straling van middenspanningskabels

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireblade512
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2019 11:53

straling van middenspanningskabels

Bericht door fireblade512 » 06 apr 2019 09:35

Op enkele meters afstand van onze woning worden ondergronds middenspanningskabels gelegd voor transport van opgewekte stroom van een zonnepark met een vermogen van 100 MWP, 320.000 zonnepanelen. Hoe zit het met de straling die deze kabels afgeven, als ook de magnetische velden die deze kabels kunnen veroorzaken? Over hoogspanning valt nog wel wat te vinden, maar middenspanning niets in relatie tot straling e.d. Of is dit verwaarloosbaar? Ik ben een absolute leek in deze materie, maar ik zie dat soort kabels toch liever verder weg van mijn huis door de landerijen lopen dan op enkele meters afstand van de woning. Graag zou ik hier wat meer info over krijgen. Alvast bedankt voor uw reactie.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: straling van middenspanningskabels

Bericht door BaDu » 06 apr 2019 14:06

De straling (we spreken officieel over magnetische velden) van kabels zijn vele malen minder dan van de bekende lijnen aan masten.
Doordat de fasen van de verbinding relatief dichtbij elkaar liggen (eerder cm of dm dan meters) heffen de velden van de afzonderlijke fasen elkaar op netjes op. Verder is de stroomsterkte door deze kabels over het algemeen flink minder dan door de lijnen in de lucht waardoor de velden ook in absolute zin minder zijn. Het resulterende veld van middenspanningskabels is er driect boven op het maaiveld al vrijwel niet meer meetbaar, laat staan dat u er in uw huis last van zou kunnen hebben. Er is in dit geval mi niets om u zorgen over te maken.

Voor dit soort verbindingen wordt een magneetveldtoets uitgevoerd indien deze door/langs gevoelige bestemmingen loopt (woonwijken, scholen ed). De maximale waarde waar nieuwe verbindingen aan moeten worden getoetst is 0,4micro Tesla. Daarmee hanteren wij in Nederland de laagste toegestane waarden dan waar ook ter wereld. Het feit dat deze verbinding door uw woonwijk loopt geeft aan dat de waarden (ver) onder de 0,4 micro Tesla liggen.

Er liggen in Nederland tienduizenden kilometers van dit soort kabels in de grond in woonwijken waar de honderduizenden direct aanwonenden geen last van ondervinden.

Voor meer informatie en verdere vragen over elektromagnetische velden en deze verbinding verwijzen wij verder naar de netbeheerder in uw regio (diegene die ook uw huisaansluiting beheert) en het RIVM.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: straling van middenspanningskabels

Bericht door Johan » 06 apr 2019 17:07

De grens voor één 10kV middenspanningskabel is ±10MVA. Voor 100 MWp zijn dus ±10 kabels nodig om dit vermogen te transporteren, voor 20kV dus 5 kabels.
Een aansluiting voor 100 MWp heeft een aansluiting nodig van boven de 100 MVA en worden meestal op het Hoogspanningsnet aangesloten.

Johan

Gebruikersavatar
fireblade512
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2019 11:53

Re: straling van middenspanningskabels

Bericht door fireblade512 » 07 apr 2019 08:51

Dank voor uw reacties, ik heb binnenkort overleg met de projectleider van de netbeheerder, en ik wil toch wat meer info hierover hebben omdat ik een leek op dit gebied ben. Dan zal ik ook wel meer info krijgen over het aantal kabels en de spanning waarmee gewerkt gaat worden. Van een van zijn collega's had ik begrepen dat het om een middenspannigstrace zou gaan.

Plaats reactie