Vreemde geleiderophanging Randmeercrossing d.m.v. H-profiel

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Vreemde geleiderophanging Randmeercrossing d.m.v. H-profiel

Bericht door Hans » 09 aug 2012 22:15

Enige tijd geleden reed ik op een koude dag in de buurt van Harderwijk. Omdat ik wat tijd over had ben ik even wezen kijken naar de Randmeercrossing van de 150 kV-lijn Lelystad-Harderwijk. Daar kwamen deze verhoogde draagmasten in beeld.

Afbeelding

Imposante dikke delta's natuurlijk. Maar daarmee was de kous niet af.
Wat daarna de aandacht trok was de manier waarop drie fasedraden waren opgehangen. Drie draden die (tot zover ik weet na een bezoekje aan trafostation Harderwijk) niet tot hetzelfde circuit behoren. Met behulp van een H-profiel die duidelijk pas later was aangebracht hing de draad aan de mast. Dit moet veranderd zijn lang nadat de fasedraad eerst geruime tijd op de "normale" manier met halfverankering vast had gehangen.

Afbeelding

Afbeelding

Deze bevestiging is toegepast in het hele mastvak, dat geheel bestaat uit een crossing met één licht verhoogde en vijf sterk verhoogde draagmasten. Dat het dus een soort experiment is en dat het te maken lijkt te hebben met de crossing (verhoogde masten) is vrij waarschijnlijk, maar het precieze hoe en wat is me tot op de dag van vandaag niet duidelijk geworden.
Wie goed kijkt ontdekt de oude kousen en schommels nog in de fasedraad die gebruikt zijn voordat het H-profiel werd ingehangen, en die ook nu nog in gebruik zijn.

Heeft iemand anders op dit forum een idee van de bedoeling van een en ander?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie