220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door voltron » 30 mar 2016 16:43

die hoekmasten zien er een beetje knullig uit zo maar over het algemeen is die V ophanging niet echt storend. Geeft een beetje een moderne look

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Peter » 30 mar 2016 18:06

Mooie series Ruben! Deze "generatie" EGD-masten hebben toch allemaal wel overeenkomstige elementen. De ex-wisselmasten blijven toch wel een bijzonder gezicht. Zo te zien had de lijn best veel wisselmasten en totaal anders van constructie dan bij de IJsselmij wisselmasten. Toch vind ik het kromtrekken van sommige hoekmasten best extreem, maar het zal net als bij de wintracks waarschijnlijk wel binnen de tolerantie blijven. Het is op de foto's duidelijk te zien dat er zware geleiders zijn toegepast.

Vanaf het TT-circuit zijn overigens de 220kV en 110kV verbinding ook goed te zien en vanaf de hoofdtribune zelfs een behoorlijk eind richting Beilen te volgen Verder kan ik me nog van een schoolreisje herinneren dat de lijn precies over het verkeerspark Assen liep

Ik vraag me alleen af waarom vlak bij Zeyerveen van de 110kV verbinding de bovenste geleider van positie wisselt. De 110kV verbinding naar Assen Marsweide heeft het ook. Verder vallen me bij de 110kV eindmasten de extra vlamboogpinnen boven de traversen op, blijkbaar is dit standaard op 110kV EGD eindmasten?

De lage 220kV eindmasten bij Zeyerveen zijn wel erg fraai om te zien

Mooi om ook het stuk ten noorden van Zeyerveen zo mooi te kunnen volgen, dit gedeelte is voor mij vrij onbekend omdat het ver van wegen en spoorlijnen ligt m.u.v. het laatste gedeelte vlak voor Vierverlaten. De foto van de lange rechtstand heeft wel wat. Mast 1 bij Zeyerveen is ook fraai. Best wel apart dat er bij Hengelo een identieke mast heeft gestaan...

In elk geval was dit een fraaie reportage van deze 50 jaar oude 220kV verbinding, die er gelukkig nog is. De 220kV lijnen richting Twente hebben de 50 niet gehaald. Erg leuk om de lijn zo vanuit huis op m'n gemak te kunnen volgen

Tja wat betreft de v-ophanging, zal ook komen omdat we het oude mastbeeld nog kennen. Als ik denk aan bv de 380kV verbinding Hengelo - Gronau stoort het me minder omdat die lijn nooit anders heeft gekend. Sterker nog, die masten hebben ook wel wat met hun v-ophangingen en zien er daardoor soms al een beetje buitenlands uit.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Hans » 30 mar 2016 18:51

Ruben schreef:Mede doel van deze tocht was dat Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen dit jaar 50 jaar bestaat (Zeyerveen-Vierverlaten is nu 52 jaar), toch een jubileum naast Zwolle-Meeden die er bijna voor had gezorgd dat deze unieke masten er bijna niet meer waren geweest...
Dank! Die nemen we nog vlot even mee in het (inmiddels) goed vorderende voorwerk voor het jubileum in mei.
Dat kan zeer eenvoudig. Je ziet het vanzelf.
Het lijkt me een onmogelijke spagaat als je de foto's mooi vindt, maar de individuele masten kennelijk opvat als een soort Rorschachplaatjes van vervelende symmetrische figuren met allerlei disproportionele afmetingen.
Een onmogelijks spagaat? Welnee, de belichting, perspectiefkeuze en compositie van de foto's is juist prima los te zien van de stakerige masten die erop staan. Je hebt toch ook mooie foto's van lelijke auto's?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 30 mar 2016 19:58

Dank heren voor de reacties!

@ET, het was mooi om eindelijk eens een 220kV-lijn goed vast te leggen, nadat ik alle andere spanningen in NL al gehad heb. Vanaf Vierverlaten was het nog 7 km fietsen terug naar het station in Groningen, toch wilde ik Vierverlaten nog aandoen voordat ik met de terugreis begon.

@Peter, de ex-wisselmasten blijf ik toch een mooie mast vinden. In iedere lijn stonden er drie (geldt ook voor Hoogeveen-Hessenweg). Ben het moet je eens over de hoekmasten, ze trekken inderdaad aardig krom, mede door de nieuwe zware geleiders...

Ben ook nog langs het TT-circuit gereden wat zaterdag overdonderd werd door de motoren die daar allemaal hun rondjes aan het rijden waren. Op foto's zijn beide lijnen inderdaad goed zichtbaar vanaf het circuit.

Van de laatste masten van de 110kV-lijn vlak voor Zeyerveen gaan voor mij ook vraagtekens op, waarom ze net bij de laatste drie de ophanging anders hebben gedaan. Wat je overigens niet ziet bij Beilen, en ook niet in andere lijnen van de EGD.

De 220kV eindmasten bij Zeyerveen waren spectaculair om te zien! De kabels hingen ook niet héél erg hoog doordat de eindmasten behoorlijk laag zijn.

Het eerste deel van Zeyerveen is zeker goed te volgen via de landweggetjes die daar liggen. Dit stuk was volgens mij onbekend bij de meesten, denk wel dat Tom daar gereden heeft vanwege zijn foto van mast 61 in het naslagwerk over de EGD. Toen de rechtstand in beeld kwam was het even niet te geloven om het met eigen ogen te zien (nadat ik het had bekeken met Google Maps). Van mast 1 bij Vierverlaten stond ik ook even verbaasd te kijken, mede door de foto's in het Twente topic ben ik de masten even gaan vergelijken ook qua details in de traversen, en kwamen ze goed overeen.

@Hans, mooi dat je deze lijn ook gauw meepakt met het jubileum wat er in mei aanzit te komen! Tijdens het voorbereiden kwam ik erachter dat de lijn 50 jaar wordt dit jaar, dus leek het ook een mooie gelegenheid om de gehele lijn tot aan Vierverlaten vast te leggen!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door TJ » 30 mar 2016 20:34

Wat leuk, Vierverlaten ligt bijna op mijn woonwerkroute .

Is iemand bekend of de lijn naar Winsum is afgeschakeld of iets dergelijks? De lijnen naar Eemshaven en Helpman maken namelijk herrie, die naar winsum niet...

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 30 mar 2016 20:37

Als het goed is moet de lijn naar Winsum gewoon in dienst zijn. 110kV hoor je niet gauw knetteren als je dat vergelijkt met 220kV en 380kV.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door ElektroThriller » 30 mar 2016 20:58

Bij het bekijken van series op dvd is de kreet binge-watching populair geworden.
Dankzij Ruben kunnen we nu het hele traject van Hessenweg naar Vierverlaten binge watchen. Je ziet de diverse mastsoorten.
Afgezien van dat we het nu wel zo'n beetje allemaal weten van die kromme masten ben ik aangenaam verrast door de masten tussen Hoogeveen en Vierverlaten. Inderdaad bieden Zeyerveen en Vierverlaten leuke eindmasten.

Ik vind het mooie foto's en ik vind het mooie foto's van mooie auto's. En ik weet dat ik niet de enige ben die dat vindt.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door TJ » 30 mar 2016 21:02

Ruben schreef:Als het goed is moet de lijn naar Winsum gewoon in dienst zijn. 110kV hoor je niet gauw knetteren als je dat vergelijkt met 220kV en 380kV.

Cheers Ruben.
Maar de 110kV naar Helpman knettert wel, vandaar .

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Tom » 30 mar 2016 21:30

Tjonge weer een indrukwekkende serie. Ik vind het heel knap dat je de complete lijn in een dag hebt weten vast te leggen, ik zou geloof ik al blij zijn geweest met het stuk Zeyerveen - Vierverlaten. Maar dat komt vaak omdat ik bij de mooie gelegenheden uitgebreid de tijd neem om met allerlei verschillende brandpunten en vanuit vershcillende richtingen de mast op de foto te zetten . Wat je zelf zegt inderdaad loopt de lijn tussen Zeyerveen en pakweg Norg / Peize door een heel mooi landschap en relatief uit het zicht van doorgaande wegen. Het laatste stuk naar Vierverlaten is een heel lange rechtstand en heb je mooi vastgelegd, mede dankzij het heldere weer.

De extreme doorbuiging van de masten vind ik eerlijk gezegd behoorlijk confronterend en het geeft aan dat echt de grenzen zijn opgezocht van wat mogelijk is voor deze lijnverzwaring. Ik vraag me af of de grens niet is overschreden, want ook al zal het op sterkte misschien allemaal voldoen, erg veilig oogt het niet en dat is ook een ontwerpcriterium. Wellicht hadden wat extra verstevigingen aan het mastlichaam hoger in de mast toch de doorbuiging wel wat kunnen reduceren.

Zoals je al zegt is het mastbeeld van vooral de hoekmasten wat rommelig door de ongebruikte einden van de traverses. De eentonigheid van de v-ophanging vind ik persoonlijk niet zo'n bezwaar, alleen prefereer ik toch nog altijd de enkele ketting bij dit masttype, wat de mast wat meer gezicht geeft en vriendelijker oogt.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door ElektroThriller » 30 mar 2016 21:51

Blijkens het verslag van de EGD uit 1970 is de 220kV-lijn tussen Vierverlaten en Zeijerveen 22740m. Tussen Zeijerveen en de concessiegrens is de afstand 32303m. Deze grens bevindt zich noordelijk van Hoogeveen. De grote vraag is of deze grens herkenbaar is aan een wijziging in het masttype. Voor zover ik het kan zien begint het al in Hoogeveen met EGD-masten.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie