aftakstation

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

aftakstation

Bericht door ElektroThriller » 23 feb 2015 09:46

Aftakstation
Ik kwam deze kreet tegen nadat ik dat typische station Bunschoten probeerde te doorgronden. Gisteren zijn er foto's van gemaakt. Oudenrijn is ook een aftakstation. Kan iemand mij uitleggen wat dit is? Misschien zoek ik er meer achter en is een aftakstation gewoon een station waarvan iets wordt afgetakt, zonder transformatoren. Maar het is kennelijk sowieso een afsluitbare verbinding tussen Flevoland en Utrecht.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: stock bridge dempers

Bericht door Knarvel » 23 feb 2015 14:56

Wellicht hiervan een nieuw topic maken?

Een aftakking lijkt mij een generieke functie van ieder E-station, is er geen aftakking dan heb je geen station nodig lijkt mij.
Dat gezegd hebbende vermoed ik dat de term gebruikt wordt om de meest eenvoudige stationsconfiguratie te beschrijven, zoals bv Boxmeer nu is. Daarboven krijg je dan de inlusstations die in de nabijheid van een bestaande lijn gebouwd worden en in de lijn ingebed worden zoals bv het voorziene station Breukelen. Daar weer boven hebben we het volwaardige dubbelrail station zoals Oostzaan en straks Beverwijk. Of Beverwijk nu een aftak station is of niet is een andere interessante vraag, in Belgie noemen ze zo iets een antenne.

Een andere definitie van aftakstation zou kunnen zijn dat het een station betreft dat niet aan het begin of eindpunt van enige verbinding is aangesloten.

Specifiek betreffende Bunschoten lijkt het erop dat men (de vorige netbeheerder) hier een voorschot op grotere plannen heeft genomen die al of niet in de nabije toekomst alsnog gerealiseerd zouden kunnen worden...

Ik heb mijn wijsheid o.a. uit volgende nieuwsbericht, en van Stedin pag 67

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: aftakstation

Bericht door Ot » 23 feb 2015 15:33

je hebt gelijk, het kan beter in een eigen topic dus ik heb er een nieuwe van gemaakt.

Maar wel een goede vraag want een aftak en een inlussing hebben we op de netkaart nu ook op dezelfde manier weergegeven, net zoals een schakelbare aftak en een harde aftak en ook een splitsing. eigenlijk is dat niet meer goed genoeg maar dat gaat over de netkaart.

Is een aftak niet altijd pas later aangelegd dan de hoogspanningslijn waar hij van aftakt zelf?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: aftakstation

Bericht door ElektroThriller » 23 feb 2015 16:22

Wellicht bevindt zich in Bunschoten een 150 kV-grootverbruiker - die dan een en ander uit dat lokale station betrekt. De metaal bewerkende firma Voestalpine-Polynorm bevindt zich aan het begin van het dorp. Er zijn zes persenstraten met perskrachten variërend van 4000 tot 20.000 kN. De voeding hiervoor lijkt me echt wel een maatje groter dan die 380 (400) volt 'krachtstroom'.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: aftakstation

Bericht door Knarvel » 23 feb 2015 21:56

Wellicht bevindt zich in Bunschoten een 150 kV-grootverbruiker - die dan een en ander uit dat lokale station betrekt. De metaal bewerkende firma Voestalpine-Polynorm bevindt zich aan het begin van het dorp. Er zijn zes persenstraten met perskrachten variërend van 4000 tot 20.000 kN. De voeding hiervoor lijkt me echt wel een maatje groter dan die 380 (400) volt 'krachtstroom'.
Dat is goed mogelijk. Heb je naast het station staand een transformator horen brommen? Op GE is het eea niet echt te zien.

@Tom Ik denk eigenlijk dat indien beide lijnen hier onderbroken zouden zijn, er geen sprake meer is van een lijn Soest-Zeewolde maar van 2 lijnen Soest-Bunschoten en Bunschoten-Zeewolde. Dat staat echter niet in het KCP van Stedin, dus zal minstens een van de lijnen doorlopen. Door de vele takken op de fotoos is dat allemaal wel moeilijk te beoordelen. Mijn 2c

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: aftakstation

Bericht door BaDu » 23 feb 2015 23:17

Als ik google earth bekijk (waar dit station haarscherp op staat).
Ik zie vanuit het noorden een aftakking naar beneden gaan en vanuit het zuiden.
Ik kan niet goed zien of de lijnen echt doorlopen over het station of dat er een soort scheiding in zit.
Gezien de beide portaal afspanningen vermoed ik het laatste.

Het zou dus niet een echte aftakking zijn: de lijn loopt door en er worden in beide circuits drie draden naar beneden gelaten waar de transformatoren op worden aangesloten. maar een soort mogelijkheid tot netscheiding, ik vermoed dat de koppelschakelaars normaliter altijd dichtstaan.

Vanaf de koppel schakelaars gaan draden via wat vermogensschakelaars en scheiders naar de transformatoren.
Op het station staan twee transformatoren 150/10kV van ieder 35MVA (zie KCD Stedin 2010-2016).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: aftakstation

Bericht door ElektroThriller » 24 feb 2015 07:47

Vermoedelijk worden die twee transformatoren 150/10 kV sowieso vanuit de richting Soest gevoed. Ten noorden daarvan zit dat gedeelte dat ik als de afschakelsectie beschouw.
Kortom: aftakstation is een veel voorkomende functie. In het geval Bunschoten is er tevens een afschakelsectie voor beide circuits. Kennelijk relevant in dat FGU-verhaal.
Schermafbeelding 2015-02-24 om 07.38.17.png
FlashEarth (dus Bing Maps).
Schermafbeelding 2015-02-24 om 07.38.17.png (250.88 KiB) 7731 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie