Middenspanning gemeente Groningen

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Middenspanning gemeente Groningen

Bericht door Paullus » 04 jul 2012 20:36

Ik ben benieuwd naar de situatie in de gemeente Groningen.
Toen ik in de jaren 80 van de vorige eeuw belde met het GEB in Haarlem over vragen en nieuwtjes (dat kon toen gewoon nog met een lokaal nummer en medewerkers die het leuk vonden dat je interesse had), gaf men aan dat de gemeente Groningen ook 6 kV als middenspanning hanteerde.
Is dat nu nog steeds zo, of heeft ook daar een overgang plaats gevonden naar 10 kV?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Middenspanning gemeente Groningen

Bericht door Knarvel » 07 jul 2012 11:38

Verwissel je Groningen niet met Breda? Groningen had in de Hunzecentrale toch geen 6kV?
De goede Cees F. vertelde mij eens (ergens 198x) dat alleen nog Breda net als Haarlem 6kV had..
Wat daar nu de status is weet ik ook niet, maar Groningen was altijd EGD - EDON en dat is, net als Breda, in Enexis opgegaan. Misschien vind je wat in het KCD van Enexis, evtl in een oudere uitgave.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Middenspanning gemeente Groningen

Bericht door Paullus » 12 jul 2012 18:17

In het toenmalige telefoongesprek (1988) kwam Groningen naar voren. Dat weet ik zeker omdat ik me er te veel voor interesseer om dat niet goed te hebben onthouden.
Of de dienstdoende medewerker het bij het rechte eind had, kan ik niet achterhalen.
Ik belde in die tijd met het GEB Haarlem, legde uit aan de telefoniste dat ik graag wilde weten hoe het licht bij mij kan branden. Vervolgens verbond zij mij door met de afdeling middenspanning omdat die het meest van alles op de hoogte waren omdat ze zowel een connectie hadden met tussenspanning (50 kV) als laagspanning (0,38 kV).
Zo kwam ik er ook achter dat de 50 kV vanuit het PEN-net in Haarlem zwevend ster binnen kwam.
Kwam onlogisch over, omdat als je het sterpunt aard, je maximaal de fasespanning ten opzichte van aarde kan krijgen en geen lijnspanning naar aarde. Maar ook daar zal ongetwijfeld een reden voor geweest zijn om toch voor zwevend ster te kiezen.
Over Breda heb ik geen woord gehoord.

Plaats reactie