Pagina 1 van 1

klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 20 jul 2015 21:52
door maurice
In Nederland zijn we gewend om de klokgetallen met cijfers aan te geven. In iedere mast hangt een bordje waar de 4, de 8 en de 12 zit (of 2/6/10 in de 110 kV). In Duitsland gebruiken ze daar letters voor. Ik meen U, V en W.

Weet iemand of de masten in Duitsland ook zo'n bordje hebben? En welke letter komt met 'onze' 4, 8 en 12 overeen?

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 20 jul 2015 23:50
door ElexTro
Helaas weet ik het niet precies voor heel Duitsland maar ik heb foto's van deze markeringen op RWE lijnen zonder borden en borden zonder die markeringen
U/V/W, circuitnaam, spanning en graffiti
Bischofsheim 11.png
Bischofsheim 11.png (962.3 KiB) 11269 keer bekeken
waarschuwing, lijnnummer en mastnummer
Bischofsheim 12.png
Bischofsheim 12.png (1015.04 KiB) 11269 keer bekeken
zo gezien zijn er bordjes, maar zonder circuitbeschrijving.

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 22 jul 2015 21:23
door maurice
Bedankt voor je reactie. Blijkbaar is het in Duitsland niet gebruikelijk om de klokgetallen op alle masten te zetten.

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 24 jul 2015 21:31
door Johan
De Nederlandse klokgetal van het 380kV net is 4-8-12. Als je een trafo 380/150kV aansluit met de schakeling Yyn0 dan is het klokgetal van het 150kV net ook 4-8-12.
De aansluitklemmen van de trafo hebben U-V-W als aanduiding.
Daardoor is dan U = 4, V = 8 en W = 12.

Maar, op een klok is de 12 hetzelfde als 0., dus het is best mogelijk dat op andere plaatsen 0-4-8 gebruikt wordt dan is ineens U=0, V=4 en W=8.

Dus de letters U-V-W is niet aan een klokgetal te koppelen, maar verschillen per net en gebruikte trafo.
Klokgetallen.GIF
Klokgetallen.GIF (40.01 KiB) 11197 keer bekeken
Op het bovenstaande schema staat ook een voorbeeld van de meest gebruikte 10/0,4kV trafo. Daar wordt meestal met kleuren gewerkt. De U-V-W hebben hier weer andere waarden!
In deze netten zijn heel veel verschillen, deze zijn ontstaan door de oude energiebedrijven. Gebruik van andere kleuren, afwijkende kleurvolgorde, trafo's met verschillende klokgetallen en verschillen in draairichting, in het ene gebied linksdraaiend en in het andere gebied rechtsdraaiend.
Johan

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2015 21:12
door maurice
Sorry voor de late reactie (vakantie, enz) maar beter laat dan nooit. Ik was gisteren op bezoek bij vrienden in Glanerbrug en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar masten van Gronau - Hengelo te bekijken.

Op de Duitse masten staan de klokgetallen inderdaad op de mastpoot geschilderd, in Nederland hangen de bekende bordjes. Het blijkt dat de klokgetallen als volgt overeenkomen:
4 = U
8 = V
12 = W

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 26 aug 2015 10:16
door ElektroThriller
Ik heb mooie spoorkaarten van Pro Rail uit 2010 en 2012 als pdf's. Iemand interesse voor een kopie?

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 26 aug 2015 10:21
door Shrek
ElektroThriller schreef:Ik heb mooie spoorkaarten van Pro Rail uit 2010 en 2012 als pdf's. Iemand interesse voor een kopie?
Jep !

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 26 aug 2015 19:39
door ElektroThriller
Zie http://we.tl/ij0s9U6QZS voor een download van de twee spoorkaarten.
Ik sta hier een beetje dubbel geparkeerd. Het gaat me niet om klokgetallen maar om de vraagbaak. En dan om de vraag naar interesse in twee spoorkaarten.

Re: klokgetallen in Nederland en Duitsland

Geplaatst: 26 aug 2015 20:09
door Shrek
ElektroThriller schreef:Zie http://we.tl/ij0s9U6QZS voor een download van de twee spoorkaarten.
Ik sta hier een beetje dubbel geparkeerd. Het gaat me niet om klokgetallen maar om de vraagbaak. En dan om de vraag naar interesse in twee spoorkaarten.
Hartelijk dank voor de link!