[opgelost] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

If you have a pylon. If no one else can help. And if you can't find it.
Vraag ons om je te helpen de plek, mast of lijn te identificeren als je alleen maar een foto hebt
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

[opgelost] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Hans » 11 dec 2019 22:12

We hebben er weer eentje voor het MVA-Team, uiteraard met bijbehorende ZZP-helden oftewel schijnzelfstandige pylon geeks op oproepbasis.
De vraag komt deze keer uit België en het betreft nu eens geen mast of lijn, maar een oud station. Of nauwkeuriger, een bedieningsruimte.

Zo te zien iets voor iemand met enig gevoel voor nethistorie. :grin:

Geachte,

Ik ben in verband met een project rond onbekend erfgoed al een tijdje op zoek naar de locatie van deze controlekamer (zie bijlage). Ik heb begrepen dat dit de controlekamer zou moeten zijn van een 150kv transformatorstation in België. Ik ben echter absoluut geen expert op het gebied van hoogspanning of elektriciteit, ik snap er niet echt veel van. Zou u mij eventueel kunnen vertellen of het hier daadwerkelijk om een controlekamer van een transformatorstation gaat, en zo niet, wat het dan wel is en of u de locatie eventueel herkent?

Dank bij voorbaat,
Controlekamer (vermoedelijk in België).jpg
Controlekamer (vermoedelijk in België).jpg (315.75 KiB) 1820 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Shrek » 11 dec 2019 22:43

Zo'n grote 150kV-post? Dat zou me sterk lijken. Ik denk eerder aan een 36kV-post, Schaarbeek, Elsene of Drogenbos lijken mij dan de grootste kanshebbers. Die hebben alledrie ook een 150kV gedeelte, maar dat staat hier volgens mij niet op de foto.
Maar ik gok dat kevelek ons hier verder kan helpen :)

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Knarvel » 12 dec 2019 00:53

Op het rode signaallicht linksboven tussen het 6. en 7. veld denk ik 15.000 volt te lezen. En de bedieningslessenaar lijkt mij eerder op een kleine centrale (waterkracht?) te wijzen.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door kevelek » 13 dec 2019 18:59

Hmmm, Interessante foto.

Een plaatsbepaling kan ik niet doen, (nog) geen idee waar dit is. (work in progess :-))
Ik kan wel enkele andere zaken zeggen;
- Bouwjaar is zeker niet later dan de vroege eerste helft van vorige eeuw, af te leiden aan het gebruikte materiaal en de zaalopbouw.
- De linker kant van de foto is hoogstwaarschijnlijk de MS zijde van een transformatorenstation afgaande op het hoge aantal afgaande vertrekken uitgevoerd met een dubbele railkoppeling. Dit met een spanning die niet hoger zal zijn dan 12kV, en hoogstwaarschijnlijk betreft het hier een 6kV post indien Belgisch. Alle 15kV en vele 10,11 -en 12kV netten op belgisch grondgebied zijn van de late 2de helft van vorige eeuw, deze post is duidelijk ouder.
- De rechter helft van de foto, zijn eventueel de beveiligingsrelais van de transformatoren, en misschien ook de beveiligingen en sturingen van het HS gedeelte van de transformatorpost.
- Als ik grofweg een locatie moet aanduiden, dan is dit in Antwerpen of Brussel als het in Vlaanderen/Brussel is. In Antwerpen is pas vorig jaar de laatste 6kV lijn buiten dienst gegaan op het distributienet.
- Het is duidelijk te zien op de foto aan de hand van de vergrendelingen op iedere cel, dat deze post buiten dienst is. Dus ofwel is hij intussen gesloopt, of zal dat niet lang meer duren.
- Het is absoluut geen 150kV uitrusting. In de tijd dat dit gebouwd is, was er nog geen sprake van dergelijke spanningen in een omsloten cel te huisvesten. Dit is pas mogelijk geworden na de introductie van de GIS met HF6 gas. Het zou zelfs opmerkelijk zijn dat deze cellen 36kV of hoger huisvesten.(In de tijd dat dit gebouwd is, zat heel brussel nog op 36kV, Antwerpen op 70kV) Daarvoor zijn de cellen te klein in omvang om de nodige isolatieafstanden te kunnen respecteren)
- Eventueel kan dit ook de schakelpost zijn van een groot bedrijf, maar het idee van een controlezaal van een centrale, is geen gek idee... Ik vind dat er nogal veel regelmechanismes (kleine en grotere hendels en knoppen) staan aan de rechter kant van de foto voor een standaard transformatorenstation uit die tijdsgeest. Echter spreken de vele afgaande vertrekken aan de linker zijde dit dan weeral tegen. Misschien een combinatie van beide uit de vroegere geschiedenis van de elektrisering, toen waren er wel wat centrales die leverden aan een eigen lokaal distributienet.

Heeft de inzender van deze foto niet wat meer informatie, om te beginnen waar hij de foto vandaan heeft gehaald?
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Hans » 16 dec 2019 11:35

kevelek schreef:
13 dec 2019 18:59
Heeft de inzender van deze foto niet wat meer informatie, om te beginnen waar hij de foto vandaan heeft gehaald?

Op dit moment weet ik niets meer dan wat er in de aangehaalde mailtekst staat. Maar we kunnen het natuurlijk altijd even proberen.
Ik heb de inzender teruggeschreven of hij over de herkomst en bron van de foto nog iets weet en binnen een uur kwam het volgende antwoord terug.

Geachte,

De foto is genomen door een fotograaf die in 2014 de controlekamer tegenkwam bij een toevallig bezoek. Sindsdien is de controlekamer half buiten gebruik. Ik ben een andere fotograaf die naar de controlekamer op zoek is. Ik heb een voorgevoel uit mijn eigen ervaring dat het gebouw eigendom was van een bedrijf, bijvoorbeeld Cockerill Sambre of Carsid. Op een andere foto zag ik namelijk bordjes die typisch zijn voor dit soort bedrijven. Ik ben hier echter niet zeker van. Allesinds, de foto is dus niet afkomstig uit een folder van een fabrikant maar is genomen door een fotograaf in 2014.

Mvg,

Kennelijk is onbekend wie de andere fotograaf is en het lijkt er ook op dat de vraagsteller toch we ietsje verstand heeft van de zaak.
Waarschijnlijk moeten we het hiermee doen.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Knarvel » 16 dec 2019 19:15

Ik wil geen open deuren intrappen, maar als deze foto door een professional gemaakt werd in 2014 dan zou ik eens in de exif-data naar locatie-info of anderzinds zoeken. Is er al geprobeert de foto door de google-foto-zoekmachine te trekken?

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door kevelek » 16 dec 2019 19:33

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de inzender (mss zonder het zelf te beseffen) nog meer nuttige informatie heeft over de foto.
Om te beginnen spreekt hij over nog andere foto´s met bordjes op, wat staat er dan op die bordjes?
In welke context zijn/is de foto(´s) genomen en in zijn bezit geraakt, lijkt me UrbEx. Dat is dan mss meteen zijn reden om niet te kwistig te zijn met verdere info.
Mocht hij de persoonsgegevens kennen van die collega fotograaf, dan was die foto hier überhaupt niet verschenen, dan had hij het gewoon kunnen vragen.

Desalniettemin is mijn nieuwsgierigheid geprikkeld en zou ik ook de locatie willen kennen, en dan vooral het verhaal achter de installatie.
Ik heb me alvast enkele uren zoet beziggehouden met het bekijken van talrijke foto´s van alle oude nog in dienst zijne en recent (laatste 10 jaar) gesloopte / gerenoveerde transformatorenstations in Vlaanderen. Helaas, er komt niks nog maar in de buurt van wat op de ingestuurde foto te zien is.
Sterker nog, alle installaties die in Vlaanderen staan van vergelijkbare leeftijd, zijn zonder uitzondering van het type "Open uitrusting" en in geen enkele is er zo een groot aandeel aan controle- en bedieninrichtingen te zien in dezelfde ruimte dan waar de vermogenuitrusting staat als te zien is op de ingestuurde foto. Dit werd en wordt niet gedaan omwille van de veiligheid. En in ieder transfomatorenstation, zowel oeroud als splinternieuw, staan HS, MS en LS (regeltechniek en tele-bediening) strikt gescheiden)

Naar mijn mening blijven volgende opties open;
1) De getoonde installatie is een private installatie van een zeer groot bedrijf dat al minstens 100 jaar actief is op een zware industriële activiteit.
2) Het is eveneens geen installatie voor het publieke elektriciteitsnet in Belgie, geen van de actieve netbeheerders of Elia voert een visie die het toelaat om zulke oude installaties nog (tot voor kort) in dienst te hebben, Simpelweg de expansie van het net de laatste 25 jaar had hier al lang een einde aan gemaakt.
3) Het is wel een installatie die deel uitmaakte van het publieke elektriciteitsnet, maar is reeds veel langer buiten dienst dan vooropgesteld door de inzender en is simpelweg behouden omwille van zijn historisch karakter (erfgoed, verboden te slopen). Maar dan staat ze alvast niet in Vlaanderen.
Echter spreken de markeringen met gele fluoverf (kruisen over de cellen) en de hedendaagse "verboden te schakelen" bordjes dit grotendeels tegen.

In het verleden heb ik enkele installaties weten gesloopt worden van militaire oorsprong, ik moet zeggen dat de vergelijkingen qua opbouw en robuustheid hier wel treffend zijn. Eventueel in die richting zoeken? een oude militaire installatie van een grote basis. Het is ook typisch voor defensie om oude installaties zoals deze in de vergetelheid te drukken tot ze voer worden voor fotografen.
Is er al geprobeert de foto door de google-foto-zoekmachine te trekken?
Jep, Zonder resultaat :kopstoter:
Laatst gewijzigd door kevelek op 16 dec 2019 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Hans » 16 dec 2019 19:51

kevelek schreef:
16 dec 2019 19:33
Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de inzender (mss zonder het zelf te beseffen) nog meer nuttige informatie heeft over de foto.
Om te beginnen spreekt hij over nog andere foto´s met bordjes op, wat staat er dan op die bordjes?
In welke context zijn/is de foto(´s) genomen en in zijn bezit geraakt, lijkt me UrbEx. Dat is dan mss meteen zijn reden om niet te kwistig te zijn met verdere info.
Mocht hij de persoonsgegevens kennen van die collega fotograaf, dan was die foto hier überhaupt niet verschenen, dan had hij het gewoon kunnen vragen.

Interessante visie. Ik wou het eigenlijk niet noemen, maar Urbexing was ook in mij opgekomen.

Zijn tweede bericht deed ook bij mij identieke wenkbrauwen optrekken om dezelfde redenen. Vooral omdat hij schrijft geen bal van elektriciteit te weten (maar de toon van zijn tweede bericht weerspreekt dat) en omdat de foto in 2014 door een collegafotograaf is gemaakt. Dan kan je normaal gesproken die collega toch vragen of in ieder geval natrekken voordat je je tot een platform als het onze wendt?
Verder heb ik nog een extra argument dat zou kunnen wijzen op een niet volledig witgekleurd motief om de locatie van de foto te willen vinden. Ik kan in de mailbox natuurlijk zien vanaf welk emailadres en welke tijd van de dag het bericht is verzonden. Als dat ver buiten kantoortijden en vanaf een privé-adres gebeurt kan je daar voorzichtige conclusies over trekken. Beiden zijn hier het geval, het betreft een hotmailadres op persoonlijke titel, verstuurd om 20:02 uur.

Veel ISO is er niet bij. De foto is bij het comprimeren (vermoedelijk door de oorspronkelijke fotograaf) van alle EXIF ontdaan, behalve één enkele naam die vreemd genoeg is blijven staan: (c) Dimitri Castrique aka the.bend.

Wie die naam een beetje natrekt treft inderdaad een fotograaf aan die ook code schrijft en een aantal lettertypes heeft gemaakt. Zijn eigen beroep op zijn LinkedIn beschrijft hij als Troublemaker. Dus, dat milieu.

Ik denk nu het volgende. De vraagsteller kent de fotograaf en dat is de bovengenoemde Dimitri, maar die wil op zijn beurt de locatie van deze foto om onbekende redenen niet met hem delen. Daardoor is de vraagsteller op eigen houtje gaan speuren, het op internet ging proberen en toen bij ons uitkwam, hetgeen hem het proberen waard leek. Of en hoe dit verband houdt met een project rond onbekend erfgoed en wat hij ermee van voornemen is en of dat überhaupt bestaat, we weten het niet. Eigenlijk is dat ook niet aan ons. Maar ik ben het ermee eens dat hier een vissig luchtje aan zit.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door BaDu » 22 dec 2019 13:04

Eens dat er iets fishy aan deze vraag zit.
Maar dat geeft ook een paar interessante aanknopingspunten icm Keveleks uitstekende analyse.
Hans schreef:
16 dec 2019 11:35
Geachte,

De foto is genomen door een fotograaf die in 2014 de controlekamer tegenkwam bij een toevallig bezoek. Sindsdien is de controlekamer half buiten gebruik. Ik ben een andere fotograaf die naar de controlekamer op zoek is. Ik heb een voorgevoel uit mijn eigen ervaring dat het gebouw eigendom was van een bedrijf, bijvoorbeeld Cockerill Sambre of Carsid. Op een andere foto zag ik namelijk bordjes die typisch zijn voor dit soort bedrijven. Ik ben hier echter niet zeker van. Allesinds, de foto is dus niet afkomstig uit een folder van een fabrikant maar is genomen door een fotograaf in 2014.

Mvg,
Als dit idd een foto uit 2014 is, zou me dat niet verbazen:
- De "Niet Schakelen"-bordjes doen mij erg modern aan, en stemmen mi prima overeen met de gangbare typen die de laatste 10 jaar gebruikt worden
- De foto bevat EXIF-data, dat geeft aan dat de camera een digitale is, ook redelijk modern dus
- De foto doet mij een beetje false-colour aan, maar bevat wat kleur, weer een reden om een recente datum aan te nemen.

Ten aanzien van de inhoud van de foto:
- We zien duidelijk een elektricische controlekamer zoals Kevelek aangeeft
- Links op de foto een middenspanningsverdeelsysteem, het rode bordje geeft mi een spanning aan, ik denk "1500v" te lezen
- De kruisen op de velden geven aan dat de velden buiten gebruik (leeg) zijn, net als de niet schakelen bordjes (veld nog niet leeg maar onder de sloophamer?)
- De rechterzijde bevat beveiliging van waarschijnlijk voedende velden, en wellicht een of meer generator velden
- Ik tel (minimaal) 27 velden, waarvan er slechts 4/5 in bedrijf zijn.
vrijwel links twee railaardingsvelden(?) en verderop twee voedende(?) velden (hebben deze modernere beveiligingsrelais(?) onderaan?)
Ik tel slechts een paar afgaande velden die nog in bedrijf lijken te zijn (geen kruis en geen niet schakelen bordje).

De staat van de installatie doet mij denken aan een zeer oude fabrieksinstallatie die op moment van de foto 2014 buiten bedrijf wordt of recent reeds is genomen. Dat stemt wel weer overeen met het Urbex-verhaal. Zulke objecten zijn populair onder urbexers.
Dimitri is inderdaad urbexer: zie ook https://www.behance.net/gallery/1761463 ... o-silence-, op dit pagina (publicatie 13 juni 2014) zijn ook wat industriele objecten te zien die qua leeftijd enigzins overeenstemmen met de controlekamer. Misschien dat die herkend worden?

We zijn dus opzoek naar een oud industrieel object wat voor 2014 definitief uit bedrijf is gegaan en waarschijnlijk(?) in Belgie staat.
Het geheel aan fotos (incl. de behance.net) doet mij denken aan een staal/cokesfabriek (misschien een mijn). Maar in theorie zou de foto overal genomen kunnen zijn (ruhrgebiet, (noord) frankrijk). Een speurtocht op https://www.hullabaloo.be leverde mij nog geen aanknopingspunten op.

Tot zover mijn 2 centen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door kevelek » 22 dec 2019 19:40

BaDu schreef:
22 dec 2019 13:04

We zijn dus opzoek naar een oud industrieel object wat voor 2014 definitief uit bedrijf is gegaan en waarschijnlijk(?) in Belgie staat.
Het geheel aan fotos (incl. de behance.net) doet mij denken aan een staal/cokesfabriek (misschien een mijn). Maar in theorie zou de foto overal genomen kunnen zijn (ruhrgebiet, (noord) frankrijk). Een speurtocht op https://www.hullabaloo.be leverde mij nog geen aanknopingspunten op.

Tot zover mijn 2 centen.
Volledig mee eens.
Ik heb intussen al alle mogelijke zoekopdrachten ingevoerd in Google, in een verscheidenheid aan talen (Thanks Google tranlate :voldaan: )
Maar geen enkel resultaat dat duidelijk dezelfde oorsprong kent als de inzending hierboven :grmbl:
Ik ben door het bekijken van al die andere foto´s op internet van vergelijkbare installaties, wel van mening dat het hier om een oude centrale gaat. Hoogstwaarschijnlijk deel uitmakend van een groot bedrijf.
Ik zou niet weten welke netgekoppelde elektriciteitscentrale van die leeftijd in België nog rechtstond in het jaar 2014, en waar de originele installatie zich nog in zo een goede staat bevond (En mogelijk nog deels in dienst was).
Maar evengoed voor een groot bedrijf is het zeer merkwaardig dat zo een installatie nog in dienst was rond 2014, het getuigd van een totaal gebrek aan toekomstvisie, dat al decennia lang weet stand te houden.
Ik ben al in vele grote industriële sites geweest tijdens een vorige job, zowel in binnen en buitenland (staal, cement, chemie en papier industrie) maar nergens heb ik, zelfs in de oudste fabrieken waar ik geweest ben, nog dergelijke installaties weten staan. Dit om de simpele reden, dat technische evolutie en expansie steeds grotere vermogens vergden. De oude installaties voldeden reeds snel niet meer op vlak van vermogen, automatisatie en bedrijfszekerheid, en werden gesaneerd of aan verval overgelaten.

Dus samengevat zijn we op zoek naar een fabriek of powerplant in of rond België, van om en bij de 100 jaar oud. Die volledig de golf van automatisering heeft weten te ontlopen tot minsten 2014, en vermoedelijk deels operationeel bleef tot dan.
Het landje is niet groot, maar het is mij een raadsel :haar:
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Plaats reactie