Mooie plaatjes Tom! Je had beter een dag later kunnen gaan betreft het weer, daar heb ik van geprofiteerd. Ben weer op de fiets gestapt en heb de 380kV-lijn van Zwolle - Almelo vanaf Lemelerveld tot Almelo Tusveld gevolgd, met als extra de ex-220kV Dennenbomen tussen Tusveld en Mosterdpot.
Cheers Ruben
Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Ja, dat heb ik geweten
, je moet weten dat ik de 27e ook op pad was geweest om bij Krimpen - Geertruidenberg te kijken. Was geen succes, wel zon maar een beetje nevelig weer, ik vond het niet wat. In de winter met zon vind ik een lastige combinatie, met is weinig groen aan de bomen wordt het al snel wat saai. Dus na de 29e had ik er geen zin meer in om weer weg te gaan. Ik kijk uit naar jouw reportage over de 220 kV-klassiekers.

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Mooie fotoserie Tom. De langere half-verankeringen bij de S+12 masten vallen inderdaad op. Het staat ze overigens wel goed 

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Weer eens in de buurt geweest op de afgelopen mooie novemberzondag.
Focus lag deze keer op de kruising van het Zwarte Water ten zuiden van Hasselt.
Deze is per fiets goed bereikbaar via de dijk, die is namelijk afgesloten voor auto´s.
Rond een uur of twaalf stonden de masten nog niet in de zon en ben ik verder gefietst via Hasselt naar Genne om daar even te kijken. Op de terugweg stond de zon wel gunstig en kon ik nog wat dichter bij komen..
Deze foto´s zijn van de eerste passage.
Foto van de 220 kV en 380 kV-lijnen met tegenlicht met de grote zandafgraving. Mast 64 en 37. Mast 64 is een gewone S-6 en staat buitendijks op enigszins verhoogde fundatie. Aan de overzijde kon ik nog net met de zon in de rug de westkant vastleggen. Hier staat een kloeke S+0, die overkomt als een verhoogde mast. De twee paar hoekmasten. Mooi vind ik dat de hoekmasten bijna precies overeenkomen in hoogte met de ondertraverse. De 220 kV-lijn is altijd wat onderbelicht. Mast 25 een FGO-steunmast met de typische halfverankering en de wat "Duitse" vormgeving. Overzichtje met Hasselt op de achtergrond. Verderop aan de weg naar Genne staat mast 68. Alleen het onderstuk paste erop. De twee lijnen gaan hier zonder hindernissen weer het open land in.
Focus lag deze keer op de kruising van het Zwarte Water ten zuiden van Hasselt.
Deze is per fiets goed bereikbaar via de dijk, die is namelijk afgesloten voor auto´s.
Rond een uur of twaalf stonden de masten nog niet in de zon en ben ik verder gefietst via Hasselt naar Genne om daar even te kijken. Op de terugweg stond de zon wel gunstig en kon ik nog wat dichter bij komen..
Deze foto´s zijn van de eerste passage.
Foto van de 220 kV en 380 kV-lijnen met tegenlicht met de grote zandafgraving. Mast 64 en 37. Mast 64 is een gewone S-6 en staat buitendijks op enigszins verhoogde fundatie. Aan de overzijde kon ik nog net met de zon in de rug de westkant vastleggen. Hier staat een kloeke S+0, die overkomt als een verhoogde mast. De twee paar hoekmasten. Mooi vind ik dat de hoekmasten bijna precies overeenkomen in hoogte met de ondertraverse. De 220 kV-lijn is altijd wat onderbelicht. Mast 25 een FGO-steunmast met de typische halfverankering en de wat "Duitse" vormgeving. Overzichtje met Hasselt op de achtergrond. Verderop aan de weg naar Genne staat mast 68. Alleen het onderstuk paste erop. De twee lijnen gaan hier zonder hindernissen weer het open land in.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Vervolg bij de overgang naar de Combilijn.
Mast 73 blijft als HC-3 altijd een bijzondere mast.
Ver weg van de bewoonde wereld domineert hij de omgeving.
Het licht was mooi ook hier. Onderstuk van mast 74 die op een blokpoer staat. De 380 kV-lijn heeft hier een mastpositie winst ten opzichte van de 220 kV-lijn
.
Mast 74 van wat verderaf.
Mast 73 en de 110 kV-lijn erachter met de teleconverter nog iets dichterbij gehaald.
Blijft jammer dat er nog geen duidelijke foto's zijn opgedoken van deze aftakking voor de Ringsluiting. Blik richting Hessenweg. Nog een keer de beide hoekmasten. En de beide steunmasten.
Mast 73 blijft als HC-3 altijd een bijzondere mast.
Ver weg van de bewoonde wereld domineert hij de omgeving.
Het licht was mooi ook hier. Onderstuk van mast 74 die op een blokpoer staat. De 380 kV-lijn heeft hier een mastpositie winst ten opzichte van de 220 kV-lijn

Blijft jammer dat er nog geen duidelijke foto's zijn opgedoken van deze aftakking voor de Ringsluiting. Blik richting Hessenweg. Nog een keer de beide hoekmasten. En de beide steunmasten.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Mooie fotoserie Tom! Het licht was afgelopen zondag inderdaad erg mooi. Je hebt de Zwarte Water-crossing en de splitsing bij Hasselt mooi in beeld gebracht
Het blijft een mooi gezicht, deze twee lijnen naast elkaar.
Zie ik het goed op de foto die genomen is richting Zwolle dat bij enkele combinatiemasten de isolatorkettingen van de 110kV meelifters extra lang zijn waardoor de geleiders lager zijn komen te hangen?

Zie ik het goed op de foto die genomen is richting Zwolle dat bij enkele combinatiemasten de isolatorkettingen van de 110kV meelifters extra lang zijn waardoor de geleiders lager zijn komen te hangen?
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Ja, dat heb je goed gezien Peter, de 110 kV kettingen zijn in 2017 verlengd om meer ruimte te geven aan de 380 kV geleiders bij maximale temperatuur. Door de kortere kettingen van de 110 kV t.o.v. 380 kV, zitten de geleiders bij de S-6 combimasten dichter bij elkaar dan je zou denken. Ik heb nog een leuke toegift van de Zwarte Water kruising.
Kijkend in de richting van de lijn. Andere kant op nog een keer. De vier kruisingsmasten vanaf de Zwolse Dijk. Toen het dijkje afgedaald en via een weggetje richting het water gewandeld. Daar was een opening en kon ik beter zicht krijgen
.
De bijzondere 15 m verhoogde 220 kV-hoekmast, blijft een bijzonder tracé met de verhoogde hoekmast direct naast het water. En de 9 m verhoogde 380 kV-mast. Beeld met het moeras op de voorgrond. En de kruising als hoofdonderwerp
.
Kijkend in de richting van de lijn. Andere kant op nog een keer. De vier kruisingsmasten vanaf de Zwolse Dijk. Toen het dijkje afgedaald en via een weggetje richting het water gewandeld. Daar was een opening en kon ik beter zicht krijgen

De bijzondere 15 m verhoogde 220 kV-hoekmast, blijft een bijzonder tracé met de verhoogde hoekmast direct naast het water. En de 9 m verhoogde 380 kV-mast. Beeld met het moeras op de voorgrond. En de kruising als hoofdonderwerp

- Bijlagen
-
- DSCL2755-b2.jpg (570.32 KiB) 7074 keer geschouwd
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Afgelopen tweede kerstdag, klein fietstochtje door een winderig landschap. Ging even mis met de zon, dat was op eerste kerstdag
.
Bij 's Heerenbroek de buismastenlijn Zwolle - Kampen gevolgd. Foto's kunnen op de netkaart, die is nog maagdelijk voor deze lijn.
De eindmast met nummer 17N die tegenwoordig 2,5 km vanaf het oorspronkelijke eindpunt bij het station staat. Rechtsstandje met zicht op de moeilijke passage door 's Heerenbroek. Let op de verhoogde geleiderophanging bij de steunmast achter de schuur.
Zoals bekend is de bovengrondse enkelcircuitlijn door alle strubbelingen bij 's Heerenbroek nooit gegund om dubbelcircuit te worden. Mast 23 staat midden op een parkeerplaats. Destijds in 1982 leek het niet nodig om hogere masten toe te passen. Rest van de foto's bij het dorp waren zo miserabel dat daarvoor een andere poging met beter licht nodig is.
Verderop in de polder was het iets beter en kon deze terugblik worden vastgelegd bij mast 37. De bijzondere "platte halfverankering. Andere kant op met een afspanmast zonder lijnhoek maar steunmasten die een bocht maken "Wintrack avant la lettre"
.
Staand, de bretelles hebben wel een kleine lijnhoek
.
Laatste twee voor de vorm, erg grauw licht.
Mast 53 met vrij grote lijnhoek, voor het laatste stukje tot het stijgpunt. Eindmast 60 met de eindmast. Morgen nog een (klein) stukje Ens-Zwolle in het vat.

Bij 's Heerenbroek de buismastenlijn Zwolle - Kampen gevolgd. Foto's kunnen op de netkaart, die is nog maagdelijk voor deze lijn.
De eindmast met nummer 17N die tegenwoordig 2,5 km vanaf het oorspronkelijke eindpunt bij het station staat. Rechtsstandje met zicht op de moeilijke passage door 's Heerenbroek. Let op de verhoogde geleiderophanging bij de steunmast achter de schuur.
Zoals bekend is de bovengrondse enkelcircuitlijn door alle strubbelingen bij 's Heerenbroek nooit gegund om dubbelcircuit te worden. Mast 23 staat midden op een parkeerplaats. Destijds in 1982 leek het niet nodig om hogere masten toe te passen. Rest van de foto's bij het dorp waren zo miserabel dat daarvoor een andere poging met beter licht nodig is.
Verderop in de polder was het iets beter en kon deze terugblik worden vastgelegd bij mast 37. De bijzondere "platte halfverankering. Andere kant op met een afspanmast zonder lijnhoek maar steunmasten die een bocht maken "Wintrack avant la lettre"


Mast 53 met vrij grote lijnhoek, voor het laatste stukje tot het stijgpunt. Eindmast 60 met de eindmast. Morgen nog een (klein) stukje Ens-Zwolle in het vat.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Leuke serie Tom! Jammer van het december graftakkenweer, maar het is niet anders. Zonde ook dat dit lijntje is ingekort en niet verdubbeld. Met de horizontale isolatorkettingen als traverse lijken dit inderdaad al verre voorlopers van de wintrack. Op sommige foto's lijken ook deze krom te trekken of is dat perspectivische vertekening van de lens? De steunmasten met lijnhoek waren me al opgevallen met het aanpassen van de netkaart. Opvallend ook met de afspanmast er voor. De foto's staan op de netkaart
Echte driecircuit buismasten van dit type bestaan ook en zijn te vinden tussen Glanerbrug en Losser. Misschien moet ik tzt ook daar eens wat meer foto's van maken.

Echte driecircuit buismasten van dit type bestaan ook en zijn te vinden tussen Glanerbrug en Losser. Misschien moet ik tzt ook daar eens wat meer foto's van maken.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
December is dit jaar uitermate somber. Het geef je na een jaar dat bol stond van verboden, afzeggingen en doemscenario's welhaast het gevoel dat de laatsten van ons ook nog het licht uit mogen doen.
Inhoudelijk dan. Dat kleine 110 kV-lijntje is al geruime tijd intrigerend. Van de buismasten die we hebben is de Cactus het meest minimalistisch. De bocht met steunmasten trekt zelfs op de netkaart de aandacht, overigens net als de grondkabel pal onder een verbinding door waar met amper moeite ook gewoon een tweede circuit in kon worden gehangen. Samen met het debacle van Westereems (de 110 kV-kabel op Winsum Ranum) vind ik dit wel een van de 'fraaiste' voorbeelden van Nederland op zijn smalst. Zoals Peter al aangeeft, Cactus kan nog net iets kleiner zoals dat unieke dingetje bij Losser. Het kleinste lijntje van ome Tennet, zo klein dat zelfs de meeste 50 kV-luchtlijnen hem de baas zijn.
De passage door 's Heerenbroek is een klein waagstukje waarvoor op de kaart geen enkel alternatief voorhanden leek dan deze gekunstelde tegen-heug-en-meug kruising dwars op een boerenerf en over twee woningen heen. Het is altijd gevaarlijk je uit te spreken voor een kabel, maar voor dit moeilijke stukje afgezet tegen het uiterst kleine formaat van de mastjes (zodat een onderbreking van vijfhonderd meter niet opvalt tussen de bomen) was het waarschijnlijk een betere keuze geweest. Bij positie 21 de grond in en bij positie 25 er weer uit.
Overigens wél een goede keuze om daar te gaan fietsen in plaats van alleen maar een auto voorhanden te hebben. In 2013 heb ik het lijntje ook eens verkend (samen met een zeker linkmiechel op de bijrijdersstoel) en het was op de B-weg veel te druk om zelfs maar te kunnen anticiperen op een geschikte stopplek waar je van de weg af kon als je die weg zelf niet kent als je broekzak.
Inhoudelijk dan. Dat kleine 110 kV-lijntje is al geruime tijd intrigerend. Van de buismasten die we hebben is de Cactus het meest minimalistisch. De bocht met steunmasten trekt zelfs op de netkaart de aandacht, overigens net als de grondkabel pal onder een verbinding door waar met amper moeite ook gewoon een tweede circuit in kon worden gehangen. Samen met het debacle van Westereems (de 110 kV-kabel op Winsum Ranum) vind ik dit wel een van de 'fraaiste' voorbeelden van Nederland op zijn smalst. Zoals Peter al aangeeft, Cactus kan nog net iets kleiner zoals dat unieke dingetje bij Losser. Het kleinste lijntje van ome Tennet, zo klein dat zelfs de meeste 50 kV-luchtlijnen hem de baas zijn.

De passage door 's Heerenbroek is een klein waagstukje waarvoor op de kaart geen enkel alternatief voorhanden leek dan deze gekunstelde tegen-heug-en-meug kruising dwars op een boerenerf en over twee woningen heen. Het is altijd gevaarlijk je uit te spreken voor een kabel, maar voor dit moeilijke stukje afgezet tegen het uiterst kleine formaat van de mastjes (zodat een onderbreking van vijfhonderd meter niet opvalt tussen de bomen) was het waarschijnlijk een betere keuze geweest. Bij positie 21 de grond in en bij positie 25 er weer uit.
Overigens wél een goede keuze om daar te gaan fietsen in plaats van alleen maar een auto voorhanden te hebben. In 2013 heb ik het lijntje ook eens verkend (samen met een zeker linkmiechel op de bijrijdersstoel) en het was op de B-weg veel te druk om zelfs maar te kunnen anticiperen op een geschikte stopplek waar je van de weg af kon als je die weg zelf niet kent als je broekzak.

Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd