Keuze voor isolatorophanging

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Keuze voor isolatorophanging

Bericht door Mark » 30 jan 2012 02:40

Ik vraag mij al een behoorlijke tijd af waarom er soms voor een bepaalde afwijkende manier van isolatorophanging is gekozen. Ik heb ook de pagina op de site er al paar keer op na gelezen maar kom maar niet tot een antwoord . Het betreft de volgende locaties:

* http://g.co/maps/mw7v5 & http://g.co/maps/45w43 Op de lijn Geervliet - Waalhaven worden bij beide uiteindes op de eerste paar masten de kabels opgehangen met 4 isolatoren ipv 2 op de rest. Waarom is dit gedaan? Helemaal raar is het als je kijkt bij Geervliet, de parallele lijn naar Brielle heeft gewoon 2 ophangingen...
* http://g.co/maps/4drxq Het is misschien wat vaag te zien, maar de linkercircuit heeft dikkere isolatoren dan het rechtercircuit op de lijn Delft-Schiedam. Is 1 van de 2 wellicht later aangelegd? Ook heeft deze lijn net zoals bij Geervliet - Waalhaven bij Delft afwijkende ophanging.
* http://g.co/maps/ekkeu & http://g.co/maps/ueep7 De lijn Delft - Wateringen heeft sowieso een wat andere vorm dan bijv Delft - Schiedam, maar waarom is hier wederom gekozen voor een aparte manier van ophanging. Is dit omdat deze lijn mogelijk nieuwer is?

Ik hoop dat ze niet te lastig zijn .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Keuze voor isolatorophanging

Bericht door Hans » 31 jan 2012 12:39

Lastige vragen bestaan niet. Alleen lastige mensen.
MarkNL schreef: * http://g.co/maps/mw7v5 & http://g.co/maps/45w43 Op de lijn Geervliet - Waalhaven
Dat is een goeie vraag. Ik heb hem mezelf ook wel eens gesteld. Sterker nog, het toeval wil dat ik er juist gistermiddag net zo eentje heb gefotografeerd in de 220 kV-verbinding Hessenweg-Zeyerveen.

Afbeelding

Deze manier van ophanging wordt bij mijn weten voornamelijk gebruikt op plekken waar de kabels anders te dicht bij de grond zouden komen te hangen wanneer de normale, recht omlaag hangende isolatorkettingen zouden zijn gebruikt. Maar pin me er niet op vast, het is slechts een theorie.

Wanneer een verbinding een opwaardering (mooi woord voor verzwaring) ondergaat terwijl de masten niet vervangen worden, dan kan het soms zijn dat de kabels te laag bij de grond komen te hangen wanneer ze heet lopen (hoogspanningskabels mogen 85 graden worden!). Zeker wanneer de isolatorkettingen recht omlaag hangen zoals bij steunmasten doorgaans het geval is. Wanneer de isolators schuin afgespannen worden scheelt dat al snel een meter doorhanging.
Kijk maar eens naar hoekmasten. Die zijn zelfs lager dan steunmasten om dezelfde reden: omdat de kabelhoogte boven de grond gelijk moet blijven maar de isolators schuin zijn afgespannen, zijn de meeste ontwerpen hoekmasten zichtbaar lager dan de steunmasten.

Dus als een steunmast bij nader inzien te laag blijkt te zijn, dan hangt men de kabels eraan alsof het een hoekmast betreft. Daarmee winnen ze een meter. Maar omdat de bouw van de traversen van de steunmast het niet toelaat om de schuin afgespannen isolators direct aan de traverserand te bevestigen, wordt het hele setje via de extra pin op de foto alsnog opgehangen aan het al aanwezige bevestigingspunt midden onder de traverse.

Afbeelding

Bij de Duits-type drie-evenmast op de foto zijn alleen de onderste (laagst hangende) geleiders op deze manier vastgemaakt. Dat strookt met de theorie van de ophanghoogte.
Maar in jouw geval is ook de bovenste geleider (het is immers een donaumast) op deze manier opgehangen. Waarom die dat ook heeft is me niet helemaal duidelijk. Het kan zijn om de gewenste afstand tussen de geleiders zelf te waarborgen, maar mogelijk ook om het aanzicht van de mast constant en strak te houden.
MarkNL schreef:* http://g.co/maps/4drxq Het is misschien wat vaag te zien, maar de linkercircuit heeft dikkere isolatoren dan het rechtercircuit op de lijn Delft-Schiedam. Is 1 van de 2 wellicht later aangelegd? Ook heeft deze lijn net zoals bij Geervliet - Waalhaven bij Delft afwijkende ophanging.
In Nederland komt het weinig voor dat een lijn in donauconfiguratie niet meteen volledig of als redundant is aangelegd. Aan het mastontwerp te zien is dit een verbinding die een jaartje of veertig oud is, en ook in die tijd werd vrijwel alles meteen al redundant aangelegd. Een blik op de netkaart vertelt ons inderdaad dat de verbinding gewoon redundant is.

Zwaarder geschut dan maar. Even het KCP van TenneT ingedoken. Maar ook daaruit blijkt gewoon redundantie en dus geen noodzaak tot een verschil in isolators. Beide circuits hebben hetzelfde vermogen (200 MW, volgens het nieuwste KCP).

Afbeelding

Wat het KCP betreft: hoogspanningsnet.com heeft nog eens de ambitie om een snelzoek-tabel te maken waarin van iedere verbinding (zo'n 400) het mastontwerp, aantal circuits, transportvermogen en de verbindingslengte staan. Dat scheelt een hoop geblader in het KCP.

Ontopic: eerst maar terug naar buiten. Zijn beide typen isolators glaskappen? Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar mogelijk is het circuit aan de dunne isolators opgehangen aan kunststof-isolators. Die zijn aanzienlijk dunner en ze zijn sterk in opkomst. Via Google Earth kan ik zo snel niet zien of het echt kunststof-isolators zijn, of dat er toch twee verschillende maten glaskappen gebruikt zijn.
Wat Mark ook schreef:* http://g.co/maps/ekkeu & http://g.co/maps/ueep7 De lijn Delft - Wateringen heeft sowieso een wat andere vorm dan bijv Delft - Schiedam, maar waarom is hier wederom gekozen voor een aparte manier van ophanging. Is dit omdat deze lijn mogelijk nieuwer is?
Daar zien we de tetraëdrische ophanging die ik voorheen alleen kende van de al eerder genoemde verbinding Hessenweg-Zeyerveen. Deze manier wordt gebruikt wanneer de geleiders in geen enkele richting mogen bewegen ten opzichte van de mast.

In dit geval lijkt me dat gedaan omdat de geleiders met deze configuratie dichter bij elkaar kunnen worden opgehangen, wat het magneetveld vermindert. Op de plek van de foto kan het ook van belang zijn dat er een kanaal en twee wegen worden overgestoken. Allicht heeft men hier geprobeerd een balans te vinden tussen een afspanmast en een verkleind magneetveld. Een afspanmast vereist schuin hangende isolatoren (die zijn er in deze configuratie) en het dichterbij elkaar hangen vereist V-ophanging (en die zie je tegelijk ook in de tetraëder).

Wanneer je in de rest van de verbinding V-ophanging aan de onderste traversen ziet, dan durf ik wel van de juistheid uit te gaan in dit geval.
Mark schreef:Ik hoop dat ze niet te lastig zijn .
Ehm... eenvoudig zijn ze ook niet. Maar dat zien we in de hoogspanningsmail (via de site) vaker terug: vragen over isolatorophanging komen redelijk vaak voor en de eerste makkelijke moet ik nog tegenkomen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Keuze voor isolatorophanging

Bericht door Hans » 02 feb 2012 23:17

Hans schreef:Pin me er niet op vast, het is slechts een theorie.
Een theorie die vandaag een aan zeker grenzende waarschijnlijkheid heeft bereikt.
Vandaag (mooie koude winterdag) moest ik vanuit Wageningen weer terug naar Holsloot en als je dan toch wat tijd hebt, waarom dan niet een paar omzwervingen min of meer op de route om het een en ander van dichtbij te bekijken?

Vanuit Hoogeveen loopt er een 110 kV-verbinding naar Veenoord. Deze oude verbinding kan slechts 60 MW de baas, maar toch is hij nooit verkabeld. Wel staat de verbinding bol van de aanpassingen zoals verhoogde masten, verbouwde masten, en (jawel) het volgende:

Afbeelding

Duidelijk te zien is dat de onderste glaskappen vervangen zijn door (jawel) hetzelfde systeem van twee opzij trekkende kunststof-isolators die in een gezamenlijk punt aan de originele plek onder de traverse zijn opgehangen. De geleider is met een tier doorverbonden.
Een blik in de omgeving toont kruisingen met een aantal wegen en loodsen van een bedrijventerrein. Een meter verhoging van de doorhanging van de geleiders zal inderdaad de reden tot deze aanpassing zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Keuze voor isolatorophanging

Bericht door Mark » 15 feb 2012 00:37

Dank voor het zeer uitgebreide antwoord!

Het lijkt inderdaad te zijn om de hoogte te beperken. Ik realiseerde me onlangs (ookal ben ik er al talloze keren langsgekomen ) dat hier in Schiedam ook zo'n mast staat. Echter is de bossage inmiddels weg en is er een of andere stadswerf gekomen.
In dit geval lijkt me dat gedaan omdat de geleiders met deze configuratie dichter bij elkaar kunnen worden opgehangen, wat het magneetveld vermindert. Op de plek van de foto kan het ook van belang zijn dat er een kanaal en twee wegen worden overgestoken. Allicht heeft men hier geprobeerd een balans te vinden tussen een afspanmast en een verkleind magneetveld. Een afspanmast vereist schuin hangende isolatoren (die zijn er in deze configuratie) en het dichterbij elkaar hangen vereist V-ophanging (en die zie je tegelijk ook in de tetraëder).
En aangezien de lijn verder vlak langs een woonwijk loopt lijkt me dat inderdaad plausibel .

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Keuze voor isolatorophanging

Bericht door Mark » 06 sep 2012 17:10

De verbinding Delft Tanthof - Schiedam zorgt, in ieder geval bij mij, opnieuw voor vragen. Het traject is goed te bekijken vanuit de trein op de Oude Lijn tussen Delft en Schiedam. Aangezien er zomervakantie was, ben ik er in de maanden juli/augustus nauwelijks langsgekomen. Eind augustus kwam ik er weer eens en toen dacht ik al iets bijzonders te zien. Nu ik inmiddels weer nagenoeg elke dag op dit traject kom weet ik het nu wel zeker, van het noordelijke circuit zijn de isolatorkettingen blauw geworden. Niet donker zacht blauw of groenig. Nee, gewoon felblauw. En dat over de gehele lengte van de lijn.

Nu kan ik eigenlijk alleen concluderen, zijn de isolatorkettingen vervangen? Zo ja, kan dat binnen een week of 4? Ik heb voor en na de vakantie geen enkele activiteit waargenomen aan de masten...

Uiteraard willen we beelden hiervan, maar in de praktijk lijkt het nogal lastig voor de el-cheapo camera sensor om de kleuren goed te pakken (blauwe kettingen...blauwe lucht), heb echter wel een uitsnede uit een foto waarop het wel enigszins te zien is.

Afbeelding

Zal nog eens kijken of het lukt met de DSLR een foto te maken, als het beetje rustig is in de trein (anders word je ook zo raar aangekeken ).

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Keuze voor isolatorophanging

Bericht door Peter » 06 sep 2012 18:29

Dat is wel apart, blauwe isolatorkettingen had ik al wel eerder gezien maar dan meer in Duitsland.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Keuze voor isolatorophanging

Bericht door Shrek » 06 sep 2012 19:52

Kunststof isolatoren kan je in principe in elke kleur dat je wilt laten maken, dus het is zeker niet ondenkbaar. En blauw zorgt voor een niet al te groot contrast met de lucht, dus waarom ook niet he

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Keuze voor isolatorophanging

Bericht door voltron » 06 sep 2012 20:15

En met een grijze lucht ziet het er uit als een mast met eyeshadow

Plaats reactie