als bewijs dat ook de storing die ik gisteren op 23 juli 2015 aan het eind van de middag had in Haarlem-Noord, weer niet vermeld staat.

Een prestatiecontract zet de beheerder onder druk om zo weinig mogelijk storingsminuten te hebben om te voldoen aan het criterium van de overheid. Verzwijgen van storingen is dan een optie om de score op papier hoger te laten uit komen dan de werkelijkheid.

Hetzelfde gebeurt bij de NS. Ook die hebben een prestatiecontract en om slechte cijfers te voorkomen, worden er steeds treinen preventief geschrapt zoals met hitte en sneeuw omdat die dan niet meetellen.
Als ze wel zouden rijden en vertraging oplopen, telt het wel mee.
Net als tijdens werkzaamheden maar geen enkele trein te laten rijden om te voorkomen dat vertragingen van wel rijdende treinen mee tellen in de cijfers.

Misschien heb ik het volledig mis en berust het op misverstanden, maar ik vind het zeer verdacht dat ik nu al twee keer een stroomstoring heb meegemaakt die minimaal een hele buurt treft en onvindbaar blijkt te zijn in het storingoverzicht van de netbeheerder.
Bijlagen
test.jpg
test.jpg (34.16 KiB) 10014 keer bekeken

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Peter_S » 24 jul 2015 20:57

Mogelijk dat de impact, hoeveel aansluitingen zijn getroffen, meespeelt bij het niet vermelden van een storing. Kan zijn dat bij minder dan X getroffen aansluitingen er geen vermelding nodig is.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Paullus » 24 jul 2015 21:14

De praktijk is dat zelfs laagspanningsstoringen binnen een kabel in een straat worden vermeld.
De storing die ik gisteren had, betrof in elk geval het verzorgingsgebied van een 10/ 0,4 kV station.

Ik heb inmiddels contact gehad met de netbeheerder en deze gaf toe dat er inderdaad een storing is geweest en het vreemd is dat deze niet in het storingsoverzicht is opgenomen. Het wordt intern onderzocht volgens de medewerker.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat wederom een storing in mijn gebied niet meteen in het overzicht staat. Dat lijkt toch echt op onder het tapijt vegen van de feiten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door BaDu » 25 jul 2015 15:55

De regionale netbeheerders hebben geen prestatie contract, maar staan onder toezicht.
Mochten ze onder gemiddeld presteren krijgen ze een waarschuwing en moeten ze een verbeterplan maken.
Verder kan je voor langere storingen een vergoeding krijgen die wordt betaald door de betreffende netbeheerder.
Daarnaast wordt er jaarlijks een storingsrapportage gemaakt landelijk en per netbeheerder zodat duidelijk is wie wel en niet goed presteert.

Ten aanzien van je storingen die niet in de database staan:
De storingen op de pagina's van de netbeheerders staan niet in een database van de netbeheerder zelf maar in een netionale database genaamd Nestor (Nederlandse Electriciteits STORingen). De praktijk is dat storingen daar door de regionale netbeheerder worden ingevoerd en daar heb je dus een inlogaccount voor, die weer niet iedereen heeft. Je zal net zien dat degene met de code op vakantie is, of heel druk, of of of....
De netbeheerders hebben wel een verplichting om een gemelde storing binnen een bepaalde tijd (ik weet helaas niet welke termijn dat is) in die database in te voeren. Daarna hebben ze een bepaalde tijd om ook de storingsoorzaak en andere gegeven in de database in te voeren. Vandaar dat storingen soms ineens lijken te verschijnen terwijl de storing allang is verholpen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Paullus » 25 jul 2015 19:14

Bedankt voor het antwoord.

Het is dus inderdaad een fraudegevoelig systeem als netbeheerders zelf storingen moeten ingeven in een onafhankelijke database met een eigen login.

Wellicht kan men dan niet de mogelijkheid weerstaan om storingen onder de pet te houden door deze onder het mom van miscommunicatie, ziekte/ verlof van de medewerker met de inloggegevens niet in te voeren in die database.

De overheid gaat blijkbaar uit van het ter goede trouw zijn van de netbeheerder, maar logt storingen niet zelf. Een geval van "Wij van Wc-eend.." derhalve.

Dat geeft een interessante kijk op het gebeuren en verklaart waarom ik nu al 2 keer in relatief korte tijd heb meegemaakt dat een zelf ervaren storing in aanvang niet gemeld is.

Als ik geen slapende honden had wakker gemaakt, hadden de storingen op papier niet plaats gevonden. Pas na verantwoording vragend aan de netbeheerder, komt de storing in het overzicht.

Voor de duidelijkheid: ik wil netbeheerders absoluut niet in een kwaad daglicht stellen, maar ik verbaas me dat ik nu meerdere malen een zelf ervaren storing in het luchtledige heb zien verdwijnen.

Uiteindelijk is het heel simpel. Storingen kunnen altijd optreden. Het blijft techniek en ook externe factoren zoals graafschades, kunnen een reden zijn. Alleen communiceer dat dan ook en geef gewoon de storing toe en geef eventueel de oorzaak aan, in plaats van het gebeuren te verduisteren.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Knarvel » 25 jul 2015 21:35

BaDu schreef:Verder kan je voor langere storingen een vergoeding krijgen die wordt betaald door de betreffende netbeheerder.
Tenminste, voorzover de storing niet het in het net van de overheids-netbeheerder TenneT zit, want daar houd de electriciteitswet de storingsveroorzaker handig buiten schot.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Johan » 26 jul 2015 10:28

Ook bij mijn netbeheerder gaat het met vermelden van storingen op internet meerdere keren fout, meestal niet op de site zetten maar ook dubbel melden komt voor.
De meldingen op de site van de netbeheerder en het registreren van de storing in Nestor staat los van elkaar en gebeurt door verschillende afdelingen.

Nestor is door de oude energiebedrijven ontworpen niet alleen voor het aantal storingsminuten registreren maar als totaal programma waarin ook de oorzaak van de storing, het gestoorde component, vermoedelijke oorzaak en op welke manier de energievoorziening is hersteld (omschakelen, noodreparatie of inzet aggregaat ). Aan de hand van die registratie wordt bekeken waar de zwakke plekken in het net zich bevinden.

Johan

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Paullus » 31 jul 2015 19:35

Nu meer dan een week later staat de storing nog steeds niet in het overzicht.

De conclusie kan dan ook echt getrokken worden dat netbeheerders, in dit geval Liander, storingen verzwijgen om blijkbaar een hogere leveringszekerheid te scoren naar de overheid dan in de realiteit heeft plaatsgevonden.

Ik kan me voorstellen dat invoering van een storing wat langer duurt, maar na meer dan een week geen melding: dat riekt erg zwaar naar onder de pet houden om de storingcijfers gunstiger te houden dan de waarheid laat zien.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hebben regionale netbeheerders een prestatiecontract?

Bericht door Knarvel » 01 aug 2015 11:09

We weten natuurlijk niet of de op het internet gepubliceerde gegevens ook bron zijn voor de monitoring door de ACE, maar al met al staat Liander hier een modder figuur.

Plaats reactie