Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar die windmeters. Is het verstandig om daar een vraag over richting Tennet te stellen?
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.
Je kan met meteorologische modellen proberen te berekenen hoe hard het waait rond de draden (en zo de temperatuur berekenen), je kan er kastjes in hangen die de temperatuur daadwerkelijk meten, maar in beide gevallen is de daadwerkelijk optredende windsnelheid van essentieel belang om de modellen te voederen of het nut van de temperatuurmeetkastjes te beoordelen door de resultaten daarvan langs het model te leggen.
Dit samenspel van hoogspanning, meteorologie en ruimtelijke ordening via GIS heeft sinds een maand of drie mijn aandscht getrokken als mogelijk onderwerp voor een scriptie. Tennet naar deze windmeters vragen en dan eens horen of de gedachtegang zoals die hierboven is gemaakt ergens op slaat zou zeer interessant kunnen zijn.
Graag stel ik ze die vraag dan ook - eigenlijk is het voor ondergetekende reeds onafwendbaar om eens contact op te nemen over dit onderwerp.
Je kan met meteorologische modellen proberen te berekenen hoe hard het waait rond de draden (en zo de temperatuur berekenen), je kan er kastjes in hangen die de temperatuur daadwerkelijk meten, maar in beide gevallen is de daadwerkelijk optredende windsnelheid van essentieel belang om de modellen te voederen of het nut van de temperatuurmeetkastjes te beoordelen door de resultaten daarvan langs het model te leggen.
Dit samenspel van hoogspanning, meteorologie en ruimtelijke ordening via GIS heeft sinds een maand of drie mijn aandscht getrokken als mogelijk onderwerp voor een scriptie. Tennet naar deze windmeters vragen en dan eens horen of de gedachtegang zoals die hierboven is gemaakt ergens op slaat zou zeer interessant kunnen zijn.
Graag stel ik ze die vraag dan ook - eigenlijk is het voor ondergetekende reeds onafwendbaar om eens contact op te nemen over dit onderwerp.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Inderdaad zeer interessante materie. Je bent toch al op de hoogte van het project dat Elia hierrond uitvoert?Hans voegde de load toe:Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.
Je kan met meteorologische modellen proberen te berekenen hoe hard het waait rond de draden (en zo de temperatuur berekenen), je kan er kastjes in hangen die de temperatuur daadwerkelijk meten, maar in beide gevallen is de daadwerkelijk optredende windsnelheid van essentieel belang om de modellen te voederen of het nut van de temperatuurmeetkastjes te beoordelen door de resultaten daarvan langs het model te leggen.
Dit samenspel van hoogspanning, meteorologie en ruimtelijke ordening via GIS heeft sinds een maand of drie mijn aandscht getrokken als mogelijk onderwerp voor een scriptie. Tennet naar deze windmeters vragen en dan eens horen of de gedachtegang zoals die hierboven is gemaakt ergens op slaat zou zeer interessant kunnen zijn.
Graag stel ik ze die vraag dan ook - eigenlijk is het voor ondergetekende reeds onafwendbaar om eens contact op te nemen over dit onderwerp.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Jazeker. Het pionierswerk van Elia gaf zelfs de aanleiding tot de hele gedachte rondom dit onderwerp.
Dat er het afgelopen jaar berichten binnen kwamen van Tennet Duitsland die toepassingen in windparken uitprobeert (samen met meteorologische modellen) en dat er sinds september ook een proef loopt in Nederland in de verbinding Dodewaard-Utrecht maakt het alleen maar relevanter: het lijkt echt in opkomst. Dit lijkt een onderzoeksveld(je) te zijn waar we nu bij moeten wezen, anders is het over misschien slechts twee jaar al zover doorontwikkeld dat er geen scriptiewaardige aspecten meer over zijn.
Dat er het afgelopen jaar berichten binnen kwamen van Tennet Duitsland die toepassingen in windparken uitprobeert (samen met meteorologische modellen) en dat er sinds september ook een proef loopt in Nederland in de verbinding Dodewaard-Utrecht maakt het alleen maar relevanter: het lijkt echt in opkomst. Dit lijkt een onderzoeksveld(je) te zijn waar we nu bij moeten wezen, anders is het over misschien slechts twee jaar al zover doorontwikkeld dat er geen scriptiewaardige aspecten meer over zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Leuke duo-fotoreportage, jongens.

Die verhoogte 220-crossingshoekmast bij Zwarte-water is volgens mij een unieke want die heb ik elders (ook hier in het noorden) nog nergens gezien als grootste FGO-mastfan hier.
Die verhoogte 220-crossingshoekmast bij Zwarte-water is volgens mij een unieke want die heb ik elders (ook hier in het noorden) nog nergens gezien als grootste FGO-mastfan hier.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Ik denk dat ik weet waar ze voor zijn: ooievaars. Of beter gezegd: ze lijken ze bedoeld om te voorkomen dat ooievaars nesten bouwen in de mast.Hans voegde de load toe:Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.
Maar als je deze video ziet, dan zou je zeggen dat ze weinig nut hebben...
Link
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Vandaag een kerstige reportage. Een beetje traditie voor mij, de wegen zijn mooi rustig met kerst en dus prima om wat foto's te maken na alle familieplichtplegingen achter de rug
.
Een klein ritje naar de open weilanden bij Genne in de buurt van Hasselt om de 380/110 kV combilijn te bekijken met de nieuwe ophanging.
Hoekmast 83 nabij de zandwinning en een forse landbouwschuur. De schapen waren zeer geïnteresseerd. De transportcapaciteit van de lijn Ens-Zwolle is vergroot, als gevolg van het meer opwarmen van geleiders onder deze stroom, was daarvoor een grotere afstand van de 380 kV draden tot de grond en tot het onderliggende 110 kV-circuit nodig. Zeker bij de vrij strak gespannen draden van de Oostring masten heeft een relatief kleine verhoging van de temperatuur een behoorlijke invloed op de doorhang. Er zijn twee oplossingen toegepast: de onderste 380 kV fasen zijn met een halfverankering uitgevoerd, waardoor circa een meter winst is behaald. Daarnaast en dat zag ik vandaag pas, zijn de 110 kV fasen verlaagd, alleen op plekken waar dat kan in relatie tot wegen en andere obstakels. Bij mast 82 is die laatste oplossing te zien. Mast 79, hier is de halfverankering te zien. De halfverankering. Bij mast 78 is de 110 kV circuit via een scharnierende pendel nog verder verlaagd. Bijna op 220 kV-lengte
.
Nog een keer mast 79 met mast 11 van de 220 kV-lijn Zwolle - Ens.
Tenslotte ondanks dat de zon het net te vroeg liet afweten nog even bij mast 73 gekeken, wat nog altijd een indrukwekkend exemplaar is.
Het blijft een opvallend stukje tracé hier, want het lijkt erop dat mast 73 en 74 hoger zijn gebouwd om indertijd één mast te besparen, want de 220 kV-lijn heeft over dat veld wel een steunmast. Resultaat is wel dat de 110 kV-geleiders vanaf het portaal eerst onder de 220 kV-geleiders heen moeten en vervolgens wat meer omhoog moeten dan nodig was geweest naar de ondertraverse van mast 73.
En nog vanuit een andere hoek.

Een klein ritje naar de open weilanden bij Genne in de buurt van Hasselt om de 380/110 kV combilijn te bekijken met de nieuwe ophanging.
Hoekmast 83 nabij de zandwinning en een forse landbouwschuur. De schapen waren zeer geïnteresseerd. De transportcapaciteit van de lijn Ens-Zwolle is vergroot, als gevolg van het meer opwarmen van geleiders onder deze stroom, was daarvoor een grotere afstand van de 380 kV draden tot de grond en tot het onderliggende 110 kV-circuit nodig. Zeker bij de vrij strak gespannen draden van de Oostring masten heeft een relatief kleine verhoging van de temperatuur een behoorlijke invloed op de doorhang. Er zijn twee oplossingen toegepast: de onderste 380 kV fasen zijn met een halfverankering uitgevoerd, waardoor circa een meter winst is behaald. Daarnaast en dat zag ik vandaag pas, zijn de 110 kV fasen verlaagd, alleen op plekken waar dat kan in relatie tot wegen en andere obstakels. Bij mast 82 is die laatste oplossing te zien. Mast 79, hier is de halfverankering te zien. De halfverankering. Bij mast 78 is de 110 kV circuit via een scharnierende pendel nog verder verlaagd. Bijna op 220 kV-lengte

-
- Loads: 410
- Aangesloten op: 13 jun 2014 14:05
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Hallo Tom. Op de derde foto van onderen en ook op de vierde foto van onderen is te zien dat de eerste 110 kV hamerkop een andere (kortere) traverse heeft dan de masten die daarachter staan. Heb je foto's van dat gedeelte tot aan de eindmast van die 110 kV-lijn? Hierbij iedereen nog fijne dagen en een gezond en hoogspannend 2019 toegewenst! Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. 

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Mooi dat je even bent wezen kijken Tom!
Dat een half-verankering toch nog een meter winst oplevert t.o.v. een recht naar beneden hangende isolatorketting... In de combinatiemasten bij Zwolle hangen de 380kV en 110kV geleiders duidelijk dichter bij elkaar dan hier in Twente, de S-6/RC komt alleen daar voor. Toch vind ik het jammer dat TenneT de bovenste fasen niet heeft aangepast, nu ziet het er een beetje vreemd uit met alleen half-verankeringen in de onderse fasen. Mast 38 (zonder 110kV traversen daaronder) is op dezelfde manier aangepast. Verder is het in tijd van geleiderverhogingen apart om te zien dat bij enkele masten de 110kV geleiders juist verlaagd zijn, ook al is de reden duidelijk. Het is er niet mooier op geworden...
De HC-3/RC is zeker indrukwekkend, daar hebben we er hier in Twente overigens ook nog eens drie van
Dat een half-verankering toch nog een meter winst oplevert t.o.v. een recht naar beneden hangende isolatorketting... In de combinatiemasten bij Zwolle hangen de 380kV en 110kV geleiders duidelijk dichter bij elkaar dan hier in Twente, de S-6/RC komt alleen daar voor. Toch vind ik het jammer dat TenneT de bovenste fasen niet heeft aangepast, nu ziet het er een beetje vreemd uit met alleen half-verankeringen in de onderse fasen. Mast 38 (zonder 110kV traversen daaronder) is op dezelfde manier aangepast. Verder is het in tijd van geleiderverhogingen apart om te zien dat bij enkele masten de 110kV geleiders juist verlaagd zijn, ook al is de reden duidelijk. Het is er niet mooier op geworden...
De HC-3/RC is zeker indrukwekkend, daar hebben we er hier in Twente overigens ook nog eens drie van

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Indrukwekkende opnames Tom!Dit is met stip 1 van de bruutste lijnhoeken van Nederland!