Het hoge noorden
Het hoge noorden
De laatste paar maanden geen foto's uit Eemshaven gezien dus hier wel een paar nieuwe
Donderdag was het prachtig nazomerweer en ik heb een vrije dag genomen. Het doel was het hoge noorden van Nederland dus Friesland en Groningen. Ik wist eigenlijk niet hoe dicht bij de pool die gebieden zijn tot ik in een dorp een waarschuwingsboord voor ijsberen tegenkwam
De route ging via Afsluitdijk naar Franeker (mooi stadje), Leeuwarden, Lauwersoog en dan naar het mastenparadijs Eemshaven. Dus jullie mogen een par foto's bekijken.
Eerst de lijn Vierverlaten - Winsum Ranum met strakke eenvlakmasten, die ik op de N361 tegenkwam. Dan mijn eerste blik bij N996 op de 220 kV viercircuitlijn naar Groningen. In Eemshaven op de Robbenplaatweg aangekomen zie ik voor het eerst die imposante 380 kV masten daar. Station Robbenplaat heb ik niet dichterbij bekeken, kwam een boord "Verboden toegang .., Artikel 461 bla bla" tegen. Ik weet dat ET daar wel geweest is, gewoon die boord genegeerd? Vanaf de Oostpolderweg is er een goede blik op de grote masten.
Donderdag was het prachtig nazomerweer en ik heb een vrije dag genomen. Het doel was het hoge noorden van Nederland dus Friesland en Groningen. Ik wist eigenlijk niet hoe dicht bij de pool die gebieden zijn tot ik in een dorp een waarschuwingsboord voor ijsberen tegenkwam
De route ging via Afsluitdijk naar Franeker (mooi stadje), Leeuwarden, Lauwersoog en dan naar het mastenparadijs Eemshaven. Dus jullie mogen een par foto's bekijken.
Eerst de lijn Vierverlaten - Winsum Ranum met strakke eenvlakmasten, die ik op de N361 tegenkwam. Dan mijn eerste blik bij N996 op de 220 kV viercircuitlijn naar Groningen. In Eemshaven op de Robbenplaatweg aangekomen zie ik voor het eerst die imposante 380 kV masten daar. Station Robbenplaat heb ik niet dichterbij bekeken, kwam een boord "Verboden toegang .., Artikel 461 bla bla" tegen. Ik weet dat ET daar wel geweest is, gewoon die boord genegeerd? Vanaf de Oostpolderweg is er een goede blik op de grote masten.
Re: Het hoge noorden
Zo, dat zijn fraaie opnamen! Vooral die 220 kV-hoekmast staat er mooi op. Die 220 kV-masten staan ook nog steeds op mijn to-do lijstje nu het nog kan.
Grote masten daar inderdaad naar de Magnum-centrale. Al vind ik de verschillende masttypes nog steeds wat rommelig overkomen. En die lange isolatorkettingen zijn ook niet echt fraai.
Grote masten daar inderdaad naar de Magnum-centrale. Al vind ik de verschillende masttypes nog steeds wat rommelig overkomen. En die lange isolatorkettingen zijn ook niet echt fraai.
Re: Het hoge noorden
fraaie plaatjes
Re: Het hoge noorden
Mooie fotoserie met het zware werk in het hoge noorden!
De 220kV tweevlaksmasten met de vier circuits blijven prachtig om te zien, jammer dat ook deze bedreigd worden door een rij bonenstaken.
Bij het HVDC converterstation lijken de 380kV vierbundels wel erg laag te hangen maar dat is natuurlijk het punt waar ze overgaan op de portalen bij Oudeschip. De verschillende ontwerpen in hoekmasten, wel/geen kattenoren vind ik ook wat rommelig overkomen. Het is op de foto's wel goed te zien dat de hoekmasten met kattenoren beduidend zwaarder zijn uitgevoerd dan de exemplaren in de oostring
Verder is de mammoetlijn altijd weer indrukwekkend. Op de foto van mast 5 is goed te zien hoe indrukwekkend ze zijn.
De 220kV tweevlaksmasten met de vier circuits blijven prachtig om te zien, jammer dat ook deze bedreigd worden door een rij bonenstaken.
Bij het HVDC converterstation lijken de 380kV vierbundels wel erg laag te hangen maar dat is natuurlijk het punt waar ze overgaan op de portalen bij Oudeschip. De verschillende ontwerpen in hoekmasten, wel/geen kattenoren vind ik ook wat rommelig overkomen. Het is op de foto's wel goed te zien dat de hoekmasten met kattenoren beduidend zwaarder zijn uitgevoerd dan de exemplaren in de oostring
Verder is de mammoetlijn altijd weer indrukwekkend. Op de foto van mast 5 is goed te zien hoe indrukwekkend ze zijn.
Re: Het hoge noorden
Mooi beeldmateriaal, Elo.
Eeuwig zonde als de tweevlakslijn naar Vierverlaten zou moeten worden ingeruild voor een lijn wintracks - hoewel er één voordeel aan zit: met de mammoetlijn (met zijn machtige vier 380 kV-circuits) op een kilometer afstand zullen de wintracks een kleine en rudimentaire indruk gaan wekken ten opzichte van hun stoere enorme vakwerk-evenbeelden.
Ik blijf voor de optie om als het toch moet de masten te vervangen door een nieuw blik Zwolle-Meeden open te trekken. Maar nog liever hangen we er gewoon driebundels hogetemperatuurgeleiders in. Ook dat zal afbreuk doen aan hoe de lijn er nu uitziet, maar liever dan dan sloop natuurlijk.
Op de lijn naar de centrale van NuonMagnum ontbreken aanzetstukken voor de derde verdieping traversen aan de masten. De reden is duidelijk, want de hoekmasten met kattenoren kunnen geen derde verdieping dragen. Dat de draagmasten dan toch van het hoge type zijn, moet te maken hebben met het transporteren van grote objecten onder de draden door. We hebben al eens eerder zoiets besproken, maar het wordt hoe langer hoe meer waarschijnlijk.
We mogen net niet meedoen met het 'echte' Noorden, want dat zijn Friesland en Groningen. We horen ook net niet bij het echte oosten, want dat zijn Twente en de Achterhoek. En we zijn zelf te klein om als een apart gebied door te gaan, want dat zien we aan de nethistorie: het enige gebied van Nederland dat nooit een eigen elektriciteitsbedrijf kreeg?
Eeuwig zonde als de tweevlakslijn naar Vierverlaten zou moeten worden ingeruild voor een lijn wintracks - hoewel er één voordeel aan zit: met de mammoetlijn (met zijn machtige vier 380 kV-circuits) op een kilometer afstand zullen de wintracks een kleine en rudimentaire indruk gaan wekken ten opzichte van hun stoere enorme vakwerk-evenbeelden.
Ik blijf voor de optie om als het toch moet de masten te vervangen door een nieuw blik Zwolle-Meeden open te trekken. Maar nog liever hangen we er gewoon driebundels hogetemperatuurgeleiders in. Ook dat zal afbreuk doen aan hoe de lijn er nu uitziet, maar liever dan dan sloop natuurlijk.
Op de lijn naar de centrale van NuonMagnum ontbreken aanzetstukken voor de derde verdieping traversen aan de masten. De reden is duidelijk, want de hoekmasten met kattenoren kunnen geen derde verdieping dragen. Dat de draagmasten dan toch van het hoge type zijn, moet te maken hebben met het transporteren van grote objecten onder de draden door. We hebben al eens eerder zoiets besproken, maar het wordt hoe langer hoe meer waarschijnlijk.
Oei, daar is die uitspraak weer. Die is altijd erg pijnlijk voor Drenten.elo schreef:Het doel was het hoge noorden van Nederland dus Friesland en Groningen.
We mogen net niet meedoen met het 'echte' Noorden, want dat zijn Friesland en Groningen. We horen ook net niet bij het echte oosten, want dat zijn Twente en de Achterhoek. En we zijn zelf te klein om als een apart gebied door te gaan, want dat zien we aan de nethistorie: het enige gebied van Nederland dat nooit een eigen elektriciteitsbedrijf kreeg?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Het hoge noorden
Eh, toen ik er was, was de weg langs Robbenplaat normaal toegankelijk, je kan daarvandaan dan ook de dijk opwandelen en mooie fotoos van de tientallen / honderden windmolens op de oosrtelijke Eemsoever maken. Zou jammer zijn als dit ook al onbereikbaar word...Elo schreef:Station Robbenplaat heb ik niet dichterbij bekeken, kwam een boord "Verboden toegang .., Artikel 461 bla bla" tegen. Ik weet dat ET daar wel geweest is, gewoon die boord genegeerd?
Jullie hadden toch het EGD, samen met de vriendelijke noorderbuur? Maar toch vreemd, Utrecht als kleinste provincie had wel een provinciaal bedrijf. Waarschijnlijk is het de drentse nuchterheid die de provincie bestuurders destijds meteen de krachten met Groningen deed bundelen ipv zelf het "wij-ook" wiel uit te vinden.Hans schreef:En we zijn zelf te klein om als een apart gebied door te gaan, want dat zien we aan de nethistorie: het enige gebied van Nederland dat nooit een eigen elektriciteitsbedrijf kreeg?
Re: Het hoge noorden
Zeker? Het gaat over een van de twee onderborden van het blauwe bord "doodlopende weg" rechts. De Google Streetview opname is van 2010.Knarvel schreef:Eh, toen ik er was, was de weg langs Robbenplaat normaal toegankelijk, je kan daarvandaan dan ook de dijk opwandelen en mooie fotoos van de tientallen / honderden windmolens op de oosrtelijke Eemsoever maken. Zou jammer zijn als dit ook al onbereikbaar word....Elo schreef:Station Robbenplaat heb ik niet dichterbij bekeken, kwam een boord "Verboden toegang .., Artikel 461 bla bla" tegen. Ik weet dat ET daar wel geweest is, gewoon die boord genegeerd?
http://goo.gl/maps/M8tji
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Het hoge noorden
Leuke reportage, met weer andere accenten dan die van mij, alweer een tijd geleden.
Heel veel rond Robbenplaat (220 kV) en Eemshaven (220 & 380 kV) is volledig toegankelijk. Bordjes Eigen Weg zijn geen verbodentoegangbordjes. Recht onder een windturbine staand is die wroesssjjj van een draaiende windmolen imposant. Ook de waarschuwingsborden voor vallend ijs/ijzel zijn heel apart.
Als ik weer eens in de buurt ben wil ik me met name storten op de lijn naar Vierverlaten - zolang dat nog kan.
Heel veel rond Robbenplaat (220 kV) en Eemshaven (220 & 380 kV) is volledig toegankelijk. Bordjes Eigen Weg zijn geen verbodentoegangbordjes. Recht onder een windturbine staand is die wroesssjjj van een draaiende windmolen imposant. Ook de waarschuwingsborden voor vallend ijs/ijzel zijn heel apart.
Als ik weer eens in de buurt ben wil ik me met name storten op de lijn naar Vierverlaten - zolang dat nog kan.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Het hoge noorden
Welkom op mijn favoriete jachtgebied, Elo. Ik was deze zomervakantie ook al een paar keer in deze regio geweest. Heerlijke thuisgevoel geeft dat als Groninger.
Thuis in zijn EGD gebied
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
- Dichtstbijzijnde trafo: Druten
Re: Het hoge noorden
Vandaag onder andere met Mark van hier naar de N31 Haak om Leeuwarden geweest die volgende week opengaat. Dat bood ook gelijk de mogelijkheid wat hoogspanningslijnen die daar in de buurt lopen op de plaat te zetten.
Hoekmast bij knooppunt Werpsterhoek:
Typisch Nederlandse aanblik qua landschap:
Wat hoogspanningslijnen ten zuidwesten van Leeuwarden:
Lelijke manier van mast verhogen:
Hoekmast bij knooppunt Werpsterhoek:
Typisch Nederlandse aanblik qua landschap:
Wat hoogspanningslijnen ten zuidwesten van Leeuwarden:
Lelijke manier van mast verhogen: