Het lijkt me van wel, in het kaartje van 1974, in die geschiedenis topic, staat alleen de lijn Rijswijk-Delft er in. De 380-kv ring (Europoort-Dordrecht-Krimpen-Zoetermeer-Westerlee-Europoort) staat daar al op als geprojecteerd. De hele lijn tot aan die rare mast bij Rijswijk is gebouwd in 380 kV masten ("gewone" 380 kV-masten die 150 kV vervoeren tussen Europoort-Westerlee en 380 kV masten gecamoufleerd als 2-even masten tussen Westerlee-Rijswijk). Dat ze die ring nu pas compleet maken is eigenlijk niet zo heel opzienbarend, aangezien infrastructurele projecten in de regio Haaglanden er soms heel lang over doen om voltooid te geraken (voltooien van de 380 kV ring 1974-2012, verlenging A4 (nog niet voltooid), Noordelijke Randweg N14 Den Haag (sinds de 2e WO tot 2005) en de befaamde Haagse tramtunnel om maar een paar voorbeelden te noemen.ElektroThriller schreef:Kom ik weer met m'n geschiedenisding.
Het begon met Schiedam - Delft (Kruithuisweg). In 1963 is deze lijn doorgetrokken. Op de netkaart SEP 1968 staat een gepland station Westerlee, ingelust in Delft - Rijswijk. In de netkaart SEP 1969 is station Westerlee klaar. In beide jaarverslagen wordt Westerlee NIET genoemd. Van de situatie tot voor kort weten we dat de doorlus naar Westerlee uit vier circuits bestaat.
Mijn vraag: is dat altijd zo geweest? In 1968 was de komst van het 380 kV-netwerk al lang en breed bekend, dus het is aannemelijk dat er met Westerlee al in de richting van de [eerste] Maasvlakte werd gedacht.
Van 150 kV naar 380 kV
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ze zijn al begonnen.. (foto van vanavond) En het schiet ook op met de Wintrack verbinding. Over 8 dagen gaat A4 hier een weekend lang dicht (gele boord). Dus dat betekent geleiders ophangen.elo schreef:De twee overgebleven 150kV circuits zullen in bedrijf blijven totdat de 380kV invoeding in Wateringen klaar is (en dat kan niet lang duren). Daarna worden ze ook vervangen met een 380kV circuit.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
De komst van schakelstation Wateringen is beslist niet soepel verlopen. Toen de nieuwe bewoners van Wateringseveld (Den Haag) plotseling ontdekten dat de groene weiland (op grondgebied gemeente Westland) buiten hun ramen zou veranderen in een trafostation ging het flink mis (gemeente Den Haag had verzuimt dat aan de huizenkopers te vermelden, die plannen waren bij de gemeente wel bekend). Door allerlei procedures (zelfs tot de Tweede Kamer) is de bouw van station Wateringen met een paar jaar vertraagd. Er werd een compromis gemaakt waardoor de trafostation is aangepast en de korte lijn naar Rijswijk is verkabelt. Zie bijvoorbeeld http://tenniet.nl/news.phpvoltron schreef:Dat ze die ring nu pas compleet maken is eigenlijk niet zo heel opzienbarend, aangezien infrastructurele projecten in de regio Haaglanden er soms heel lang over doen om voltooid te geraken (voltooien van de 380 kV ring 1974-2012, verlenging A4 (nog niet voltooid), Noordelijke Randweg N14 Den Haag (sinds de 2e WO tot 2005) en de befaamde Haagse tramtunnel om maar een paar voorbeelden te noemen.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Van 150 kV naar 380 kV
@infrastructurele projecten Haaglanden: en nu is die Blankenbergtunnel (A20 <-> A15/N15) ook op de lange baan geschoven.
SEP-jaarverslag 1970: "Er werd een aanvang gemaakt met de bouw van de 150 kV-verbinding tussen de stations Europoort en Westerlee. Het bovengrondse gedeelte van deze verbinding wordt reeds geschikt gemaakt om t.z.t. dienst te kunnen doen voor een spanning van 380 kV".
Er werd dus wel degelijk vooruit gedacht.
SEP-jaarverslag 1970: "Er werd een aanvang gemaakt met de bouw van de 150 kV-verbinding tussen de stations Europoort en Westerlee. Het bovengrondse gedeelte van deze verbinding wordt reeds geschikt gemaakt om t.z.t. dienst te kunnen doen voor een spanning van 380 kV".
Er werd dus wel degelijk vooruit gedacht.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Wow, het gaat snel daar! Men is dus al bezig met het 2e circuit
Vandaar dat de A4 geen vangnetten heeft, als ik het zo zie wordt het verkeer omgeleid via de op- en afritten?
Interessant trouwens dat men al in 1970 is begonnen met de lijn Maasvlakte - Westerlee. Toen had men dus al plannen voor een 380kV ring om Rotterdam. Dan heeft het bijna 40 jaar geduurd voordat deze lijn daadwerkelijk met 380kV in bedrijf werd genomen. Doordat men toen vooruit keek kan men nu Westerlee - Wateringen relatief eenvoudig ombouwen naar 380kV.
Vandaar dat de A4 geen vangnetten heeft, als ik het zo zie wordt het verkeer omgeleid via de op- en afritten?
Interessant trouwens dat men al in 1970 is begonnen met de lijn Maasvlakte - Westerlee. Toen had men dus al plannen voor een 380kV ring om Rotterdam. Dan heeft het bijna 40 jaar geduurd voordat deze lijn daadwerkelijk met 380kV in bedrijf werd genomen. Doordat men toen vooruit keek kan men nu Westerlee - Wateringen relatief eenvoudig ombouwen naar 380kV.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
damn wat een goeie camera zeg!
ik had al zon vermoede dat dit zou gebeuren. want 1 van de isolator kettingen van de 2e mast na de blauwe mast zat op een hele rare manier verbonden
ik had al zon vermoede dat dit zou gebeuren. want 1 van de isolator kettingen van de 2e mast na de blauwe mast zat op een hele rare manier verbonden
'your personal grid modeler'
Re: Van 150 kV naar 380 kV
In België zet men bij zowat alle werken aan de bovengrondse leidingen houten portalen om vallende kabels op te vangen (ook te zien bij de wintracks in aanbouw op de foto hierboven). Bij de masten die worden omgebouwd van 150kV tot 380kV zie ik nergens portalen
Re: Van 150 kV naar 380 kV
nederland heeft ook houten portalen.
een mooi voorbeeld daarbij is de opwaardering van de lijn zwolle-groningen.
http://farm5.static.flickr.com/4103/516 ... 3164ca.jpg
een mooi voorbeeld daarbij is de opwaardering van de lijn zwolle-groningen.
http://farm5.static.flickr.com/4103/516 ... 3164ca.jpg
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ik kan me nog herinneren dat er bij de bouw van de 380kV lijn rondom Almelo bij de kleinere wegen houten portalen zijn gebruikt en de hoofdwegen waren met vangnetten ingepakt zoals op één van de foto's van de A4 te zien is. Zo te zien is daaraan nog niet zoveel veranderd.
Bij de ombouw van Westerlee - Wateringen zal men waarschijnlijk de oude geleiders gebruiken om de nieuwe geleiders te trekken. Er zal verder vast wel een voorziening zijn dat zo'n geleider niet zomaar valt op één van de kassen eronder.
Bij de ombouw van Westerlee - Wateringen zal men waarschijnlijk de oude geleiders gebruiken om de nieuwe geleiders te trekken. Er zal verder vast wel een voorziening zijn dat zo'n geleider niet zomaar valt op één van de kassen eronder.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ongetwijfeld! Inderdaad is alleen al het droge gewicht van een geleider een levensgevaarlijk gewicht, ook zonder dat er hoogspanning op staat.
Dit fotootje heb ik op de open dag van TenneT in Hoogeveen geschoten en het is een moderne geleider zoals ze gebundeld gebruikt worden in 220- of 380 kV-fasedraden. Het dingetje mocht ik even optillen en het woog best wat!
Als we daaraan gaan rekenen (zal ik hier niet 'hardop' doen), dan kom je tot de conclusie dat een moderne geleider van dit type bij een veld van 350 meter ongeveer 800 kilo weegt - net zoveel als een kleine auto. Dat wil je zeker niet op je voorruit hebben.
Houten jukken (zoals hieronder) zijn beslist geen overdreven luxe.
Dit fotootje heb ik op de open dag van TenneT in Hoogeveen geschoten en het is een moderne geleider zoals ze gebundeld gebruikt worden in 220- of 380 kV-fasedraden. Het dingetje mocht ik even optillen en het woog best wat!
Als we daaraan gaan rekenen (zal ik hier niet 'hardop' doen), dan kom je tot de conclusie dat een moderne geleider van dit type bij een veld van 350 meter ongeveer 800 kilo weegt - net zoveel als een kleine auto. Dat wil je zeker niet op je voorruit hebben.
Houten jukken (zoals hieronder) zijn beslist geen overdreven luxe.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd