ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Ruben » 29 dec 2015 10:58

Gisteren was het heerlijk weer in Nederland. Wat mij heeft doen besluiten om toch nog een tocht te maken nu ik merendeels hersteld ben van mijn blessure van augustus.

Na mijn tocht in Zeeland bij de ET-masten viel de aandacht nu op de lijn van Nijmegen naar Venray. Een belangrijke schakel in het regionale net in Zuid-Gelderland, Noordoost-Brabant en Noordoost Limburg. Met een paar dagen van plannen is er een route uitgestippeld die dicht in de buurt van de lijn bleef. Uiteindelijk van het opstijgpunt in Nijmegen tot aan het verdeelstation van Venray is de route 55 km geworden.

Het eerste deel begint in Nijmegen waar ik daar rond vijf voor 11 was.
DSC_3467.jpg
DSC_3467.jpg (571.64 KiB) 9528 keer bekeken
Eindmast 4 naast het gebouw van Pluryn. In 2010 is het laatste stukje van mast 4 tot aan het schakelstation bij de centrale verkabeld door de aanleg van de nieuwe stadsbrug "De Oversteek". Zelf vind ik hem niet geslaagd, ze hebben enigszins geprobeerd om het oude mastmodel te handhaven maar toch aan de nieuwe normen te voldoen.
DSC_3474.jpg
DSC_3474.jpg (569.99 KiB) 9528 keer bekeken
Aan de Energieweg loopt de lijn een stukje parallel. Mast 6 is en verhoogd exemplaar met zeven en een halve ruit. Links zijn de Waalportalen te zien van de lijnen naar Dodewaard, Arnhem en Zevenaar.
DSC_3478.jpg
DSC_3478.jpg (256.27 KiB) 9528 keer bekeken
Links is zijn bij mast 8 alleen de onderste twee fasen van het paarse circuit verhoogd vanwege het gebouw van Sligro. Rechts is de crossing te zien over het Maas-Waalkanaal.
DSC_3479.jpg
DSC_3479.jpg (676.44 KiB) 9528 keer bekeken
En hier zien we crossingmast 11 aan de kant van Neerbosch. Helaas zitten er wel GSM-antennes in de crossingmast, maar die zitten allemaal in de toren.
DSC_3481.jpg
DSC_3481.jpg (725.47 KiB) 9528 keer bekeken
De twee crossings in deze lijn zijn PGEM gebaseerd. Je kunt ze vergelijken met de crossings van de eerste generatie tonmasten van de PGEM. Breed onderin en smal boven en lange groene isolatorkettingen.

Hierna volgt de omleiding, maar die heb ik links laten liggen omdat de masten identiek zijn aan de masten van Woudhuis-Hattem II. De omleiding is in de jaren zeventig aangelegd vanwege de bouw van de woonwijk Lindenholt.
DSC_3486.jpg
DSC_3486.jpg (298.98 KiB) 9528 keer bekeken
Station Teersdijk. Een typisch PGEM-station uit de jaren 60-80. Veel groene buizen als portalen in het station. En de typische eindmasten waarbij de geleiders met een hoek van 90 graden naar beneden gaan.
DSC_3487.jpg
DSC_3487.jpg (632.96 KiB) 9528 keer bekeken
Links de eindmast vanuit Druten/Nijmegen. Het linker circuit komt vanuit Druten en het rechter circuit vanaf de Centrale. Rechts de eindmast voor lijn richting Cuijk/Haps. Overigens lijkt de rechtereindmast veel op een wisselmast die we hedendaags kunnen zien bij Tiel naast de A15. Daar staan de traversen ook ver uit mekaar.
DSC_3490.jpg
DSC_3490.jpg (828.16 KiB) 9528 keer bekeken
Bij mast 24 begint de oude lijn weer. Nu staat de mast in de verkeerde richting. Het viel mij trouwens op dat een paar masten in het PGEM gedeelte van die zogenaamde "preekstoelen" hebben gekregen. In het PNEM en PLEM gedeelte heb ik eigenlijk niet gezien.
DSC_3494.jpg
DSC_3494.jpg (390.93 KiB) 9528 keer bekeken
Hier is duidelijk te zien dat mast 24 (rechts) nog in de oude positie staat zoals hij daar in de jaren '50 is neergezet. Links steekt mast 23 boven de bomen uit.
DSC_3496.jpg
DSC_3496.jpg (759.44 KiB) 9528 keer bekeken
Hier zien we mast 28. Staat mooi in een park bij de wijken Tolhuis en Mijhorst. Helaas zit hier ook zo'n lelijke GSM-antenne erin.
DSC_3498.jpg
DSC_3498.jpg (352.99 KiB) 9528 keer bekeken
Mast 30 staat mooi langs de vijver van het park. Nog even en je zou niet zeggen dat je nog in Nijmegen was.
DSC_3501.jpg
DSC_3501.jpg (317.78 KiB) 9528 keer bekeken
Op de achtergrond hoekmast 32 met preekstoelen. Mast 33 heeft een extra broekstuk gekregen om de Stadsdijk te overspannen. Vanwege de aanloop naar de viaduct over de A73. Ze hebben hem wel netjes verhoogd. Beetje vergelijkbaard met de PGEM denneboommasten van de periode 1949-1953.
DSC_3505.jpg
DSC_3505.jpg (358.86 KiB) 9528 keer bekeken
Bij mast 35 verlaat de lijn Nijmegen. Op de achtergrond zijn ook al een aantal verhoogde masten te zien.
DSC_3506.jpg
DSC_3506.jpg (344.02 KiB) 9528 keer bekeken
Terugkijkend naar Nijmegen met op de voorgrond mast 37.
DSC_3507.jpg
DSC_3507.jpg (306.17 KiB) 9528 keer bekeken
De A73 wordt met drie verhoogde steunmasten overspannen. Aan beide kanten van de snelweg staat een mast maar ook in het midden in de middenberm tussen de rijrichtingen in. Op de voorgrond mast 38.
DSC_3508.jpg
DSC_3508.jpg (469.2 KiB) 9528 keer bekeken
Een close-up foto van mast 38.
DSC_3509.jpg
DSC_3509.jpg (368.6 KiB) 9528 keer bekeken
Nog eens terugkijkend naar Nijmegen. Nu het gehele stuk tot aan mast 32 te zien.
DSC_3510.jpg
DSC_3510.jpg (237.19 KiB) 9528 keer bekeken
Duidelijk zijn nu alle drie de verhoogde masten te zien. De PGEM heeft ze netjes verhoogd met de komst van de A73.
DSC_3512.jpg
DSC_3512.jpg (294.16 KiB) 9528 keer bekeken
Ik ben een stuk doorgefietst en ben bij het dorpje Heumen uitgekomen net vlak voor de Maas. Hier zien we masten 49 t/m 46. Hoekmast 46 staat volledig in de bossen. Mast 49 is ook weer van het verhoogde type, zoals we al zagen bij mast 6.
DSC_3514.jpg
DSC_3514.jpg (289.71 KiB) 9528 keer bekeken
En het einde van deel 1 is in zicht. De crossing over de Maas. Een zéér fraaie crossing maar hier meer over in deel 2.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door michel » 29 dec 2015 14:08

Aha,ik had al zon vermoeden dat jij de ET-masten langs de A73 ging vastleggen,erg geslaagde 1e deel.Wat mij opviel zijn de piepkleine pre-kattenoortjes bij
de hoekmasten naast de A73.Ik Vind het een geslaagde type en net wat meer hebben dan de masten die ik in Nederweert heb gefotografeerd.Al komt dat voornamelijk door een echt broekstuk.Ik ben benieuwd naar de volgende delen.55km gefietst?bij het idee alleen al,petje af.

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door de knip » 29 dec 2015 14:55

Mooi gedocumenteerd Ruben. klasse!
Station Teersdijk lijkt mij later na de bouw ingelust. Zijn hiervoor nieuwe (eindmasten) geplaatst?
Zo nee, ligt het station dan tussen twee bestaande masten in.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Hans » 29 dec 2015 16:56

Deze verbinding, oorspronkelijk Nijmegen-Blerick, heeft aanzienlijk wat reconstructies en veranderingen ondergaan sinds zijn verschijnen. Die nieuwe kattenoortjes (of wat Michel zegt: pré-kattenoortjes) vielen me afgelopen zomer ook al op. Men heeft de bliksemdraden vervangen door een OPGW-exemplaar en daarbij lijkt hetzelfde te zijn gebeurd als bij Zwartsluis-Vollenhove: de afstand tussen de bliksemdraad en de geleiders moest worden vergroot. En dan krijg je dit.
Het zijn best mooie donaumasten, vrij breed ook. Het bouwplan is relatief simpel en logisch. De gekromde bovenrand van de traversen lijkt haast te zijn afgekeken van de traditionele IJsselmij-hamerkop I.

Maar toch, ik kan niet goed zeggen waarom, ze werken me persoonlijk altijd een beetje op de zenuwen als je de A73 zuidwaarts afrijdt. Het is niet het donau-ontwerp waar ik het meest warm voor loop. Uitleg moet ik schuldig blijven. Meer gevoel eigenlijk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Ruben » 29 dec 2015 19:35

Heren, dank voor alle reacties!

@Michel: Ja het zat eraan te komen dat ik deze masten ging fotograferen. Zelf vind ik het ook een geslaagd ontwerp! Vooral in het PGEM-gedeelte hebben de meeste hoekmasten van deze preekstoelen gekregen. In het PNEM en PLEM gedeelte niet.

Zelf was het wel even wennen om weer zo'n lange afstand te rijden. De laatste 11 km ging moet moeite maar heb het gered!

@de knip: Als ik bij Topotijdreis.nl kijk dan staan zowel de omleiding als het station allebei sinds 1977 op de kaart. Ik ga er dan vanuit dat deze tegelijkertijd gebouwd zijn.

@Hans: Bij Blerick staan nog drie van de originele PGEM design masten voordat deze overgaan in de PLEM masten voor het laatste stukje naar station Blerick. Dank voor de toevoeging waarom sommige hoekmasten die kattenoortjes hebben gekregen! De donaumasten hebben veel weg van de PGEM-tonmasten, misschien zijn ze daarom zo simpel en logisch gebouwd. Qua de gekromde bovenrand in de bovenste traverse heb je gelijk in. Hij heeft veel weg van de IJsselmij-hamerkoppen van de lijnen Deventer-Zwolle/Hengelo.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door maurice » 29 dec 2015 20:48

Hans schreef:Die nieuwe kattenoortjes (of wat Michel zegt: pré-kattenoortjes) vielen me afgelopen zomer ook al op. Men heeft de bliksemdraden vervangen door een OPGW-exemplaar en daarbij lijkt hetzelfde te zijn gebeurd als bij Zwartsluis-Vollenhove: de afstand tussen de bliksemdraad en de geleiders moest worden vergroot. En dan krijg je dit.
Voor zover ik weet is de reden iets anders. In deze lijn zaten van oorsprong 3 koperen bliksemdraden. De top-bliksemdraad werd veelvuldig gestolen en daarom is gezocht naar een andere oplossing dan het steeds maar terughangen van de top-bliksemdraad. Met alleen bliksemdraden op de uiteinden van de boventraverse is de bliksembeveiliging onder de maat, omdat de fasen in de hoekmasten op dezelfde hoogte zijn afgespannen. Vandaar die kleine kattenoren.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Tom » 29 dec 2015 22:03

Leuk dat je weer een reportage aflevert Ruben. En met hele mooie foto's. Vooral die met het omgeploegde akkerland is fraai. De fotoplekken herken ik, want in 2013 ben ik ook langs dit traject gekomen, tot aan Boxmeer(http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... haps#p5027). Alleen niet met zon. Toen zaten de kleine preekstoeltjes er niet op. Bizar om te lezen dat dit vanuit het oogpunt van koperdiefstal nodig is geweest.

Nog een vraag over hoe je deze foto's maakt, heb je de nef-bestanden bewerkt, of zijn dit jpeg's uit de camera? De tegenlichtopname laat namelijk aardig wat detail in de lucht zien, waar meestal wel wat bewerking voor nodig is. Deze lijn loopt grotendeels noord-zuid, midden op de dag heb je dan de zon in de rug, wat een beetje futloze foto's oplevert. Met wat contrast toevoegen zou je dat misschien nog wat kunnen verbeteren, want de composities zijn er goed genoeg voor.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Ruben » 29 dec 2015 22:29

Dank voor de reactie Tom!

De NEF-bestanden bewerkt ik, zo JPEG foto's maken doe ik sinds november 2014 al niet meer. Was mij aangeraden om met RAW foto's te maken. Heb inderdaad een aantal tegenlichtopnames moeten maken vooral bij de Maas-crossing! Zelf bewerk ik altijd de schaduwen en de highlights (advies van een treinspotter collega). In ieder geval bedankt voor de tip! De foto's met tegenlicht al ik dan inderdaad even opnieuw onder handen nemen en herplaatst worden!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Peter » 30 dec 2015 09:48

Mooie serie Ruben!

De eindmast is inderdaad niet zo heel erg mooi, maar altijd beter dan wat we aan de andere kant van de Waal zien... Wel leuk om zo'n typisch Zuid-Nederlands mastontwerp al in Nijmegen tegen te komen in het PGEM-gebied Wel jammer van de GSM-antennes in de crossingsmast maar in de toren zijn ze lang niet zo storend. Teersdijk ziet er wel weer typisch PGEM uit met die tonmasten. Het vervolg met de ET-masten ziet er fraai uit. De lijn loopt daar door een mooi landschap. Ik vroeg me pasgeleden al af of de mini-kattenoortjes er eerder niet opzaten, maar als ik in Streetview kijk is het goed te zien dat ze er in 2009 nog niet op zaten! Ik vind het wel een leuke lijn om te volgen vanaf de A73.

Ik fotografeer ook altijd in RAW, dan heb je de meeste mogelijkheden met nabewerken. Daarnaast ben ik niet altijd tevreden met de automatische witbalans van mijn camera en dat is met RAW zo mooi aan te passen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Ruben » 30 dec 2015 10:00

Dank je wel Peter!

Over de GSM-antennes ben ik het met je eens. Ze vallen niet heel erg op en het mastbeeld is ook niet verstoord. Wel grappig om Teersdijk om van dichterbij te zien. Leuk om daar tonmasten te zien. Het tracé loopt inderdaad door verschillende landschappen. Desondanks dat we in het oosten zitten loopt de lijn ook veel door bos heen zolas je al ziet bij Heumen. Tussen Boxmeer en Venray loopt de lijn ook nog door twee grote bossen door.

Wat je zegt over RAW klopt. Met het nabewerken heb je veel meer mogelijkheden. De witbalans pas ik ook altijd aan bij dagfoto's. Sinds ik mijn nieuwe camera heb (in juli een Nikon D3200 aangeschaft) doe ik ook meer met bewerken dat er mooie resultaten eruit komen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie