220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Iedereen kent natuurlijk de 220kV-lijn die tussen Zwolle en Groningen loopt. De groene lijn tussen deze twee steden is dominant te zien op de netkaarten. De lijn loopt door drie provincies heen en bestaat uit twee typen masten: De IJsselcentrale-masten die tussen Harculo en Hoogeveen staan, en de EGD-masten die tussen Hoogeveen en Vierverlaten staan. In een paar stappen wil ik deze lijn vastleggen. Maar eerst een korte samenvatting.
De lijn is in verschillende jaren opgebouwd, als eerst de 24 kilometer lange verbinding tussen Vierverlaten en Zeyerveen die in 1964 is gebouwd. De lijn van Harculo naar Zeyerveen (zo was hij origineel) is in 1966 gebouwd en het masttype veranderd bij Hoogeveen. In 1972 is Zwolle Hessenweg gebouwd, en is de lijn in tweeën gedeeld. Vier jaar later kwam daar ook nog het station van Hoogeveen erbij. Hiervoor is de lijn aangepast zoals we vandaag de dag nog zien. In 1996 is met de komst van Zwolle - Meeden één circuit buiten dienst gegaan van Hessenweg-Hoogeveen en is station Hoogeveen ook buiten dienst gegaan. Van Hoogeveen-Zeyerveen is één circuit gedowngraded naar 110kV omdat de VAM bij Wijster op deze lijn werd aangesloten. Vierverlaten-Zeyerveen is ongewijzigd gebleven.
In 2008 werd bekend gemaakt dat de 220kV-lijn toch gehandhaafd zou blijven en tevens werd geüpgraded, helaas door die upgrade zijn de isolatoren vervangen en zijn de originele mastbeelden tussen Hoogeveen en Vierverlaten verdwenen. Tussen Hessenweg en Hoogeveen is het originele mastbeeld nog merendeels aanwezig. Vlak voor Hessenweg en Hoogeveen hebben de masten hetzelfde aanzicht gekregen als de EGD masten.
Gisteren was het zulk mooi weer wat mij heeft doen besluiten om deel 1 van de tour van Zwolle naar Groningen vast te leggen. Het deel van Hessenweg naar Hoogeveen. Hier staan dan de masten die door de IJsselcentrale zijn gebouwd.
Hier alvast een kleine impressie wat jullie in dit deel kunnen verwachten:
Cheers Ruben
De lijn is in verschillende jaren opgebouwd, als eerst de 24 kilometer lange verbinding tussen Vierverlaten en Zeyerveen die in 1964 is gebouwd. De lijn van Harculo naar Zeyerveen (zo was hij origineel) is in 1966 gebouwd en het masttype veranderd bij Hoogeveen. In 1972 is Zwolle Hessenweg gebouwd, en is de lijn in tweeën gedeeld. Vier jaar later kwam daar ook nog het station van Hoogeveen erbij. Hiervoor is de lijn aangepast zoals we vandaag de dag nog zien. In 1996 is met de komst van Zwolle - Meeden één circuit buiten dienst gegaan van Hessenweg-Hoogeveen en is station Hoogeveen ook buiten dienst gegaan. Van Hoogeveen-Zeyerveen is één circuit gedowngraded naar 110kV omdat de VAM bij Wijster op deze lijn werd aangesloten. Vierverlaten-Zeyerveen is ongewijzigd gebleven.
In 2008 werd bekend gemaakt dat de 220kV-lijn toch gehandhaafd zou blijven en tevens werd geüpgraded, helaas door die upgrade zijn de isolatoren vervangen en zijn de originele mastbeelden tussen Hoogeveen en Vierverlaten verdwenen. Tussen Hessenweg en Hoogeveen is het originele mastbeeld nog merendeels aanwezig. Vlak voor Hessenweg en Hoogeveen hebben de masten hetzelfde aanzicht gekregen als de EGD masten.
Gisteren was het zulk mooi weer wat mij heeft doen besluiten om deel 1 van de tour van Zwolle naar Groningen vast te leggen. Het deel van Hessenweg naar Hoogeveen. Hier staan dan de masten die door de IJsselcentrale zijn gebouwd.
Hier alvast een kleine impressie wat jullie in dit deel kunnen verwachten:
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door 1 op Ruben, in totaal 15 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Zag gisteren op Facebook al dat je druk onderweg was. Ben benieuwd, je had goed weer!
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Hierbij deel 1 van het deel van Zwolle naar Hoogeveen.
Om half 10 arriveerde ik in Dalfsen om het stuk naar Hessenweg te fietsen (Vanaf Zwolle is het 4 km verder). Helaas vlakvoor Hesseweg kreeg ik ineens een lekke band, daardoor moest ik eerst terug naar Dalfsen om mijn achterband te laten maken. Hierdoor heb ik zo'n 2 uur vertraging opgelopen, en kon ik het geplande deel van Beilen naar Assen niet meer maken, dus nu werd alleen het stuk tot Hoogeveen vandaag gedaan.
Dit was deel 1 van het stuk van Hessenweg naar Hoogeveen.
Cheers Ruben.
Om half 10 arriveerde ik in Dalfsen om het stuk naar Hessenweg te fietsen (Vanaf Zwolle is het 4 km verder). Helaas vlakvoor Hesseweg kreeg ik ineens een lekke band, daardoor moest ik eerst terug naar Dalfsen om mijn achterband te laten maken. Hierdoor heb ik zo'n 2 uur vertraging opgelopen, en kon ik het geplande deel van Beilen naar Assen niet meer maken, dus nu werd alleen het stuk tot Hoogeveen vandaag gedaan.
Dit was deel 1 van het stuk van Hessenweg naar Hoogeveen.
Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door 1 op Ruben, in totaal 15 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooie reportage, vooral de foto's waarop de geleiders glanzen in het zonlicht zijn fraai! Ik ben benieuwd naar het tweede deel
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
@Peter, dank je wel. De zon glom heel mooi op de geleiders, hier heb ik meerde foto's van gemaakt.
Hierbij gaan we verder met deel 2.
Hierbij zijn wij het eind gekomen van deel 2. We zijn bijna op de helft van de lijn en naderen bijna Drenthe.
Cheers Ruben
Hierbij gaan we verder met deel 2.
Hierbij zijn wij het eind gekomen van deel 2. We zijn bijna op de helft van de lijn en naderen bijna Drenthe.
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door 1 op Ruben, in totaal 15 keer gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooie foto's Ruben. Ik had mij eigenlijk nooit gerealiseerd dat 220 kV lijn in kaarsrechte lijn staat met de 110 kV richting Sekdoorn. Uiteraard heel logisch, maar mooi in beeld gebracht.
Ik was altijd in de veronderstelling dat de V-ophanging doorliep tot Hoogeveen, maar dat is dus niet zo. Het zal vast diverse keren besproken zijn, maar waarom loopt dit maar tot grofweg Nieuwleusen?
Ik was altijd in de veronderstelling dat de V-ophanging doorliep tot Hoogeveen, maar dat is dus niet zo. Het zal vast diverse keren besproken zijn, maar waarom loopt dit maar tot grofweg Nieuwleusen?
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Fraaie foto's Ruben, al vind ik de foto van de rij masten van Zwolle - Meeden het mooist .
Leuk dat je opmerkt dat de lijn uit het zicht verdwijnt vanaf het spoor, is ook altijd mijn gedachte geweest. Mast 66 markeert dan weer het begin van het lange vervolg naar Hoogeveen. Interessant dat ze het fundament hebben verzwaard met een meter grond extra. Deze mast was overigens al van de "stevige" versie met de kruisvormige randpoten. Daarvan bestonden er maar een paar, alleen bij Hoogeveen mast 122 en natuurlijk de twee eindmasten bij Hessenweg. Het is natuurlijk al vaker gezegd, maar de strakkere lijnen van de kabels en ook de strakkere bretels vormen wel een groot contrast met hoe deze lijn er in het verleden uitzag.
Volgende keer met nieuwe banden vertrekken en bandenplakspullen al kun je natuurlijk altijd écht pech hebben.
Leuk dat je opmerkt dat de lijn uit het zicht verdwijnt vanaf het spoor, is ook altijd mijn gedachte geweest. Mast 66 markeert dan weer het begin van het lange vervolg naar Hoogeveen. Interessant dat ze het fundament hebben verzwaard met een meter grond extra. Deze mast was overigens al van de "stevige" versie met de kruisvormige randpoten. Daarvan bestonden er maar een paar, alleen bij Hoogeveen mast 122 en natuurlijk de twee eindmasten bij Hessenweg. Het is natuurlijk al vaker gezegd, maar de strakkere lijnen van de kabels en ook de strakkere bretels vormen wel een groot contrast met hoe deze lijn er in het verleden uitzag.
Volgende keer met nieuwe banden vertrekken en bandenplakspullen al kun je natuurlijk altijd écht pech hebben.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Dat heeft te maken met de magneetveldzone. De lijn is oorspronkelijke gebouwd met 3 wisselmasten die grofweg op 1/3 van het tracé tussen Harculo en Hoogeveen stonden. Dat waren mast 41, 80+iets en 121. Bij de opwaardering van de lijn is ervoor gekozen om de magneetveldzone na opwaardering niet groter te laten zijn dan ervoor.Mark voegde de load toe:Ik was altijd in de veronderstelling dat de V-ophanging doorliep tot Hoogeveen, maar dat is dus niet zo. Het zal vast diverse keren besproken zijn, maar waarom loopt dit maar tot grofweg Nieuwleusen?
Op het stuk tussen Hessenweg en mast 41 en de laatste paar masten voor Hoogeveen was de zone in het verleden relatief smal, vandaar dat daar nu V-ophanging is toegepast. In het tussenliggende deel was de magneetveldzone in het verleden breder, omdat er door de wisselmasten een andere (minder gunstige) klokgetal-configuratie was. Vandaar dat op dat stuk geen V-ophanging nodig was om de magneetveldzone te reduceren tot de oude breedte.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Interessante informatie, Maurice.
En ik maar denken dat het zo was gedaan vanwege een experiment met magneetveldversmalling, terwijl het dus eigenlijk helemaal geen proef is maar een noodgreep om de voorgaande situatie te kunnen blijven handhaven.
@Ruben: mooie tocht maak je daar weer. Ondergetekende heeft dezelfde route wel eens als detour gereden met de auto (Holsloot-Wageningen biedt zeer veel van zulke korte uitjes onderweg), maar op de fiets zie je altijd meer en maak je ook meer mee. Lekke banden vallen daar ook onder, en in tegenspraak met wat men vaak denkt kan je veel beter met de auto een band lek rijden dan met een fiets. Daar hang je immers niet zomaar een reserveband in.
Het ranke, minimalistische ontwerp van Harculo-Hoogeveen vind ik persoonlijk een van de mooiste mastontwerpen die we hebben in Nederland. Net wat slanker van profiel dan de iets oudere 220 kV IJsselmij-dennenboommasten zoals er nog een paar van staan bij Harculo en in Twente. En in tegenstelling tot Tom vind ik de aanblik er sinds de opwaardering niet op achteruit gegaan, ook al moet ik nageven dat de balans tussen die dunne kunststof isolators en de zware dikke geleiders eigenlijk andersom had gemoeten.
Iets verderop, bij Zuidwolde in de buurt, kom je de tweede ex-wisselmast tegen waar Maurice het ook over heeft. Ook bij dat exemplaar kan je moeilijk bij in de buurt komen, maar behalve de verwijderde wisselfunctie is er verder niets aan het mastlichaam veranderd. Meestal is een ongebruikte wisselmast een wat sip gezicht, maar in deze verbinding zijn de ongebruikte wisselmasten juist een geuzenteken.
We zijn benieuwd naar het volgende deel.
En ik maar denken dat het zo was gedaan vanwege een experiment met magneetveldversmalling, terwijl het dus eigenlijk helemaal geen proef is maar een noodgreep om de voorgaande situatie te kunnen blijven handhaven.
@Ruben: mooie tocht maak je daar weer. Ondergetekende heeft dezelfde route wel eens als detour gereden met de auto (Holsloot-Wageningen biedt zeer veel van zulke korte uitjes onderweg), maar op de fiets zie je altijd meer en maak je ook meer mee. Lekke banden vallen daar ook onder, en in tegenspraak met wat men vaak denkt kan je veel beter met de auto een band lek rijden dan met een fiets. Daar hang je immers niet zomaar een reserveband in.
Het ranke, minimalistische ontwerp van Harculo-Hoogeveen vind ik persoonlijk een van de mooiste mastontwerpen die we hebben in Nederland. Net wat slanker van profiel dan de iets oudere 220 kV IJsselmij-dennenboommasten zoals er nog een paar van staan bij Harculo en in Twente. En in tegenstelling tot Tom vind ik de aanblik er sinds de opwaardering niet op achteruit gegaan, ook al moet ik nageven dat de balans tussen die dunne kunststof isolators en de zware dikke geleiders eigenlijk andersom had gemoeten.
Iets verderop, bij Zuidwolde in de buurt, kom je de tweede ex-wisselmast tegen waar Maurice het ook over heeft. Ook bij dat exemplaar kan je moeilijk bij in de buurt komen, maar behalve de verwijderde wisselfunctie is er verder niets aan het mastlichaam veranderd. Meestal is een ongebruikte wisselmast een wat sip gezicht, maar in deze verbinding zijn de ongebruikte wisselmasten juist een geuzenteken.
We zijn benieuwd naar het volgende deel.
Laat ik dan helemaal maar niks zeggen.TomBorger voegde de load toe:Fraaie foto's Ruben, al vind ik de foto van de rij masten van Zwolle - Meeden het mooist
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooi in beeld gebracht! Die overgangsmast staat er ook duidelijk op al is het niet meer te zien dat het ooit een wisselmast is geweest. Op oude Streetview beelden is dit nog wel te zien. Als ik de foto vergroot zie ik trouwens ook nog een roofvogel onderin de mast zitten, waarschijnlijk een buizerd.
Toch vind ik de masten met de normale isolatorophangingen het mooist en deze komen ook het dichtst in de buurt van het oorspronkelijke mastbeeld. De verhoogde geleider ophanging had ik al eens eerder ergens op een foto gezien. Voor zover ik weet zijn dit de enige 220kV masten die dit hebben en voor zover ik weet komt dit in Nederland nog niet in het 380kV net voor. In Duitsland heb ik het al wel een paar keer gezien, o.a. in de buurt van Haren vlak over de grens bij Ter Apel, de eerste mast ten zuiden van de B408.
@Maurice: Interessante aanvullende informatie over de geleider ophangingen!
Toch vind ik de masten met de normale isolatorophangingen het mooist en deze komen ook het dichtst in de buurt van het oorspronkelijke mastbeeld. De verhoogde geleider ophanging had ik al eens eerder ergens op een foto gezien. Voor zover ik weet zijn dit de enige 220kV masten die dit hebben en voor zover ik weet komt dit in Nederland nog niet in het 380kV net voor. In Duitsland heb ik het al wel een paar keer gezien, o.a. in de buurt van Haren vlak over de grens bij Ter Apel, de eerste mast ten zuiden van de B408.
@Maurice: Interessante aanvullende informatie over de geleider ophangingen!