Nieuw kaartmateriaal!

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 30 mei 2013 19:15

De GE-netkaart in Google Maps
Onder de 3 MB kun je in GM ook met kml- en kmz-bestanden werken.
En hoe gaat dat met ~GE55F.kmz, de huisnaam van de Nederlandse Standaard-Netkaart V3.2? (~ heet een tilde.)
Niet alle delen zijn in één opslag zichtbaar. Het gaat om in totaal iets van 22 'pagina's' (onderaan linker pane).
Ik weet niet waarom niet alles in één keer kan worden ingeladen.
Schermafbeelding 2013-05-30 om 19.09.11.png
Nederlandse Standaard Netkaart V3.2.
Schermafbeelding 2013-05-30 om 19.09.11.png (489.96 KiB) 9205 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-05-30 om 19.09.34.png
Nederlandse Standaard Netkaart V3.2.
Schermafbeelding 2013-05-30 om 19.09.34.png (48.7 KiB) 9205 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 31 mei 2013 08:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 30 mei 2013 19:43

Nou dat gaat dus zo:
De antennes worden ook met gele pinnetjes aangegeven, dus dat wordt zeer verwarrend.
Onderstaande schermafdruk is gemaakt nadat ik de mastbolletjes heb uitgezet. Je ziet inderdaad heel wat gele pushpinnen langs de rode lijn (380 kV Diemen - Lelystad). Ik ken deze lijn als de bekende broekzak. Neem van mij aan dat een en ander 100% klopt.
Het duurde vrij lang (cpu load > 100% - dual core cpu), dus het is sowieso handig om de layers antennes en mastbolletjes uit te schakelen alvorens GE af te sluiten (laatste situatie wordt onthouden).
Schermafbeelding 2013-05-30 om 19.36.09.png
Met dank aan Jan-Willem van Aalst (www.imergis.nl) voor de shapefile van alle 28.000 telecommasten.
Schermafbeelding 2013-05-30 om 19.36.09.png (640.98 KiB) 9197 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 31 mei 2013 11:26

ElektroThriller schreef:Ik zou al blij zijn als er gewone bolletjes in plaats van gele pinnetjes worden toegepast.

Het uitbreiden van GE met de mastenvisualisatie is overigens kinderlijk eenvoudig. Dubbelklik op het toe te voegen kml-bestand. Dan start GE, inclusief alle aangevinkte onderdelen.

@Hans: ben je het met punt 2 eens en is daar simpel wat aan te doen?
Hmm... Ik denk niet dat een dixiegrafie een toevoeging is voor HoogspanningsNet.

Maar de posities van alle ruwweg 20.000 hoogspanningsmasten van Nederland (inclusief het 50 kV-net!) beiden mogelijkheden die voorheen alleen om van te dromen waren.

Ik ben het volledig met je eens dat we niet op één paard moeten wedden. Google Earth is een dijk van een platform, maar er is meer dan GE alleen. Niemand weet waar we over vijf jaar zullen staan en of Google Earth tegen die tijd nog wel een aangenaam of überhaupt bestaand platform is. Hoewel in dezen het belangrijste is dat we de 20.000 coördinaten op een manier kunnen ordenen (scriptje voor schrijven?) zodat ze als ruwe data in verschillende platformen te importeren zijn op het moment wanneer daar behoefte aan is.

Aangaande onderdeel 2: een icoontje dat er beter uitziet dan de kant en klare galerij die Google Earth biedt is snel gemaakt.
En hoewel de netkaart ook met kleuren werkt, ben ik geneigd om een icoontje te maken dat zelf ook verschillende kleuren dragen kan als dat nodig is. Het plan voor het aangeven van mastfuncties (steun, hoek, wissel, et cetera) is dan eenvoudig mogelijk.
Voorlopig is een gewoon cirkeltje met een opvulling van een bepaalde kleur misschien wel het beste.
ElektroThriller schreef:En hoe gaat dat met ~GE55F.kmz, de huisnaam van de Nederlandse Standaard-Netkaart V3.2?
Waarom die systeemnaam steeds verschijnt is een pijntje in het achterste waar ik nog steeds niets van begrijp. Mooier zou het zijn als de netkaart gewoon Nederlandse Netkaart Versie X zou heten in plaats van ~GE55F. Als iemand hier technisch meer vanaf weet hou ik me aanbevolen.
ElektroThriller schreef:Als ik wil kan ik shapefiles van windturbines en eentje van alle 28.000 telecommastlocaties krijgen.
Ik wil wel. We zien dan meteen de hoogspanningsmasten waarop zich een of meerdere gsm-antennes bevinden. & &
Ik wil ook wel. Als die files een beetje actueel zijn is het een extra informatiebron, maar of we er wat mee kunnen en mogen doen is natuurlijk geheel afhankelijk van de rechten op een en ander.
ElektroThriller schreef: 2 Modulaire opzet, waarbij diverse platforms kunnen worden toegepast. Ik heb bijvoorbeeld vanochtend geprobeerd kml in Google Maps te gebruiken. Dat kan, voor een kml van maximaal 3 MB. Die van 'ons' is 4,8 MB. Shit happens. Ook wil ik die kml in OSM gebruiken, ook al zijn de hoogspanningslijnen na voldoende inzoomen zichtbaar.
Meerdere platforms lijkt me inderdaad verstandiger. We hebben hier een paar mensen die veel dingen doen met OSM en als we op deze plek willen blijven wat we ooit begonnen met de GE-netkaart (namelijk een goeie plek om te zoeken als je gratis detail- en echte niche-informatie zoekt), dan is het beter om meerdere platforms te kunnen ondersteunen.
Knarvel schreef: Een andere insteek is deze info in een database onder te brengen en daar velden aan toe te voegen voor spanning, naam, mastnummer, masttype aantal circuits, kenmerken circuits etc. Vanuit deze database zou je dan weer een .kml kunnen genereren, die is dan altijd up to date. Voordeel is dan dat eea ook voor OSM ect. te gebruiken zou zijn. (En wat dacht je van een integratie in je navigator...)
Daar heb ik technisch geen verstand van - maar wat ik (eh, we als sitebeheer) wel hebben is serverruimte en een fatsoenlijk hostingpakket met dito bandbreedte.

Ooit was ik van plan om de GE-netkaart ook web-based te maken, net zoals de USGS dat bijvoorbeeld doet met aardbevingskaarten. Wanneer je in de back-end iets aanpast, wordt dat meteen bij de gebruikers op de front-end geïmplementeerd. Dat zou ons verlossen van de decimale versienummers omdat een kleine aanpassing dan meteen hopla bij iedereen zichtbaar is.
Technisch kon ik daar niet veel over vinden en vanwege drukte op andere aspecten van de site is het er niet van gekomen om daar dieper in te duiken. Als iemand hier meer verstand van heeft houdt het sitebeheer zich warm aanbevolen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 31 mei 2013 12:31

Antennes.kml staat via WeTransfer voor jou klaar om te downloaden. Hou bij het inladen in GE rekening met filevorming, vertraging en niet te vergeten een 'roodgloeiende' cpu.

Mijn grootste probleem is momenteel de hoge Moszkovicz-factor van die gele pushpins. (Als M ergens binnenkomt moeten velen weg, omdat zijn ego ook veel ruimte opeist.) Ik zoek een manier om ergens in het binnenste van GE in één keer alle gele pushpins door neutralere pictogrammetje te vervangen. Later kan er iets specifieks komen (bijvoorbeeld gebaseerd op het logo van Hoogspanningsnet?).

Edit. Ik heb in een globaal menu het keuzerondje voor kleine labels/pictogrammen aangevinkt. Dat scheelt al iets.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 01 jun 2013 10:54

En hoe nu verder?
De 3D-jongens hebben inmiddels een vierde man voor het klaverjassen, maar ik ben pessimistisch over het (werktitel) digitalemastendocumentatieteam.
De grote en zeer belangrijke uitzondering daarop is uiteraard Knarvel. Nadat ik hem de mij ter beschikking staande informatie had gestuurd volgde later gisteren een excel-achtig bestand in ods-formaat. Ik heb dat online (Zamzar) laten converteren naar xls-formaat.
Hieronder zie je twee schermafdrukken van dat bestand; helemaal bovenaan en helemaal onderaan. We zien dat 20.000 masten wat te hoog geschat is. Beter in de buurt komt circa 13.500. De volgorde is van noord naar zuid, dus aflopend aantal graden noorderbreedte.
Schermafbeelding 2013-06-01 om 10.26.51.png
Detail van een naar xls geconverteerd en door Knarvel aangemaakt ods-bestand.
Schermafbeelding 2013-06-01 om 10.26.51.png (192.04 KiB) 9144 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-06-01 om 10.25.40.png
Detail van een naar xls geconverteerd en door Knarvel aangemaakt ods-bestand.
Schermafbeelding 2013-06-01 om 10.25.40.png (78.2 KiB) 9144 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 02 jun 2013 20:38

Inmiddels zijn de ontbrekende masten tussen Maarssen en Breukelen aangebracht. Daarvoor moet je de coördinaten van die masten vaststellen. Dat laatste is uiteindelijk ook gelukt met 11 vrij nieuwe masten voor de twee nieuwe centrales ten noorden van Robbenplaat, die via Flash Earth zijn te zien. (GE en GM lopen duidelijk achter de feiten aan.)
Knarvel zou het op prijs stellen als ASAP alle stationsafkortingen bekend zijn, ten behoeve van compacte lijnbeschrijvingen in het xls-document. Wie o wie?
De masten van Mastbolletjes.kml bestrijken ook delen van Duitsland, bijvoorbeeld bij Gronau en richting Diele.
Schermafbeelding 2013-06-02 om 14.29.22.png
Schermafbeelding 2013-06-02 om 14.29.22.png (443.85 KiB) 9102 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-06-02 om 14.31.27.png
Schermafbeelding 2013-06-02 om 14.31.27.png (912.24 KiB) 9102 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 02 jun 2013 21:39

Dank voor de teleurstelling. Ik heb het ook druk (studie, werk, afgelopen zaterdag de hele dag op het KNMI, en niet te vergeten de site zelf in de lucht houden!) en mijn oude netbook doet vrij vervelend met de zware KMZ-bestanden waardoor ik nog niet zeker weet of meewerken een reële optie is.
ElektroThriller schreef:Antennes.kml staat via WeTransfer voor jou klaar om te downloaden. Hou bij het inladen in GE rekening met filevorming, vertraging en niet te vergeten een 'roodgloeiende' cpu.
Het mastbolletjesbestand heeft hie ongeveer een minuut nodig om te laden. Ik ben benieuwd of het GSM-bestand (dat vier keer zo zwaar is) het überhaupt gaat doen. Maar dat ga ik morgen wel eens uitproberen.
In eerste instantie zie ik een rolletje weggelegd in het zo snel mogelijk aanleveren van een nieuw pushpin-icoontje dat weinig geheugen vraagt en niet storend aanwezig is. Zie ook hogerop.

Die stationsafkortingen zijn simpelweg nog niet allemaal bekend. Als ze namelijk wel bekend waren (lees: als ik maar een bron had) waren die afkortingen namelijk al lang in de netkaart verwerkt in de namen van circuits, in plaats van de "volledige" namen die ik nu genoodzaakt ben te gebruiken.
Dus in dat opzicht benader je het kip-of-eiprobleem nu vanaf de andere kant.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Knarvel » 03 jun 2013 05:48

ElektroThriller schreef: <...> Ik zoek een manier om ergens in het binnenste van GE in één keer alle gele pushpins door neutralere pictogrammetje te vervangen. Later kan er iets specifieks komen (bijvoorbeeld gebaseerd op het logo van Hoogspanningsnet?).
Edit. Ik heb in een globaal menu het keuzerondje voor kleine labels/pictogrammen aangevinkt. Dat scheelt al iets.
Groepsgewijs veranderen gaat als volgt:
-1. Zet alle objekten die te veranderen zijn in een map.
-2. Modificeer het bovenste objekt in die map naar wens, opslaan
-3. selekteer de map zelf, ga via rechtsklik naar de eigenschappen en daar naar de tweede tab (stijl/kleur). onder de textbox vind je een knop "stijlsjablonen delen", die doet dan wat je wilt.

succes...

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 03 jun 2013 09:32

Laten we ten aanzien van mankracht en computerkracht het volgende principe hanteren:

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Dus gooi om te beginnen die Antennes.kml maar meteen weg.

Zoals ik het zie is de winst van de afgelopen dagen vooral dat we in de GE-netkaart bijna alle mastlocaties met ongelooflijk nauwkeurige coördinaten in beeld krijgen. Die nauwkeurigheid heeft te maken met de nauwkeurigheidseisen die aan Kadaster als leverancier van TOP10NL zijn gesteld. Voor de handmatig toegevoegde masten is het al goed genoeg als je in Flash Earth je crosshair ergens in de vierkante footprint van de desbetreffende mast plaatst. De coördinaten worden met nogal wat decimalen weergegeven.
Je kunt overigens de mastcoördinaten te zien krijgen door op een map te rechtsklikken en in het contextmenu Informatie ophalen te selecteren. Via datzelfde menu kun je de eigenschappen van de placemark wijzigen. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder (met het pictogram PointOfInterest).
Wat we echter willen is globaal een mastpictogram definiëren, zodat een en ander in de kml- of kmz-files vastligt voor iedereen. Individuele aanpassingen zoals die wisselmast kun je dan altijd zelf nog aanbrengen.
Schermafbeelding 2013-06-03 om 09.00.30.png
Schermafbeelding 2013-06-03 om 09.00.30.png (416.41 KiB) 9070 keer bekeken
Hieronder een aantal locaties in Duitsland (Gronau), die om onduidelijke redenen ook worden meegenomen.
Schermafbeelding 2013-06-02 om 16.23.34.png
Schermafbeelding 2013-06-02 om 16.23.34.png (918.97 KiB) 9070 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 03 jun 2013 10:04

Inmiddels is het globaal veranderen van de 'mastpictogrammen' in die zin opgelost dat je per machine volgens de richtlijnen van Knarvel een ander pictogram kunt kiezen.
Het ideaal is dat een en ander al in het kml- of kmz-bestand wordt geregeld. Maar dat komt later wel een keer. De wijzigingen worden, getuige de ongewijzigde datestamp van Mastbolletjes.kml, elders door GE opgeslagen.
In het voorbeeld heb ik dus gerechtsklikt op de map Mastbolletjes.kml. Je ziet dat ook het POI-pictogram van die wisselmast wordt gewijzigd.
Schermafbeelding 2013-06-03 om 10.11.26.png
Schermafbeelding 2013-06-03 om 10.11.26.png (38.56 KiB) 9066 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-06-03 om 09.45.11.png
Schermafbeelding 2013-06-03 om 09.45.11.png (885.58 KiB) 9066 keer bekeken
Hieronder de code voor een placemark (=mastlocatie) in Mastbolletjes.kml
<Placemark>
<ExtendedData><SchemaData schemaUrl="#Mastbolletjes">
<SimpleData name="tessellate">-1</SimpleData>
<SimpleData name="extrude">-1</SimpleData>
<SimpleData name="visibility">-1</SimpleData>
</SchemaData></ExtendedData>
<Point><coordinates>5.011841,52.133374</coordinates></Point>
</Placemark>
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie