[opgelost] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

If you have a pylon. If no one else can help. And if you can't find it.
Vraag ons om je te helpen de plek, mast of lijn te identificeren als je alleen maar een foto hebt
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Hans » 28 dec 2019 11:07

Dank allemaal voor het meedenken in deze kwestie.
Een paar van de genoemde punten heb ik in een reactie verwerkt, waarbij onze eigen vermoedens m.b.t. witte of grijze motivatie achter deze vraag uiteraard niet zijn genoemd. Dat we überhaupt geen precieze locatie hebben is in die zin een onbedoeld voordeel, want of we nou willen of niet, we kunnen hem er echt niet aan helpen. Zo is het daardoor ook.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: [afgerond] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door kevelek » 03 jan 2020 07:55

Afgerond, maar toch nog een interessante ontdekking gedaan :voldaan:
image1.jpg
image1.jpg (118.89 KiB) 1806 keer bekeken
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: [afgerond] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Hans » 03 jan 2020 12:46

Interessante vondst. Dit kan haast niet missen als je het aantal velden en apparaten op beide foto's telt en goed bekijkt. Puik stukje speurwerk.
Ondertussen heeft ook de vraagsteller juist gisteren nog een afsluitend bericht gestuurd.

(...) Ik heb ondertussen verder zitten zoeken en ben er achter gekomen dat de plaats intussen gesloopt is. Ik heb zelf ook een vermoeden van de locatie (hoewel ik geen idee heb of dit mogelijk is in verband met de verschillende spanningen), namelijk Deux-Acren bij Lessines. Ik heb deze site in de zomer van 2018 bezocht. Het gaat hier om een energiecentrale uit de jaren 1920 die al jaren buiten gebruik is, en die een zeer mooie controlekamer had. Deze controlekamer is intussen echter verdwenen. Op de site waren ook een aantal andere gebouwen aanwezig, waaronder een transformatorstation dat nog half in gebruik was. De gebouwen hierbij zijn intussen verdwenen. Ik vind al deze zaken iets te toevallig en daarom denk ik dus dat de controlekamer zich op deze site bevond.

We kunnen met enige zekerheid concluderen dat we inderdaad met een urbexer of soortgelijke hobbyist te maken hebben. Grijs gebied, zowel qua bedoelingen alsook qua legaalheid. (En inmiddels ook dat hij dus mis zit met zijn vermoeden van waar het is, maar ik weet niet of het wenselijk is om hem dit alsnog na te zenden.)

Vragen en ingekomen berichten worden overigens als afgerond gemarkeerd als er een antwoord terug is gestuurd naar de vraagsteller, maar niet dat een kwestie daarmee ook echt gesloten is of dat het zijn relevantie kwijt zou zijn. Het is meer iets voor ons eigen overzicht in wat er nog open staat.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: [afgerond] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door BaDu » 03 jan 2020 22:52

kevelek schreef:
03 jan 2020 07:55
Afgerond, maar toch nog een interessante ontdekking gedaan :voldaan:

image1.jpg
Wow, dat is hem inderdaad, prachtig speurresultaat! Hulde!

Leuke pagina waar de foto vandaan komt:
http://peruwelzisdhier.e-monsite.com/pa ... toing.html
Het gaat dus om de oude centrale in Antoing, gebouwd waarschijnlijk net voor 1928

Op de pagina ook deze foto,
usine.jpg
usine.jpg (75.18 KiB) 1784 keer bekeken
Van de handbediening van de 6kV vermogensschakelaars (als je die teminste zo mocht noemen destijds)
De installatie zelf zal achter de muur staan.

Volgend diverse sites is de boel ergens oktober 2018 definitef gesloopt.
http://www.vivreici.be/article/detail_l ... ?id=213126
Ergens in de vlakbij staat nu het 150-70-15kV station Antoing, op de bovenstaande site is een eindmast te zien die naar het huidge station leid.
De mast staat zelfs op onze netkaart :D https://webkaart.hoogspanningsnet.com/ ... 724/3.4425
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: [afgerond] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Shrek » 04 jan 2020 00:30

Leuke vondst ! Ik zag ook dat er nieuwe sattelietbeelden zijn van Antoing met het nieuwe 150kV GIS en de nieuwe transfo's, die heb ik dus even op de netkaart bijgezet :)

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: [afgerond] Wie herkent dit hoogspanningsstation?

Bericht door Knarvel » 07 jan 2020 22:10

Mooie vondst! Dus toch idd een centrale, zoals ik al dacht. maar dan ws kolengestookt en niet waterkracht.

Ik zou die Urbexer wel van eea op de hoogte brengen, uiteindelijk staat hij aan de oorsprong van dit interessante draadje. Wie weet wat hij nog meer tegenkomt (en dan ook hier wil melden)...

Plaats reactie