Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Paullus » 14 feb 2013 17:26

De historie van de elektriciteitsvoorziening in Nederland laat als functie van de tijd, een duidelijke trend zien.

Het komt er op neer dat er steeds een netwerk met hogere spanning is gelegd over het voorgaande net met een lagere spanning.

Zo is in het begin van de twintigste eeuw 10 kV gebruikt als koppelnet. Toen dit niet meer toereikend bleek te zijn, is daar het 50 kV net overheen gelegd en verwerd het 10 kV net tot een lokaal distributienet.

Hierna is het 150 (110) kV net gebouwd om de functie van koppelnet over te nemen en werd 50 kV distributienet.

In de jaren 70 van de vorige eeuw, bleek de 150 (110) kV ook niet meer te voldoen en is het 380 (220) kV net ontstaan als koppelnet. 150 (110) kV werd gedegradeerd tot provinciaal distributienet.

Vandaag de dag komt ook het 380 (220) kV net steeds meer onder druk te staan. In plaats van koppelnet om de leveringszekerheid veilig te stellen, krijgt ook dit net steeds meer de functie van distributie. Aanvankelijk waren er in Nederland een relatief klein aantal koppelpunten naar lagere net hierarchie. Het was toen niet vanzelfsprekend dat elke centrale ingekoppeld was op 380 (220) kV.

Momenteel krijgt het 380 (220) kV net steeds meer de functie van distributienet. Er komen steeds meer 380 (220) kV stations bij om invoeding te realiseren voor lokale netten op 150 (110) kV. Zo krijg ik in de nabije toekomst 380 kV invoeding bij Vijfhuizen, terwijl vlakbij gelegen Beverwijk ook 380 kV invoeding heeft. Een grote mate van verdichting voor 380 kV invoeding treedt op, net als vroeger met 150 (110) kV.

De grote vraag is dan ook, net als in de jaren 60 van de vorige eeuw met de 150 (110) kV, gaan we door met het steeds maar uitbreiden van 380 (220) kV verbindingen? Of is wellicht nu het moment gekomen om de stap te nemen om over het 380 (220) kV net heen een nieuw platform te bouwen met een hogere spanning. Dat kan zowel een draaistroomnet zijn van bijvoorbeeld 750 kV, maar ook gelijkspanning van 1 GV.

Ik zie duidelijk hetzelfde dilema als toen het 150 (110) kV net niet meer voldeed als koppelnet: gaan we Nederland volbouwen met talloze extra 380 (220) kV verbindingen of gaan we, net als toen, een transitie aan naar een hogere netarchitectuur? 380 (220) kV wordt dan een distributienet en het hoger nieuw aangelegde net het nieuwe koppelnet.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Shrek » 14 feb 2013 19:27

Ik denk dat het niet zozeer de spanning is die zal verhogen. Ik denk dat er eerder zal geopteerd worden voor DC-netten, eens die technologie deftig op punt staat.
Nu al zie je meer en meer DC-kabels opduiken, als je die met elkaar zou kunnen verbinden en dan in een netwerk schakelen heb je een super-grid zonder naar hogere spanningen te moeten gaan (enfin, toch niet hoger dan de +-500kV die nu op de DC zit).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Hans » 14 feb 2013 20:40

Dat 380 kV een transportfunctie in alle richtingen heeft was vanaf het begin al zo beraamd, maar de capaciteit van de verbindingen op 380 kV zit nog niet op zijn eind. Tussen nu en pakweg 2020, 2022, is het de bedoeling dat de 380 kV-ring opgewaardeerd gaat worden naar 2635 MVA. Daarmee winnen we 1 GW extra capaciteit. We kunnen dus vooralsnog wel even volstaan met 380 kV.

750 kV (zoals waarschijnlijk ooit in Frankrijk beraamd) kan ruimte bieden die we nu nog niet nodig hebben, maar de vraag is of we die ruimte überhaupt ooit nodig hebben. In ieder geval niet op de manier zoals we dat gewend zijn. Als de wereld steeds meer naar decentrale opwek toe gaat, ontstaat er dadelijk behoefte aan langeafstandstransporten van grote vermogens (het zogenoemde smart grid), maar gezien de aversie die er tegen bovengrondse hoogspanningslijnen van welk pluimage dan ook is, is het de vraag of men daar een nieuw net voor aan moet leggen. Zeker in de kleine Benelux is het allicht haalbaarder om het bestaande 380 kV-grid wat op te waarderen en op de koop toe moeten nemen dat er steeds meer koppelingen komen met het regionale grid.

De Stichting Gelijkspanning ijvert voor het invoeren van een elektriciteitsnet op gelijkstroom, inclusief hoogspanningsverbindingen die op gelijkstroom draaien. Op zich geen vreemde gedachte nu de techniek het inmiddels in theorie toelaat, maar in de praktijk lijkt het slecht haalbaar omdat de wereld waarin we nu leven nu eenmaal op wisselstroom is opgebouwd. Dat veranderen zou een operatie zijn die groter is dan de Deltawerken, die een enorme kapitaal- en grondstoffenvernietiging tot gevolg zal hebben en die in deze tijden van financiële mayonaise niet te verantwoorden is.

Dit gewoon als wat toegevoegde gedachten. Over de langetermijnstrategie is het rapport Visie 2030 van Tennet vrij duidelijk, d.w.z. ze hebben de toekomst in niet minder dan vier scenario's gesplit die alle vier een andere groei van het net vereisen. Best moeilijk...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Shrek » 14 feb 2013 22:59

Alles op gelijkstroom lijkt mij niet echt haalbaar of wenselijk. Het feit dat je kan transformeren naar de spanning die je wilt en zonder moeite een motor aan 3000 t/min kan laten draaien lijkt mij iets te handig.
Maar voor grote vermogenstransporten over lange afstanden lijkt gelijkstroom mij wij onmisbaar.
Zelfs op 380kV zijn de verliezen op 2000 km al niet meer verwaarloosbaar, dus als we Rusland of Finland als hydroelektrische buffer voor onze windenergie willen gebruiken zullen lange HVDC sowieso onmisbaar zijn.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Ot » 15 feb 2013 16:00

wat ik niet snap is hoe een europees super grid op gelijkstroom kan worden gekoppeld aan wat we met decentraal opwek willen doen.

ik geloof dat jij (paullus) het ook was die een maand oof zes geleden een interessant stuk op het forum schreef over de vooravond van decentrale opwek. dat bijt elkaar dan toch? Tussen een super grid en het dak van een woonwijk zit dan toch altijd het wisselstroomnet nog tussen? Dat betekent dat het onmogelijk zal zijn om zonder grote dure condensator banken een gelijkstroomnet te bouwen want wisselstroom verdwijnt niet en twee systemen naast elkaar op leefniveau kan ook niet.
hans schrijft hierboven dat het te moeilijk is om de samenleving om te bouwen op gelijkstroom. dat is toch net zoiets als waarom we allemaal rechts rijden? misschien is links een ietsje pietsje efficienter maar het voordeel daarvan weegt niet op tegen de enorme nadelen die het omgooien van het hele systeem zou opleveren?

ik zie ze al komen met een nieuw soort stopcontact
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Shrek » 15 feb 2013 18:19

Het koppelen van AC en DC is toch niet zo moeilijk?
Jullie hebben vandaag al een convertorstation van ettelijke honderden MVA in werking in de Eemshaven. België gaat er net zo één bouwen in Lixhe (bij Luik) voor een HVDC naar Duitsland.
Als je die 2 DC-niveaus met elkaar kan verbinden heb je geen extra convertorstation nodig, maar kan je wel het Nederlandse hoogspanningsnet ontlasten. Het transport van elektriciteit van Noorwegen naar Frankrijk kan je dan mooi over die kabel sturen, zodat de rest van het net beschikbaar blijft voor andere energiestromen (van bijvoorbeeld decentrale productie richting steden).

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Paullus » 23 feb 2013 10:17

Dit laatste is precies wat ik bedoel.

Dat er lokaal ook tweeweguitwisseling gaat plaatsvinden door decentrale opwek via wisselspanning, bijt toch niet met het gegeven dat grote uitwisseling van vermogen tussen regio's via een hoger grid plaats vind om lagere platformen te ontzien.
Maar ik heb inmiddels uit de antwoorden begrepen dat er nog voldoende rek zit in 380 kV.

Aan de andere kant heb ik inmiddels gelezen dat er steeds meer DC verbindingen geprojecteerd zijn. Ook zelfs binnen een land (Duitsland). Blijkbaar ontstaat er op termijn toch een DC grid over de 380 kV heen.

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Is 380 kV nog wel genoeg voor de toekomst?

Bericht door Remy Brandt » 17 sep 2013 21:02

DC heeft de toekomst,makkelijker te verkabelen dus al dikke plus in stedelijk gebied en het begint ook in prijs steeds dichter bij AC te komen.
Voorlopig blijft het iig nog te duur en is het alleen verantwoord voor ultra lange land trajecten of zoals bij ons de kabels over de zeebodem.
Dat experiment met 380KVAC ondergronds... leuk voor rivier kruisingen of elders waar bouwkosten hoog zouden zijn maar ik zie dat echt niet op grote schaal gaan gebeuren.
Nederland is sowieso al verwend qua opgeruimde stroomvoorziening,als ik draden boven mijn hoofd zie midden in een dorp weet ik gelijk dat ik in het buitenland ben.
In Duitsland en België begint de midden en laag spanning spaghetti al gezamenlijk met hier en daar wat telefoon/dsl lijntjes.
Spul dat hier allemaal ondergronds ligt.
Maar hoe verder je hier weg gaat hoe erger het wordt.
http://www.ottsworld.com/blogs/photos-o ... t-29-2009/
Afbeelding
Stroomfetisjist.

Plaats reactie