straling van middenspanningskabels

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireblade512
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2019 11:53

straling van middenspanningskabels

Bericht door fireblade512 » 06 apr 2019 09:35

Op enkele meters afstand van onze woning worden ondergronds middenspanningskabels gelegd voor transport van opgewekte stroom van een zonnepark met een vermogen van 100 MWP, 320.000 zonnepanelen. Hoe zit het met de straling die deze kabels afgeven, als ook de magnetische velden die deze kabels kunnen veroorzaken? Over hoogspanning valt nog wel wat te vinden, maar middenspanning niets in relatie tot straling e.d. Of is dit verwaarloosbaar? Ik ben een absolute leek in deze materie, maar ik zie dat soort kabels toch liever verder weg van mijn huis door de landerijen lopen dan op enkele meters afstand van de woning. Graag zou ik hier wat meer info over krijgen. Alvast bedankt voor uw reactie.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: straling van middenspanningskabels

Bericht door BaDu » 06 apr 2019 14:06

De straling (we spreken officieel over magnetische velden) van kabels zijn vele malen minder dan van de bekende lijnen aan masten.
Doordat de fasen van de verbinding relatief dichtbij elkaar liggen (eerder cm of dm dan meters) heffen de velden van de afzonderlijke fasen elkaar op netjes op. Verder is de stroomsterkte door deze kabels over het algemeen flink minder dan door de lijnen in de lucht waardoor de velden ook in absolute zin minder zijn. Het resulterende veld van middenspanningskabels is er driect boven op het maaiveld al vrijwel niet meer meetbaar, laat staan dat u er in uw huis last van zou kunnen hebben. Er is in dit geval mi niets om u zorgen over te maken.