Pagina 1 van 7

Centrale Doel,Zandvliet,rivierkruisingen,Mercator deel 2

Geplaatst: 27 apr 2016 21:00
door michel
hierbij wat vers materiaal uit de Antwerpse havens.Vooral de gigantische kruisingsmasten die daar in overvloed staan,deed mijn onderkaak de grond raken.De fotos zijn in maart gemaakt.

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 00:32
door michel
Het laatste deel van de verbinding Kreekrak-Zandvliet.Deze aftak is een van mijn favorieten.Deze masten overbruggen de tijdperiode van 1979(Borssele-Geertruidenberg)en Meeden-Diele(1987).Deze masten zou men kunnen zien als de voorgangers van de Oostringtype.Vooral het eerste deel springt uit het oog want het is een lange rij met hoge steunmasten.Die zijn te zien in mijn Topic;viewtopic.php?f=12&t=752

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 09:05
door Peter
Interessante reportage, vooral die nieuwe eindmast! Wel jammer dat de Hollandse eindmast op Belgisch grondgebied gaat verdwijnen. Wat een joekel van een eindmast vergeleken bij de "Hollander" ernaast De laatste steunmast op Nederlands grondgebied wordt dus ook vervangen of verplaatst?

Kreekrak - Zandvliet is duidelijk een voorloper van de Oostring. Ik vind deze masten vele malen mooier dan de wat iele exemplaren die men iets later bouwde tussen Meeden en de Duitse grens, voordat men begon met de oostring. Persoonlijk vind ik van de "oostring-familie" deze masten dus het mooist, traversen nog zonder railing en wijde half-verankeringen

Ben benieuwd naar het vervolg van de reportage

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 12:53
door michel
Opstijgpunt Zandvliet-Kreekrak.De nieuwe eindmast is al in bedrijf.

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 15:21
door Shrek
Interessante fotos ! Het is al een paar jaar geleden dat ik nog in Zandvliet was, en er is vanalles veranderd sindsdien. De typisch NEderlandse mast wordt inderdaad vervangen door een oer-Belgische mast. Hier wordt het natuurlijk uitkijken naar de geleiders: wordt de klassieke driebundel gebruikt of voorziet men al de vierbundel?

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 16:28
door Peter
Het verbaast me eigenlijk maar bij de nieuwe eindmast zie ik nog een driebundel dus ik neem aan dat er voorlopig nog geen vierbundel komt. Toch eigenlijk wel vreemd dat er nog geen vierbundel is toegepast.

Ik geef je helemaal gelijk Michel, de nieuwe Belgische masten met geïsoleerde armen zijn zeker stoer en ik denk dat de nieuwe Duitse buismast er ook vele malen beter uitgaan zien dan onze wintrack en die wintrack noemt men nog wel design...

Ben je ook nog bij Rilland geweest? Ben wel benieuwd naar de huidige situatie.

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 16:59
door michel
hiebij fotos van voornamelijk de mooie kruisingsmasten van onder andere verbindingen Zandvliet-Lillo en de 2x380kv en 1x150kv lijnen Doel-Mercator.
@Peter,we hebben gewoon de pech dat we in Nederland wonen.Al blijft het mij verbazen,want Tennet heeft ook een groot deel van Duitsland in beheer.Ik heb de tekeningen gezien van de Duitse variant,en die hebben nog iets stoers.De Nederlandse varianten hebben letterlijk niks om het lijf.
Maar terugkomend op het Rilland:Ik heb geen veranderingen gezien,alles staat net zo als in januari.

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 19:44
door michel
En nu fotos van de lijnen die door het Beveren-Waaslandhaven lopen.Alleen al dit schiereiland telt 6 rivierkruisingen.Het zijn de rechtstreekse verbindingen van centrale Doel.De 2 380kv verbindingen gaan direct naar het reuzentrafostation Mercator.De 150kv verbinding van Doel gaat naar trafo Kallo,en die voedt wederom Mercator en trafo Zwijndrecht.

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 20:29
door Shrek
De lijn Doel-Kallo is blijkbaar al omgebouwd van 150+36kV naar 2x150kV. Goed om weten !
Wat de Lillobrug betreft: die staat inderdaad heel vaak open. Enkel wanneer er een trein moet passeren (enkele keren per dag) gaat ze eventjes dicht tot de trein gepasseerd is.

Voor de rest zeer leuke fotos

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Geplaatst: 28 apr 2016 21:14
door michel
@Shrek,thnx voor de info over de openstaande bruggen daarzo.Ik heb nog meer fotos van de omgeving,plus nog een aantal mooi-weer opnames.
Maar eerst ga naar de 3 rivierkruisingen nabij de Kallosluis.