Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door de knip » 21 feb 2014 19:23

Zojuist in het regionale nieuws van Omroep Fryslan een item over het vervallen van 380kV Noord-West. Een woordvoerder van Tennet meldde dit in het in een interview in de lange uitzending. (alleen streaming en in het FRIES)
Hier de verkorte versie.
dhttp://www.omropfryslan.nl/utstjoering/hjoed-y ... -2014-1301

De reden ligt in een verminderd energie aanbod van de centrales in de Eemshaven. Veel mensen in de provincies Friesland, Groningen en hier in Flevoland zullen hier blij mee zijn. Geen breinaalden

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eemshaven-Ens.

Bericht door de knip » 21 feb 2014 19:26

Zojuist in het regionale nieuws van Omroep Fryslan een item over het vervallen van 380kV Noord-West. Een woordvoerder van Tennet meldde dit in het in een interview in de lange uitzending. (alleen streaming en in het FRIES)
Hier de verkorte versie.
dhttp://www.omropfryslan.nl/utstjoering ... -2014-1301

De reden ligt in een verminderd energie aanbod van de centrales in de Eemshaven. Veel mensen in de provincies Friesland, Groningen en hier in Flevoland zullen hier blij mee zijn. Geen breinaalden

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Paullus » 21 feb 2014 19:29

Geen breinaalden en blijkbaar een downgrade van de ambitie om tot elektriciteitsrotonde te komen tussen Scandinavië en de Benelux door Tennet.

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door de knip » 21 feb 2014 19:36


de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door de knip » 21 feb 2014 19:50

Update. Het traject in Groningen vanaf Eemshaven naar Vierverlaten wordt gefaseerd aangelegd. Blijkbaar kan het vermogen via de opgewaardeerde 220kV Vierverlaten-Zwolle naar het achterland/voorland worden afgevoerd.
http://www.rtvnoord.nl/gemist/audioplay ... size=groot

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Tom » 21 feb 2014 19:59

Verstandig besluit denk ik en het lijkt me ook goed voor de mastenliefhebber.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Hans » 21 feb 2014 20:52


Nooit gedacht dat ik als mastengek nog eens blij zou zijn met het niet doorgaan van een bovengrondse verbinding, ook al is het maar een gedeelte. We hebben al heel wat gezien, maar het kan raar lopen in Hoogspanningsland. Als nu de 220 kV-lijn naar Weiwerd wel behouden blijft verliezen we zelfs geen enkel mastmodel, ondanks het toch nog sneuvelen van Eemshaven-Vierverlaten.

Edit: dit zal zeker gevolgen hebben voor alle loadflowberekeningen die ten grondslag liggen aan het nieuwe KCD. Dat is bij dezen nu al achterhaald. Maar Zwolle-Meeden-Eemshaven gaat daarentegen eindelijk goed benut worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Peter » 21 feb 2014 22:50

Het zal mij benieuwen. Wordt het traject Eemshaven - Vierverlaten dan alsnog 380kV of wordt de bestaande 220kV verbinding opgewaardeerd zoals men dat ook heeft gedaan met Vierverlaten - Zeyerveen - Zwolle Hessenweg?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Tom » 22 feb 2014 01:30

Zou zo maar kunnen denk ik. Misschien worden de wintrackjes toch wat te duur in relatie tot andere investeringen die tennet moet doen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Hans » 22 feb 2014 10:51

Wat missen we aan Noordwest-380? Daarvoor refereer ik even terug naar deze discussie, waarin de onderstaande afbeeldingen al eerder zijn genoemd. Laten we eens wat beter kijken hoe waarschijnlijk het is dat er in ruil voor het afzeggen van Noordwest-380 opwaarderingen in de reeds bestaande verbindingen komen.

Hieronder zien we de inmiddels achterhaalde raming van een voltooid Noordwest-380, met vooralsnog behoud van 220 kV. (Voor het werkelijk-alles-eruit-wat-erinzit-plaatje: klik hier.)

Afbeelding

Wat er nu geheel wegvalt is het meest linkse getal 2635 MVA, de rode lijn van Vierverlaten naar Ens.
Het andere getal 1768 MVA op 220 kV er vlak naast bedraagt op dit moment in de bestaande 220 kV-lijn 'slechts' 953 MVA, het typisch vermogen van een standaard 220 kV-lijn in Nederland. Ook hier moet dus wat worden afgeboekt.
We leveren nu 3450 MVA nieuw transportvermogen in. Het bestaand transportvermogen op dit moment is op de smalste plek twee keer 953 MVA (220 kV-ring) en 2635 MVA (Zwolle-Meeden). Dat is 4541 MVA.

Nu gaan we quick and dirty en KCD-technisch compleet onverantwoord een beetje rekenen uit het hoofd.
We gaan uit van puur en alleen zuidwaarts transport, geen vermogensopname onderweg en geen transport richting Duitsland. Niet erg realistisch dus, maar wel wat er nodig is om de zaak virtueel tot op de top van zijn kunnen te belasten, maar we gaan niet overbelasten. Momenteel zitten de Eemscentrale (1600 MW), de allesbrander van NuonMagnum (1000 MVA), de nieuwe centrale van EON (1200 MVA), een windpark (120 MVA) en de Nornedkabel (700 MVA) in de Eemshaven vermogen te leveren. Het windpark zit echter op Winsum Ranum 110 kV (een gotspe, maar dat terzijde), dus die hoeft niet meegenomen worden in de berekening. Dat telt op tot 4500 MVA. Oftewel redelijk goed passend de huidige beschikbare capaciteit naar de landelijke ring.

Wat komt daar in de toekomst nog bij? De centrale van Advanced Power (raming 1000 MVA) gaat niet door en NorNed II wordt sinds vorig jaar beraamd om niet in Nederland maar in Duitsland bij Stade of Conneforde aan te landen. Daarop boeken we in totaal zo'n 1700 MVA af. Blijft over de COBRAcable (700 MVA) en nieuw windvermogen (onbekend vermogen).
Laten we eens uitgaan van 1000 MVA nog te realiseren vermogen. Dat betekent dat we zonder Noordwest-380 nog 1000 MVA extra over de bestaande lijnen naar de landelijke ring moeten verstouwen in ons geschetste, meest extreme scenario.

Dat moet dus worden verstouwd over de smalste plek, Zwolle-Meeden, Vierverlaten-Hessenweg en Vierverlaten-Ens.

Over Zwolle-Meeden hebben we het al eens gehad. Die had als viercircuitlijn analoog aan de Mammoetlijn uitgevoerd zullen worden, zij het niet dat het Drentse 110 kV-net reeds in de jaren negentig al zo zwak was dat er rekening moest worden gehouden met meeliftende lokale circuits voor o.a. toenemende decentrale opwek. En een combi van twee 110 kV-circuits met vier keer 380 kV.. nee, dat werd 'm niet. (Wie photoshopt er even zo'n mast? ) Kortom, 2635 MVA is wat ie kan en daar blijft het bij. We gaan niet uit van doortransport door het 110 kV-net.

Dan Vierverlaten-Hessenweg. Op het nippertje van de sloop gered in de late jaren 00, zal Tennet nu stiekem ontzettend blij zijn dat hij er staat. Of sterker nog, juist flink is opgewaardeerd. Maar hoewel het vermogen nu 953 MVA bedraagt kan hij niet nog verder worden opgewaardeerd, want in tegenstelling tot de 220 kV-donaumast is de slanke IJsselmij-dennenboommasten niet in staat om een nog zwaarder gewicht te dragen.

De enige plek waar het net dus nog effectief verzwaard kan worden is (jawel) Vierverlaten-Ens. Hangen we daar vierbundels in (analoog aan wat er nu in de Mammoetlijn hangt) dan neemt de transportcapaciteit toe tot 1768 MVA. Dat is een dikke 800 MVA er 'gratis' bij zonder nieuwe lijnen. Daar is wel een opwaardering voor nodig aan Eemshaven-Vierverlaten, want die kan ondanks vier circuits in totaal ook 'slechts' 1768 MVA verstouwen, omdat het tweebundels zijn. Die vormt dus een flinke bottleneck van 953 MVA tekort. Een tweecircuit-380je kan 2635 MVA, dus het vervangen van de viercircuitlijn door een 380 kV-lijn levert een winst op van zo'n 900 MVA waarmee dit precies afgedekt raakt.

Verondersteld dat de huidige 220 kV-viercircuitlijn blijft staan naast een nieuwe 380 kV-lijn, dan zouden we gaan zien wat op de afbeelding hierbeneden getekend staat. Dat is een herhaling van het Mammoetlijnscenario, kapitaalvernietiging door overkill. Dus waarschijnlijk verdwijnt de viercircuitlijn om te worden vervangen door een 380 kV-lijn, waarmee een nieuwe 380/220 kV-trafolocatie wordt geïntroduceerd op Vierverlaten.
NW380 ramingnew.gif
Mogelijk nieuwe situatie NW380
NW380 ramingnew.gif (85.75 KiB) 10005 keer bekeken
Op het kaartje wordt de verbinding met het blauwe getal 2 dan vervangen door die met het blauwe getal 1.

Hopelijk wordt de komende dagen duidelijk of het inderdaad gaat neerkomen op opwaardering van de bestaande 220 kV-westring en een nieuwe tweecircuit-380 in ruil voor de bestaande viercircuit-220 tussen de Eemshaven en Vierverlaten. We houden het in de gaten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie