In Nederland zijn we gewend om de klokgetallen met cijfers aan te geven. In iedere mast hangt een bordje waar de 4, de 8 en de 12 zit (of 2/6/10 in de 110 kV). In Duitsland gebruiken ze daar letters voor. Ik meen U, V en W.
Weet iemand of de masten in Duitsland ook zo'n bordje hebben? En welke letter komt met 'onze' 4, 8 en 12 overeen?
klokgetallen in Nederland en Duitsland
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
Helaas weet ik het niet precies voor heel Duitsland maar ik heb foto's van deze markeringen op RWE lijnen zonder borden en borden zonder die markeringen
U/V/W, circuitnaam, spanning en graffiti waarschuwing, lijnnummer en mastnummer zo gezien zijn er bordjes, maar zonder circuitbeschrijving.
U/V/W, circuitnaam, spanning en graffiti waarschuwing, lijnnummer en mastnummer zo gezien zijn er bordjes, maar zonder circuitbeschrijving.
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
Bedankt voor je reactie. Blijkbaar is het in Duitsland niet gebruikelijk om de klokgetallen op alle masten te zetten.
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
De Nederlandse klokgetal van het 380kV net is 4-8-12. Als je een trafo 380/150kV aansluit met de schakeling Yyn0 dan is het klokgetal van het 150kV net ook 4-8-12.
De aansluitklemmen van de trafo hebben U-V-W als aanduiding.
Daardoor is dan U = 4, V = 8 en W = 12.
Maar, op een klok is de 12 hetzelfde als 0., dus het is best mogelijk dat op andere plaatsen 0-4-8 gebruikt wordt dan is ineens U=0, V=4 en W=8.
Dus de letters U-V-W is niet aan een klokgetal te koppelen, maar verschillen per net en gebruikte trafo. Op het bovenstaande schema staat ook een voorbeeld van de meest gebruikte 10/0,4kV trafo. Daar wordt meestal met kleuren gewerkt. De U-V-W hebben hier weer andere waarden!
In deze netten zijn heel veel verschillen, deze zijn ontstaan door de oude energiebedrijven. Gebruik van andere kleuren, afwijkende kleurvolgorde, trafo's met verschillende klokgetallen en verschillen in draairichting, in het ene gebied linksdraaiend en in het andere gebied rechtsdraaiend.
Johan
De aansluitklemmen van de trafo hebben U-V-W als aanduiding.
Daardoor is dan U = 4, V = 8 en W = 12.
Maar, op een klok is de 12 hetzelfde als 0., dus het is best mogelijk dat op andere plaatsen 0-4-8 gebruikt wordt dan is ineens U=0, V=4 en W=8.
Dus de letters U-V-W is niet aan een klokgetal te koppelen, maar verschillen per net en gebruikte trafo. Op het bovenstaande schema staat ook een voorbeeld van de meest gebruikte 10/0,4kV trafo. Daar wordt meestal met kleuren gewerkt. De U-V-W hebben hier weer andere waarden!
In deze netten zijn heel veel verschillen, deze zijn ontstaan door de oude energiebedrijven. Gebruik van andere kleuren, afwijkende kleurvolgorde, trafo's met verschillende klokgetallen en verschillen in draairichting, in het ene gebied linksdraaiend en in het andere gebied rechtsdraaiend.
Johan
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
Sorry voor de late reactie (vakantie, enz) maar beter laat dan nooit. Ik was gisteren op bezoek bij vrienden in Glanerbrug en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar masten van Gronau - Hengelo te bekijken.
Op de Duitse masten staan de klokgetallen inderdaad op de mastpoot geschilderd, in Nederland hangen de bekende bordjes. Het blijkt dat de klokgetallen als volgt overeenkomen:
4 = U
8 = V
12 = W
Op de Duitse masten staan de klokgetallen inderdaad op de mastpoot geschilderd, in Nederland hangen de bekende bordjes. Het blijkt dat de klokgetallen als volgt overeenkomen:
4 = U
8 = V
12 = W
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
Ik heb mooie spoorkaarten van Pro Rail uit 2010 en 2012 als pdf's. Iemand interesse voor een kopie?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
Jep !ElektroThriller schreef:Ik heb mooie spoorkaarten van Pro Rail uit 2010 en 2012 als pdf's. Iemand interesse voor een kopie?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
Zie http://we.tl/ij0s9U6QZS voor een download van de twee spoorkaarten.
Ik sta hier een beetje dubbel geparkeerd. Het gaat me niet om klokgetallen maar om de vraagbaak. En dan om de vraag naar interesse in twee spoorkaarten.
Ik sta hier een beetje dubbel geparkeerd. Het gaat me niet om klokgetallen maar om de vraagbaak. En dan om de vraag naar interesse in twee spoorkaarten.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland
Hartelijk dank voor de link!ElektroThriller schreef:Zie http://we.tl/ij0s9U6QZS voor een download van de twee spoorkaarten.
Ik sta hier een beetje dubbel geparkeerd. Het gaat me niet om klokgetallen maar om de vraagbaak. En dan om de vraag naar interesse in twee spoorkaarten.