Blindstroomcompensatie

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Blindstroomcompensatie

Bericht door Jacob K » 16 apr 2012 08:44

Kan iemand me op een begrijpelijke manier uitleggen wat blindstroom en blindstroomcompensatie zijn?

(Sorry Hans maar ik snap er nog steeds geen snars van, hoe vaak je het ook geprobeerd hebt het me uit te leggen. )
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Blindstroomcompensatie

Bericht door bas380 » 16 apr 2012 14:46

misschien helpt dit
http://www.neosave.nl/html/energiebespa ... troom.html
Thuis in zijn EGD gebied


Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: Blindstroomcompensatie

Bericht door Jacob K » 29 apr 2012 13:57

Bedankt allebei voor de links, maar de cosinus-fie had ik reeds al eens bekeken en die hielp niet zo goed. Zo'n rekenpartij is niks voor mij. Ik ben een handwerker, geen denker.
Maar aan de arbeidsfactor en de pagina over cos-fie compensatie had ik nog niet gedacht.
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Blindstroomcompensatie

Bericht door Knarvel » 05 mei 2012 01:35

Nou, bekijk het dan maar van de praktische kant...
Het reele vermogen, in kW of MW, is het vermogen dat je (zaag)machine in nuttige (zaag)kracht kan omzetten. Maar door de kabel naar de (zaag)machine vloeit er echter een schijnbaar vermogen uitgedrukt in kVA of MVA , en dat bestaat uit voorgaand reeel vermogen en een gedeelte capacitief of reactief blindvermogen. (en aan dat blindvermogen heb je inderdaat niks!). Maar het moet wel allemaal door de kabel, dus worden de transportvermogens bij kabels en verdeelinrichtingen in kVA of MVA angegeven, en de (zaag)maschinekracht in kilo- of megaWatt. In de praktijk zijn de VA waarden altijd iets groter dan de Watt waardes. Met de cos-phi kan je desgewenst de waarden zeer nauwkeurig uitrekenen.

Omdat HS-verbindingen duur zijn en ook niet ff snel bijgebouwd kunnen worden heeft de netbeheerder er alle belang bij het blindstroom component op zijn net zo klein mogelijk te houden. Immers, als de cos-phi bv slechts 0,8 zou zijn, betekend dit dat er maar 80% van het getransporteerde vermogen verkocht kan worden, een potentieele nachtmerrie voor iedere stroomboer!
Gelukkig is er een goede oplossing mogelijk, namelijk het kompenseren met condensatorbatterijen of spoelen. Is het blindvermogen induktief dan worden er het juiste aantal condensatoren bijgeschakelt om dit blindvermogen verregaand te elimineren, is het capacitief dan gebruiken ze spoelen. Dit kompenseren gebeurt continue door een stukje automatisering dat de blindstroom continu meet en bv om de 5 of 10 minuten het dan benodigde aantal compensatiemiddelen aan de situatie aanpast.

In het capaciteitsplan staan voor de grote stations allemaal zeer goede cos-phi waarden van vrijwel 1, waaruit blijkt dat de heren dit klusje keurig hebben geklaard.

Plaats reactie