Mee eens wat dat betreft. Het "probleem" van de dunne isolatoren zie je wel vaker in het land. Het oogt wat ielig soms.Hans schreef:En in tegenstelling tot Tom vind ik de aanblik er sinds de opwaardering niet op achteruit gegaan, ook al moet ik nageven dat de balans tussen die dunne kunststof isolators en de zware dikke geleiders eigenlijk andersom had gemoeten.
220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Dank Maurice!
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Grappig hoe verschillend het gevoel bij een foto kan zijn: Mijn eerste indruk was, wauw mooie slanke isolatoren, ze geven de indruk dat de geleiderbundels zweven.Mark schreef:Dank Maurice!
Mee eens wat dat betreft. Het "probleem" van de dunne isolatoren zie je wel vaker in het land. Het oogt wat ielig soms.Hans schreef:En in tegenstelling tot Tom vind ik de aanblik er sinds de opwaardering niet op achteruit gegaan, ook al moet ik nageven dat de balans tussen die dunne kunststof isolators en de zware dikke geleiders eigenlijk andersom had gemoeten.
KML-generator generator
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Heren, dank voor alle reacties!
@Mark, tijdens de bouw liep de lijn vanaf Sekdoorn in een ruk door naar Hoogeveen. Duidelijk is nog te zien dat het ex-220kV masten zijn.
@Tom, bij mast 48 en 54 zag ik het spoor steeds verder in de horizon verdwijnen. Mast 66 is inderdaad nog meer verzwaard, volgens mij had ik dat ook bij hoekmast 100 of 101 gezien. Hoe de lijn voor de upgrade eruit zag vond ik zelf ook beter, die karaterstike groene isolatoren. Als ik mijn deel van de EGD-masten ga fietsen ga ik zeker voorbereid op een lekke band op pad.
@Maurice, mooie theorie over de oude situatie! De 3e wisselmast is inderdaad mast 83. Dus vanwege het magnetische veld zijn die V-ophangingen gekomen.
@Hans, zulke tochten doe ik zeker liever per fiets dan per auto. Mede doordat je echt overal kan komen. Zelf vind ik deze masten ook een van de mooiste, nu ik hier langs ben gereden ben ik ze meer gaan waarderen.
Qua uiterlijk vind ik het ook nog meevallen na de opwaardering. Merendeels heeft toch het oude mastbeeld gehouden. De ex-wisselmast bij Zuidwolde was mij inderdaad opgevallen. De extra componenten voor de wisselfunctie zijn in deze mast als enige nog aanwezig.
@Peter, dat van die roofvogel klopt wel ik zag die dag meerdere buizerds voorbij komen.
Zelf vind ik de originele isolatorophangingen ook het mooist, doordat ze inderdaad het dichtst in de buurt komt van hoe het oorspronkelijk was. De verhoging bij masten 255 en 254 zijn inderdaad de eerste 220kV-masten die ik gezien heb met een verhoging.
Cheers Ruben.
@Mark, tijdens de bouw liep de lijn vanaf Sekdoorn in een ruk door naar Hoogeveen. Duidelijk is nog te zien dat het ex-220kV masten zijn.
@Tom, bij mast 48 en 54 zag ik het spoor steeds verder in de horizon verdwijnen. Mast 66 is inderdaad nog meer verzwaard, volgens mij had ik dat ook bij hoekmast 100 of 101 gezien. Hoe de lijn voor de upgrade eruit zag vond ik zelf ook beter, die karaterstike groene isolatoren. Als ik mijn deel van de EGD-masten ga fietsen ga ik zeker voorbereid op een lekke band op pad.
@Maurice, mooie theorie over de oude situatie! De 3e wisselmast is inderdaad mast 83. Dus vanwege het magnetische veld zijn die V-ophangingen gekomen.
@Hans, zulke tochten doe ik zeker liever per fiets dan per auto. Mede doordat je echt overal kan komen. Zelf vind ik deze masten ook een van de mooiste, nu ik hier langs ben gereden ben ik ze meer gaan waarderen.
Qua uiterlijk vind ik het ook nog meevallen na de opwaardering. Merendeels heeft toch het oude mastbeeld gehouden. De ex-wisselmast bij Zuidwolde was mij inderdaad opgevallen. De extra componenten voor de wisselfunctie zijn in deze mast als enige nog aanwezig.
@Peter, dat van die roofvogel klopt wel ik zag die dag meerdere buizerds voorbij komen.
Zelf vind ik de originele isolatorophangingen ook het mooist, doordat ze inderdaad het dichtst in de buurt komt van hoe het oorspronkelijk was. De verhoging bij masten 255 en 254 zijn inderdaad de eerste 220kV-masten die ik gezien heb met een verhoging.
Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door Ruben op 15 mar 2016 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Omdat velen aan het oude en dus de oude mastnummering vasthouden (iedereen met een lager lidnummer dan die lullige 13 van mij) volgt hier een conversietabel oud - nieuw.
Het gedeelte met de 95 masten stond ook op mijn bucketlist, en ook Michel heeft daar wel trek in, denk ik zo.
Afgezien van drie personen is men denk ik niet op de hoogte van het bestaan van gedetailleerde info over deze lijn. Wie geïnteresseerd is ontvangt via een PB een aantal schermafdrukken ter zake.
Edit. Die info heeft betrekking op de oorspronkelijke situatie. Het is al duidelijk dat er sindsdien veel halfverankering (vroeger geen een) en minstens twee gevalletjes afgezakte volverankering is toegepast.
Het gedeelte met de 95 masten stond ook op mijn bucketlist, en ook Michel heeft daar wel trek in, denk ik zo.
Afgezien van drie personen is men denk ik niet op de hoogte van het bestaan van gedetailleerde info over deze lijn. Wie geïnteresseerd is ontvangt via een PB een aantal schermafdrukken ter zake.
Edit. Die info heeft betrekking op de oorspronkelijke situatie. Het is al duidelijk dat er sindsdien veel halfverankering (vroeger geen een) en minstens twee gevalletjes afgezakte volverankering is toegepast.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 15 mar 2016 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooie tabel ET! Zelf had ik in Excel al een overzicht gemaakt van het gehele tracé tot aan Vierverlaten.
Zelf ben ik wel geïnteresseerd in die info die je in de aanbieding hebt!
Cheers Ruben.
Zelf ben ik wel geïnteresseerd in die info die je in de aanbieding hebt!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Hierbij gaan we verder met deel 3 van de reportage.
Dit was deel 3, in het laatste deel het laatste stukje naar Hoogeveen.
Cheers Ruben
Dit was deel 3, in het laatste deel het laatste stukje naar Hoogeveen.
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 15 mar 2016 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
De nieuwe mastnummering zit inmiddels al weer enkele weken in de beta-versie van netkaart V5.0. (veel moois op komst)ElektroThriller schreef:Omdat velen aan het oude en dus de oude mastnummering vasthouden (iedereen met een lager lidnummer dan die lullige 13 van mij) volgt hier een conversietabel oud - nieuw.
Het gedeelte met de 95 masten stond ook op mijn bucketlist, en ook Michel heeft daar wel trek in, denk ik zo.
Afgezien van drie personen is men denk ik niet op de hoogte van het bestaan van gedetailleerde info over deze lijn. Wie geïnteresseerd is ontvangt via een PB een aantal schermafdrukken ter zake.
KML-generator generator
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Nou Ruben, goed bezig.
Goed om te zien dat de eigenlijke mastlichamen allemaal gehandhaafd zijn, maar dat de ophanging vaak is gewijzigd. Vroeger waren er veel enkele en dubbele ophangingen en geen enkele halfverankering. Nu zijn er veel draagmasten veranderd in masten met halfverankering. De vondst van twee masten met 'afgezakte volverankering' is natuurlijk een leuke vondst.
Dan een puntje van opbouwende kritiek. Ik moet vaak schakelen of een tekst betrekking heeft op een foto erboven of eronder. Je hebt bij het maken van een bijdrage de mogelijkheid om aan iedere foto een tekst te koppelen.
Goed om te zien dat de eigenlijke mastlichamen allemaal gehandhaafd zijn, maar dat de ophanging vaak is gewijzigd. Vroeger waren er veel enkele en dubbele ophangingen en geen enkele halfverankering. Nu zijn er veel draagmasten veranderd in masten met halfverankering. De vondst van twee masten met 'afgezakte volverankering' is natuurlijk een leuke vondst.
Dan een puntje van opbouwende kritiek. Ik moet vaak schakelen of een tekst betrekking heeft op een foto erboven of eronder. Je hebt bij het maken van een bijdrage de mogelijkheid om aan iedere foto een tekst te koppelen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
@ET, dank voor de reactie! Dan is er iets op de tekening verkeerd want, de masten hebben altijd een enkele draagketting gehad of een half-verankering. Dit is duidelijk te zien op de Flickr pagina van Tom. Daar heeft hij veel foto's van de 220kV-lijn voor de verbouwing opstaan.
Dat puntje over de beschrijvingen ga ik op in en ga ik dat in de bijlages van de foto's zetten.
Cheers Ruben.
Dat puntje over de beschrijvingen ga ik op in en ga ik dat in de bijlages van de foto's zetten.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Dat wilde ik net vragen Ruben, want vroeger had deze lijn veel halfverankering of een enkele ketting.
Op deze foto uit 2001 zie je de mast 82 staan. op de achtergrond mast 87 waar ik ook de reden niet van ken dat die indertijd verhoogd is toegepast.
Op deze foto uit 2001 zie je de mast 82 staan. op de achtergrond mast 87 waar ik ook de reden niet van ken dat die indertijd verhoogd is toegepast.