
Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Welja, toe maar. Op de ene plek doen ze alle mogelijke moeite om met kunst- en vliegwerk de daden hoger in de hamerkoppen af te spannen vanwege doorhangknelpunten, terwijl een verbinding verderop de meelifters juist schaamteloos verlaagd moeten worden met een raar extra stokje om op afstand van de extra heet aanlopende 380 te blijven... Het kan verkeren in hoogspanningsland. 

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
En wij er maar vanuit gaan dat het iets met dynamic rating te maken had... Soms kan de oplossing verbluffend simpel zijn.
In onze mailbox liep een bericht binnen van een gebruiker van de website met een scherp oog. In de Algarve kwam hij dezelfde soort uit hun krachten gegroeide anemometers tegen en plotseling valt alles op zijn plek.
Ooievaars. Met terugwerkende kracht een keiharde ach natuurlijk. De hele kop van Overijssel is een ooievaar-hotspot en een aantal jaar terug zijn er al eens twee stuks met nest en al bovenop een trafo gevallen op Meppel-110. Blijkbaar poogt men met deze grote traag draaiende anemometers de ooievaars ervan te weerhouden op de masten te gaan nestelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Jaartje later een reprise, wat verderop bij Mastenbroek.
Mast 41 resp. 50 van de 220 kV-lijn Zwolle-Ens en 380 kV-lijn Ens-Zwolle. Het was lang wachten op de laagstaande decemberzon en uiteindelijk kwam die toch niet over de langstrekkende wolkenbank heen. Toch nog maar een keer afgedrukt zonder volle zon, wat wel een vreemd contrast opleverde. Toen maar een paar kilometer westelijk gereden waar de zon wel over de wolkenbank heen kwam
.
Mast 34 en 57, de onbenutte wisselmast en een S-3, drie staan er hier tussen allemaal S-6'en. Blik richting Hasselt met een grote zandwinning en daarachter de kruising van het Zwarte Water. Andere kant op. Ingezoomd met de tele naar twee van de mastparen waar de NW-richting van het tracé wordt ingezet.
Foto is ook genomen vanwege het grote verschil in zeeg dat de 220 kV-lijn en 380 kV-lijn daar hebben, wat al zo lang is als ik me kan herinneren. Detail van de 220 kV-hoekmast met duiven op de bliksemdraad. Nog een, net buiten het pad van de twee lijnen.
Mast 41 resp. 50 van de 220 kV-lijn Zwolle-Ens en 380 kV-lijn Ens-Zwolle. Het was lang wachten op de laagstaande decemberzon en uiteindelijk kwam die toch niet over de langstrekkende wolkenbank heen. Toch nog maar een keer afgedrukt zonder volle zon, wat wel een vreemd contrast opleverde. Toen maar een paar kilometer westelijk gereden waar de zon wel over de wolkenbank heen kwam

Mast 34 en 57, de onbenutte wisselmast en een S-3, drie staan er hier tussen allemaal S-6'en. Blik richting Hasselt met een grote zandwinning en daarachter de kruising van het Zwarte Water. Andere kant op. Ingezoomd met de tele naar twee van de mastparen waar de NW-richting van het tracé wordt ingezet.
Foto is ook genomen vanwege het grote verschil in zeeg dat de 220 kV-lijn en 380 kV-lijn daar hebben, wat al zo lang is als ik me kan herinneren. Detail van de 220 kV-hoekmast met duiven op de bliksemdraad. Nog een, net buiten het pad van de twee lijnen.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Iets verderop bij mast 43 was er mooi tegenlicht en een boel vogels.
Langs de Kerkewetering. Bijna in de richting van de zon
IJsselbrug Kampen op de achtergrond.
Nog meer vogels, dacht dat het kievitten zijn, maar correct me if I'm wrong.
Mast 38 met de nieuwe halfverankering op de onderste traverse. Esthetisch gezien had het ook wel op de boventraverse gemogen
.
Hoekmastenpaar met Mast 40 en 51. De nieuwere 220 kV-masten hebben een duidelijk hogere opbouw dan het oudere FGO-ontwerp vanwege de grotere veldlengte bij de hertracering in 1988.
Bij mast 39 was de laatste fotostop die nog in het zonlicht was.
Detail richting nummer 38. De S+0-mast staat dicht langs de weg. Laatste overzichtsfoto in het licht van de al weer lager staande zon. Toch een leuk uitstapje en de X-pro2 is weer terug
.
Langs de Kerkewetering. Bijna in de richting van de zon


Detail richting nummer 38. De S+0-mast staat dicht langs de weg. Laatste overzichtsfoto in het licht van de al weer lager staande zon. Toch een leuk uitstapje en de X-pro2 is weer terug

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Mooie sfeervolle serie Tom! Ik deel je mening over de half-verankeringen in de onderste traversen bij mast 38 en 39. Doe het dan helemaal 

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Fraaie opnames Tom! Het stuk tussen Hessenweg & Ens blijft bijzonder met de 220kV- & 380kV-lijnen mooi parallel lopend naast elkaar!
Het lijkt wel Gelderse taferelen zo dat niet alles is aangepast... Ik geef Peter groot gelijk, doe het helemaal dan of blijf er vanaf.
Cheers Ruben
Het lijkt wel Gelderse taferelen zo dat niet alles is aangepast... Ik geef Peter groot gelijk, doe het helemaal dan of blijf er vanaf.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
En ik moet er altijd weer aan denken, die polder heet niet voor niets Mastenbroek 

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Kijk, deze plaat vind ik nou echt een leuk gezicht voor wie antropomorfisch is aangelegd.
Hij moet nog een beetje groeien, maar hij ontwikkelt voorzichtig al kattenoren en het is duidelijk waar het op uit zal draaien.

De Mastenbroekpolder met zijn mooie naam (voor wie er wat anders van maakt dan hoe het ooit was bedoeld, zoals wij) lag vroeger op doorreisroute vanaf IJsselmuiden toen ik daar nog wel eens een bestuursvergadering had. Het was een ramp om er je weg te vinden omdat Staphorst en Meppel lastig te bereiken zijn als je niet over de Lichtmis wil, maar het kassengebied en de parallel lopende verbindingen bieden altijd nog een fraaie aanblik tussen het dwalen, foeteren op de verouderde navigatie, oude papieren kaarten en mijn eigen koppigheid door.
Wat me wel eens heeft doen nadenken over überhaupt de aanblik. De 220 kV-lijn had er betrekkelijk eenvoudig kunnen verdwijnen als men de 380 kV vanaf de oplevering op 4 kA (2635 MVA) had gedimensioneerd en op Zwolle een 380/110 kV-stap had neergezet. Maar misschien was dat strategisch net te kwetsbaar. Uiteindelijk mogen we blij zijn dat zoiets niet is gebeurd, en niet alleen vanwege de aanblik. Als 220 kV was verdwenen tussen Ens en Zwolle, dan waren de kansen kleiner geweest dat Vierverlaten - Zeyerveen - Hessenweg was blijven staan in 2010.
Halve halfverankering inderdaad.
Ongetwijfeld is het functioneel op de manier waarop ze het gedaan hebben, in verband met de dynamische rating van de geleiders zolang de verbinding niet alsnog naar 2635 MVA is gebracht. Maar het doet allemaal een beetje aan als het overklokken van een processor, een helikopter zonder deuren of snelle auto's zonder achterstoelen: alles lijkt gedaan om binnen de grenzen van wat mogelijk is nog snel even 300 MVA extra capaciteit te winnen. Goed uit te leggen, maar -tja- het voelt een beetje als armoe op deze manier.

Hij moet nog een beetje groeien, maar hij ontwikkelt voorzichtig al kattenoren en het is duidelijk waar het op uit zal draaien.
De Mastenbroekpolder met zijn mooie naam (voor wie er wat anders van maakt dan hoe het ooit was bedoeld, zoals wij) lag vroeger op doorreisroute vanaf IJsselmuiden toen ik daar nog wel eens een bestuursvergadering had. Het was een ramp om er je weg te vinden omdat Staphorst en Meppel lastig te bereiken zijn als je niet over de Lichtmis wil, maar het kassengebied en de parallel lopende verbindingen bieden altijd nog een fraaie aanblik tussen het dwalen, foeteren op de verouderde navigatie, oude papieren kaarten en mijn eigen koppigheid door.
Wat me wel eens heeft doen nadenken over überhaupt de aanblik. De 220 kV-lijn had er betrekkelijk eenvoudig kunnen verdwijnen als men de 380 kV vanaf de oplevering op 4 kA (2635 MVA) had gedimensioneerd en op Zwolle een 380/110 kV-stap had neergezet. Maar misschien was dat strategisch net te kwetsbaar. Uiteindelijk mogen we blij zijn dat zoiets niet is gebeurd, en niet alleen vanwege de aanblik. Als 220 kV was verdwenen tussen Ens en Zwolle, dan waren de kansen kleiner geweest dat Vierverlaten - Zeyerveen - Hessenweg was blijven staan in 2010.
Halve halfverankering inderdaad.

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Ja, je kan mooi op de foto zoeken naar overeenkomsten, maar ook weer verschillen tussen de twee masten, bij de verschillen met name de kattenoren. Het was passender geweest als de opstaande hoek wat steiler was en daarmee beter overeen zou komen met de 380 kV-hoekmast.
Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland
Van 29 december op het Kampereiland en bij Ramspolbrug.
De kruising met het ganzendiep, tegenover Grafhorst. Mast 26 en 64. Rijtje richting het Zwartemeer. Mast 25 en 65 Het viertal S+12 masten. Vind de langere halfverankering van de 380 kV-masten wel bijzonder hier, komt alleen bij de S+15 bij station Hessenweg nog een keer voor. Of ook bij de kruisingsmasten van het Zwartemeer
.
Wisselmast 66, de unieke FGO-wisselmast.
Mast 5 richting station Ens.
Panaroma vanaf de oprit naar de Ramspolbrug. Nog een keer overdoen als er meer zon is
.
Leuk standpunt heb je daar.
In een ander verslag volgt nog een stukje LLS-ENS.
De kruising met het ganzendiep, tegenover Grafhorst. Mast 26 en 64. Rijtje richting het Zwartemeer. Mast 25 en 65 Het viertal S+12 masten. Vind de langere halfverankering van de 380 kV-masten wel bijzonder hier, komt alleen bij de S+15 bij station Hessenweg nog een keer voor. Of ook bij de kruisingsmasten van het Zwartemeer

