220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Mark » 15 mar 2016 07:19

Dank Maurice!
Hans schreef:En in tegenstelling tot Tom vind ik de aanblik er sinds de opwaardering niet op achteruit gegaan, ook al moet ik nageven dat de balans tussen die dunne kunststof isolators en de zware dikke geleiders eigenlijk andersom had gemoeten.
Mee eens wat dat betreft. Het "probleem" van de dunne isolatoren zie je wel vaker in het land. Het oogt wat ielig soms.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door BaDu » 15 mar 2016 09:00

Mark schreef:Dank Maurice!
Hans schreef:En in tegenstelling tot Tom vind ik de aanblik er sinds de opwaardering niet op achteruit gegaan, ook al moet ik nageven dat de balans tussen die dunne kunststof isolators en de zware dikke geleiders eigenlijk andersom had gemoeten.
Mee eens wat dat betreft. Het "probleem" van de dunne isolatoren zie je wel vaker in het land. Het oogt wat ielig soms.
Grappig hoe verschillend het gevoel bij een foto kan zijn: Mijn eerste indruk was, wauw mooie slanke isolatoren, ze geven de indruk dat de geleiderbundels zweven.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 15 mar 2016 09:41

Heren, dank voor alle reacties!

@Mark, tijdens de bouw liep de lijn vanaf Sekdoorn in een ruk door naar Hoogeveen. Duidelijk is nog te zien dat het ex-220kV masten zijn.

@Tom, bij mast 48 en 54 zag ik het spoor steeds verder in de horizon verdwijnen. Mast 66 is inderdaad nog meer verzwaard, volgens mij had ik dat ook bij hoekmast 100 of 101 gezien. Hoe de lijn voor de upgrade eruit zag vond ik zelf ook beter, die karaterstike groene isolatoren. Als ik mijn deel van de EGD-masten ga fietsen ga ik zeker voorbereid op een lekke band op pad.

@Maurice, mooie theorie over de oude situatie! De 3e wisselmast is inderdaad mast 83. Dus vanwege het magnetische veld zijn die V-ophangingen gekomen.

@Hans, zulke tochten doe ik zeker liever per fiets dan per auto. Mede doordat je echt overal kan komen. Zelf vind ik deze masten ook een van de mooiste, nu ik hier langs ben gereden ben ik ze meer gaan waarderen.

Qua uiterlijk vind ik het ook nog meevallen na de opwaardering. Merendeels heeft toch het oude mastbeeld gehouden. De ex-wisselmast bij Zuidwolde was mij inderdaad opgevallen. De extra componenten voor de wisselfunctie zijn in deze mast als enige nog aanwezig.

@Peter, dat van die roofvogel klopt wel ik zag die dag meerdere buizerds voorbij komen.

Zelf vind ik de originele isolatorophangingen ook het mooist, doordat ze inderdaad het dichtst in de buurt komt van hoe het oorspronkelijk was. De verhoging bij masten 255 en 254 zijn inderdaad de eerste 220kV-masten die ik gezien heb met een verhoging.

Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door Ruben op 15 mar 2016 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door ElektroThriller » 15 mar 2016 10:38

Omdat velen aan het oude en dus de oude mastnummering vasthouden (iedereen met een lager lidnummer dan die lullige 13 van mij) volgt hier een conversietabel oud - nieuw.

Het gedeelte met de 95 masten stond ook op mijn bucketlist, en ook Michel heeft daar wel trek in, denk ik zo.

Afgezien van drie personen is men denk ik niet op de hoogte van het bestaan van gedetailleerde info over deze lijn. Wie geïnteresseerd is ontvangt via een PB een aantal schermafdrukken ter zake.
Edit. Die info heeft betrekking op de oorspronkelijke situatie. Het is al duidelijk dat er sindsdien veel halfverankering (vroeger geen een) en minstens twee gevalletjes afgezakte volverankering is toegepast.
Schermafbeelding 2016-03-15 om 10.26.22.png
Schermafbeelding 2016-03-15 om 10.26.22.png (67.65 KiB) 7830 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 15 mar 2016 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 15 mar 2016 10:44

Mooie tabel ET! Zelf had ik in Excel al een overzicht gemaakt van het gehele tracé tot aan Vierverlaten.

Zelf ben ik wel geïnteresseerd in die info die je in de aanbieding hebt!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 15 mar 2016 16:10

Hierbij gaan we verder met deel 3 van de reportage.
DSC_6755.jpg
Hier staat mast 253 volledig op een stuk platte land, de masten domineren hier het beeld.
DSC_6755.jpg (282.39 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6759.jpg
Mast 250 met de karakteristieke half-verankering die veel masten in de lijn. Op de achtergrond mast 249.
DSC_6759.jpg (256.39 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6760.jpg
Afspanmast 249 midden in het grote lijn gedeelte tussen mast 66 en 82.
DSC_6760.jpg (234.62 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6765.jpg
Een staatsieportret van mast 248. Zelf vind ik het geslaagde masten. Alleen de nieuwe borden vind ik persoonlijk een beetje té groot voor deze masten.
DSC_6765.jpg (510.71 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6766.jpg
Terugkijkend richting mast 66 met hier ook weer glimmende geleiders.
DSC_6766.jpg (252.65 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6768.jpg
Op een open vlakte kon ik mooi deze foto maken vanaf steunmast 76 tot hoekmast 82.
DSC_6768.jpg (334.09 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6773.jpg
Mast 78 vanaf de zijkant gezien. Op zich hebben de steunmasten met half-verankering hun charme gehouden na de opwaardering.
DSC_6773.jpg (271.34 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6775.jpg
Op de voorgrond mast 81 en op de achtergrond ex-wisselmast 82, die als enige nog de constructie voor de wisselfunctie nog heeft.
DSC_6775.jpg (307.6 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6783.jpg
Veel masten hier in de open vlakte hebben GSM-antennes gekregen, bij mast 82 zijn ze aardig weggewerkt.
DSC_6783.jpg (275.99 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6785.jpg
Mast 82 nu meer van voren gezien. Op de foto zie je nu duidelijker de constructie zitten.
DSC_6785.jpg (598.34 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6787.jpg
En mast 82 heb ik natuurlijk ook van de zijkant op de foto gezet. De constructie heeft wat weg van de PGEM-denneboommasten.
DSC_6787.jpg (780.83 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6793.jpg
Steunmast 85 op de voorgrond en links inde achtergrond afspanmast 74.
DSC_6793.jpg (267.3 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6795.jpg
Op de voorgrond de normale steunmast 86, en op de achtergrond verhoogde steunmast 87.
DSC_6795.jpg (237.56 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6799.jpg
Nu zien we steunmast 87 beter. Op de achtergrond mast 88.
DSC_6799.jpg (283.05 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6801.jpg
Voor mij een grote ? waarom ze hier een verhoogde steunmast hebben geplaatst in 1966.
DSC_6801.jpg (364.85 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6802.jpg
Op de voorgrond steunmast 88. Bij hoekmast 93 maakt de lijn weer een bocht naar links om richting Hoogeveen te gaan.
DSC_6802.jpg (260.2 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6810.jpg
Steunmast 87 vanaf de zijkant gezien.
DSC_6810.jpg (566.68 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6815.jpg
Links mast 232 en rechts mast 230 waar de lijn een bocht naar links maakt.
DSC_6815.jpg (297.13 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6820.jpg
Mast 226 is ook al van een GSM-antenne voorzien. Op de achtergrond mast 224, naast die mast stond vroeger een 110kV-hoekmast.
DSC_6820.jpg (308.19 KiB) 7805 keer bekeken
DSC_6823.jpg
Rechts van de 220kV-lijn heeft tot 1998/1999 de 110kV-lijn Zwolle-Hoogeveen gestaan. Vanaf mast 224 (99) liepen de twee lijnen parallel naast mekaar.
DSC_6823.jpg (341.85 KiB) 7805 keer bekeken

Dit was deel 3, in het laatste deel het laatste stukje naar Hoogeveen.

Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 15 mar 2016 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door BaDu » 15 mar 2016 17:28

ElektroThriller schreef:Omdat velen aan het oude en dus de oude mastnummering vasthouden (iedereen met een lager lidnummer dan die lullige 13 van mij) volgt hier een conversietabel oud - nieuw.

Het gedeelte met de 95 masten stond ook op mijn bucketlist, en ook Michel heeft daar wel trek in, denk ik zo.

Afgezien van drie personen is men denk ik niet op de hoogte van het bestaan van gedetailleerde info over deze lijn. Wie geïnteresseerd is ontvangt via een PB een aantal schermafdrukken ter zake.
Schermafbeelding 2016-03-15 om 10.26.22.png
De nieuwe mastnummering zit inmiddels al weer enkele weken in de beta-versie van netkaart V5.0. (veel moois op komst)
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door ElektroThriller » 15 mar 2016 18:01

Nou Ruben, goed bezig.
Goed om te zien dat de eigenlijke mastlichamen allemaal gehandhaafd zijn, maar dat de ophanging vaak is gewijzigd. Vroeger waren er veel enkele en dubbele ophangingen en geen enkele halfverankering. Nu zijn er veel draagmasten veranderd in masten met halfverankering. De vondst van twee masten met 'afgezakte volverankering' is natuurlijk een leuke vondst.

Dan een puntje van opbouwende kritiek. Ik moet vaak schakelen of een tekst betrekking heeft op een foto erboven of eronder. Je hebt bij het maken van een bijdrage de mogelijkheid om aan iedere foto een tekst te koppelen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 15 mar 2016 18:52

@ET, dank voor de reactie! Dan is er iets op de tekening verkeerd want, de masten hebben altijd een enkele draagketting gehad of een half-verankering. Dit is duidelijk te zien op de Flickr pagina van Tom. Daar heeft hij veel foto's van de 220kV-lijn voor de verbouwing opstaan.

Dat puntje over de beschrijvingen ga ik op in en ga ik dat in de bijlages van de foto's zetten.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Tom » 15 mar 2016 20:24

Dat wilde ik net vragen Ruben, want vroeger had deze lijn veel halfverankering of een enkele ketting.
Op deze foto uit 2001 zie je de mast 82 staan. op de achtergrond mast 87 waar ik ook de reden niet van ken dat die indertijd verhoogd is toegepast.
2001-05-12_R21_c5_mast 82 bew kl.jpg
2001-05-12_R21_c5_mast 82 bew kl.jpg (270.23 KiB) 7771 keer bekeken

Plaats reactie