nut van de fasewissel

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

nut van de fasewissel

Bericht door Shrek » 20 mei 2012 21:46

Op sommige masten in onder andere Nederland en Frankrijk zie je regelmatig een fasewisseling om de zoveel masten. In andere landen (België en het VK onder andere) zie je dit nergens.
Waar is die fasewisseling eigenlijk goed voor?

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: nut van de fasewissel

Bericht door geomario » 28 mei 2012 22:09

Ik hoop dat deze wikilink je vraag enigszins kan beantwoorden: http://en.wikipedia.org/wiki/Transposit ... nications)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: nut van de fasewissel

Bericht door Shrek » 29 mei 2012 01:34

geomario schreef:Ik hoop dat deze wikilink je vraag enigszins kan beantwoorden: http://en.wikipedia.org/wiki/Transposit ... nications)
Daar gaat het over communicatielijnen. Als elektronica ingenieur weet ik maar al te goed dat je de draden dan moet wisselen. Maar crosstalk bij hoogspanningslijnen lijkt mij toch wel erg ver gezocht ...

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: nut van de fasewissel

Bericht door bas380 » 29 mei 2012 14:10

deze link van eigen bodem zal je helpen: http://hoogspanningsnet.webnode.com/mas ... isselmast/
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: nut van de fasewissel

Bericht door Hans » 29 mei 2012 21:44

bas380 schreef:deze link van eigen bodem zal je helpen: http://hoogspanningsnet.webnode.com/mas ... isselmast/
Toch klopt die niet goed meer!
Inmiddels is hier gebleken (dankzij twee andere forumleden) dat fasewissels vooral te maken hebben met de regeltechniek die de hoogspanningslijn bewaakt - en niet zozeer met verlaging van inductiespanning om rendement te verhogen. Zo dat effect al optreedt is het slechts mooi meegenomen, maar niet de hoofdzaak.
Op de vernieuwde site zal de aangehaalde pagina dan ook sterk aangepast worden. Eigenlijk had ik het een maand terug al aan moeten passen, maar om eerlijk te zijn: glad vergeten...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: nut van de fasewissel

Bericht door geomario » 30 mei 2012 18:46

Is dat ook de reden dat je dit op nieuwe lijnen niet meer ziet? Betere regeltechniek?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: nut van de fasewissel

Bericht door Hans » 30 mei 2012 21:39

Klopt. Vermogenselektronica in de regeltechniek heeft het blijkbaar niet meer nodig dat er van fase gewisseld wordt. Kijk maar eens in de verbinding Hessenweg-Zeyerveen-Vierverlaten: daarin staan sinds de opwaardering van 2010 een aantal 'verlaten' wisselmasten die nu als gewone draagmast dienen.
Elders op dit forum zijn er een aantal berichten over verschenen die allicht met de zoekfunctie wel op te lepelen zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: nut van de fasewissel

Bericht door Shrek » 30 mei 2012 23:22

Hans schreef:Klopt. Vermogenselektronica in de regeltechniek heeft het blijkbaar niet meer nodig dat er van fase gewisseld wordt.
Het zou mij toch vreemd lijken moest dat de reden zijn. Dan zou België 80 jaar geleden al de apparatuur gehad hebben waar Nederland nu pas aan toe is

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: nut van de fasewissel

Bericht door Hans » 30 mei 2012 23:39

Misschien worden de spullen bij jullie minder grondig bewaakt omdat er minder redundantie in België is? Wanneer een niet-redundante verbinding klapt is het niet mogelijk het andere circuit op volle kracht te zetten, zodat bewaking minder zin heeft? Ik noem maar wat.
Interessant is het wel. Zijn er dan helemaal geen wisselmasten in België?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: nut van de fasewissel

Bericht door Shrek » 31 mei 2012 00:27

Hans schreef:Misschien worden de spullen bij jullie minder grondig bewaakt omdat er minder redundantie in België is? Wanneer een niet-redundante verbinding klapt is het niet mogelijk het andere circuit op volle kracht te zetten, zodat bewaking minder zin heeft? Ik noem maar wat.
Interessant is het wel. Zijn er dan helemaal geen wisselmasten in België?
Neen, ik heb er nog nergens één in werking gezien, uitzondering is dit restant in de vroegere Duitse 220kV-lijn.
Op die andere 220kV-lijn uit de jaren 40, richting Luxemburg/Frankrijk zitten ook enkele vreemde masten, misschien was dit er ooit ook wel één, hoewel het er toch niet helemaal op lijkt. In ieder geval zijn het hele 70kV-net (sinds de jaren 20) en het 150 kV-net (sinds de jaren 50) uitgevoerd zonder ook maar één wisselmast.

Plaats reactie