Extra gebruik

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lemland
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mar 2012 15:56
Dichtstbijzijnde trafo: A15 afslag 20

Extra gebruik

Bericht door Lemland » 16 mar 2012 10:05

Dag,

Ik heb een vraag over gemengd gebruik van het hoogspanningsnetwerk: in ieder geval in de jaren 90 liet de toenmalig UNA via de hoogspanningsmasten een netwerkkabel meelopen. Dit was een zogenaamd tokenring netwerk dat computernetwerken van de centrale in Utrecht verbond met andere centrales in een groot rondje via, ik meen, Diemen, Purmerend, Hoogovens, Hem en dan weer terug. Voordelen waren o.a. eigen infra (masten etc zijn er toch al) dus zelf de betrouwbaarheid in de hand en (vooral) minder kans op doorgraven.

Nu ben ik benieuwd of er nog meer dergelijke voorbeelden zijn of waren van extra gebruik van de infrastructuur. Voor data, telefonie of iets anders. Kan er helemaal niets over vinden op het web.

Alvast dank,

Bart

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Extra gebruik

Bericht door Hans » 16 mar 2012 14:38

De dataverbindingen uit de jaren 90 zijn nog steeds in gebruik en ook in nieuwe verbindingen (althans de bovengrondse exemplaren) worden nog steeds datakabels gebruikt.

Ze zijn alleen wel goed verstopt. De datadragers zijn tegenwoordig optische glasvezels die binnenin de bliksemdraden verwerkt zitten. Ze vallen daarom in het geheel niet op - tenzij je weet waar je op moet letten.
In moderne 380 kV-verbindingen kan je ze soms toch zien lopen.

Afbeelding

In de bovenste traversen van sommige hoekmasten (op de foto hierboven de kattenoorloze exemplaren van ZL-MEE) zie je vanuit de bliksemdraad een tweetal stevige zwarte kabels over de bovenkant van de traverse in de richting van de toren lopen. Daar gaan ze omlaag om uiteindelijk uit te komen in een systeemkast die ergens in een poot van het broekstuk is ingehangen.

Afbeelding

Niet ieder onderstation is met bliksemdraden die data kunnen dragen aangesloten. Tennet maakt daarom tegenwoordig ook gebruik van de reguliere infrastructuur voor dataverkeer. Door de aard van het internet (bewust zo ontworpen dat een storing vrijwel nooit fatale gevolgen heeft) wordt dit voldoende geacht. Echter, in de directe verbindingen tussen de grote, belangrijke trafostations in het koppelnet zijn de optische datakabels nog steeds onmisbaar. Inderdaad is de betrouwbaarheid en de kleine kans op doorgraven hier een sleutelfactor.

Er moet echter bij worden gezegd dat de vangtorens (bliksemafleiding) die je kan zien op de grotere trafostations van middelbare tot oudere leeftijd ook een heleboel schotels en antennes dragen. Draadloze communicatie tussen trafostations en grote productie-eenheden wordt dus waarschijnlijk ook op bepaalde plekken toegepast.

Informatie hierover is inderdaad erg schaars. Het bovenstaande ben ik te weten gekomen door gewoon op een constructieplaats te spreken met een medewerker van Spie. Want er gaat niets boven veldwerk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Extra gebruik

Bericht door Peter » 16 mar 2012 19:13

Interessant, ik kan me herinneren dat men in het voorjaar van 1997 aan één kant de bliksemdraad heeft vervangen in de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo. Daar zal dus ook een bliksemdraad met glasvezelkabel in zijn gekomen. In een hoekmast bij Wierden is een soortgelijke installatie te zien.

Ik denk dat dit inderdaad wel eens de reden kan zijn dat nieuwere 380kV trafostations zoals Meeden en Robbenplaat geen vangtoren meer hebben omdat de communicatie tegenwoordig via glasvezel/internet gaat. De vangtorens worden of werden volgens mij vooral gebruikt voor de besturing van de diverse trafostations d.m.v. een straalverbinding met het hoofdkantoor van TenneT (voorheen SEP) in Arnhem.

Gebruikersavatar
Lemland
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mar 2012 15:56
Dichtstbijzijnde trafo: A15 afslag 20

Re: Extra gebruik

Bericht door Lemland » 16 mar 2012 22:06

Dank voor het uitgebreide antwoord! Inderdaad is transport via internet op zich ook betrouwbaar, in het geval van een zo'n groot tokenring netwerk kwam daar nog bij dat het gekozen circuit nogal de genzen van de techniek opzocht met performanceproblemen als gevolg (veel meer conflicten). Destijds maakte men gebruik van een speciaal hiervoor gemaakte blikemafleidingskabel met in de kern twee datakabels, in ons land gemaakt overigens.

Nogmaals dank,

Bart

Plaats reactie