Verlies luchtlijnen bij regen en mist

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Verlies luchtlijnen bij regen en mist

Bericht door Paullus » 14 jul 2012 17:35

Ik heb vroeger op school geleerd dat regenwater niet zuiver H2O is. Naast water zijn er wel degelijk ook ionen aanwezig in regenwater. Het maakt niet dat regenwater een goede geleider is, maar een zuivere isolator is het zeker ook niet.
Het komt er dan ook op neer dat luchtlijnen over de isolatoren gaan lekken bij regen. Aangezien de mastconstructie de gemeenschappelijke factor is, impliceert dit dat er een lekstroom gaat lopen tussen de fases van een circuit. Al zijn de eigenschappen van de isolatoren nog zo gunstig, als ze aan de buitenkant volledig bedekt zijn met regenwater, geeft dat een bepaalde geleiding.
Zeker bij spanningen van 110/ 150 kV, maar zeker bij 220/ 380 kV moet dat leiden tot significante verliezen.
Mijn vraag is dan ook: hoe groot zijn deze verliezen? Verder: houdt de netbeheerder rekening met de weersverwachting door meer inzet van productie-eenheden te gebieden om de verliezen te compenseren?
Ook mist is een geducht verschijnsel. Luchtlijnen gaan dan zelfs knetteren door de lekstromen tussen de fases van een circuit.
Hemelwater/ vocht doet dus weldegelijk wat met de isolatoreigenschappen van luchtlijnen.
Wat de weersverwachting aangaat: ik wel eens gelezen (jaren 90 vorige eeuw) dat de netwerkbeheerder rekening houdt met zwaar onweer. Dan worden bepaalde luchtlijnen tijdelijk ontkoppeld om schade aan het totale net bij blikseminslag te voorkomen.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Verlies luchtlijnen bij regen en mist

Bericht door elo » 14 jul 2012 19:32

Paullus schreef:Ik heb vroeger op school geleerd dat regenwater niet zuiver H2O is. Naast water zijn er wel degelijk ook ionen aanwezig in regenwater. Het maakt niet dat regenwater een goede geleider is, maar een zuivere isolator is het zeker ook niet.
Het komt er dan ook op neer dat luchtlijnen over de isolatoren gaan lekken bij regen. Aangezien de mastconstructie de gemeenschappelijke factor is, impliceert dit dat er een lekstroom gaat lopen tussen de fases van een circuit. Al zijn de eigenschappen van de isolatoren nog zo gunstig, als ze aan de buitenkant volledig bedekt zijn met regenwater, geeft dat een bepaalde geleiding.
Zeker bij spanningen van 110/ 150 kV, maar zeker bij 220/ 380 kV moet dat leiden tot significante verliezen.
Mijn vraag is dan ook: hoe groot zijn deze verliezen? Verder: houdt de netbeheerder rekening met de weersverwachting door meer inzet van productie-eenheden te gebieden om de verliezen te compenseren?
Ook mist is een geducht verschijnsel. Luchtlijnen gaan dan zelfs knetteren door de lekstromen tussen de fases van een circuit.
Hemelwater/ vocht doet dus weldegelijk wat met de isolatoreigenschappen van luchtlijnen.
Wat de weersverwachting aangaat: ik wel eens gelezen (jaren 90 vorige eeuw) dat de netwerkbeheerder rekening houdt met zwaar onweer. Dan worden bepaalde luchtlijnen tijdelijk ontkoppeld om schade aan het totale net bij blikseminslag te voorkomen.
De isolatoren zijn zodanig gedimensioneerd dat de kruipafstand bij nat weer ook voldoend is om significante lekstromen te voorkomen. Anders zou je snel een kortsluiting krijgen (in Denemarken langs de Noordzee is dat door het zout in de lucht soms een probleem maar na een overslag is de isolator wel "schoongebrand"). Het geknetter bij vochtig weer komt door corona-verliezen bij de geleiders. Door de hoge spanning wordt de lucht geioniseerd en dat verergert bij regen of nevel. Dat ionisatie leidt tot geknetter en verliezen die significant kunnen zijn. De coronaverschijnsel is een van de redenen waarom er meerdere geleiders per fasedraad bij zeer hoge spanningen worden gebruikt. Dat verminderd namelijk de electrische veldsterkte rond de fasedraden.

Plaats reactie