Van 150 kV naar 380 kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 04 apr 2012 01:00

Gezien de 2 isolatorkettingen worden dit een ^ ophangingen zoals we vaak zien in de 380kV lijnen in het westen?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 04 apr 2012 09:37

Het zijn inderdaad glaskap-isolatoren, op de eerste foto's leken het zo van een afstand net kunststof-isolatoren. Misschien omdat deze exemplaren geen groen glas hebben. Ook zijn de corona-ringen leuk om te zien, die zitten er bij de 380kV lijnen in het oosten niet op.

De kans is inderdaad groot dat het een ^-ophanging wordt ofwel de zogenaamde halfverankering.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Max » 07 apr 2012 13:51

wat overigens nu ook kunnen concluderen is dat Nederland alweer een uniek mast samenstelling minder is.
er staat nog een soort gelijk type vlak bij Alblasserdam. maar daar liggen de traversen veel dichter op elkaar.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 18 apr 2012 20:32

Net ontdekt tijdens wat googelen:
Die blauwe "buis-lattenmasten" bij Wateringen hebben een naam: Concordemast

zie hier http://www.buterarchitecten.nl/sector/? ... ojectID=14 of hier http://www.wateringseveldpost.nl/Nieuws ... ingen.html.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 18 apr 2012 21:47

Leuk om te weten dat deze masten ook nog een specifieke naam hebben. Het is meteen duidelijk waarom deze concordemast heten. Technisch gezien blijven het natuurlijk wel buis-lattenmasten.

Ik kon het natuurlijk niet laten om even op Concordemast te Googlen en kwam een fotoalbum tegen waar de bouw van de tweede concordemast te zien is. Let ook eens op de tijdelijke constructie voor het omleiden van de 150kV circuits rondom de mast

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door bas380 » 18 apr 2012 22:29

Die concordemasten zien er "freaky" uit!
Maar zolang die masten kattenoren hebben vind ik ze mooi, want ze doen me denken aan de klassieke nederlandse donaumasten en dat verwacht ik niet zo snel bij buismasten

in Illinois (VS) staan er buismasten die ook veel op de nederlandse lijken.
http://www.gazettenet.com/files/images/ ... isplay.jpg
http://www.panoramio.com/photo/44388402 (latten-dennenboom-versie)
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 23 mei 2012 21:10

Nederland aapt Denemarken na (is het maar tijdelijk)
Wel weten ze hier de 150kV circuits op een fatsoenlijke manier op te hangen
Afbeelding
Mast met de nieuwe 380kV circuit bij brug over N211, Wateringen vorig zondag.

Afbeelding
400/150kV mast bij Aarhus

Hier dezelfde mast in januari:
Afbeelding

Anders dan verwacht wordt er geen halfverankering maar een gewone dubbele isolatorketting toegepast bij het 380kV circuit. De uitzondering is de eerste mast na de blauwe Concordemast, die heeft wel een halfverankering.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 23 mei 2012 21:22

Let ook op het verschijnen van railings op de tippen van de traversen. Blijkbaar wordt het Twentse ontwerp, met railings en een dubbele isolatorketting, hier als leidraad genomen.
Toch wel apart dat de zware circuits in het noordoosten van het land (vier geleiders en niet de dunsten) gewoon met één enkele ketting bevestigd zijn, terwijl de drie geleiders hier d.m.v. twee parallelle kettingen vast zijn gemaakt.
Zou dat te maken hebben met het landgebruik eronder? (Als die fasedraden van anderhalve ton per veld naar beneden komen in stedelijk gebied heb je de poppen aan het dansen, terwijl je bij mij in het noordoosten meestal slechts geroosterde aardappels krijgt. )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door bas380 » 23 mei 2012 21:24

op foto 1 lijkt het erop dat een twentse donaumast en een deense donaumast met elkaar in love waren geweest en er uiteindelijk dit uitkwam.

en nee, het is niet mijn fotoshop van ergens in het buitenland.
Laatst gewijzigd door bas380 op 23 mei 2012 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Shrek » 23 mei 2012 21:25

Hier in België is de regel simpel: dubbele isolatoren wanneer er een rivier/kanaal, spoorweg of andere hoospanningslijn gekruist wordt. Anders enkel Ik weet niet veel uitzonderingen hierop

Plaats reactie