Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Mooie update, ik sluit me bij Ruben aan, zitten een aantal fraaie foto's tussen.
Het gaat nu snel met het afbreken van de 150kV verbinding... Toch een vreemd gezicht, die onttakelde masten met de tijdelijke "mini-wintracks" er naast. Toch is de tijdelijke constructie bij mast 30 wel interessant om te zien met de hulpportalen en ook de tuidraden aan de hoekmast.
Het gaat nu snel met het afbreken van de 150kV verbinding... Toch een vreemd gezicht, die onttakelde masten met de tijdelijke "mini-wintracks" er naast. Toch is de tijdelijke constructie bij mast 30 wel interessant om te zien met de hulpportalen en ook de tuidraden aan de hoekmast.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Dat is een GIS schakelinstallatie. GIS = Gas insulated swichgear.Bas schreef:Tot slot nog een vraagje: TenneT plaatste deze video op op hun Facebookpagina, maar vertellen er helaas niet bij waar ik naar kijk...
Dus vijfhuizen wordt in GIS uitgevoerd, en dat is eigenlijk toch wat verrassend, aangezien Tennet een paar jaar geleden een positiepapier GIS vs AIS heeft uitgegeven waarin GIS als (te?) dure techniek ivm proprietaire techniek van elk der fabrikanten, en dus een dure afhankelijkheid voor reserve onderdelen van een enkele fabrikant.
Het zou mij interesseren wat tot deze keuze heeft geleid...
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Heel basaal op basis van investeringskosten, Tennet heeft een uitvraag gedaan voor de stations Beverwijk en Vijfhuizen, deze is gewonnen door ABB (waar Siemens bijvoorbeeld soortgelijke spullen leverde voor Bleiswijk).Knarvel schreef:Dat is een GIS schakelinstallatie. GIS = Gas insulated swichgear.Bas schreef:Tot slot nog een vraagje: TenneT plaatste deze video op op hun Facebookpagina, maar vertellen er helaas niet bij waar ik naar kijk...
Dus vijfhuizen wordt in GIS uitgevoerd, en dat is eigenlijk toch wat verrassend, aangezien Tennet een paar jaar geleden een positiepapier GIS vs AIS heeft uitgegeven waarin GIS als (te?) dure techniek ivm proprietaire techniek van elk der fabrikanten, en dus een dure afhankelijkheid voor reserve onderdelen van een enkele fabrikant.
Het zou mij interesseren wat tot deze keuze heeft geleid...
Wel moet worden opgemerkt dat stations Beverwijk en Vijfhuizen als hybride station worden gebouwd, het rail systeem is luchtgeïsoleerd (AIS) en de afgaande velden zijn dus uitgevoerd als Gasgeïsoleerd (GIS). Waarmee een deel van de bezwaren tegen GIS als te duur worden weggenomen. De reservedelen problematiek blijft natuurlijk wel bestaan.
KML-generator generator
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Dus zo ziet die apparatuur eruit. Ik kende alleen de enorme GIS vermogenschakelaars en de pijpen in de video leken eerder op transportleidingen voor één of andere vloeistof.Knarvel schreef:Dat is een GIS schakelinstallatie. GIS = Gas insulated swichgear.Bas schreef:Tot slot nog een vraagje: TenneT plaatste deze video op op hun Facebookpagina, maar vertellen er helaas niet bij waar ik naar kijk...
Bedankt voor je antwoord,
Bas
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Lees nu ook http://www.randstad380kv-noordring.nl/v ... jfhuizen-1 en zie ook https://www.facebook.com/RandstadNoordring voor het laatste nieuws hierover. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Na een winterslaapje tot midden januari gonst het intussen weer van de activiteiten aan het noordelijk provisorium. Dit is nodig omdat hier de huidige 150kV lijn de nieuwbouw van de masten 8 t/m plm 14 in de weg staat. Eerst het zuidelijk opstijgpunt na oprichting van het juk
Waarna het vervolgens voor een winterpauze werd ingepakt
Oprichten van de tijdelijke masten, het valt op dat de gehele mast met alles erop en eraan tot en met de trektouwen in de katrollen op de grond wordt voor gemonteerd en dan kant en klaar wordt opgesteld.
Het noordelijk opstijgpunt was al geruime tijd klaar, maar nu wordt er een afspansjuk opgesteld. Het circuit uit Velsen zal hierop bovengronds eindigen en ondergronds gaan tussen mast 5 en 6, op het terrein van Action planet.
Even de draden opzij trekken, dan kan de kraan erlangs.
Juk staat vrijwel rechtop, kraan steekt nu boven de fasedraden uit.
Het juk op zijn definitieve plek. Op de achtergrond de 2 schoorstenen van de centrales in Velsen, eentje zelfs in bedrijf, wat we niet vaak meer zien.
Aan het zuidelijk opstijgpunt worden intussen de eindsluitingen met de tijdelijke lijn verbonden.
Laatst gewijzigd door Knarvel op 05 mar 2016 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Kabelwerk dat het daglicht niet verdraagt zou je kunnen zeggen, Deze week wordt de oversteek over de A9 bij Beverwijk tussen mastenpaar 1 en 2 gerealiseerd. Omdat voor dit werk de Wijkertunnel afgesloten wordt en het verkeer van de A9 naar de A22 moet worden omgeleid, doet de aannemer dit in de nacht, wat weer een paar niet alledaagse plaatjes oplevert: Hier mast 1 op het stationsterrein.
Mast 2, aan de oostkant van de A9
Vanwege de straatverlichting moet de trek op hoogte gehouden worden, daartoe werden 2 grote telekranen op het lege wegdek van de A9 opgesteld
De afspanning aan mastenpaar 1
Detail van het rollen-hulpstuk waarmee de trek over de straatverlichting geleid wordt.
Laatst gewijzigd door Knarvel op 03 mar 2016 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Mooie reportage. Dat was zo te zien inderdaad een bijzondere klus. Ook leuk om te zien hoe ze over de lijnverlichting van de A9 heen werken.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Deel 11: update tussen de zijkanalen...
Hier volgt een aanvulling op de foto's van Knarvel. Afgelopen zondag was het weer eindelijk geschikt voor een foto expeditie op de fiets (al was het nog wel behoorlijk koud...) Ik was met name benieuwd naar de ontwikkelingen in de buurt van Zijkanaal B. Maar eerst nog even een opsomming van de veranderingen zuidelijk van Zijkanaal C.
Masten 31 t/m 33 zijn geschiedenis. De sloper is zo grondig te werk gegaan, dat het lijkt alsof ze nooit bestaan hebben. Gelukkig hebben we de foto's nog. Het leek me niet interessant om hier foto's van te maken...
In mijn vorige update was al te zien dat er wintrack masten waren verschenen aan de zuidkant van Zijkanaal C. De zuidelijke kruisingsmast was op dat moment nog niet geplaatst. Hier 2 foto's van de eerste rechte wintrackstraat van Randstad 380 Noord. De eerste foto heeft toont ook de oude wisselmast 19. Blik op de zuidelijke kruisingsmast 17 van Zijkanaal C en de nieuwe asperges. Nu zijn we bij de kruising over Zijkanaal B. De oude lijn kruist hier het traject van de nieuwe verbinding en moet daarom ook hier worden vervangen door een tijdelijke omlegging. Hier zien we mast 10 en het begin van de noordelijke omlegging van de oude lijn. De wintrackstraat, de oude lijn en de tijdelijke omlegging in één beeld. Op de achtergrond zijn de kruisingsmasten over Zijkanaal C te zien. In het midden zien we mast 12, ET's "Mystery mast"... Vervolgens ben ik langs het zuidelijke opstijgpunt van de nieuwe verbinding gegaan, maar hier was niets veranderd sinds mijn vorige bezoek. Wel bedacht ik me net op tijd dat ik nog geen mooie foto van mast 7 had. Bij deze dan... Hier moet de 150 kV lijn de A9 kruisen en daarom is mast 7 van een verhoogd type. Bovendien lijkt het broekstuk hoger uitgevoerd dan bv. de kruisingsmasten van de Ringvaart en Zijkanaal B. Twee foto's van het zuidelijk opstijgpunt van de tijdelijke 150 kV omlegging. Op de eerste foto is op de achtergrond mast 8 te zien. Terug naar het gebied tussen de Zijkanalen. Hier volgen een paar foto's van het zuidelijke einde van de tijdelijke omlegging. Hier zien we hoe mast 14 onder handen wordt genomen. Een van de fasedraden is al verbonden met de tijdelijke omlegging. Ik heb geen idee of deze draad al onder spanning staat of dat station Vijfhuizen nu door slechts één circuit vanuit Velsen wordt gevoed... Hier zien we de meest zuidelijke mast van de tijdelijke omlegging en een detailplaatje van de verbinding naar mast 14. Blik op het noorden met Mast 13 en de tijdelijke omlegging. Deze omlegging lijkt me een stuk langer dan die ter hoogte van station Vijfhuizen. In een hoekje stond deze tractor geparkeerd. Volgens mij werd deze gebruikt voor het trekken van de kabels van de tijdelijke omlegging. Edit 1: 2016-03-06 : enkele foutjes gecorrigeerd en foto tractor nu wel bijgevoegd.
Met vriendelijke groeten,
Bas
Hier volgt een aanvulling op de foto's van Knarvel. Afgelopen zondag was het weer eindelijk geschikt voor een foto expeditie op de fiets (al was het nog wel behoorlijk koud...) Ik was met name benieuwd naar de ontwikkelingen in de buurt van Zijkanaal B. Maar eerst nog even een opsomming van de veranderingen zuidelijk van Zijkanaal C.
Masten 31 t/m 33 zijn geschiedenis. De sloper is zo grondig te werk gegaan, dat het lijkt alsof ze nooit bestaan hebben. Gelukkig hebben we de foto's nog. Het leek me niet interessant om hier foto's van te maken...
In mijn vorige update was al te zien dat er wintrack masten waren verschenen aan de zuidkant van Zijkanaal C. De zuidelijke kruisingsmast was op dat moment nog niet geplaatst. Hier 2 foto's van de eerste rechte wintrackstraat van Randstad 380 Noord. De eerste foto heeft toont ook de oude wisselmast 19. Blik op de zuidelijke kruisingsmast 17 van Zijkanaal C en de nieuwe asperges. Nu zijn we bij de kruising over Zijkanaal B. De oude lijn kruist hier het traject van de nieuwe verbinding en moet daarom ook hier worden vervangen door een tijdelijke omlegging. Hier zien we mast 10 en het begin van de noordelijke omlegging van de oude lijn. De wintrackstraat, de oude lijn en de tijdelijke omlegging in één beeld. Op de achtergrond zijn de kruisingsmasten over Zijkanaal C te zien. In het midden zien we mast 12, ET's "Mystery mast"... Vervolgens ben ik langs het zuidelijke opstijgpunt van de nieuwe verbinding gegaan, maar hier was niets veranderd sinds mijn vorige bezoek. Wel bedacht ik me net op tijd dat ik nog geen mooie foto van mast 7 had. Bij deze dan... Hier moet de 150 kV lijn de A9 kruisen en daarom is mast 7 van een verhoogd type. Bovendien lijkt het broekstuk hoger uitgevoerd dan bv. de kruisingsmasten van de Ringvaart en Zijkanaal B. Twee foto's van het zuidelijk opstijgpunt van de tijdelijke 150 kV omlegging. Op de eerste foto is op de achtergrond mast 8 te zien. Terug naar het gebied tussen de Zijkanalen. Hier volgen een paar foto's van het zuidelijke einde van de tijdelijke omlegging. Hier zien we hoe mast 14 onder handen wordt genomen. Een van de fasedraden is al verbonden met de tijdelijke omlegging. Ik heb geen idee of deze draad al onder spanning staat of dat station Vijfhuizen nu door slechts één circuit vanuit Velsen wordt gevoed... Hier zien we de meest zuidelijke mast van de tijdelijke omlegging en een detailplaatje van de verbinding naar mast 14. Blik op het noorden met Mast 13 en de tijdelijke omlegging. Deze omlegging lijkt me een stuk langer dan die ter hoogte van station Vijfhuizen. In een hoekje stond deze tractor geparkeerd. Volgens mij werd deze gebruikt voor het trekken van de kabels van de tijdelijke omlegging. Edit 1: 2016-03-06 : enkele foutjes gecorrigeerd en foto tractor nu wel bijgevoegd.
Met vriendelijke groeten,
Bas
Laatst gewijzigd door BasH op 06 mar 2016 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Hallo BasH.
250 kV moet natuurlijk 150 kV zijn. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.Twee foto's van het zuidelijk opstijgpunt van de tijdelijke 250 kV omlegging. Op de eerste foto is op de achtergrond mast 8 te zien.