
Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
-
- Loads: 410
- Aangesloten op: 13 jun 2014 14:05
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Lees nu ook https://www.ad.nl/kampen/lange-adem-nod ... ~a99eae20/ en lees en zie nu ook https://www.destentor.nl/kampen/ondergr ... ~a7dad7d6/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. 

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Voorlopig nog even geduld daar dus in 's Heerenbroek. Ik snap wel een beetje frustratie als je ziet dat iets verderop de lijn al is verkabeld.
De link als compensatie voor de geëlektrificeerde spoorlijn iets minder.
Verderop bij IJsselmuiden een stukje Ens - Zwolle.
Op de achtergrond de kruising van het Ganzendiep met de S+12 masten met halfverankering. meer van opzij. Mast 29 in een nat weiland. Mastkop mast 29 Mast 30, de HC-3 voor de "omleiding" van de polder Koekoek. Aan de kleur van de lucht op de achtergrond te zien is de tuinbouw nog steeds volop actief
De 220 kV mast heeft nummer 60A.
Na gemaal Lutterzijl bij Kamperzeedijk-West waren er 7,5 kaarsrechte kilometers te gaan met tegenwind tot 's Heerenbroek.
Mast 33 richting 30 in het laatste licht van de dag. Dan de scherpe bocht in de omleiding met twee hoekmasten.
Mast 34 en 35, de twee naast elkaar staande hoekmasten. Een HC-3 en een HB+0.
De 220 kV-hoekmasten hebben enigszins opmerkelijk wel een gelijke hoogte. Het duo hoekmasten aan de Bischopswetering. Bij beter weer moet hier een mooie foto te maken zijn. Ten opzichte van de originele FGO-masten wat afwijkend door hun grotere afmeting van de mastkop en het tot naar wat meer normale proporties teruggeschroefde broekstukje
.
Laatste terugblik. Met de geleende e-bike standje turbo was ik met volle tegenwind vlot weer terug
snelheid tussen de 24 en 26 km/h.
De link als compensatie voor de geëlektrificeerde spoorlijn iets minder.
Verderop bij IJsselmuiden een stukje Ens - Zwolle.
Op de achtergrond de kruising van het Ganzendiep met de S+12 masten met halfverankering. meer van opzij. Mast 29 in een nat weiland. Mastkop mast 29 Mast 30, de HC-3 voor de "omleiding" van de polder Koekoek. Aan de kleur van de lucht op de achtergrond te zien is de tuinbouw nog steeds volop actief

Mast 33 richting 30 in het laatste licht van de dag. Dan de scherpe bocht in de omleiding met twee hoekmasten.
Mast 34 en 35, de twee naast elkaar staande hoekmasten. Een HC-3 en een HB+0.
De 220 kV-hoekmasten hebben enigszins opmerkelijk wel een gelijke hoogte. Het duo hoekmasten aan de Bischopswetering. Bij beter weer moet hier een mooie foto te maken zijn. Ten opzichte van de originele FGO-masten wat afwijkend door hun grotere afmeting van de mastkop en het tot naar wat meer normale proporties teruggeschroefde broekstukje


Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Lijnfietsen met een e-bike. Ruben, zeg d'r eens wat van.
Voorlopig zal verkabeling in de 50, 110 en 150 kV wat minder hard lopen dan de jaren hiervoor. Er zijn capaciteitsvraagstukken die bij 50 kV ervoor zorgen dat bijna alle vervangingsprojecten zijn veranderd in verzwaringsprojecten waarbij de bestaande verbinding tot nader order wordt gehandhaafd om extra capaciteit te winnen en een paar jaar langer de kat uit de boom te kunnen kijken.
Bij de Rijksverkabelingsprojecten waarbij het magneetveldvraagstuk de boventoon voert is weer wat anders aan de hand. Het gaat dan om verkabelingen zonder technische noodzaak, zoals ook dit voorbeeld bij 's Heerenbroek zou kunnen zijn. Bij zulke verkabelingen moeten de gemeentes bijpassen en dat loopt ook niet meer zo hard als midden jaren tien. Toen het Rijk in 2017 volledig onverwacht de Jeugdzorg verklaarde tot een gemeentelijke taak zonder dat daar toereikende financiën tegenover werden gezet zijn bijna alle gemeentes voor enkele tonnen tot vele miljoenen het schip in gegaan. In allerijl moest er geld worden geroofd uit andere potjes om het hoofd boven water te houden. De pot voor verkabeling van de plaatselijke hoogspanningslijn is dan terecht een gewillig slachtoffer.
Het is echt geen fotoweer. De polder is door alle regen en het gebrek aan vrieskou zelfs voor slechte kleurenzieners nog te groen. Tel daarbij wat tuinbouwlicht en nabewerking op waardoor het allemaal nog prominenter wordt een er ontstaat een unheimische sfeer.
Dat er bij deze reconstructie een lager broekstuk is toegepast had ik nooit eerder gezien, ondanks enige bekendheid met het gebied vanwege een voormalige bestuursvergaderlocatie van een zekere landelijke weervereniging. Zo ontdek je toch nog eens wat.

Voorlopig zal verkabeling in de 50, 110 en 150 kV wat minder hard lopen dan de jaren hiervoor. Er zijn capaciteitsvraagstukken die bij 50 kV ervoor zorgen dat bijna alle vervangingsprojecten zijn veranderd in verzwaringsprojecten waarbij de bestaande verbinding tot nader order wordt gehandhaafd om extra capaciteit te winnen en een paar jaar langer de kat uit de boom te kunnen kijken.
Bij de Rijksverkabelingsprojecten waarbij het magneetveldvraagstuk de boventoon voert is weer wat anders aan de hand. Het gaat dan om verkabelingen zonder technische noodzaak, zoals ook dit voorbeeld bij 's Heerenbroek zou kunnen zijn. Bij zulke verkabelingen moeten de gemeentes bijpassen en dat loopt ook niet meer zo hard als midden jaren tien. Toen het Rijk in 2017 volledig onverwacht de Jeugdzorg verklaarde tot een gemeentelijke taak zonder dat daar toereikende financiën tegenover werden gezet zijn bijna alle gemeentes voor enkele tonnen tot vele miljoenen het schip in gegaan. In allerijl moest er geld worden geroofd uit andere potjes om het hoofd boven water te houden. De pot voor verkabeling van de plaatselijke hoogspanningslijn is dan terecht een gewillig slachtoffer.
Het is echt geen fotoweer. De polder is door alle regen en het gebrek aan vrieskou zelfs voor slechte kleurenzieners nog te groen. Tel daarbij wat tuinbouwlicht en nabewerking op waardoor het allemaal nog prominenter wordt een er ontstaat een unheimische sfeer.
Dat er bij deze reconstructie een lager broekstuk is toegepast had ik nooit eerder gezien, ondanks enige bekendheid met het gebied vanwege een voormalige bestuursvergaderlocatie van een zekere landelijke weervereniging. Zo ontdek je toch nog eens wat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Kleine serie van afgelopen zondag vanaf de N331 onder Hasselt. Prachtige lichtomstandigheden
.
Mast 59 van Ens - Zwolle en mast 32 van Hessenweg - Ens. Kon niet kiezen tussen de verschillende standpunten, dus allemaal maar geplaatst hier. En aan de oostkant is de grote zandafgraving te zien.

Mast 59 van Ens - Zwolle en mast 32 van Hessenweg - Ens. Kon niet kiezen tussen de verschillende standpunten, dus allemaal maar geplaatst hier. En aan de oostkant is de grote zandafgraving te zien.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
En een paar uur later bij Zwartsluis, de rechtstand richting Vollenhove.
-
- Loads: 184
- Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Mooie winterse plaatjes van Zwolle Ens en Zwartsluis Vollenhove.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Herhaling van bijna twee jaar geleden, een aantal vlugge foto's uit de omgeving Zwartsluis.
De rechtstand gezien vanaf de heuvel langs de weg "Oppen Swolle". Mast 72 op de voorgrond. Andere kant, helaas was de zon al weg. In de verte de 220 en 380 kV-kruisingsmasten. Helemaal vaag daarachter enkele windturbines. En mast 73, de buitendijkse mast. De versie met het verhoogde broekstuk.
De rechtstand gezien vanaf de heuvel langs de weg "Oppen Swolle". Mast 72 op de voorgrond. Andere kant, helaas was de zon al weg. In de verte de 220 en 380 kV-kruisingsmasten. Helemaal vaag daarachter enkele windturbines. En mast 73, de buitendijkse mast. De versie met het verhoogde broekstuk.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
mooie sfeervolle winterplaten weer!
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Rondje door de polder Mastenbroek vandaag.
Als eerste het eindpunt van de enkelcircuitlijn Zwolle Frankhuis - Kampen.
Mast 17N. Netkaartfoto. Iets verderop bij de 220 en 380 kV lijnen.
Kruising van de Oude Wetering. Draden van de 220 kV hangen hier opmerkelijk laag. Hoekmastenpaar aan de westkant. Nog een keer. Opvallend is dat de 220 kV-mast geen bretelle fixaties heeft. Blijkbaar zijn er bij de reconstructie van deze lijn eind jaren tachtig hier verzwaarde afstandhouder in de bretelles aangebracht. Iets verderop mast 40 met de ganzen die hier veel te zien zijn. Terug over de Bisschopswetering, zicht op mast 49-51. Hier zie je ook mooi het verschil in zeeg. In 's Heerenbroek bij het "bedreigde" stukje, ook geschikt voor de netkaart. Helaas liet de zon het hier afweten.
Mast 24. Mast 25. En mast 23 met de typische V-ophanging in het horizontale vlak.
Als eerste het eindpunt van de enkelcircuitlijn Zwolle Frankhuis - Kampen.
Mast 17N. Netkaartfoto. Iets verderop bij de 220 en 380 kV lijnen.
Kruising van de Oude Wetering. Draden van de 220 kV hangen hier opmerkelijk laag. Hoekmastenpaar aan de westkant. Nog een keer. Opvallend is dat de 220 kV-mast geen bretelle fixaties heeft. Blijkbaar zijn er bij de reconstructie van deze lijn eind jaren tachtig hier verzwaarde afstandhouder in de bretelles aangebracht. Iets verderop mast 40 met de ganzen die hier veel te zien zijn. Terug over de Bisschopswetering, zicht op mast 49-51. Hier zie je ook mooi het verschil in zeeg. In 's Heerenbroek bij het "bedreigde" stukje, ook geschikt voor de netkaart. Helaas liet de zon het hier afweten.
Mast 24. Mast 25. En mast 23 met de typische V-ophanging in het horizontale vlak.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
De foto's staan op de netkaart
Het lijkt wel alsof er vogelnesten in eindmast 17N zitten... Men kan deze mast overigens zo verplaatsen naar de locatie van mast 25 als het gedeelte bij 's-Heerenbroek ook verkabeld wordt.
Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd hoe de 380kV verbinding er straks uit gaat zien na de HTLS-upgrade. Wel een grappig detail dat de jongere geleiders van de 380kV verbinding (1988) worden vervangen en de 220kV verbinding (1972) dan nog altijd de originele geleiders heeft.

Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd hoe de 380kV verbinding er straks uit gaat zien na de HTLS-upgrade. Wel een grappig detail dat de jongere geleiders van de 380kV verbinding (1988) worden vervangen en de 220kV verbinding (1972) dan nog altijd de originele geleiders heeft.