nieuwe aansluiting Eemshaven

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Plaats reactie
Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

nieuwe aansluiting Eemshaven

Bericht door Henk » 06 jul 2019 15:11

Via mijn vrouw kwam kwam ik er achter, dat in de Eemshaven een nieuwe staalfabriek wordt gebouwd. Het gaat om de firma Van Merkesteijn Steelworks Holding B.V. Deze firma heeft in Almelo een fabriek voor wapeningsmatten en hekwerken worden gemaakt uit walsdraad.
In de Eemshaven moet een fabriek komen, die van oud ijzer nieuw staal maakt m.b.v. een vlamboogoven (of ovens ?) waarvan vervolgens walsdraad wordt gemaakt voor de fabriek in Almelo. De investering voor de fabriek zou circa 260 miljoen euro zijn (artikel via internet).
In de Eemshaven moet vanaf 2020 1,25 miljoen ton walsdraad uit 1,4 miljoen shredded schroot worden geproduceerd. Om dit schroot om te zetten in staal met een vlamboogoven (engels: electric arc furnace = EAF) is erg veel elektrische energie nodig.

Op wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_arc_furnace) wordt vermeld dat een oven van gemiddelde grootte (60 MVA) in 50 minuten 80 ton staal kan produceren. DIt is de netto tijd, dus er 15 min bijkomt ivm. voorbereiding e.d. dan kan per dag 24*60 / 65 = 22 keer een batch van 80 ton gemaakt worden. Dan wordt er wel van volcontinue-bedrijf uitgegaan. Daarom rond ik het maar af op 20. Per jaar zou dan 80*20*300 = 480.000 ton staal geproduceerd worden, uitgaande van 300 effectieve dagen per jaar. Voor 1,25 miljoen ton per jaar zijn, dan 2,6 ovens van 60 MVA nodig voor een totaal van 156 MVA. Of er voor één grote of twee kleinere ovens gekozen wordt, of er 24 h (3 ploegen) of in 2 ploegen gewerkt gaat worden, is mij niet bekend. Het benodigde vermogen voor de oven(s) zou ook groter kunnen zijn i.v.m. benodigde onderhoud.

De locatie van de staalfabriek is naast de Nuon Magnum centrale: Eemshaven 9909 TA 53.450354, 6.843701

De mer-aanmeldingsnotitie voor deze staalfabriek staat op internet:
https://www.provinciegroningen.nl/filea ... l_Mill.pdf

Daar staat nog meer in, ook dat er een trafostation moet komen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: nieuwe aansluiting Eemshaven

Bericht door Hans » 06 jul 2019 18:22

Vlamboogovens (of boogoven in plaats van hoogoven). Dat is best wel een leuke investering daar in de Eemshaven. Je kan met die dingen hartstikke mooi peak shaven op een lekker vermogen als je indicatieve berekening klopt. Die getallen in de vuistberekening klinken in elk geval aannemelijk. De ovens zouden dan iets zwaarder zijn dan de exemplaren die Nedstaal had.

Een leuke ontwikkeling als hij doorgaat. Zeker ook m.b.t. de netaansluiting. Verondersteld dat het piekvermogen altijd onder 200 MW zou blijven lijkt dat prima aansluitbaar op 110 kV. Dat zouden ze op Robbenplaat kunnen halen met twee nieuwe 220/110 kV-trafo's, maar dat zou dan wel weer een nieuw aansluitveld vereisen. Nu meen ik dat daar nou juist een tekort aan was op Robbenplaat, dus dat zou wel eens interessant kunnen worden.
Een andere optie zou zijn om de tent direct op 220 kV aan te sluiten, net zoals dat met Google is gedaan voor een vergelijkbaar vermogen. Dat scheelt meteen weer een dure transformatiestap van 220 naar 110 kV omdat ze dan bij de ovens zelf direct 220 kV kunnen omtransformeren naar wat ze nodig hebben. Al zit je dan opnieuw met de noodzaak tot een paar nieuwe aansluitvelden, maar nu voor kabels.
Optie drie is natuurlijk aansluiten op het nieuwe Eemshaven Midden 110 kV, maar dan heb je wel weer een langere kabelroute nodig en wanneer op Eemshaven West niet voldoende vermogen wordt ingevoed (dunkelflaute) is meteen de capaciteit van de grondkabels vanaf Oudeschip bijna weer opgesoupeerd wanneer men de ovens alsnog wil gebruiken in die omstandigheden.

Als ie er komt, ik gok op een nieuwe 220 kV-klant.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: nieuwe aansluiting Eemshaven

Bericht door BaDu » 06 jul 2019 20:21

Op robbenplaat komt na het gereedkomen van de lijn EOS-VVL wel wat vrij, maar dat kan nog jaren duren.
Robbenplaat is wel de meest logische plek om aan te sluiten.
KML-generator generator


Plaats reactie